help! veulen wordt door eigen moeder gebeten!...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
rhijnauwen

Berichten: 5043
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Bunnik

help! veulen wordt door eigen moeder gebeten!...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-04-04 13:42

[KS] Ziezo is geboren!!!
vandaag kreeg ik het bericht dat het veulen door zijn eigen moeder de stal uitgeslagen wordt Huilen ze bijt hem en slaat hem heel vreselijk! Ziezo mag wel drinken maar zodra hij klaar is moet hij gauw de box uit! als de merrie zelf buiten is wil ze wel weer terug naar het veulen..de dierenarts heeft de merrie gisteren pijnstillers gegeven, maar de eigenaresse is nu wanhopig! wie heeft zoiets ooit meegemaakt? Wat kan dit zijn en wie heeft een oplossing? Het veulen staat nu voor de box en mag om het uur drinken...HELP!!
Afbeelding

facebook: https://www.facebook.com/StalRhijnauwen
pensionstal sinds 1981 met veel buiten (hele jaar-hele dag)voor de paarden en overdekte bak nabij de Uithof/Science Park


8Eveline

Berichten: 3200
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 13:47

euh oplossing euh..... ff slim zijn..... ik heb dit nog nooit eerder gezien zelf, maar ik geloof dta de merrie hara veulen niet accepteerd, meschien kunnen jullie beter een vervang mama zoeken of een gezeldschap voor het veule. Want bij zijn mama laten staan is niet zo goed idee. Jullie kunnen ook het veulen zelf met de fles voeren. Ik heb zelf geen idee hoe het komt dat een merrie haar veulen niet accepteerd

Nog steeds dyslecties

Lizz

Berichten: 8889
Geregistreerd: 18-10-02
Woonplaats: Hier aan de kust, de Zeeuwse kust...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 13:50

Jeetje dat is schrikken zeg en wat een wond Scheve mond arm beestje!!

Ik denk dat jullie Ziezo niet bij zijn moeder moet zetten. Voor zijn eigen veiligheid. Als hij om het uur mag drinken, is wel veel werk.
Misschien dat na een paar dagen beter gaat en dat ze hem dan wel accepteerd, maar ben geen expert op dit gebeid en heb het ook nooit mee gemaakt.

Dankjewel Koos en Lub voor de mooie jaren.

boefie

Berichten: 256
Geregistreerd: 06-09-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 13:51

Gelukkig mag het veulen wel drinken! Dat is de eerste dagen heel belangrijk.

Het komt nog wel eens voor dat de merrie het veulen na een paar dagen wel accepteert.
Is het haar eerste veulen? Doet ze normaal ook zo naar andere paarden?

Leer van je paarden, zoals zij ook van jou leren.

rhijnauwen

Berichten: 5043
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-04-04 13:53

hij staat ok apart, voor de stal van zijn moeder, en elk uur laat de eigenaresse het veuelen drinken en zet hem vervolgens weer apart. Volgens de dierenarts kan het door de hormomen komen dat de merrie zo reageert. Voorlopig probeert de eigenaresse het de komende 2 weken op deze manier in de hoop dat het toch nog goedkomt!

facebook: https://www.facebook.com/StalRhijnauwen
pensionstal sinds 1981 met veel buiten (hele jaar-hele dag)voor de paarden en overdekte bak nabij de Uithof/Science Park

Iris22

Berichten: 125
Geregistreerd: 27-04-02
Woonplaats: onder Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 13:54

[quote="rhijnauwen"][KS] Ziezo is geboren!!!
vandaag kreeg ik het bericht dat het veulen door zijn eigen moeder de stal uitgeslagen wordt Huilen ze bijt hem en slaat hem heel vreselijk! Ziezo mag wel drinken maar zodra hij klaar is moet hij gauw de box uit!


Ojeee, wat een ramp. Hij ziet er ook flink gehavend uit op de foto.
Heeft die dierenarts hier geen ervaring mee? Kan hij/zij geen ideeën aandragen?

Ik zou eerlijk gezegd niet weten wat ik zou doen, maar gevoelsmatig lijkt het me ook niet goed voor het veulen als hij alleen blijft staan en alleen maar kan drinken bij moeder en daarna weer, voor veiligheid, weggehaald moet worden (een volkomen begrijpelijke keuze overigens!). Is moederloze veulen centrale geen optie?
Ik weet het niet hoor, ik probeer met je mee te denken.

