Spoed! Hoef schoon houden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Peppertree
Berichten: 3389
Geregistreerd: 07-11-02

Spoed! Hoef schoon houden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-04 13:59

Mijn halve paard Raia is vorige week in een hoefnagel gaan staan. Toen ik het zag heb ik hem er gelijk uitgehaald, en het goed schoongemaakt, ze liep toen erg kreupel. Ik heb de hoef de hele week elke dag in een emmer biotex gezet, maar de kreupelheid werd niet minder dus vrijdag de dierenarts erbij gehaald. Ze moest aan de antibiotica, en de biotex moest ook doorgezet worden, als het maandag nog niet verbeterd was moest ik weer bellen.........

Gisteren was ze zeker nog niet goed, maar omdat ze nogal aan t knoeien geweest was met de antibiotica (ze at het vast en zeker niet). Dacht ik dat ze eventueel nog wat langer nodig had, heb de dierenarts dus vandaag gebeld. De dierenarts heeft het hele stuk eruit gesneden, er kwam wat pus uit, en hij is doorgegaan tot het 'leven'. Ik kreeg instructies om de hoef schoon te houden door watten doordrenkt met biotex in de straal en het gat te stoppen en dan de hoef te omwikkelen met zelfklevende bandages. Ze kon het beste op het land staan, dat was het schoonst......

Maar nu.....ik heb haar hele hoef gedaan (met moeite..),zet haar op het land, ze loopt een rondje......en de bandage is stuk,en de watten eruit. Daarna nog een keer gedaan,ondertussen twee bandages verbruikt, zet haar weer op t land, en ja hoor.....een rondje lopen en hij is alweer stuk

HELP, wat moet ik in godsnaam doen?

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 14:47

De hoeven van de pony van een vriendin van mij werden ingetaped, misschien kan je dat proberen?

mirtje27

Berichten: 791
Geregistreerd: 29-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 14:59

Die van mij heeft dat ook een keer gehad. Ik kreeg (moest er natuurlijk wel voor betalen) van de dierenarts zo'n soort schoen ik weet niet hoe dat heet. Het is een soort zak die je om de hoef doet. En dan maak je hem vast. Ze moeten er dus in stappen en dan maak je hem vast. Met een beetje geluk blijft hij om.

Succes mirjam

mirtje27

Berichten: 791
Geregistreerd: 29-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 15:02

Het heet een hoefzak en je kan het bij www.paardendrogist.nl bestellen. Als je bij producten kijken en dan bij de h van hoefzak daar zie je hem staan. Daar staat dat hij alleen voor gebruik op stal is.

mirjam

Unity
Berichten: 2116
Geregistreerd: 14-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 16:40

Een hoefschoen, of spoelschoen net hoe je het noemen wilt. Er zijn verschillende varianten, let er wel op dat ie dus stevig genoeg is. Ook kun je over de flexwrap(zelfklevende bandage) zelf een stuk spijkerstof of canvas over de hoef vast maken. Zelfde effect als de hoefschoen/zak.

En een tip voor het de antibiotica:
Zemelen met zoetstof, gewoon goedkope kandarel achtige poeder van de aldi. Kost geen knoop, werkt destebeter!!!

Peppertree
Berichten: 3389
Geregistreerd: 07-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-04 18:11

bedankt voor de tips! Mijn vader heeft nog zo'n schoen liggen voor de koeien, maar ben bang dat hij te klein is. Ik heb nu een gewoon 'normaal'verband erom gedaan,met een oude elastische bandage eromheen,en dat blijft gelukkig goed zitten!

Mist

Berichten: 9487
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 19:12

Ik begrijp dat jij niet de eigenaar bent ? Als een paard in een spijker o.i.d. trapt is dat altijd een noodgeval, je moet weten onder welke hoek en hoe diep de spijker is geweest, als een vreemd voorwerp in de hoef komt, diep genoeg om de lederhuid te toucheren (wat ik vermoed in jouw geval, anders was ze niet zo kreupel !) dan volgt daar 9 vd 10 keer een ontsteking, gevolg lederhuid gaat ook ontsteken, tast het hoefbeen aan.
Kijk a.u.b. op deze link, daar wordt het helemaal uitgelegd ! en laat het ook aan de eigenaar zien : http://www.hoofcare.nl/frame_pagina/hoe ... agina.html

Ik hoop dat het goedkomt.

