oefening die niet kan zonder teugels

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MinX

Berichten: 258
Geregistreerd: 13-04-04
Woonplaats: hoeksche waard

oefening die niet kan zonder teugels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-04 17:49

haai!
Ik ben op zoek naar een oefening die ik niet correct uit zou kunnen voeren zonder teugels. Goed, dingen als "teugels lang laten" en "teugels op maat nemen" enzo worden lichtelijk onmogelijk, maar gewoon oefeningen als "aan de teugel lopen" "stelling" en "wijken" en de "hogere" onderdelen... Wie weet er iets wat ik écht NIET zonder teugels kan doen?
Ik ben namelijk lekker aan het trainen met mn paardje, en we lopen een beetje vast, dat wil zeggen, ik weet ff niets meer. Dus ik ben op zoek naar een nieuwe uitdaging. Wie kan me helpen?
Baai,MinX

Mikkie

Berichten: 3964
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 17:56

Ik snap het niet. Wil je een oefening die uit te voeren is zonder dat je daar teugels bij nodig hebt, of wil je weten voor wel oefening je persé wel een teugel nodig hebt.
Ik begrijp nu dat jij je paard rijdt zonder teugels, maar wel gewoon dressuurmatige oefeningen met je paard doet? Of zit ik er nu helemaal naast. Verward

Mocca
Berichten: 17970
Geregistreerd: 10-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 18:38

ik volg het ook niet helemaal Scheve mond wat ik uit je stukje begrijp is dat je oefeningen wilt weten die je per sé met teugels moet rijden...
wat ik me dan ook afvraag, je zegt dat dingen, als aan de teugel lopen, kunnen zonder teugels, hoe dan Verward je paard loopt toch aan de teugel ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 18:43

ja, ze wil volgens mij een oefening die echt perse met teugels verreden moet worden

PPPeet

Berichten: 5965
Geregistreerd: 06-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 19:26

Je kan niet zonder teugels rijden eigenlijk.Ik wil niet zeggen hier mee dat je alleen maar aan die teugels moet trekken enz... maar je moet toch gewoon aanleuning hebben....

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 19:49

chickey schreef:
Je kan niet zonder teugels rijden eigenlijk.Ik wil niet zeggen hier mee dat je alleen maar aan die teugels moet trekken enz... maar je moet toch gewoon aanleuning hebben....

Ik heb ergens een foto gezien van een paard dat de Z oefeningen deed zonder teugels, met halsring.
Ook kun je een parcours springen zonder teugels, zonder halsriem zelfs.

capopjekop

Berichten: 30653
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 19:51

heb ik ook eens iets van gezien, maar zie mezelf dat toch niet doen Haha!

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 19:54

capopjekop schreef:
heb ik ook eens iets van gezien, maar zie mezelf dat toch niet doen Haha!

dressuur met een halsring of springen met een halsring? Knipoog
of helemaal zonder?

Duhelo

Berichten: 28538
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 19:57

jajaja!!! ik weet een oefening!
je paard in de krul trekken! dat kun je niet!!!
(dat moet je nu vooral niet uitproberen! Scheve mond)

capopjekop

Berichten: 30653
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 20:00

helemaal zonder. ging zown mens parcours springen zonder zadel en hoofstel, alleen op gewicht en beenhulpen. heb ik 1 keer geprobeert, maar werkte niet echt Haha!

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 20:00

dutske schreef:
jajaja!!! ik weet een oefening!
je paard in de krul trekken! dat kun je niet!!!
(dat moet je nu vooral niet uitproberen! Scheve mond)


je kunt je paard ook best in de krul trekken met alleen een halstertje hoor Lachen

Maar ik zou zo niet weten wat je zonder teugels echt niet kunt doen (vooropgesteld dat je een paard heb dat lekker loopt met alleen een nekband, een halstertje of een parelli-carotstick).

Of ja toch... ik denk dan een roll back (western) niet zo makkelijk gaat. Slidingstop en spin moet lukken. Back up ook nog, maar een roll back wordt moeilijker...