Hopelijk heeft er iemand op bokt ervaring mee die je goed verder kan helpen.

Sterkte!
Iris

Te Koop (thuis veeel belangrijker dan de prijs!!): viewtopic.php?f=5&t=457007&p=9886666#9886666


Voor draver liefhebbers: http://groups.yahoo.com/group/dravers

marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 13:55

jeetje wat verschrikkelijk zeg! dit lijkt een tijdelijke goede oplossing!
Hopelijk word de merrie snel rustiger..
arm kleintje..


youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 13:59

Jeetje wat vreselijk Mariette.. Dit was toch niet de bedoeling zeg.. Arm klein ding..
Ik hoop dat de merrie toch anders gaat worden, is dit het eerste veulen van de merrie?
pff ik ga duimen dat het goed gaat komen..

Wise Guy 2003-2006

Schoonheidssalon, permanente make-up, wimperextensions en Shellac studio
http://www.mooibijmarielle.nl

draaakje

Berichten: 4702
Geregistreerd: 16-06-03
Woonplaats: Boekel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 14:00

is de merrie nu hengstig??? dan moet je namelijk wachten tot het over is, en in de tussen tijd het veulen om het uur laten drinken...

als de merrie niet hengstig is (of word) dan moet je mishcien een andere op lossing zoeken als je niet de tijd hebt om hem elke keer te laten drinken...
mischien een andere merrie zoeken die 2 veulens wil spenen of een merrie die een dood veulen heeft gehad...

I'll be with you, I'll be waiting for you,On the other side,And the winds that blow they'll guide you home,Get you through the night,It will all be right
Izzy Khaleesi

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 14:02

Veulen is een dag oud geloof ik, dus de merrie kan niet hengstig zijn nog..

Wise Guy 2003-2006

Schoonheidssalon, permanente make-up, wimperextensions en Shellac studio
http://www.mooibijmarielle.nl

biek

Berichten: 233
Geregistreerd: 04-03-04
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 14:51

Dit hebben wij ook meegemaakt met onze merrie. Het was haar eerste veulentje. Ze zat hem gewoon na in de box. De dierenarts had de merrie ook pijnstillers gegeven, maar dat hielp ook niet. Wij hebben toen de merrie vastgezet in haar box en er een soort van standplaats van gemaakt, zodat het veulen gewoon bij zijn moeder kon blijven en zelf kon drinken zonder dat ze hem greep. Het veulen moest alleen onder de balk door met z'n koppie om te drinken. (Na 2 keer hard z'n hoofd te hebben gestoten,was dit de oplossing!)
Als ze buiten liepen was er niks aan de hand dan verdroeg ze hem gewoon en mocht hij gewoon drinken. Maar de eerste 10 dagen was het erg koud en konden ze niet naar buiten.
Misschien heb je er wat aan. Succes!

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 15:14

Jeetje wat erg!!
Heel veel succes!!

Holsteiner: Charakter. Charisma. Klasse!!!

tequila

Berichten: 1580
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 15:15

Kunnen ze overdag niet naar buiten toe? Dan zit je natuurlijk wel nog met de nachten, maar dan went de merrie er misschien sneller aan?

Wel sneu voor het veulentje, hij heeft een flinke bijtplek zo te zien Scheve mond

Fiolita H (Uphill x San Remo) Dressuur B + 15 (PR 213), L1 + 17 (PR 210), L2 + 15 (PR 214), M1 + 18 (PR 207,5)
Tequila Sunrise (v. Neostan) Dressuur: M1 + 3, Springen: B + 1. Dag lieverd...

Leo

Berichten: 50038
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 15:17

Oh god joh, vreselijk... Scheve mond

Hopelijk vinden jullie er een oplossing voor.,....

..
The music of this awe
Deep silence between the notes
Deafens me with endless love

..

MiraMar

Berichten: 1131
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: Op het randje van de Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 15:21

Hè, wat naar om te zien, arm kereltje! Ach gut
Wat een rotsituatie zeg... hopelijk draait de merrie nog bij!!

** We can't all be stars, but we can all twinkle **

Gaitkeeper

Berichten: 517
Geregistreerd: 16-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 18:44

Vorig jaar heb ik een zelfde noodkreet geplaatst op bokt omdat er bij vrienden van me eenzelfde sitautie was ontstaan.

