Paard vriendelijk of onvriendelijk?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
seapy

Berichten: 369
Geregistreerd: 26-09-01

Paard vriendelijk of onvriendelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-01 20:07

Vandaag had een stalgenoot van mij een springwedstrijd. Ze vroeg aan me of ik kwam kijken en wat fotos wilde maken. Zo gezegt zo gedaan. Ze springt L, en er waren een hoop starters in haar klasse. Zowel amateurs als profs.
Wat ik daar zag in de wedstrijdring, daar viel mijn mond open van verbazing. Vooral bij de profs. Als de paarden weigerden, wat wel eens gebeurde kregen ze schoppen met de sporen en vooral veel klappen met de zweep tot het asociale aan toe. Ik stond bij de wedstrijdbak en daar aan de zijkant stond een heel groot paard (1.80) met zadel en hoofdstel aan en de zweetdeken eroverheen. Toen de deken eraf ging zodat de ruiter kon opstijgen snapte ik meteen waarom het dier een deken op had. (Uiteraard was het ook koud). Dat paard was echt broodmager gewoon. Ik effe kijken bij het inrijden van die ruiter. Er stond een steilsprong om te oefenen. Het paard denderde er doorheen ipv overheen. Hij had gewoon geen kracht om omhoog te komen. Toen hij de wedstrijdring inging gooide hij er heel wat balken af en tussen de dubbelsprong kreeg dat arme paard zo verschrikkelijk veel klappen met de zweep echt walgelijk gewoon. Een andere ruiter (zijn paardje zag er overigens wel goed uit) had een weigering en stond dus pal voor de hindernis stil, het paard werd weer geslagen met de zweep alsof hij er nog wel effe overheen zou springen. Niet dus he. Affijn er waren ook best leuke combinaties die hun parcours netjes en foutloos reden. Mijn stalgenoot had in de eerste ronde 1 balk eraf gegooid (haar paardje dus), en dat betekend 4 strafpunten. Zij had 1 winstpunt behaald. In de tweede ronde ging het iets minder goed en gooide zij 3 balken eraf, 12 strafpunten en helaas geen winstpunt.
Er wordt veel gezegt dat het in de westernsport er hard aan toe gaat maar in de springsport kunnen ze er ook wat van hoor...... Gegroet

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-01 20:15

Dit gebeurd gewoon overal, in elke sport/hobby waar maar beesten gebruikt worden.
Het gaat alleen maar om presteren en $$$.
Er worden regelmatig topics over deze onderwerpen geplaatst.
Maar is het niet beter om die desbetreffende ruiter op het inrijterrein aan te spreken?
Op de Kalverhoek was er ook iemand die zich niet kon beheersen.
Helaas had ik op dat moment niet de moed om die ruiter erop aan te spreken.
Eigenlijk horen op wedstrijden mensen rond te lopen die dit in de gaten houden.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-01 22:22

ten eerste heb ik nog nooit gehoord dat het er in de westernsport hard aan toe gaat, en ten tweede heeft euhmm...degene voor mij Frusty groot gelijk. Het gaat bij dat soort mensen alleen maar om prestatie en geld, en meer niet. Wanneer het paard komt te overlijden, kopen ze gewoon een "nieuwe". Ze hebben er totaal geen gevoel bij. Dit soort taferelen komt je ook veel tegen in de military en crosscountry (toendertijd in Tsjechiƫ, of bestaat dat nog steeds?). Paarden komen te overlijden -> weg met die hap -> "nieuwe gekocht". Het gaat zo simpel...bij dat soort mensen in ieder geval.

Men zou inderdaad de moed moeten hebben om dat soort mensen aan te spreken. Ik heb er tot nu toe alleen maar van horen zeggen, en heb het dus (gelukkig) nog nooit gezien...ik zou woedend worden. Je hebt denk ik eerder de neiging een paar rake klappen uit te delen dan dat je er beleefd iets van zegt, daar kom je tenslotte toch nergens mee.

Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-01 23:13

XoNo schreef:
ten eerste heb ik nog nooit gehoord dat het er in de westernsport hard aan toe gaat, ...


Sja.... Lips are sealed

Net wat hierboven al gezegd werd, overal waar geld wordt verdient met dieren ... etc....

Sizzy

Berichten: 27232
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-01 13:08

ik vind het om te Huilen .... hoe daar in de monden van de paarden wordt getrokken, ik vind het niet normaal meer. Ik ben op Jumping Amsterdam wezen kijken en ik heb soms met afschuw naar een ruiter zitten kijken...

Elise

Berichten: 1987
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Breda

idd

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-01 15:31

Pcies.....

B*d zooi daar, maar volgens mij waren wij de enige die er zo over d8en he Suus Verward

Ik vond verschrikkelijk, want als je dan bedenkt dat DAT echte toppers voor moeten stellen???? Ik denk dat er twee waren (ja twee) waarvan ik vond dat ze redelijk fatsoenlijk (lees diervriendelijk) rondkwamen.

Echt slamiel gewoon... en het ergste vind ik nog dat iedereen het normaal vind... al die opengesperde muilen.... weggedraaide ogen..... Huilen Huilen Huilen

Nouwum....GELUKKIG NIEUWJAAR

En mijn goede voornemen is volgend jaar een buks mee te nemen naar jumping a'dam en eens een paar keer goed richten Cool

Groetjes Elise Party!!