Waarvoor is een sperriempje nou eigelijk??????

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Evy

Berichten: 7652
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: Warmenhuizen

Waarvoor is een sperriempje nou eigelijk??????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-12-01 19:00

Bij sommige neusriemen hangt er wel leuk een sperriempje bij maar waarvoor is het nou eigelijk??
Heeft het een functie of niet?

Annelien (Moneymaker x Renovo) ZZ-Zwaar startgerechtigd *\o/*


Dorien

Berichten: 1440
Geregistreerd: 27-04-01
Woonplaats: België 

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-01 19:01

Het moet voorkomen dat het paard zijn mond te ver open doet, zodat het bit niet meer kan inwerken.

Een paard zonder ruiter, blijft een paard.
Een ruiter zonder paard, is alleen maar... een mens

kilancatje
Berichten: 360
Geregistreerd: 02-12-01
Woonplaats: Zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-01 20:09

Dorien schreef:
Het moet voorkomen dat het paard zijn mond te ver open doet, zodat het bit niet meer kan inwerken.


ja ik geloof ook dat dat het enigste is waarvoor het is

Killy Hoop Dat ut daar beter met je zal gaan Boos! (K)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-01 20:58

Uit voorgaande reacties mag ik dus opmaken dat dit riempje bedoeld is voor ruiters die zo belabberd rijden dat het paard van pure ellende met z'n mond open gaat lopen..... Huilen Arme paarden....... Extreme duivel

ikke

Berichten: 37457
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-01 21:03

Dat heb jij heel goed geconstateerd, Sonja. Ik ben ook blij te lezen dat ik niet de enigste ben met die visie. Ik ben er al een paar keer voor lek geschoten hier. Niet dat ik daarmee zit, maar ik voel me soms een roepende in de woestijn.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-01 21:07

Er zijn er meer Ikke..... Zelfs op de Fjordenkeuring dit jaar werd ik aangesproken door een wildvreemde man die het een verademing vond eens een fjord te zien die keurig aan het bit liep, zonder veel teugeldruk, zonder neusriem en andere ellende.
Ik was gewoon een rondje aan 't stappen op m'n meissie, zonder zadel ontspannen over het keuringsterrein.....

Er zijn er meer, maar helaas nog veeeeeel meer die vinden dat je een paard letterlijk en figuurlijk z'n mond moet snoeren Huilen

ivar

Berichten: 579
Geregistreerd: 29-09-01
Woonplaats: hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-01 21:14

Ik voel me wel een beetje aangesproken hoor, maar helaas heb ik dus een paard wat zijn mond opent zodra hij iets moeilijk vindt. Zeg maar zoals sommige paarden gaan knarsentanden of zwaaien met hun staart.

Dit probleem heb ik alleen bij mijn eigen paard en niet met de paarden die ik op mijn werk rijdt, ook niet als ik ze zonder sperriempje rijdt. Dus het ligt niet helemaal aan mijn handjes.

Nu met stang en trens is het wel moeilijk, maar zolang hij het werk niet te moeilijk vindt gaat het dus wel. Jammer hoor dat hij het doet want iedereen neemt gewoon aan dat ik mijn handjes niet stil kan houden totdat ze hem zelf rijden en tot de ontdekking komen dat hij bij hun ook zijn mond open heeft.

Het sperriempje voorkomt niet alleen dat het paard zijn mond opent maar zorgt ook voor een rustigere ligging van het bit in de mond zodat het paard er minder last van heeft als de ruiter teveel aan het bit zit. (dan gaat het bit niet zo erg heen en weer door de mond)

Stralend de dag door.


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-01 21:19

Als je een riempje nodig hebt om het bit rustiger te laten liggen in de mond, is het heeeeeel erg fout met de ruiterhand..... (ik maak een uitzondering voor beginnende ruiters).

Verzachtende omstandigheid voor jou: het opendoen van de mond kan ook aangeleerd zijn door een vorige ruiter.