Zij hebben hetzelfde gedaan als Biek aangeeft : een constructie gemaakt waarbij de merrie puur als melkbar fungeert en het veulen niet te grazen kan nemen. In de wei ging het beter...d.w.z. de merrie wilde graag dat het veulen af en toe dronk vanwege de druk en het veulen had pijlsnel in de gaten dat dat het enige was wat hij van moeder te verwachten had.
Als hij genegenhied zocht greep ze hem maar kon hij goed wegkomen.

Zij hebben een oudere merrie erbij gezet in de wei die als snel de rol van oma op zich nam waardoor het veulen mama echt alleen maar als melkbar nodig had en ma gelukkig ook het veulen omdat haar uiers anders zeer zouden doen.

Dus een raad : doe ze zo snel mogelijk naar buiten en misschien met meerdere merries en evt. veulens ?

Heel veel sterkte met het kleine beessie.. Ach gut ..het ligt mij ook nog vers in het geheugen hoe naar die situatie was....(en deze merrie krijgt nu weer een veulen Stoom uit je oren )

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 19:17

Gatver zeg, wat een nachtmerrie,... Pb anders Sarabande eens, een ervaren fokster, misschien kan zij je een tip geven?

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 19:44

Is dit het eerste veulen van deze merrie?
Aangezien het veulen wel kan drinken, mist ze daar in ieder geval niets, maar ik zou de veulencentrale bellen voor een vervangende moeder, aangezien zo'n jong diertje in ieder geval niet helemaal alleen kan blijven staan! Zo'n diertje heeft een moeder nodig.
Als die wond veroorzaakt is door de merrie zelf, is het niet bevorderlijk het veulen er nog bij te laten lopen. Mankeert die merrie niet meer, dan gedacht wordt?

rhijnauwen

Berichten: 5043
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-04-04 20:17

de eigenaresse is vanavond bij iemand geweest die op afstand met haar merrie heeft 'gepraat'....brr ze wist heel veel te vertellen; de merrie is boos dat ze in een andere stal staat en dat de eigenaresse niet heeft gezegd dat ze een mooi veulen heeft en trots op haar is, de merrie wil terug naar haar eigen box en wil samen met haar veulen in de bak los, over een paar dagen zal het veel beter gaan! ze wist heel veel details te vertellen die ze niet kon weten.... Scheve mond hopelijk werkt het en kan het kleine ventje vanaf morgen weer bij zijn mama in de box en samen met zijn mama, tante en neefje naar buiten *LOL*

facebook: https://www.facebook.com/StalRhijnauwen
pensionstal sinds 1981 met veel buiten (hele jaar-hele dag)voor de paarden en overdekte bak nabij de Uithof/Science Park

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 20:19

Ik hoop maar dat dat goed gaat. Ik geloof niet zo in dat soort gepraat.

tequila

Berichten: 1580
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 20:20

Nu maar hopen dat die mevrouw gelijk krijgt, ik ga ervoor duimen!

Fiolita H (Uphill x San Remo) Dressuur B + 15 (PR 213), L1 + 17 (PR 210), L2 + 15 (PR 214), M1 + 18 (PR 207,5)
Tequila Sunrise (v. Neostan) Dressuur: M1 + 3, Springen: B + 1. Dag lieverd...

Duhelo

Berichten: 28506
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 20:38

ik vind dat verhaal van die mevrouw wat ongeloofwaardig
maar het kan wel
laat je weten hoe het vordert?

Leo

Berichten: 50038
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 20:53

Ik geloof het
Ik heb zulke dingen meegemaakt en ik weet dat het kan Lachen

Ik hoop dat het waar is

..
The music of this awe
Deep silence between the notes
Deafens me with endless love

..

MiraMar

Berichten: 1131
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: Op het randje van de Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 21:18

Ik hoop dat het snel goed komt, want die foto van dat beteuterde stukgebeten kereltje staat op mijn netvlies gebrand... Scheve mond

** We can't all be stars, but we can all twinkle **

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 06:47

MiraMar schreef:
Ik hoop dat het snel goed komt, want die foto van dat beteuterde stukgebeten kereltje staat op mijn netvlies gebrand... Scheve mond


Idd, ik denk er ook steeds aan.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 bezoekers