Paard stijf en kreupel zonder vindbare oorzaak.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
chanty94
Berichten: 168
Geregistreerd: 27-04-02
Woonplaats: amsterdam

Paard stijf en kreupel zonder vindbare oorzaak.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-04 16:20

Wie kan mij helpen? Ik heb een 15 jarige ruin die al tijden kampt met een probleem. Hij kreupelt op vier benen. Maakt rechtsvoor een verkorte pas. Komt moeilijk "de bocht om". Is soms enkele weken verbetering zichtbaar. Dan loopt hij dagenlang rad, op de harde bodem. Blijft alleen moeite houden met voltes stappen. Lijkt dan wel of hij vergeet zijn achtervoeten op te tillen. Dan ineens is hij van de een op andere dag weer slecht. Wijst soms met zijn voorvoeten, (de ene dag links, de andere dag rechts) soms ook dagen niet. Is verder in prima conditie, eet goed, drinkt goed, glanzende vacht, prima op gewicht en altijd vrolijk. Wil graag lopen, los in de bak, in de wei. Vol energie. Kortom: geen touw aan vast te knopen. In zijn voeten is niks te vinden. meerdere keren op de foto geweest. Homeopathie en osteopatie biedt soms uitkomst, maar tot nu toe steeds tijdelijk. Met ijzer/zonder ijzers, maark allebei niet uit. Heeft geen hoefzweer. Krijgt nu Primeval door zijn voer sinds enkele dagen omdat ik aan arthrose zat te denken. (in zijn schouders??) Komt drie keer per dag uit zijn box, dus lijkt mij voldoende beweging..? Heeft iemand ooit zoiets meegemaakt in zijn directe omgeving en weet jij raad? Please let me know! Wij willen niet opgeven omdat hij zelf nog zo levenslustig is maar willen hem ook zo graag van zijn probleem afhelpen...

boontje
Berichten: 239
Geregistreerd: 03-11-02
Woonplaats: Castricum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 19:43

Wat ik zelf zou doen is een afspraak maken met een dierenarts die alles in 1 kan onderzoeken omdat je nog niet weet waar het vandaan komt.

Bv Erik Laarakker of Steffie vd Laarse.Die zitten inde buurt van Zeist en hebben soms spreekuur door het land.

Zij kunnen het hele paard onderzoeken(voor sommige mensen doen ze dit op een niet te volgen manier) maar heeft bij mij al voor veel afgeschreven paarden een goed beeld gegeven wat er mis was waarna een behandeling gestart kon worden.

Veel succes ermee

ellepel

Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 19:45

slecht passende zadels kunnen ook een soortgelijk probleem veroorzaken.

shasta

Berichten: 1270
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 21:19

kijk eens op www.hoefkatrol.com ik had met mijn paard ook zulke vage problemen en nu is ze weer helemaal goed doordat ze nu anders gereden word

casanova

Berichten: 10939
Geregistreerd: 04-11-03
Woonplaats: maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 22:47

snel spierverzuring?

chanty94
Berichten: 168
Geregistreerd: 27-04-02
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-04 12:32

bedankt voor de reacties! Even wat reacties terug...

Spierverzuring kan het niet zijn aangezien hij het ook heeft als hij op rust staat, of in de wei of als je alleen maar stapt. Maakt niet uit.

Hoefkatrol is hij voor gefotografeert. (van Toor Wassenaar) Mijn manier van rijden hoeft denk ik niet aangepast te worden, want op het moment stap ik al weken met hem en treed er geen verbetering op.

Ik heb prima begeleiding van een Grand-Prix amazone die al heel wat jaartjes in het vak zit. Ook zij staat voor een raadsel. Ja ik weet het het klinkt allemaal erg vaag...

Wel gaat hij asap naar een osteopaat die uit Belgie vandaan komt. Schijnt een goede te zijn... Misschien iemand ervaring mee??

chanty94
Berichten: 168
Geregistreerd: 27-04-02
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-04 12:34

O ja en ik heb een op maat gemaakt duits zadel (Höpfner) en ligt goed. Ook niet te ver naar voren. Schouders liggen goed vrij. ( ook zonder zadel loopt hij kreupel...)

Bets

Berichten: 2807
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: LOON OP ZAND (SPRANG-CANARIA was het eerst)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 13:51

Citaat:
Hoefkatrol is hij voor gefotografeert. (van Toor Wassenaar) Mijn manier van rijden hoeft denk ik niet aangepast te worden, want op het moment stap ik al weken met hem en treed er geen verbetering op.