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 20:04

chickey schreef:
Je kan niet zonder teugels rijden eigenlijk.Ik wil niet zeggen hier mee dat je alleen maar aan die teugels moet trekken enz... maar je moet toch gewoon aanleuning hebben....

Toch wel hoor
Ik zou eigenlijk niets weten dat je niet zonder teugels kan doen, kan er in ieder geval niet zo snel opkomen

Duhelo

Berichten: 28538
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 20:05

roll back kun je toch ook met halsband
ze reageren op neck reining
maar aan een halster hangen er dan ook soort van teugels he
en een dikke proficiat voor wie een paard in de krul kan trekken met een eenvoudig halstertje
paard is altijd sterker dan de mens

AnoeskaB

Berichten: 544
Geregistreerd: 25-01-04
Woonplaats: Annen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 20:06

Aanleuning.... erg moeilijk zonder teugels. Het paard kan natuurlijk wel geleerd worden om in een "nep krul" te gaan lopen, maar bij aanleuning is het de bedoeling dat de mond van het paard de hand volgt en dat gaat moeilijk als je geen contact hebt. Aanleuning is een samenspel van (licht)contact met de mond en inwerking van zit en benen.

Wat betreft de "hogere onderdelen" zonder teugel: je paard trucjes leren kan natuurlijk altijd. Maar dan heb je het niet meer echt over dressuurrijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 20:24

Anya schreef:
Of ja toch... ik denk dan een roll back (western) niet zo makkelijk gaat. Slidingstop en spin moet lukken. Back up ook nog, maar een roll back wordt moeilijker...


Geen probleem Haha!

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 20:28

hahaha met die gekke fjord van jou misschien... Maar das de norm niet Lachen

MinX

Berichten: 258
Geregistreerd: 13-04-04
Woonplaats: hoeksche waard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-04 20:30

haai
ja aanleunging, das een goeie, maar dat gaat me niet lukken ook zodner teugel =P haha!
nee, ik ben echt op zoek naar een (dressuur)oefening die in principe niet kan zonder teugel. Waarom, voor mezelf om te kijken of het écht niet kan, snap je =) (ben een beetje eigenwijs =P moet alles zelf geprobeerd hebben) mijn pony reageert op benen en zit, eventueel als we een "meningsverschil" hebben over "links of rechts" dan is even druk geven met de hand op de hals al genoeg, dus ik heb geen teugels nodig. Maar ik wil nu een oefening die in principe niet kán zonder teugels. Ik kan er zelf alleen geen verzinnen.
even definitie van "teugels" dat is dus alles wat jij in je handen hebt en richting het hoofd van het paard gaat en daar ergens vastzit. Een neckrope valt er volgens mij niet onder, maar twee touwen naar een halstertje dus wel.
even over het "aan de teugel lopen" ik 'rijd' mijn paardje aan de teugel, ik doe niets met de teugel zelf, dus ik heb hem niet nodig. Zit en benen is voldoende om je paard in die juiste houding te krijgen. Als de achterhand er goed onder zit, komt dat hoofd vanzelf wel is mijn ervaring.
iemand een helder idee? Bedankt! Baai, MinX

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 20:47

dutske schreef:
roll back kun je toch ook met halsband
ze reageren op neck reining
maar aan een halster hangen er dan ook soort van teugels he
en een dikke proficiat voor wie een paard in de krul kan trekken met een eenvoudig halstertje
paard is altijd sterker dan de mens


Ik heb het mensen wel zien doen met een parelli-halster hoor. Daar zit een knoopje... en dat knoopje drukt op de neus. En als je maar hard genoeg trekt, doet dat net zo zeer als trekken in de mond. Kortom het kan.

Mijn paard wordt o.a. neckreining gereden, dus met een halsband zou het kunnen, maar met een carotstick is het mij nog niet gelukt. Het zit hem in de combinatie achterwaarts voorwaarts denken en dan die 180 graden draai. Dat is ingewikkeld. In galop weg na de draai is het punt niet Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 20:59

Nou als je zo'n uitdaging zoekt, dan daag ik je uit om een goed gereden appuyement te laten zien zonder teugels. Dat zou ik verrekte knap vinden.

