Wel of niet scheren...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Nu nog scheren?

Ja, indien noodzakelijk wel
24 (33%)
Nee, dan maar wat langer over het verharen doen
43 (59%)
Ehhh, wacht ik verklaar me in een berichtje wel nader..
2 (2%)
geen mening
3 (4%)

Totaal aantal stemmen: 72


Woestein

Berichten: 2844
Geregistreerd: 09-12-01

Wel of niet scheren...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-04 14:46

Woestein heeft nog een ontzettend dikke vacht.. wil echt nog niet erdoorheen komen..
Ok het ligt mooi vlak dus het gaat niet om het plaatje.
Maar nu had ik gister een wedstrijd.. was lekker warm weer maar dus echt te warm voor woes..
Ook heb ik 2 mei weer een endurance rit .. ben bang dat zijn vacht daar gewoon nog te dik voor is en denk ook niet echt dat hij in de komende 2 weken zeer veel gaat verharen..
Hij verhaart wel wat maar niet zo als het eigenlijk de bedoeling zou moeten zijn..
Wat zouden jullie doen??
Scheren of toch niet??
Ik weet niet meer wat...

Alvast bedankt

Angenita

Muizje

Berichten: 1930
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 15:21

Ik zou niet scheren als ik jou was, er zijn van die poetsblokken te koop en daarmee haal je heel makkelijk de wintervacht ertussen uit! En nog makkelijk ook.

skoebie

Berichten: 40
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Limmen (NH)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 15:27

Als je nu nog gaat scheren krijg je geen mooie zomervacht, dus dan lijkt me goed poetsen de enige oplossing.
Hiermee rekening houdend kun je misschien volgend jaar beter plannen. Bloos

Ineke2

Berichten: 33109
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 18:44

Van de paardendrogist
Afbeelding

Het heet: Mars Coat King Paard
Voor uw paard of pony:
Ideale kam voor het verwijderen van de wintervacht van een shetlander, falabella, ijslander, haflinger, new forest en andere rassen met een dikke vacht. Niet gebruiken voor de manen. Niet geschikt voor de huid van warmbloedpaarden.

Misschien is dit wat?

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 18:53

Ik doe het liever niet nu nog, maar ik moet wel, Bas heeft luizen en die zijn zo hardnekkig dat hij helemaal uit zijn vacht moet, inclusief manenkam... helaas.
Ik scheer met de haren mee, dan heb je minder kans dat je de toppen van de zomervacht er niet afscheert.

Voor het snel uit de vacht doen komen zou ik het niet doen, echt alleen maar uit medische noodzaak zoals dus bij Bas het geval is

Ninla_

Berichten: 9006
Geregistreerd: 01-06-03
Woonplaats: Op de rug van een fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 18:55

Muizje schreef:
Ik zou niet scheren als ik jou was, er zijn van die poetsblokken te koop en daarmee haal je heel makkelijk de wintervacht ertussen uit! En nog makkelijk ook.


ik ga met Muizje mee! Lachen

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 18:56

Ik heb alleen de voorkant geschoren, tot het zadel/ de singel, perfect Haha!
Maar dan moet je wel geen kleurverschil zien.
oh, ik zal de reden er even bij vermelden: Hij zweet altijd zo in z'n hals en ik vind dat zo lelijk en storend en alles en zo krijg je m makkelijker schoon, maar van de andere kant is het ook weer een kouwkleum (niet dat dat met dit weer van toepassing is) en hij was achter al wel aan het verharen.
Laatst bijgewerkt door Lenn op 18-04-04 18:58, in het totaal 1 keer bewerkt

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 18:58

ik gebruik voor een van mijn paarden een koeienkam..
moeilijk uit te leggen hoe die eruit ziet,maar dat is en ijzeren kam met twee rijen met kartels zeg maar, een milde versie van de oude ijzeren roskam , werkt super
maar idd twee weken word wel krap
scheren kan wel, maar dan zul je m vd zomer ook moeten scheren
en in de zomer scheren doe ik eik alleen met bijvoorbeeld fjorden, de paarden die in de zomer dus ook best een dike vacht hebben ..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 19:09

crossmonster schreef:
ik gebruik voor een van mijn paarden een koeienkam..
moeilijk uit te leggen hoe die eruit ziet,maar dat is en ijzeren kam met twee rijen met kartels zeg maar, een milde versie van de oude ijzeren roskam , werkt super
maar idd twee weken word wel krap
scheren kan wel, maar dan zul je m vd zomer ook moeten scheren
en in de zomer scheren doe ik eik alleen met bijvoorbeeld fjorden, de paarden die in de zomer dus ook best een dike vacht hebben ..

Die gebruikte ik ook altijd voor mij Shet. Haha!