PeppySan

Berichten: 3088
Geregistreerd: 19-11-02
Woonplaats: Gieterveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 22:12

Pas op met een hoefzak, dat de kootholte niet stuk gaat, want dan krijg je hem er nooit meer om.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 22:15

Ga met Mist mee, dit kon weleens heel verkeerd aflopen. Ik zou het paard sowieso niet op het land zetten, maar in de stal houden,met een hoefzak aan, of intapen. Kootholtes zou ik me op dit moment minder zorgen om maken, eerder of dit ooit nog goed gaat komen.

http://www.hoofcare.nl/frame_pagina/hoe ... agina.html

Kijk onder Nageltred.

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 22:30

Oh wat eng, mij is altijd geleerd om de nagel te laten zitten en er als de donder een rontgenfoto van te laten maken...

Je kan trouwens met McGyvertape / ductape op een schone droge hoef een redelijk stevige 'schoen' maken.

Mist

Berichten: 9487
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 18:24

Ik vraag me af hoe het er nu mee is ?????

Peppertree
Berichten: 3389
Geregistreerd: 07-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-04 19:23

Nou, ik ben voor de helft eigenaar, de andere helft is van mijn opa. Maar ze staat gewoon bij mij thuis, en ik doe de hele verzorging. Ik wist niet dat je de spijker eigenlijk zou moeten laten zitten, maar goed, das nu al gebeurd. Morgen komt de dierenarts weer, maar ik weet t nog niet erg......dr been is nog erg dik. Maar ze is wel gewoon vrolijk en eet goed. Hoop dat de dierenarts er ook tevreden mee is morgen.......

hetismij

Berichten: 3344
Geregistreerd: 09-04-04
Woonplaats: Bosch en Duin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 19:59

hallo! bij mijn pony moest haar hoef eerst ook ingetaped met zelfklevend bandage maar dat bleef dus ook niet zitten....toen hebben wij die zelfklevende bandage er om heen gedaan en dan een sok erom...dat bleef er goed zitten!!! misschien een ideetje.

alleen als jehet met de sok doet moet je van dat grijze tape op de onderkant doen andersis je sok zo stuk en werkt het nog niet!

ebony

Berichten: 852
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 01:06

ik zou toch eerder voor iets gaan wat water en vuil afstotend is maar wel waar wat lucht bijkomt,een sok bijv. neemt veel vocht op zeker op het land,maar ook in stal....

maar goed hou ons op de hoogte en succes vandaag met het da bezoek.

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 02:16

Mijn paard heeft pas een hoefzweer gehad. Toen die uitgesneden was, werd de hoef volgestopt met watten met betadine, daaromheen een zelfklevende zwachtel en daaromheen (om de zool en toon) tape. De tape moest slijtage voorkomen. De ene keer heeft het 4 dagen gezeten en zat het prima, de tweede maal was het er al met 2 dagen af.
Ik kon haar ook prima op het land zetten (minder kans op infecties inderdaad), maar niet als het nat was! de nattigheid trekt namelijk de betadine uit de watten.

liesje_waal

Berichten: 2878
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 10:10

ik heb het gehad met mijn shetlande die had een spijker in zijn hoef die ik al niet meer kon zien dus ik dacht dat er niets aan de had was.
2 weeken laater heb ik hem laaten bekappen en ik zeg zo,ken je niet even naar zijn vee kijken want hij loopt 2 weeken kreupel.
en blijkt dat er een psijker in zat dien heb ik hem 3 dagen met soda gedaan en hij was toen weer beeter

carola1

Berichten: 1586
Geregistreerd: 22-02-04
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 10:31

wat je kunt doen is nadat je de hoef in de biotex hebt gezet, en watten met jodium erin hebt gedaan, van die grijze ducktape erom heen draaien (en niet teweinig, want anders verslijt het te snelen heb je weer een vieze voet) dat is erg sterke tape,en als je paard alleen in het land blijft staan gaat dat wel een dagje mee.
anders kun je een hoefschoen kopen en die erom heen doen.
succes

Azhari
Berichten: 899
Geregistreerd: 14-02-03
Woonplaats: in de buurt van Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 11:42

Het klinkt misschien heel raar, maar wat ook goed werkt is een pamper en die dan met die equiwrap vast zetten. Zelf heb ik het nog nooit hoeven doen, maar een stal waar ik van het zomer was deed het altijd zo. En daar lieten ze het paard inderdaad gewoon naar buitengaan. Al waren dat allemaal steentje ed. daar. (was niet in NL.)

