[AR] Liverpoolstang, 2 of 3 gaats?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Anoniem

[AR] Liverpoolstang, 2 of 3 gaats?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 15:47

Aangezien ik (bijna) nog geen verstand heb van mennen, heb ik hier een vraag. Ik ben wel een aantal boeken aan het lezen, en ga ook les nemen.

Ik heb alles bijna compleet, het enige wat nu nog ontbreekt is een tweespantuig en bitten.

Als je 2 en 3 gaats liverpool's hebt, welke kan je dan het beste nemen? Uit mijn hoofd zijn die gaten om te bepalen hoe scherp het bit kan zijn, toch? verbeter me al heb ik ongelijk Hangt het er ook vanaf of je pony soepel of stug in de mond is, volgens mij wel toch?

Verbeter me al heb ik ongelijk, ik begin net Bloos

Zoals ik dus al zei ga ik proffesionele hulp zoeken in de vorm van les.



Dennis

Berichten: 31456
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 16:03

De kleine maten zijn bijna alleen in 2 gaats te krijgen. Anders is het ook haast meer bit dan bekkie. Ik gebruik nu een 11,5 cm met 2 gaatjes voor Tess. Gewoon een hele simpele verder. Daar doet ze het prima op. Ik heb hem altijd op het bovenste gaatje.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 16:10

Thanks Dennis! Lachen

Billy

Berichten: 20699
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 18:52

ik heb voor Bill ook een 2 gaats, ik heb nog nooit de behoefte gehad om meer dan het onderste gat te gebruiken.

Goedgekeurd onderschrift :)

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 18:57

Ik heb ze allebei, bij allebei de pony's zitten ze in het eerste leidselgat. Maar net wat Dennis zegt, in kleine maten zijn er alleen maar 2 gaats Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 19:14

liberty schreef:
Ik heb ze allebei, bij allebei de pony's zitten ze in het eerste leidselgat. Maar net wat Dennis zegt, in kleine maten zijn er alleen maar 2 gaats Lachen

Bij Loesdau hebben ze wel ponymaat in 3 gaats

Maar allemaal bedankt voor de reacties, ga even uitzoeken waar het het goedkoopste is en dan bestellen.

Dennis

Berichten: 31456
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 19:17

Ik gebruik voor Tess enkel het bovenste gat, dus eentje met 3 gaten zul je niet nodig hebben voor haar denk ik. Ze doet alles ook op stem(als ze zin heeft Tong uitsteken).
Ik denk dat Tess het best een 11 cm kan hebben mocht je die kunnen krijgen, deze is een klein tikkeltje ruim voor het perfecte. 10,5 is zeker te smal voor haar.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 19:24

Ben een beetje aan het rondkijken en bij de meeste hebben ze wel 11 cm. Moet alleen Spike nog even opmeten dmv het strotouwtje.

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 19:35

in principe is een twee gaats genoeg hoor, je hebt waarschijnlijk alleen het bovenste gat nodig. hoe lager je je leidsel vast maakt(dus 2de of 3de gat)hoe scherper het bit gaat werken, en de meesten hebben dat niet nodig, dat het bit zo scherp in werkt, dus ik adviseer 2 gaats bit

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 09:13

2 gaats is genoeg over het algemeen.

wyko

Berichten: 2044
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 17:21

Wij hebben een 3 gaats stang, maar dat was gewoon zo omdat ze dat hadden. Dus daar hebben we niet speciaal voor gekozen.
Maar mijn paardje heeft geen harde mond, dus heb hem gewoon op het eerste gaatje zitten.
Als je het 3e gat moet gebruiken dan heb je wel een heel sterk paard en het komt bijna niet voor dat je dat moet gebruiken.

Nieuw profiel! Eindelijk

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 16:06

Wij hebben hem van 3 gaats naar 2 gaats gemaakt, omdat ze anders een heel eind onder de mond uitkwamen en de leidsels er achter bleven haken (in het tweespan).
Ik weet eigenlijk niet waarom er 3 gaats zijn want het is toch wel heel ernstig met je als je je paard moet rijden op het 3e gat van de liverpool. Dan is de slager toch een betere oplossing....

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 20:04

Ik heb er ook 1 met 2 gaatjes (ook een kleine pony Haha!) en ik heb hem altijd in de bovenste. Gaat prima!

Trotse mama van dochters Svenna & Loys
Voorlopig paardloos!

Billy

Berichten: 20699
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 20:17

Sjonniej schreef:
Ik weet eigenlijk niet waarom er 3 gaats zijn want het is toch wel heel ernstig met je als je je paard moet rijden op het 3e gat van de liverpool. Dan is de slager toch een betere oplossing....

Dit vind ik werkelijk nergens op slaan, een heftig paard kan dus gelijk naar de slager?
Wat nou als hij op hhet derde gat wel super te rijden is?

Goedgekeurd onderschrift :)

Albert

Berichten: 5707
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 21:10

De sleuven er zijn om bij een tweespan of meer de leidselspanning per paard gelijk te houden.
Het ene paard loopt nu eenmaal met meer druk dan het andere.

De slager?
Ik heb een aantal jaren met een tandem gereden waarbij ik de voorpony in het E traject in de derde sleuf gespte. Als madam het fluitje van de hindernisrechter hoorde had ik alsnog kilo's leidseldruk, maar bleef ze tenminste stuurbaar.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense en 3 bezoekers