Woestein

Berichten: 2844
Geregistreerd: 09-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-04 22:15

Alvast bedankt voor alle reacties..
Ehhh met goed poetsen bedoelen jullie dan ongeveer 3 a 4 keer in de week nog langer dan een 3 a 4 kwartier durende poetsbeurt poetsen??
Want dat doe ik nu.. eerst met een rosborstel, dan de poetsblok, dan nog een eens rubberen rosborstel, dan de harde en dan de zachte..en na het longeren/rijden weer met de poetsblok/rubberen borstel om de haren die los zijn gekomen door de warmte er af te halen..
Maar er komt wel wat af.. ligt heus wel eens een hoopje haar onder hem als ik klaar ben maar als ik de meeste paarden zie dan zitten ze al in zomervacht of bijna in hun zomervacht..
En woes blijft lang in zijn vacht zitten..

Als ik had geweten dat meneer er zo lang over zou doen dit jaar dan had ik hem uiteraard van de winter al geschoren, of gewoon nog geen wedstrijden gepland.
Vorig jaar rond deze tijd had ik nergens last van want toen was hij al geschoren in november, jaar daarvoor was hij er in april al zo goed vanaf en het jaar daarvoor was hij in einda april ook al bijna doorheen...
Dus ik wist niet dat hij nu zo zou zijn..

Maarja ik zal er nog eens goed over nadenken..
Dekenmodel scheren zou dat geen oplossing zijn??

Nogmaals bedankt..

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 12:33

ik weet niet hoe oud ie is, maar als ze ouder worden duurt het ook langer eer ze uit de wintervacht zijn
ook wormen kunnen de rui vertragen
een dekenmodel heeft erg weinig nut nu, dan kun je m beter helemaal scheren
zoals je al zegt doe je er alles aan om de vacht weg te krijgen , ik kan verder ook geen tips bedenken

magriet

Berichten: 2808
Geregistreerd: 04-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 12:38

lijnzaadolie wil ook wel eens helpen om het verharen te vergemakkelijken

Chronos

Berichten: 3071
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 12:39

Als hij nu echt nog zijn wintervacht heeft dan kun je hem nog wel scheren. Maar het mooiste is natuurlijk niet scheren maar idd heel veel poetsen en misschien klinkt het vreemd maar ze hem onder een hele warme deken dan laten ze ook snel hun haren los

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 12:39

Het is toch een Haflinger?? Die komen toch nooit in een hele dunne zomervacht? De Haflingers bij ons op stal iig niet...
Ik zou nu niet meer scheren! Krijg je geheid een hele lelijke vacht van. En 3-4 keer per week poetsen? Ik roskam Kore ELKE DAG met een stalen roskam, en nog komt er vanaf, en ze is een warmbloed. Dus ja, nog meer poetsen!!!
Verder kan je proberen Lijnzaadolie bij te voeren. Over het zweten, dat zal ook een deel bij de conditie liggen. Als je 3-4 keer per week rijdt, is de conditie waarschijnlijk niet optimaal om endurance mee te gaan rijden...

Woestein

Berichten: 2844
Geregistreerd: 09-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-04 12:48

Koortje schreef:
Het is toch een Haflinger?? Die komen toch nooit in een hele dunne zomervacht? De Haflingers bij ons op stal iig niet...
Ik zou nu niet meer scheren! Krijg je geheid een hele lelijke vacht van. En 3-4 keer per week poetsen? Ik roskam Kore ELKE DAG met een stalen roskam, en nog komt er vanaf, en ze is een warmbloed. Dus ja, nog meer poetsen!!!
Verder kan je proberen Lijnzaadolie bij te voeren. Over het zweten, dat zal ook een deel bij de conditie liggen. Als je 3-4 keer per week rijdt, is de conditie waarschijnlijk niet optimaal om endurance mee te gaan rijden...


Ja het is een Haflinger, en ja die van mij komt in een wel hele mooie dunne zomervacht.
Ik poets hem heus wel elke dag alleen 3 a 4 keer in de week doe ik er dus bijna een uur over..
Hij heeft op zich wel een goede conditie hoor.. voor een buitenrit van 2 uur draait hij niet zijn ehhh hoef niet om en dan kan hij gerust nog een tijdje lekker aan de gang..(baasje wat minder dus die heeft een wat mindere conditie..Haha!..)

Voor de rest.. hij krijgt al lijnzaad en zonnebloemolie.. zal toch maar vandaag nog wat lijnzaadolie kopen..

Iedereen bedankt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 13:33

Als je al lijnzaad voert, heeft het geen zin om er nog lijnzaadolie bij te gaan gieten.
Persoonlijk zou ik alsnog wel scheren, ondanks dat dat niet goed is voor de zomervacht. Het dier moet straks met de endurancerit (en ik neem aan nu dus ook met de trainingsritten) z'n warmte goed kwijtkunnen. En als die vacht zo dik is dat dat echt een probleem is, dan zou ik 'm er persoonlijk toch afscheren. Belang van het paard gaat dan boven dat van een mooie vacht van de zomer.

Witvenhester

Berichten: 1107
Geregistreerd: 16-02-04
Woonplaats: den dungen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 14:35

geef haar veel wortels dat help ook. Maar ik zou niet meer scheren Lachen

Dennis

Berichten: 31466
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 15:08

Ik zou persoonlijk ook niet meer scheren. Dan maar extra veel poetsen en wat lijnzaad/lijnzaadolie/zonnebloemolie voeren.