Toch blijf ik erbij dat een ruiter met een vriendelijke hand geen poespas om de neus nodig heeft. Maar ja.... mijn lijfspreuk is 'doe meer met minder', dus stang en trens past daar ook niet echt in.... Maar ja, ik ben dan ook geen topdressuurruiter.

ikke

Berichten: 37457
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-01 21:23

Ik heb het hier al eens meer geschreven (ergens) je kunt het zien als een test, mond open, niet goed, mond dicht, goed. Beetje kort door de bocht maar zoals je zelf al aangeeft begrijp je wat ik bedoel. Ik wil ook niet zeggen dat ruiters die met een sperriempje rijden, slechte ruiters zijn, zoals mij eens is verweten. Maar weet waarom het er zit en handel ernaar. Als jou paard z'n mond open doet omdat iets moeilijk is, dan hebben jullie het samen nog niet voor elkaar, werk aan de winkel dus. Ik begrijp dat hij z'n mond dicht houd als hij weet wat de bedoeling is. Nou dan kun je dus heel eenvoudig voor jezelf constateren waar je bent, en waar je nog aandacht aan moet besteden.
Succes.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

ivar

Berichten: 579
Geregistreerd: 29-09-01
Woonplaats: hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-01 21:43

Sonja en ikke ik ben het met jullie eens hoor, ik wilde alleen even laten weten dat dat verhaal van jullie niet altijd zo zwart/wit is. Wat jullie trouwens ook begrepen hebben.

En ik werk me inderdaad suf aan mijn eigen paard, want ik vindt het alleen maar een uitdaging om ervoor te zorgen dat hij zijn mond niet open doet, maar moeilijk blijft het met zo'n paard. Zoals ieder paard wel zijn eigen moeilijkheden heeft, en de ruiter trouwens ook. Vork

Stralend de dag door.

kilancatje
Berichten: 360
Geregistreerd: 02-12-01
Woonplaats: Zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-01 22:32

zo nou ik wil niet veel zeggen hoor maar ik wete begod niet waarvoor een sperriem is en ik heb hem niet eens nodig dus zeg nou niet dat ik dan belemmerd rijd
maar ja het moet met wedstrijd he en met een lage neusriem loopt ze niet lekker
dus heb ik een gecombineerde neusriem
en ik d8 ook dat je paard z'n mond niet zo ver open kan doen maar dat zal dan wel niet
hoezo is die er dan wel????

Killy Hoop Dat ut daar beter met je zal gaan Boos! (K)

kilancatje
Berichten: 360
Geregistreerd: 02-12-01
Woonplaats: Zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-01 22:35

ooja en ik kan ook prima zonder neusriem rijden hoor maar ik dacht wel dat het daar voor was dat het paard niet ze mond zo ver open kan doen

Killy Hoop Dat ut daar beter met je zal gaan Boos! (K)

Reem

Berichten: 3931
Geregistreerd: 29-09-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-01 23:06

Sonja schreef:
Uit voorgaande reacties mag ik dus opmaken dat dit riempje bedoeld is voor ruiters die zo belabberd rijden dat het paard van pure ellende met z'n mond open gaat lopen..... Huilen Arme paarden....... Extreme duivel

als een paard een sperriempje om heeft dan gaat een paard toch niet meteen naar benden... tenminste dat heb ik niet ervaren.
Domenic heeft ook een sperriempje alleen daar rij ik nooit mee, want domenic vind het volgens mij lekkerder zonder (is ook wel logisch).
maar een sperriempje is dus volgens mij helemaal niet zo erg... is zeg ik nou iets heel fouts ? zo ja: kan ik dan meer info krijgen..

"Ubuntu: I am what I am because of who we all are"

Amulet

Berichten: 4064
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-01 23:09

In grote lijnen ben ik het ook wel met Ikke en Sonja eens, maar als je (zoals ik) een paard/pony hebt dat z'n mond nooit open doet onder het rijden (dit kan overigens meerdere oorzaken hebben Haha! Tong uitsteken , wees gerust ook zonder neusriem houdt hij z'n mond dicht) dan heeft hij toch ook geen last van het sperriempje ?

Fitzroy

Berichten: 25044
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-01 07:35

Ik zie me al aankomen op wedstrijden zonder neusriem.
Volgens mij word ik dan meteen gediskwalificeerd.