Ik heb prima begeleiding van een Grand-Prix amazone die al heel wat jaartjes in het vak zit. Ook zij staat voor een raadsel. Ja ik weet het het klinkt allemaal erg vaag...



Je meent zelf dat niets aan je rijstijl gedaan hoeft te worden, ik heb zelf ook Z2 dressuur gereden zowel met pony als met paard, kreeg ook les van iemand die Prix St. George gereden had, maar heeft me nooit gewezen op het feit dat ik mijn paard scheef reed en mijn zadel niet helemaal op midden van zijn rug lag. Paard heeft wel hoefkatrol gekregen. Dus dat wil niets zeggen. Ik wil je niet veroordelen, maar denk ook niet zomaar dat je nooit iets over rijstijl te weten kunt komen. Sinds hoefkatrol gebeuren sta ik ook onder begeleiding van Antoine de Bodt.

frunnik
Berichten: 1810
Geregistreerd: 05-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 15:38

Bets schreef:
Citaat:
Hoefkatrol is hij voor gefotografeert. (van Toor Wassenaar) Mijn manier van rijden hoeft denk ik niet aangepast te worden, want op het moment stap ik al weken met hem en treed er geen verbetering op.

Ik heb prima begeleiding van een Grand-Prix amazone die al heel wat jaartjes in het vak zit. Ook zij staat voor een raadsel. Ja ik weet het het klinkt allemaal erg vaag...



Je meent zelf dat niets aan je rijstijl gedaan hoeft te worden, ik heb zelf ook Z2 dressuur gereden zowel met pony als met paard, kreeg ook les van iemand die Prix St. George gereden had, maar heeft me nooit gewezen op het feit dat ik mijn paard scheef reed en mijn zadel niet helemaal op midden van zijn rug lag. Paard heeft wel hoefkatrol gekregen. Dus dat wil niets zeggen. Ik wil je niet veroordelen, maar denk ook niet zomaar dat je nooit iets over rijstijl te weten kunt komen. Sinds hoefkatrol gebeuren sta ik ook onder begeleiding van Antoine de Bodt.


Het paard is pasgeleden met zijn ondervoet op de foto gewest waaruit blijkt dat de hoefkatrol in orde is. En als het paard ook kreupel loopt nadat ze al een hele tijd niet gereden heeft, kan he took niet aan haar rijstijl liggen

Ben het wel met je eens hoor, dat je altijd kritisch naar je eigen rijstijl moet kijken *LOL*

Ik zou inderdaad je paardje nog eens helemaal na laten kijken, van Toor is een goede veearts, maar misschien kun je voor een second opinion naar Utrecht gaan. Sommige onderzoeken zijn namelijk bij van Toor niet mogelijk die ze in Utrecht wel kunnen uitvoeren.
Als daar niks uitkomt zou je bijvoorbeeld Erik Laarakkers eens kunnen vragen. Ik heb paarden gezien waarvan niemand wist waar de kreupelheid vandaan kwam en na een paar bezoekjes aan Erik liepen ze weer als een zonnetje.
Ik ben zelf nooit bij Erik geweest en hoe hj het doet weet ik niet, maar die dieren liepen wel weer zuiver. Verward

Heel veel sterkte in ieder geval met je paardje.

Bets

Berichten: 2807
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: LOON OP ZAND (SPRANG-CANARIA was het eerst)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 15:49

Citaat:
Het paard is pasgeleden met zijn ondervoet op de foto gewest waaruit blijkt dat de hoefkatrol in orde is. En als het paard ook kreupel loopt nadat ze al een hele tijd niet gereden heeft, kan he took niet aan haar rijstijl liggen

Ben het wel met je eens hoor, dat je altijd kritisch naar je eigen rijstijl moet kijken *LOL*


Ja maar een paard is van nature scheef, die is links of rechtsgebogen. Ook al laat je je paard stil staan, wil niet zeggen nadat hij scheef gereden is en pijn heeft, dit met rust goed komt. Zelfs dan blijft paard dan kreupel, dus kan het dus wel aan rijstijl liggen. Als je je paard goed rijtechnisch in orde hebt of weer in orde krijgt, dan zal paard dus ook na rustperiode goed blijven lopen.

frunnik
Berichten: 1810
Geregistreerd: 05-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 15:53

Ja, maar ik denk dat een grand-prix amazone dan wel had gezien dat er wat met haar rijden fout is. En haar dit had vertelt, maar die staat ook voor een raadsel.