Mocht hij echt zijn warmte niet goed kwijt kunnen kan je overwegen om alleen een stook over de hals te scheren. Dan 'verpest' je niet de hele vacht maar kunnen ze echt een stuk beter hun warmte kwijt!!!!!

Liesje89

Berichten: 9926
Geregistreerd: 01-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 15:22

Ik zou m in jou geval WEL scheren. Met een encurance-rit in het vooruitzicht helemaal. Het is niet fijn voor je pony als ie een zware rit moet maken in een dikke vacht. Dat kun je vergelijken met jou, als je de marathon (voorbeeld..) loopt in de zomer met een trui of shirt (ligt eraan hoeveel wintervacht ie nog heeft) met lange mouwen!! Ik denk niet dat je daar zin in hebt.

Dan maar geen mooie zomervacht, denk maar aan wat het beste zou zijn voor je pony.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 15:24

Tja... ik vind het een beetje twijfel geval. In eerste instantie zou ik zeggen van niet, omdat je dan de zomervacht ook meescheert. Maar aan de andere kant kun je zo geen endurance gaan rijden. Misschien toch maar scheren dan?

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 17:04

Ik zou niet scheren.
Die poetsblokjes werken best, maar dat gaat wat langzaam. Wat super werkt is van zo'n flexibele metalen zweetmes, de kant met karteltjes gebruiken (gewoon op het droge paard). Bij m'n shire kreeg ik met een roskam er niet veel vanaf, maar met dat ding ging het echt super en ze vond het heerlijk!!
Werkt ook super bij het verwijderen van opgedroogde mestplekken (al weet ik niet hoe schoon het met een wit paard dan wordt).

Gjilke

Berichten: 4695
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 19:25

Ik zou ook niet meer scheren. Kun je niet een paar Pennymeisjes strikken die hun hele weekend aan Woes besteden (vinden ze vast een eer Tong uitsteken ) Jou kennende moet dat wel lukken...

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 19:36

Koortje schreef:
Over het zweten, dat zal ook een deel bij de conditie liggen. Als je 3-4 keer per week rijdt, is de conditie waarschijnlijk niet optimaal om endurance mee te gaan rijden...


Nee hoor. Rowan zweet zich echt helemaal de pestpokken tijdens de trainingen (het zweet loopt echt over z'n gezicht) maar die heeft een uitstekende conditie. Als je al een tijdje 3-4 per week actief rijd kan hij best een rustige klasse 1 rit aan.

Wat je wel moet doen op wedstrijd is koelen. Helemaal als ze nog in de vacht zitten heel belangrijk. Zorg dat je grooms hebt en dat je die regelmatig tegenkomt zodat je 1 of 2 flessen water over z'n hals en boeg kan gieten. Met een dikke vacht kan je daar al op de eerste groompost mee beginnen - zo spaar je je paard namelijk de moeite om helemaal door z'n vacht heen te moeten zweten. Vacht is dan al nat, dus kan de warmte er makkelijker af.

Rowan heeft hetzelfde probleem, maar die heb ik in maart al geschoren - Iers model, dus van de keel in een lijn naar halverwege z'n buik ongeveer. Net genoeg om beter z'n warmte kwijt te kunnen zonder dat er dekens opmoeten.

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 21:23

scheren maar dan met een deklaag er op laten, dus niet tot het blote huidje kaal. maar ja vind maar eens een apparaat wat zo scheert.

Woestein

Berichten: 2844
Geregistreerd: 09-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-04 23:03

Gjilke schreef:
Ik zou ook niet meer scheren. Kun je niet een paar Pennymeisjes strikken die hun hele weekend aan Woes besteden (vinden ze vast een eer Tong uitsteken ) Jou kennende moet dat wel lukken...


Intresse Haha! ??
Ach na een uur komt er geen haartje meer vanaf..tot na het rijden/longeren/o.i.d. dan kom er weer een ladingkje vanaf, maarja dan moet hij niet te nat zijn want dan komt er nog niets vanaf..
En zo blijven we bezig..
Ehhh heb trouwens ook zo'n koeienkam gekocht, ik dach baat het niet dan schaat het ook niet... nou dat baden doet het ook niet bij Woes.. ook dat schaden niet hoor.

Dat ierse model... zou dat nu ook nog kunnen?? gaat bij mij echt niet om het plaatje.. (heb trouwens toch geen keuring dit jaar) maar wil niet dat Woes ter plekke bijna bezwijkt aan de hitte..

Zal trouwens ook even een poging doen tot uitleggen hoe zijn vacht is..

Als je je vingers er doorheen haalt komt de vacht zo'n goeie vinger erboven uit.. het is niet super dik maar gewoon wat dik.. als je de haren opzij doet kan ik nergens nog een zomer haartje ontdekken.
Het komt wel wat los maar niet met grote plukken.. ja uiteindelijk wel wat bij zijn buik en zijn kontje.
(bij mijn vorige paardje, draver met zeer dikke wintervacht, kon je echt de kortere haren er tussen zien..)
Begrijpen jullie?
Hoop het wel..

Alvast bedankt..