Ik geloof best dat ik zonder neusriem zou kunnen rijden maar zoals jullie niet zien waarom je met neusriem zou moeten rijden, zie ik het voordeel niet van zonder neusriem rijden.
Ten eerste doet mijn paard zijn mond niet open en ten tweede zitten mijn neusriemen absoluut niet strak.
Dus waarom zou ik dan de neusriem eraf halen?
Het is ook zo'n 'blote-billen' gezicht zonder neusriem.
Ik denk dat het maar net is wat je gewend bent en ik sluit me aan bij ivar dat jullie, sonja en ikke, alles wel erg zwart-wit zien.

En om on -topic te blijven: mijn sperriem hoort gewoon bij mij gecombineerde neusriem en zou zijn mond dicht kunnen houden, maar in de stand waar hij bij mij staat heeft hij eigenlijk geen functie.
Op stang en trens heb ik ook geen sperriem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-01 08:11

Ik denk idd dat ze lichtelijk een rolling krijgen als jij de ring in komt zonder neusriem *LOL*
Wat Ikke en ik bedoelen was denk ik redelijk duidelijk. We voeren geen kruistocht tegen neusriemen, maar geven al in verschillende topics aan dat je een neusriem niet nodig moet hebben. Zie ook mijn topic over of je iets voor je paard koopt dat mooi is, of wat goed is voor je paard. Dit omdat er nitwits zijn die met een Mexicaanse neusriem rijden omdat hun paard daar een stoere kop van krijgt Koe
Als je paard anders z'n mond opendoet, heb je een iets groter probleem dan een ontbrekende neusriem alleen, denk je niet?

Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-01 08:46

tuurlijk heb je een neusriem niet nodig. een africhtingsneusriem is voor met name bij jonge paarden de bedoeling om het bit zo stil mogelijk te laten liggen ook als een ruiter er weinig aan zit. Vaak word deze ook bij veel bij manege's gebruikt juist voor de beginners.

Het sperriempje zit er aan zodat het paard zijn mond niet kan open sperren.

Tja mijn paard kan met/ zonder neusriem gereden worden en ik rijd ook nog wel eens een blokje buiten zonder zadel aan een halstertje.
Ik vind een gecombineerde neusriem mooier dan een africhtingsneusriem.
en daarom rijd ik met sperriempje en wees gerust niets aangesnoerd hoor.
paard heeft er geen last van (zie topic mexicaanse neusriem Knipoog ) en ik vind het mooier klaar.
Lovers

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

ikke

Berichten: 37457
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-01 09:55

Nimber, ik heb in de loop van de tijd niet de indruk gekregen dat ik aan je rijkunsten moet twijfelen. Op wedstrijden is het inderdaad gewoon netjes, een gecombineerde neusriem. Ik wil ook, net als Sonja, absoluut geen kruistocht tegen de neusriem, dat is nergens goed voor.
Waar het mij om gaat is dat iedereen weet wat de eigenlijke funktie is.
Ik zie de dingen niet zo zwart/wit als het hier is neergeschreven, voor de duidelijkheid heb ik het wat zwart/wit geschetst.
Ik vraag me af, Fitzroy, of je inderdaad gediskwalifiseerd kunt worden zonder neusriem, maar opmerkingen zul je gegarandeerd krijgen. Ik denk ook niet dat je zo ver moet gaan. Als je weet waar je mee bezig bent, dan is er ook niks mis mee, maar als je het zaakje zo strak zet dat je twee dagen later nog de afdriukken in het paardenhoofd hebt staan dan doe je iets ernstig niet goed in mijn ogen. Dit is geen verwijt aan wie dan ook, dit is gewoon door mij geconstateerd bij een paard.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Fitzroy

Berichten: 25044
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-01 10:44

Volgens mij is een neusriem met wedstrijden idd verplicht.
Misschien dat iemand dat even op kan zoeken in het wedstrijdreglement?

Maar ik snap jullie bedoeling wel, alleen komt het 'zwart-witter' over dan jullie bedoelen.
Ik weet ook heel goed, dat zodra mijn paard op stang en trens zijn mond open gaat doen, ik dan iets teveel van hem vraag. Stapje terug en de dubbelgebroken trens er weer in.

Jasmijn

Berichten: 3744
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-01 10:57

Even uit mijn hoofd, maar ik weet het zo goed als zeker:
Een neuriem is verplicht in de dressuur, maar je mag wel een engelse neusriem gebruiken. Dan heb je dus geen sperriempje.
Als je met engelse neusriem rijdt aan je stang en trens hoofdstel, mag er geen lusje aanzitten, waar evt een sperriem doorheen zou moeten. Die redenatie snap ik dus niet helemaal. Wel dat er geen sperriempje aan mag, maar wat er mis is met zo'n onschuldig lusje Verward

Navragen is beter dan afvragen.