Duhelo

Berichten: 28538
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 21:02

Anya"]
[quote="dutske schreef:
roll back kun je toch ook met halsband
ze reageren op neck reining
maar aan een halster hangen er dan ook soort van teugels he
en een dikke proficiat voor wie een paard in de krul kan trekken met een eenvoudig halstertje
paard is altijd sterker dan de mens


Ik heb het mensen wel zien doen met een parelli-halster hoor. Daar zit een knoopje... en dat knoopje drukt op de neus. En als je maar hard genoeg trekt, doet dat net zo zeer als trekken in de mond. Kortom het kan.

Mijn paard wordt o.a. neckreining gereden, dus met een halsband zou het kunnen, maar met een carotstick is het mij nog niet gelukt. Het zit hem in de combinatie achterwaarts voorwaarts denken en dan die 180 graden draai. Dat is ingewikkeld. In galop weg na de draai is het punt niet Clown
[/quote]
oh, op die manier met het halster
maar ik had eigenlijk gewoon een simpel stoffen/lederen halster voor ogen, een gewoon stalhalster
maarja

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 21:51

Een paard dat goed getraind is kan zelf de travers zonder teugel gebruik.

Ik zeg dan ook dat je zonder teugel alles kan rijden. Dus zelfs op zeer hoog niveau. En dan bedoel ik met enkel touw om de hals of een doorhangen teugel.

Hoe dit kan dat ik Lichaamstaal. Dus gebruik van gewicht en het draaien van je lichaam. Zelfs het verzameld rijden tot passage piaffe is mogelijk.

Nieuwgierig kom maar kijken. Het kan echt. Het kost enkel meer tijd en moeite, maar resultaat liegt er niet om.

Trouwens in mijn profiel staat een foto van schoudervoor met touw om de hals. Niet de mooiste en al ruim een jaar geleden. Nu zou die foto een opgericht paard laten zien.

MinX

Berichten: 258
Geregistreerd: 13-04-04
Woonplaats: hoeksche waard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-04 23:03

Haai josien...
hehe! mag ik raden? "Hempfling"? =P
ook het verzamelen op de grond tot piaffe is mogelijk, dus zonder dat je erop zit. Ik werk zelf met een methode gebaseerd op die van hempfling =) Ik ga zo je profiel maar ff bekijken denk ik.
Maar ondertussen.. nog steeds gezocht... oefeningen die je in principe niet uit kan voeren zonder teugels!
Ennuh.. dat appuyement, daar gaan we rustigaan aan werken. Het gaat wel tijd kosten hoor, mn paardje is nog erg jong, net ingereden, en ik heb een rugblessure waardoor ik nauwelijks kan rijden. Jullie horen het reslutaat wel.
Meer oefeningen zijn van harte welkom!
Baai, MinX

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 11:02

Helemaal goed MinX.

En als ik het goed heb werk jij ook via Hempfling, of niet?

Trouwens een leuke vraag om mensen is aan het denken te zetten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 11:42

josien schreef:
Een paard dat goed getraind is kan zelf de travers zonder teugel gebruik.


Tuurlijk, Claus kan dat wel ja... Maar eh.... Ik kom dagelijks niet zoveel mensen met evenveel talent tegen Haha! Dus bij deze: laat maar eens zien! Lekker oefenen, en als je oefeningen als appuyeren, travers, renvers, changementen etc allemaal NETJES kunt laten zien zonder teugelgebruik, kom ik graag eens bij je kijken!

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 11:47

Hmm, wat bedoel je met etc?
De dingen die je hier beschrijft kan ik inderdaad. Natuurlijk niet zo goed als Klaus.

Trouwens zo goed ben ik ook weer niet hoor. Doorzettings vermogen en blijven luisteren naar je paard. Dan kom je een heel eind.