Hyperventilatie

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jackim

Berichten: 596
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: hoofddorp

Hyperventilatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-04 22:00

Ik ging donderdag avond op mijn paard rijden, toen ik het benauwd kreeg,nu was dit niet zo raar, door het warme weer etc. Maar het ging niet weg, dus ging ik ff naar de wc, daar werd ik duizelig,wit, en mijn hart begon als een razende te kloppen. Ben toch maar weer opgestapt, maar na 5 min. afgezadeld omdat het niet ging. Ben weer naar de wc gegaan, ben op de grond gaan zitten met mijn hoofd tussen mijn benen, en viel toen ff weg.
toen ik met mijn paard naar de paddock liep, ging mijn hart weer als een razende tekeer, werd duizelig, was totaal in paniek, en begon te transpireren. Ik ben maar tegen een muur gaan zitten, waar de klachten steeds heviger werdt. Ondertussen had een meisje haar moeder gehaald, die mij heel goed heeft geholpen. Ik moest langzaam door mijn neus inademen, en langer door mijn mond. Ik moest ook huilen Verward Na een kwartiertje ging het langzaam weg. en toen begon ik hevig te trillen, en ging mijn voet steeds slapen Knipoog
Ik denk wel dat het zoiets was als hyperventilatie, maar heb het nog nooit zo "hevig" gehad. Wel benauwd etc.

Maar nu ben ik een dag verder, en heb nu zo'n 10/15 x gehad, dat ik het warmer krijg, hartslag gaat omhoog, en een paniekgevoel bekruipt me(ook nu) Ik hoef maar aan gisteravond te denken, en ik ga al Scheve mond Is dit normaal Verward En heb je dit altijd na "hyperventilatie"

Wie heeft dit nog meer/En hebben jullie tips om het te voorkomen/ weg te "doen"etc.

Sorry voor het lange verhaal, moest het ff kwijt

Machie

Berichten: 16004
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-04 22:02

naar de dokter!
Dit is echt niet goed!!!!

Je krijg namelijk 'ademhalingsangst' om het zo maar te noemen. Dus steeds vaker aanvallen!

Lavita330
Berichten: 4509
Geregistreerd: 02-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-04 23:01

Oei is niet zo goed natuurlijk. Ik zou ook idd even langs de huisarts gaan!

jackim

Berichten: 596
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-04 23:04

Machie&linda: bedankt Lachen , maar dit is dus wel hyperventilatie Verward

verootjoo
Berichten: 35642
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-04 23:22

Ik weet niet wat het wel is, maar volgens mij niet echt hyperventilatie. Dat is dat je te snel en te veel inademt. Dit lijkt meer op een angstaanval. Ga gewoon even langs de dokter, die weet er vast meer vanaf dan wij Knipoog

MargaV

Berichten: 1317
Geregistreerd: 31-10-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-04 23:52

Het is, denk ik, wel hyperventilatie. Je kunt ook gaan hyperventileren omdat je heel erg op je ademhaling gaat letten, of je kunt ook gaan hyperventileren uit angst. Ik zou zeker even naar de dokter gaan, die kan je mogelijk helpen deze negatieve cirkel doorbreken (hyperventileren, bang zijn om weer te gaan hyperventileren, waardoor je weer gaat hyperventileren, etc.)

Succes, en maak je niet te druk!

Ellebel
Berichten: 4202
Geregistreerd: 15-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 08:54

)Dit lijkt me ook hyperventilatie, ik heb er zelf ook wel eens last van en dan vooral op stressmomenten (heel vaak op concours dus Knipoog ) Het komt meestal door spanning, en omdat je iedere keer weer nerveus wordt als je aan het hyperventileren denkt (want zeg nou zelf, het is best eng als je niet weet wat er gebeurt) begint het weer opnieuw.
Ik zou trouwens wel even naar de huisarts gaan, die kan je even nakijken of je verder helemaal gezond bent en kan je ook wat tips geven om het hyperventileren in de toeomst te voorkomen.

marel

Berichten: 681
Geregistreerd: 03-12-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 10:49

Klinkt mij in de oren als een paniekaanval. Dat kan heel goed op je ademhaling slaan waardoor er ook hyperventilatieklachten optreden. Het is heel beangstigend maar (gelukkig) onschuldig. Veel mensen hebben wel eens een paniekaanval gehad, maar zodra het zich vaker gaat voordoen is het verstandig naar de huisarts of psycholoog te gaan. Maar in jouw geval is het denk (nog) niet nodig. Probeer na te gaan of je niet te veel hooi op je vork hebt genomen de laatste tijd, of stress hebt gehad. En voel je de paniek aankomen, wil het ook nog wel eens helpen om rustig te blijven en goed je verstand er bij te houden, dat je er bijv. niet dood aan gaat en dat het vanzelf weer weggaat. Vaak zwakt het gevoel dan al af.
Bij nader inzien, misschien is een bezoekje aan de huisarts wel handig voor je, zodat hij je kan geruststellen of adviseren!

Nadir

Berichten: 12720
Geregistreerd: 12-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 10:57

Het klinkt wel als hyperventilatie, als ik jou was zou ik even naar de huisarts gaan. Als je dit vaker krijgt kan je misschien ademhalingstherapie krijgen, daar leer je hele goede oefeningen over hoe je hier mee om moet gaan. En wat marel zegt, het kan inderdaad ook een paniekaanval zijn, dat staat vaak allemaal weer in verband met elkaar.

Clinnn_

Berichten: 5596
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: Aan Zee (BE)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 11:53

Ik zou toch wel ff naar de dokter gaan hoor.

jackim

Berichten: 596
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-04 18:11

Ik ga vanavond dan maar de doktor ff bellen voor een afspraak."Het is wel wat afgezakt, heb alleen periode's op de dag dat mijn ademhaling zonder enige aanleiding versnelt, waardoor ik de neiging heb om veel te zuchten. Herkent iemand dit?

Girl In The Mirror

Berichten: 3156
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 18:55

Ja, ik herken het wel. Ik had gister een hyperventilatie aanval en ik voel 't nu ook nog steeds aan mn ademhaling. Bovendien gaap ik heel veel Verward

Ariadne

Berichten: 119
Geregistreerd: 07-04-04
Woonplaats: Op een mooie houten stoel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 19:00

Ik heb ook zoiets, ik krijg alleen helemaal geen lucht meer, dat heet slokdarmverkramping. PB me anders even.

Ethelate

Berichten: 21120
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 19:00

Bedenk je dat hyperventilatie meestal tussen de oren zit. Op een moment dat je angstig wordt, diep zuchten en denken : stel je niet aan
Vooral niet in paniek raken.

Ik heb toen ik ziek was (en totaal van de wereld) heel erg gehyperventileerd. Nog dagen benauwd naderhand gehad en door de angst omdat ze geen idee hadden wat het was of waardoor, nog een aantal keren heel benauwd gehad. Lag aan de zo'n apperaat wat je hartslag en alles bij houdt, dus zodra er ook maar iets uitweek, kwam er een zuster aangerent met allemaal van die praatjes Knipoog

jackim

Berichten: 596
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-04 19:06

Girl In The Mirror schreef:
Ja, ik herken het wel. Ik had gister een hyperventilatie aanval en ik voel 't nu ook nog steeds aan mn ademhaling. Bovendien gaap ik heel veel Verward

Idd! Dat heb ik ook , maar dacht dat het los van dit stond Scheve mond