zwart stubbenzadel wordt bruin

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

zwart stubbenzadel wordt bruin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-04 19:14

Ik heb dus 1.5 jaar geleden een nieuwe stubben gekocht. Een zwarte, model Siegfried. Nu worden de zweetbladen wat bruin.
Wie heeft dit ook gehad? Ik zou zoiets verwachten bij een B-merk, maar niet bij een Stubben. Ik heb het zadel gewoon goed onderhouden met zadelzeep en Hamanol. Het is precies daar waar de beugelriemen langslopen.
Ik heb het zadel bij een zadelmaker gekocht die normaal gesproken niet moeilijk doet over zoiets en het wel weer zwart verft. Maar het hoort uiteraard niet zo.
Zijn er meer mensen die dit hebben meegemaakt bij een A-merk? (van Kieffer heb ik het al wel een paar keer gezien bij anderen)

Liselot

Berichten: 32191
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 19:16

ik heb het wel eens gezien bij een stubben, maar niet bij zo'n jonge... maarja, zwart leer is van oorsprong bruin en bij veelvuldig gebruik slijt die verf er toch af.
maar ik zou er idd gewoon mee terug gaan

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 19:16

die van mij heeft dat ook, die word alleen niet bruin maar grijs op de plek van de beugelriemen
maar ik rijd dan ook cross, zo komt er zand tussen en schuurt het eerder kaal
kieffer heeft het idd ook
en passies ook heel erg
teveel verf op je zadel is ook niet goed voor het leer.. ik neem die verkleuringen dan ook voor lief.

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-04 19:21

Het zijn bij mij geen schuurplekken, het is echt lichtbruin, de kleur van de kussens zeg maar. Nu vind ik dat geen lelijke kleur, maar het moet dan eigenlijk helemaal zo zijn. Het is net of het leer niet intens genoeg gekleurd is. Ik weet dus iemand met hetzelfde zadel, maar dan enkele jaren ouder en die heeft het niet.
En 1.5 jaar gebruik noem ik nog niet echt intensief gebruikt. (zo'n 3-4 keer in de week)

Amulet

Berichten: 4064
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 19:24

Ik heb ook een Stubben siegfried, 2,5 jaar nu en heb daar geen last van. Wel van grijze plekken -wat crossmonster ook zegt- daar heb ik bij Kootstra wel even naar gevraagd, maar dat was gewoon natuurlijk zei hij. Ik vind het ook niet zo erg moet ik eerlijk zeggen, je ziet er toch niks van als je erop zit.

guzziwoman

Berichten: 84
Geregistreerd: 19-04-04
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 02:22

mij is ooit verteld dat de het leer van tegenwoordig minder intensief geverfd word en dat soms zadelzeep te agressief inwerkt op de verf waardoor deze oplost...hamanol zijn ook de meningen over verdeeld, hier schijn teen bepaald zuur in te zitten (hierdoor voelt het leer na gebruik zo zacht aan) Mij is geadviseerd vooral lederdressing van rapide te gebruiken en zeer spaarzaam met zadelzeep te zijn.

gekke_koei

Berichten: 4425
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 06:20

mijn passier heeft ook wat verkleurde plekkies(die worden alleen btje groenig/grijs) maar ja... mijn zadel is dan ook ruim 7 jaar oud.. maar heb wel eerder gezien dat het ook bij 3 jarige zadels voorkomt e.d
die plekjes bij mij zitten op de lepel, zie je dus nix van als je rijd en is ookniet verergerd.. en ik moet zeggen dat ik niet van het poetserige soort ben(als ik mijn zadel eens in de 2 maanden vet danist veel Haha! )

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-04 18:11

Ik gebruik dus Hamanol en zadelzeep op advies van de zadelmaker. Ik heb overigens niet het idee dat het leer zacht wordt van hamanol Verward Het smeert lastig in, maar laat niet af.