(lieve) bijt pony (dunday)

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

dundayescape

Berichten: 98
Geregistreerd: 13-01-04
Woonplaats: amsterdam

(lieve) bijt pony (dunday)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-04-04 16:19

hoi,
mijn lievelingspony bijt en valt mensen aan maar ik hou toch van hem, hebben jullie (of verzorgen of kennen) ook een pony die bijt, aanvalt ofzo? ik zou graag willen weten hoe jullie dat doen en daarmee omgaan! Verward

Escape is in laten slapen!!!!
I love Escape & Dunday 4 EVER!!!


796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 17:02

Hoe ga ik daarmee om... ik geef 'm ongenadig hard op z'n flikker als 'ie ook maar naar me dreigt... is 'ie nou helemaal raar..

dundayescape

Berichten: 98
Geregistreerd: 13-01-04
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-04-04 17:06

hij is mishandeld dus ik ga hem niet hard slaan ofzo want als je je hand bij hem onverwachts omhoog doet dan is hij al echt bang, dat doe ik als hij me probeert te bijten of aanvalt ofzo

Escape is in laten slapen!!!!
I love Escape & Dunday 4 EVER!!!

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 17:12

Tsja, mishandelt of niet, bijten mag bij mij gewoon niet.
Kom nou, dalijk gaat ie jou nog mishandelen!

Opvoeden die hap!

Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht ;)

Ode

Berichten: 1537
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: velsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 17:13

Nou,dat bijt probleem ken ik.
Mijn paard had nog last van hengstenkuren en beet vaak in je kleren en af en toe in vinger,hand of arm
In het begin strafte ik hem met mijn stem.
Daar na met een tik maar het gekke is dat als ik hem op zijn donder gaf hij boos werd en het juist harder ging doen.
Toen ben ik het gaan negeren maar dit hielp ook niet.
Poging 4 was dat ik niet meer dicht bij hem kwam staan zodat hij gewoon niet kon bijten.(Niet dat ik bang van hem was hoor.)
En dit heeft een beetje geholpen.
Ook heb ik heel lief tegen hem gedaan als hij dat ook tegen mij was en zodra hij weer wilde bijten ben ik op gehouden met lief doen en buiten bereik gaan staan.

Je bent wat je diepe, bezielende wens is en zoals je wens is, zal je wil zijn.
Zoals je wil is, zullen je daden zijn en zoals je daden zijn, zal je lot zijn.

recreatie +2

mickey1989

Berichten: 4773
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 17:14

je moet altijd de baas over hem blijven, als hij je bijt geeft je hem op zijn kop!!

Ik breng mijn kleine tranen
naar die hele grote zee
zachtjes nemen die kleine golven
al mijn grote zorgen mee...

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 17:23

Ik heb er eentje gekend, een merrie, die was mishandeld en viel mensen aan. Als je haar een tijdje kende en gereden had ging ze je vertrouwen en kon je alles met haar doen. Ik heb haar ook gereden, in het begin moest iemand anders haar uit de stal halen. Dan naar de poetsplaats lopen terwijl ik haar heel strak bij het halster vasthield. Dan liep ze soms te knarsetanden, poetsen ging wel voorzichtig dan zadel erop leggen waarbij je de hele tijd moet mopperen als ze haar achterbenen optilt op te slaan. Dan opstappen met de rechterteugel heel stak anders had ze je te pakken. Rijden kon iedereen op haar, dan was ze braaf. Zo ging het de eerste week, na drie weken vertrouwde ze je en stond ze te hinniken in de stal als ze je zag en kon je er bij wijze van spreken onder gaan liggen. Maar ieder geval is natuurlijk anders.

dundayescape

Berichten: 98
Geregistreerd: 13-01-04
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-04-04 17:28

hij is wel lief en als ie zo iets doet dan bestraf ik hem door maar arm omhoog te doen het klinkt heel stom maar daar is hij dus ook bang voor en meestal doet hij daarna weer lief, trouwens als je op hem af komt lopen dat probeert hij ook vaak aan te vallen (daar helpt mijn arm omhoog steken ook)maar omdat als ik hem poets ofzo hij vast staat komt hij daar niet verder mee( gelukkig)

Escape is in laten slapen!!!!
I love Escape & Dunday 4 EVER!!!