Dorien

Berichten: 1440
Geregistreerd: 27-04-01
Woonplaats: België 

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-01 11:24

Sonja schreef:
Uit voorgaande reacties mag ik dus opmaken dat dit riempje bedoeld is voor ruiters die zo belabberd rijden dat het paard van pure ellende met z'n mond open gaat lopen..... Huilen Arme paarden....... Extreme duivel


Hetzelfde kan gezegd worden van mensen die met een aansnoerneusriem rijden! Maar ik geloof dat daar ook al wel een discussie rond geweest is. Ik rij zelf ook met een neusriem met sperriempje en mijn nieuw hoofdstel heeft een aansnoerneusriem met sperriempje, maar gewoon omdat ik het een mooie neusriem vond en ik vind het trouwens mooi staan een neusriem met sperriempje zonder dat ik belabberd rijd! Je kan immers het riempje ook zo aanspannen dat het past zonder dat het het paard zijn mond helemaal toebindt!

Ik denk trouwens niet dat het Evy haar bedoeling was om zo'n discussie op te starten, maar dat ze gewoon de functie van een sperriempje wou weten!

Een paard zonder ruiter, blijft een paard.
Een ruiter zonder paard, is alleen maar... een mens

Evy

Berichten: 7652
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-12-01 11:36

Ja precies
Ik wou gewoon weten waarvoor het is. En de helft gaat nu over de neusriem in het algemeen
Ik wil niet banketstaaf doen hoor!
Dus als jullie het leuk vinden mogen jullie gerust doorgaan.
Maar ik weet genoeg

Bedankt

Annelien (Moneymaker x Renovo) ZZ-Zwaar startgerechtigd *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-01 21:44

Hoi Evy, ook wij willen niet banketstaaf doen hoor, maar alleen de eerste schrijvers confronteren met wat ze nou eigenlijk zeggen.
Een sperriempje is primair bedoeld om het bit te ondersteunen, zodat het stabieler in de mond van het paard blijft liggen. NIET om z'n snuit op elkaar te knopen.
Maar wat we (Ikke en ikke *LOL* ) hier wilden zeggen, is dat als je vindt dat een sperriempje er wel voor is om je paard de mond te snoeren, je misschien eens na moet denken waarom je dat ding eigenlijk zo strak doet.

Wist je trouwens dat bij acht van de tien ruiters de gecombineerde neusriem te laag hangt, en het sperriempje op een te lage, voor het paard irritante, plaats hangt?

Spirit

Berichten: 27617
Geregistreerd: 09-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-01 22:04

Sonja schreef:
Wist je trouwens dat bij acht van de tien ruiters de gecombineerde neusriem te laag hangt, en het sperriempje op een te lage, voor het paard irritante, plaats hangt?


Nee wist ik niet? Waar moet die dan (ongeveer) hangen?
Ja, ik weet niet zo veel van neusriemen en alles, ik rijd ook alleen maar op manegepaarden Scheve mond

You mustn't be afraid to dream a little bigger, darling.

kaj

Berichten: 3755
Geregistreerd: 08-10-01
Woonplaats: Huissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-01 23:16

Ik rijd soms met en soms zonder sperriempje. Maar ik moet zeggen dat ik het sperriempje altijd losjes heb zitten en dus niet aangesnoerd. Toch loopt mijn pony vaak zo te kauwen en te doen dat hij vaak nog met zijn mond open loopt. Volgens mij staat er een foto van in mijn profiel. Hier staat hij gewoon stil met zijn hoofd(op de foto) naar rechts. Hier staat hij ook met zijn mond open op. Zonder sperriempje in stilstand met een losse teugel. Dus het hoeft niet altijd een teken van verzet te zijn.

Verder ben ik het wel met jullie eens dat het in feite weinig nut heeft. Als je het riempje echt zo strak doet dat het inwerkt doe je toch iets niet goed. Maar ik vind het wel een netter gezicht.

Hier de foto die ik bedoel:
Afbeelding


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot, Justico, marga1 en 27 bezoekers