Hoe houd ik mijn Shetlanders nou in de wei?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Zip

Berichten: 1697
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Elburg

Hoe houd ik mijn Shetlanders nou in de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-01 11:43

Ze breken echt overal uit, gaan gewoon dwars door het prikkeldraad heen. Dit is dus al een tijdje bezig, en we vonden steeds weer manieren om ze er wel in te houden, maar nu blijkt toch maar weer, dat als ze eruit willen ze eruit gaan en dan houd niks ze tegen, of er nu schok op staat ja of nee. Op dit moment staan ze op stal, en wij hebben dus een stal die we mogen gebruiken, dus dat is verder niet zo het probleem. Maar nu was er dus iemand, die raadde ons dus schapengaas aan, alleen dat wil mijn vader dus weer niet. Ik dacht zelf, misschien scheren, en dik onder de dekens zetten zodat ze tenminste dat schok nog voelen, maar iemand raadde dat af. Nu weet ik dus niet wat ik moet doen, volgens mijn vader moet ik ze maar fijn aan de pin zetten, kunnen ze fijn elke dag rondjes lopen Scheve mond en volgens mijn moeder moet ik ze maar gewoon verkopen. Verward Lekker positief dus. Wat zouden jullie doen, of weten jullie nog wat anders wat ze misschien zou tegenhouden.

Claudia!

Wilona

Berichten: 3115
Geregistreerd: 06-04-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-01 11:51

mhmm, gaan ze er gewoon dwars door heen een of kruipen ze er onder door?
Misschien kan je gewoon een stuk of 3 draden boven elkaar maken, dan kunnen ze er niet door heen???

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23417
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-01 12:00

Ik heb ook zo'n ontsnapshetlander.
Ze staat nu dan ook op stal en van de zomer heeft ze bij iemand gestaan die ook 3 lagen schrikdraad had tussende weides in en om de weides heen, ze stond elke keer ergens anders.
Later heeft ze inderdaad achter schapengaas gestaan en dat ging wel beter daar bleef ze achter.
De shet van een vriendin ging er ook telkens doorheen en die hebben ze toen met zijn neus tegen het draad aangezet en dat hielp, bij Polly niet trouwens.
Waarschijnlijk is schapen gaas de enige oplossing want als ze er geen respect voor hebben (voor die stroom)...
Je kan dus proberen hem met zijn neus tegen de draad aan te zetten je weet het nooit...

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-01 12:02

Tja, ik weet niet of jullie van die mobiele schokapparaten hebben of gewoon via het electriciteitsnet... Stevige palen en goed schokdraad/band vanaf 30 centimeter tot een kleine meter met weing ruimte er tussen met een sterk apparaat (die op accu geven veel minder schok dan die op stroom) moet toch genoeg zijn? Je moet zorgen dat ze er niet makkelijk met hun hals er tussen kunnen gaan hangen! Desnoods aan de buitenkant nog planken of balken erlangs voor de stevigheid...
Maar is een bijkomend probleem dat jullie steeds nieuwe stukjes geven?
En dus de afrastering moeten verplaatsen? Dan is dit natuurlijk niet echt handig... Knipoog

Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-01 12:08

zet om je wei heen een stevig hekwerk (om de paar meter paaltjes en 3 lagen lint, strak gespannen) en flink stroom erop (niet een tikje maar een schok, gaan ze echt niet dood van hoor! Extreme duivel ) en wil je de wei opdelen dan kun je gewoon een lint spannen, als ze maar op je wei blijven!

Zet er veel stroom op en zorg dat ze die een keer goed voelen!
Haha!

Jobbeltje
Berichten: 2799
Geregistreerd: 29-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-01 22:53

PRIKKELDRAAD???? sorry maar dat moet je nooit doen! weet je wat een lelijke wonden paarden daarvan kunnen oplopen????
Laatst bijgewerkt door Jobbeltje op 30-12-01 00:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Stacy S

Berichten: 1211
Geregistreerd: 24-12-01
Woonplaats: Drachten City!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-01 00:03

Bij een verzorgshet die ik ooit had deden ze altijd een soort "antenne" op/aan het halster.
Hij ging ook altijd onder de draaden door.
je maakt gewoon met ijzerdraad een antenne en die maak je vast aan het halster.
de "antenne" moet wel ongeveer 20 cm boven zijn hoofd uit steken.
als hij dan onder de draden door wil gaan komt hij er toch nog tegen aan met die "antenne" en krijgt ie als nog een schok.

Groetjes!

Percy

Berichten: 12070
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-01 01:11

Drie lagen 4 cm. schriklint heb ik maar dat houdt mijn shetlander niet tegen. Hij slaat met de punt van zijn hoef de onderste eraf en kruipt er dan tussendoor.
Schapengaas houdt hem overigens wel tegen maar hij staat met mijn Welsh K ponies en tinker in de wei dus kan ik dat niet gebruiken. Grotere hoeven gaan namelijk wel heen door dat gaas maar niet terug. Toen wij hier kwamen wonen was er nog een schapenwei en een C-pony. Die pony heb ik midden in de nacht moeten bevrijden uit het gaas wat ik nog niet weggehaald had, ze zat er volkomen in vast. Als je alleen shetlanders in de wei hebt is het zeker een optie.

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-01 10:50

Yep, alle Shetten zijn ook het zelfde he!
Mijn Freddie gaat ook overal onderdoor en ook dwars door schriklint! of dat nou op een apparaat of op het lichtnet is aangesloten, maakt hem niets uit!
Op mijn weitje heb ik nu gaas. geen schapengaas maar wel zo iets en dan met fijnere mazen, kunnen zijn hoefjes niet doorheen en de hoeven van Kevin mijn monster van 175 ook niet.
Bij mij staan ze ook allemaal bij elkaar, Kwpn met Welsh en Shet en ik heb met het fijne gaas geen problemen!
Gebruik alstjeblieft nooi prikkeldraad zoals iemand dat hier voorstelde!

Groetjes, Tanja.

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-01 10:57

In ieder geval nooit aan prikkeldraad gaan beginnen. Scheren en dekens lijkt me ook niet zo'n goed idee....
Als het met hekken e.d. ECHT niet gaat, dan zou ik ze toch aan de ketting zetten. Ik heb het meegemaakt, en het is niet zo onvriendelijk als het eruit ziet....

Little_Sun

Berichten: 1166
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-01 12:05

Dat gaas lijkt me een goed idee, een vriendin van mij had eerst ook zo''n ontsnapshetlander. Hij knalde overal door heen, of ging er onderdoor. Toen ze echter een hek maakten met gaas, bleef hij er netjes achter Lachen

Brendie

Berichten: 294
Geregistreerd: 09-11-01
Woonplaats: Warmenhuizen

...

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-01 12:23

PRIKKELDRAAD!!!!!! Lees ik dat goed?????? Als ik jouw was zou ik eerst een hek erom heen zetten en dan met SCHRIKDRAAD!!!! En vooral GEEN PRIKKELDRAAD

Gr. Marieke