Bets

Berichten: 2807
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: LOON OP ZAND (SPRANG-CANARIA was het eerst)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 16:01

frunnik schreef:
Ja, maar ik denk dat een grand-prix amazone dan wel had gezien dat er wat met haar rijden fout is. En haar dit had vertelt, maar die staat ook voor een raadsel.


Ja dat hoopte ik ook. Maar ga maar eens op die grote evenementen kijken, kijk maar eens naar zadels of die midden op de paarden liggen!! Bij 8 van de 10 liggen ze scheef dus worden de paarden niet in balans gereden. Dat is toch internationaal niveau!! Echt waar ik ben laatst bij Indoor Brabant geweest, zowel bij dressuur als bij springen was het zo!!!! En die moeten ons toch het voorbeeld geven!! Maar goed ik wil alleen maar helpen en advies geven, niet om heel discussie op te zetten. Veel succes ermee om probleem op te lossen.

chanty94
Berichten: 168
Geregistreerd: 27-04-02
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-04 16:03

Dankjewel frunnik... ik snap jou ook wel hoor Bets. Maar hoe wil je dat ik op een kreupel paard mijn rijstijl aan ga passen? Het is niet zo dat ik hem er even doorheen kan rijden of zo... Ik zit niet scheef, en dat is niet arrogant, dat is gewoon zo, ik ben zelf geen grand prix amazone maar met mijn houding is echt niks aan de hand. en mijn zadel ligt prima in het midden. Dit heeft niks met zijn natuurlijke scheefheid te maken, dat geloof ik echt niet! Ik ben me er goed van bewust hoe ik een scheef paard weer in balans moet krijgen, en nogmaals ik heb goede begeleiding. Maar een paard wat zo loopt als de mijne ga je niet even proberen recht te richten. Was mijn rijstijl het probleem maar... Waarom loopt hij dan 3 weken goed, alleen stap draf galop linksom rechtsom op de volte, lekker inbuigen, niks moeilijks verder, en weer van de een op andere dag kreupel. Ik heb niet ineens een andere rijstijl.

Wil niemand aanvallen hoor, begrijp me niet verkeerd, ben alleen btje frustie van het alles hihi...

Ik moet inderdaad eigenlijk nog naar een andere kliniek, maar financieel lopen we nu echt een beetje leeg. Dacht daarom eerst op dit forum te proberen wat tips te krijgen...

frunnik
Berichten: 1810
Geregistreerd: 05-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 16:05

Bets"]
[quote="frunnik schreef:
Ja, maar ik denk dat een grand-prix amazone dan wel had gezien dat er wat met haar rijden fout is. En haar dit had vertelt, maar die staat ook voor een raadsel.


Ja dat hoopte ik ook. Maar ga maar eens op die grote evenementen kijken, kijk maar eens naar zadels of die midden op de paarden liggen!! Bij 8 van de 10 liggen ze scheef dus worden de paarden niet in balans gereden. Dat is toch internationaal niveau!! Echt waar ik ben laatst bij Indoor Brabant geweest, zowel bij dressuur als bij springen was het zo!!!! En die moeten ons toch het voorbeeld geven!! Maar goed ik wil alleen maar helpen en advies geven, niet om heel discussie op te zetten. Veel succes ermee om probleem op te lossen.
[/quote]

Bedoelde het niet als kritiek en alle ideeen zijn welkom, als het paardje maar weer beter wordt Knipoog

Bets

Berichten: 2807
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: LOON OP ZAND (SPRANG-CANARIA was het eerst)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 16:21

frunnik schreef:
Bedoelde het niet als kritiek en alle ideeen zijn welkom, als het paardje maar weer beter wordt Knipoog


Precies daar gaat het om!! Dus alle adviezen en ideeen moeten maar eens op tafel komen!!

chanty94
Berichten: 168
Geregistreerd: 27-04-02
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-04 16:25

Kijk! Daar heb ik wat aan! bedankt hulptroepen Bets en Frunnik... Nu maar hopen en wachten op de gouden tip!! Lachen Lachen Lachen

Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 16:29

Wel eens aan peesproblemen gedacht? Die zie je niet op de foto maar p kunnen redelijk wat problemen veroorzaken.