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 17:28

Leestekens zijn niet overbodig btw Knipoog

Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht ;)

dundayescape

Berichten: 98
Geregistreerd: 13-01-04
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-04-04 17:32

hij is vaan een manege en eigenlijk mag alleen personeel hem doen maar ik mag hem nu gelukkig ook doen. maar met rijden is het ook een schatje!!

Escape is in laten slapen!!!!
I love Escape & Dunday 4 EVER!!!

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 17:53

Veel poetsen en vertroetelen, wel straffen als hij vervelend doet maar vooral het vertouwen opbouwen. Die pony waar ik het over had was ook een manegepony, ik heb haar een tijdje gehuurd. Als je zijn vertrouwen wint dan ben je wel lekker de enige die heb kan poetsen, hoef je nooit om hem te vechten. (op het personeel na)

8-) Misschien klein van stuk, maar niet klein te krijgen. 8-)

Pluutje

Berichten: 5624
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 18:19

Ik ken Dunday ook. Inderdaad met rijden een (bijna) ideale pony. Beginners kunnen er op leren rijden, voor gevorderden is hij ook leuk.

Maar die pony is gewoon zo onvoorspelbaar. Ik heb hem vaak "moeten" opzadelen voor de lessen. Ook moest ik hem vaak van de buiten- naar de binnenbak brengen omdat de kinderen hem niet aankonden(je moest dan langs zijn stal en als daar eten inlag sleurde hij je mee).

Het is echt jammer van die pony, want verder is hij echt heel fijn als manegepony.

Als Dunday je wat beter kent gaat het meestal wel wat beter, maar ik zou wel oppassen dat je zijn liefde niet met lekkere dingen gaat proberen te kopen. Want dat kan het zover komen dat hij je juist gaat aanvallen/bijten als hij een keer niets lekkers van je krijgt.

Echt heel hard slaan of schoppen zou ik bij Dunday inderdaad niet doen, maar je moet hem wel duidelijk maken dat het niet mag wat hij doet.

dundayescape

Berichten: 98
Geregistreerd: 13-01-04
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-04-04 16:26

je mag geen lekkere dingen leven dus daar heb ik geen last van (volgens mij begint hij me nu wel te vertrouwen, dat zeggen sommige mensen tenminste) nu is hij nog steeds moeilijk met naar stal brengen want als je hem gewoon naar stal brengt gaat hij ook vaak rennen naar zijn voerbak (als er eten in ligt)

Escape is in laten slapen!!!!
I love Escape & Dunday 4 EVER!!!

Bollee

Berichten: 475
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 16:36

Feetje schreef:
Tsja, mishandelt of niet, bijten mag bij mij gewoon niet.
Kom nou, dalijk gaat ie jou nog mishandelen!

Opvoeden die hap!


Denk eens na; een mishandelde pony is bang!! Zo'n pony denkt dat hij weer geslagen wordt en daarom handelt hij uit zelfverdediging.
Zoiets los je op met door te zorgen dat hij je gaat vertrouwen; langzaam en geduldig.

Hallo??

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 19:10

Bollee"]
[quote="Feetje schreef:
Tsja, mishandelt of niet, bijten mag bij mij gewoon niet.
Kom nou, dalijk gaat ie jou nog mishandelen!

Opvoeden die hap!