Mist

Berichten: 9487
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 18:11

liesje_waal schreef:
ik heb het gehad met mijn shetlande die had een spijker in zijn hoef die ik al niet meer kon zien dus ik dacht dat er niets aan de had was.
2 weeken laater heb ik hem laaten bekappen en ik zeg zo,ken je niet even naar zijn vee kijken want hij loopt 2 weeken kreupel.
en blijkt dat er een psijker in zat dien heb ik hem 3 dagen met soda gedaan en hij was toen weer beeter


Dan heeft jouw shet enorm veel geluk gehad ! Kijk, als het voorwerp de lederhuid niet raakt, dan krijg je idd verschijnselen die op een ordinaire hoefzweer lijken, en zo ook verholpen kunnen worden. Als de lederhuid, of erger nog het hoefbeen of de straalbeentjes geraakt zijn, hetgeen alleen maar te zien is op een rontgenfoto, dan ben je veel, veel verder van huis. Ik kan alleen maar zeggen, als 1 van mijn paarden dit ooit zou overkomen, dat ze binnen het uur op de kliniek zouden staan !!! ?Zulk soort gokjes neem ik liever niet

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 22:32

Ik ook niet Mist, ik ken iemand die haar paard maandenlang terug naar de kliniek heeft moeten rijden omdat er overal in de hoef - en later ook in het onderbeen - infecties opdoken. Ze heeft het dier uiteindelijk in laten slapen. Die van mij staat binnen een kwartier in Kootwijkerbroek met zoiets.

Rijo
Berichten: 2670
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-04 20:33

Mijn paardje had vaak last van een hoefzweer. Ik had een hoefschoen aangeschaft en inderdaad in het gaatje een watje met biotex gestopt. De hoefschoen bleef gelukkig ook goed zitten zodat ze wel elke dag het land op kon.

Tevens kan je bij de paardendrogist een ontzettend goed ontsmettend middeltje kopen genaamd Hoef en Zool. Dat houd de boel schoon en vrij van bacterien. Ik gebruikte dat ook en het hielp me super.

En natuurlijk lekker veel in de biotex groen zetten, maar dat deed je al alleen wat het probleem van de hoef. Tapen kan natuurlijk ook, maar omdat je regelmatig de hoef moet ontsmetten en schoonhouden is dat lastig omdat steeds te verwisselen.

Succes met je paardje ik hoop dat het nu al beter met hem/haar gaat.

Peppertree
Berichten: 3389
Geregistreerd: 07-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-04 14:42

Het is dus niet goed gegaan......ze staat nu op Emmeloord. Omdat ze nog niet beter liep, ben ik daarheen doorverwezen door de dierenarts. Daar hebben ze foto's gemaakt. Het bleek dat de hoefnagel tegen het hoefbeen is aangekomen. Ze hebben het helemaal opengelegd en schoongemaakt. Daarna is ze compleet ingezwachteld en moet ze daar blijven......

Rijo
Berichten: 2670
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 17:15

Jeetje wat een narigheid.
Ik hoop dat ze gauw opknapt en weer de oude is.

Is het hoefbeen ook ontstoken door de hoefnagel?

Sterkte

Mist

Berichten: 9487
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 17:40

veel sterkte! Ik hoop dat ze snel weer naar huis kan.

Peppertree
Berichten: 3389
Geregistreerd: 07-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-04 22:52

Nee, dat niet geloof ik. Het zag er redelijk gunstig uit. Hoop ook dat ze snel weer naar huis kan. Had het niet verwacht, omdat er wel meer paarden staan, maar ik mis haar toch wel.......raar he? Nouja, ze komt snel weer thuis......