Kreupelheidstest laten doen door de DA. Niet zelf gaan dokteren!

chanty94
Berichten: 168
Geregistreerd: 27-04-02
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-04 16:38

Hi Dimple, bedankt voor je reactie... Ik heb toevallig ook nog een merrie met een peesblessure (jaja wat een mazzel heb ik hihi) en denk toch dat dat een ander beeld geeft. (Ik denk hoor, ik weet t ook niet zeker) Een peesblessure wordt erger naarmate je er mee door blijft lopen. Ik het begin kan het wel wat vage klachten geven, maar als je er dan mee doorrijdt komt het er toch uiteindelijk wel uit. Ik de zorm van een peesklap of in ieder geval een zichtbaar dik/warm been. Mijn ruin heeft deze klachten al een jaar en nog nooit een dik been gehad. Mijn merrie werd kreupel, ook niet dik en warm maar toch mee naar de kliniek gegaan omdat ik met de ruin daar toch heen moest, en toen bleek er een gaatje in de pees te zitten. Geeft ook vage klachten, maar als je er twee weken mee door blijft rijden klapt de pees uiteindelijk is mij verteld...

chanty94
Berichten: 168
Geregistreerd: 27-04-02
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-04 16:41

O ja. ik heb ook een tijd homeopatische medicijnen gegeven voor zijn buik. Dit leek ook tijdelijk verlichting te brengen. Ik heb soms het idee dat hij buikpijn heeft. Misschien een gek idee... een tumor in zijn darmen of zo? Hij eet wel goed... Kan me voorstellen dat je daar ook gek van gaat lopen als je steeds buikpijn hebt... Tsja, op een gegeven moment ga je van alles bedenken hoor...

Jetta

Berichten: 3986
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Aan de rand van de stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 21:05

DA laten komen, omdat het nogal veel problemen zijn, maak je natuurlijk een handig lijstje. Steffie of Eric Laarakkers kan je er ook bij halen, zij kunnen met hun holistische manier van werken op verschillende manieren de problemen bekijken, samenhang onderzoeken en behandelen. Veel beterschap voor je paard!

proudmama

Berichten: 1620
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 23:01

Eerlijk gezegd zou ik een goede fysiotherapeut laten komen.Dit lijkt erg op spierproblemen en dan kan je foto's maken wat je wilt mar je komt er niet achter.
Ook lijkt het mij meer met spieren te maken hebben omdat hij niet kan buigen op de volte maar vrij wel lekker ronddartelt.
Een fysio kost 50 euro voor consult en behandeling van een uur.
Na 3 behandelingen MOET het beter gaan anders is er wat anders aan de hand.Wat let je?(behalve de kosten)

chanty94
Berichten: 168
Geregistreerd: 27-04-02
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-04 08:08

Ook zijn er al meerdere fysiotherapeuten geweest. Sommige brachten tijdelijk verlichting maar klachten komen steeds terug... Verward

Amy77
Berichten: 11262
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Op de mooiste plek in Drenthe :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 13:06

Ik hoor hier de naam Laarakker voorbij komen, ik zelf heb ook die naam van een stalgenootje gekregen. Ons paardje heeft zo te horen nl dezelfde klachten als jouw paard. Op de foto was vrij weinig te zien volgens de veearts. Wel is inmiddels duidelijk dat de ligamenten en banden versleten zijn en hoogstwaarschijnlijk beginnende artrose, waardoor soms beter loopt en andere dagen juist weer slechter. Laarakker heeft mn stalgenoot dr paard erg goed geholpen, ze weet nu hoe of wat en kan haar rijstijl en soms medicatie op aanpassen. Als iemand het telefoonnummer van Laarakker heeft maak je mij er ook blij mee.
Veel sterkte met je paardje.
P.s er is een vrouw, zij schijnt ook erg goed te zijn, ik zal haar telnummer even opzoeken in mijn inbox.

Amy77
Berichten: 11262
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Op de mooiste plek in Drenthe :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 13:08

Ok ik heb haar naam inmiddels kunnen vinden, Rodinde heet zij, ze is wel prijzig. Heb haar nummer alleen niet,maar mss dat iemand het hier heeft?

chanty94
Berichten: 168
Geregistreerd: 27-04-02
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-04 13:12

Rodinde is 1 keer bij ons op stal geweest en van de 15 paarden die zij heeft behandels was er geloof ik 1 eigenaar tevreden. koste een kapitaal, zelf als het paard niet behandeld hoef te worden, aait ze drie keer over zijn bol en kassa! Vond het helemaal niks!... PS is mijn bescheiden mening... Maar tnx voor de tip. En tja misschien toch erik... vinden toch wel veel mensen een goed idee...