Denk eens na; een mishandelde pony is bang!! Zo'n pony denkt dat hij weer geslagen wordt en daarom handelt hij uit zelfverdediging.
Zoiets los je op met door te zorgen dat hij je gaat vertrouwen; langzaam en geduldig.
[/quote]

Ja, je hebt helemaal gelijk.
Zo van: Arm paardje, lief paardje, braaf paardje, het is niet erg als je bijt hoor, je bent immers mishandelt geweest.
Denk zelf ook ff na trouwens, dalijk bijt ie maar wat erop los en wil niemand meer in zijn buurt komen.
Fijne pony heb je dan

Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht ;)

Pluutje

Berichten: 5624
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 11:58

Feetje schreef:
Denk zelf ook ff na trouwens, dalijk bijt ie maar wat erop los en wil niemand meer in zijn buurt komen.
Fijne pony heb je dan


Dat is al wel een beetje zo. Ik ben ruim 2 jaar geleden gestopt op de manege, toen stond hij er dus ook al. Veel mensen zijn bang voor hem, maar als hij je kent wordt het echt beter.

Wat ik erg goed vind is dat hij alleen door personeel gedaan mag worden. Ook stond er vaak op zijn naam bordje bij: pas op bijt! of iets van gelijke strekking. Ik vind het echt goed van de Hollandsche dat ze het zo aanpakken met die vervelende paarden en pony's, want er zijn vaak genoeg manege's waar gewoon iedereen die pony's mag opzadelen enzo.

Overigens werd Dunday(en andere waarvoor hetzelfde gold), vaak ook wel door mensen gedaan die geen personeel waren(zoals ik dus). Maar dat zijn dan wel meiden die vaak op de manege zijn en de pony aankunnen.

Ik heb Dunday best vaak gedaan en hij heeft mij nog nooit wat gedaan, ja hij keek wel boos maar hij heeft me nog nooit gebeten of getrapt. Maar er zijn wel een aantal mensen die hij flink te pakken heeft gehad, grotendeels personeelsleden.

Pluutje

Berichten: 5624
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 12:01

Trouwens: wat jullie bij de reacties wel in je hoofd moeten houden is dat het een manege pony is. "Dundayescape" kan er nou eenmaal niet zoveel aan veranderen, hoe graag ze het ook zou willen. Ik denk dat het enige wat zij kan doen is proberen het vertrouwen van Dunday te winnen en hem dan maar vaak te doen zodat hij geen anderen meer aanvalt(daar zeg maar de kans niet voor krijgt).

Wat je wel kunt proberen is hem steeds buiten de stal te poetsen, dan is hij wat liever(voelt zich minder bedreigd), en dan zit jij ook niet zo "opgesloten" in de stand als hij je wel wat wil doen.

Barvrouwke
Berichten: 3705
Geregistreerd: 24-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 14:07

wees oprecht, eerlijk en denk na, beloon en straf

Sjanita
Berichten: 14
Geregistreerd: 20-04-04
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 16:59

Wat ik met mijn honden doe heb ik ook bij mn paard gedaan, pak iets waar die vaak aan bijt (bijvoorbeeld je jas) en smeer dat onder met iets heel smerigs (sambal, citroen) als ie dat proeft vind ie het misschien niet zo meer, zo hoef je niet te straffen en straft de daad zelf al, ik geloof niet in lichamelijke straffing tuurlijk mag een tik op zn neus op zn tijd dat kan zelf snuttig zijn maar als je dat te vaak doet word ie schuw als je je hand al optrekt, veel succes ermee! Probeer het eens met de manege te bespreken dat je hem probeert niet meer te laten bijten en het andere mensen dus ook zo laat doen anders doet ie het alleen bij jouw nietmeer maar bij de rest nog steeds wel haha (beetje banketstaaf)

Groetjes Isabel en Sjanita

Meisje201
Berichten: 35192
Geregistreerd: 05-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 21:36

Ben het met iederen heirboven eens.
Dat beest kan jou veel meer aandoen dan jij hem
Dus als iets niet mag gewoon concequet zijn en een tik.
Maar, ga daarna gewoon weer door met poetsen (oid. waar je maar mee bezig was) en doe of er neits aan de hand is.
Blijf niet boos!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Annash, carina, Chantalla, Earth, Kla4tje, Miran, Muga, nick_en_ik, Patriesje, senna21, SplashIsLief, Sure_lee, SusanH en 87 bezoekers