Aan welke kant van de weg moet je lopen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Silvia

Berichten: 3271
Geregistreerd: 23-02-01
Woonplaats: Gelderland

Aan welke kant van de weg moet je lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-04 10:39

Gisteren liep ik met mijn paard aan de hand buiten de bebouwde kom.
Aan welke kant hoor ik eigenlijk te lopen? Verward
Volgens mij rechts want ik ben een bestuurder. (Begeleid een paard)
Wie heeft er wat minder lang geleden dan ik verkeers-examen gedaan en weet het nog?

capopjekop

Berichten: 30649
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 10:41

uh ik heb vorig jaar mijn ruiterbewijs gehaalt en je hoort rechts te lopen geloof ik.

_ilse_

Berichten: 731
Geregistreerd: 12-11-03
Woonplaats: Alblasserdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 10:41

ik dagt ook rechts.... daar loop ik altijd...:S

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 10:43

Rechts in Nederland en in Engeland links Haha!

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 10:44

rechts want je hoort bij de bestuurders, ook als je loopt met een paard aan de hand

Nadir

Berichten: 12713
Geregistreerd: 12-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 10:51

Inderdaad hoor je volgens de regels rechts te lopen. Toch vind ik het vaak gevaarlijk vooral bij onoverzichtelijke bochten buiten de bebouwde kom. Dan loop ik liever aan de linker kant van de weg, zodat de automobilisten mij aan zien komen.

Lavita330
Berichten: 4509
Geregistreerd: 02-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 11:03

Ik loop altijd rechts

Tamara

Berichten: 10441
Geregistreerd: 20-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 11:06

Volgens mij ook rechts, en dan tussen paard en weg in maar dat wist je denk zelf ook al Knipoog

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 11:21

Ik zou daar lopen waar het jou het meest veilig lijkt. Liefst in de berm dus... Officiëel ben je inderdaad bestuurder en moet je aan de rechterkant op de weg lopen. Persoonlijk ben ik erg voor op de stoep of fietspad als dat er is, maar dat mag eigenlijk dus niet. (ik geef les, mijn klas heeft donderdag het verkeersexamen!)

Judith_W

Berichten: 2769
Geregistreerd: 02-11-02
Woonplaats: Leersum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 11:34

Het lijkt mij logischer om rechts te lopen aangezien je meestal links van je paard loopt en zo loop je dus tussen je paard en het eventuele verkeer in. Lijkt me ook veiliger voor je paard

Tomaatje

Berichten: 2505
Geregistreerd: 16-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 11:35

PriscaZ schreef:
Ik zou daar lopen waar het jou het meest veilig lijkt. Persoonlijk ben ik erg voor op de stoep of fietspad als dat er is, maar dat mag eigenlijk dus niet.


Paarden en boeren met koeien vallen toch onder fietser? Dus 't lijkt me dat iemand die met een paard loopt toch juist wel op 't fietspad moet lopen? En dan aan de rechterkant.

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 11:44

Tomaatje schreef:
Paarden en boeren met koeien vallen toch onder fietser? Dus 't lijkt me dat iemand die met een paard loopt toch juist wel op 't fietspad moet lopen? En dan aan de rechterkant.


Mensen met paarden vallen absoluut niet onder fietsers. Je mag dus eigenlijk ook absoluut niet op een fietspad met je paard. Je moet met een paard echt op de rijbaan of op een ruiterpad. Andere opties hebt je volgens de regels niet.

Andersom geld dat ook fietsers en wandelaars mogen absoluut niet op een ruiterpad lopen/fietsen. Ik weet dat het wel veel gebeurd, maar het mag niet...

Tomaatje

Berichten: 2505
Geregistreerd: 16-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 12:11

PriscaZ"]
[quote="Tomaatje schreef:
Paarden en boeren met koeien vallen toch onder fietser? Dus 't lijkt me dat iemand die met een paard loopt toch juist wel op 't fietspad moet lopen? En dan aan de rechterkant.


Mensen met paarden vallen absoluut niet onder fietsers. Je mag dus eigenlijk ook absoluut niet op een fietspad met je paard. Je moet met een paard echt op de rijbaan of op een ruiterpad. Andere opties hebt je volgens de regels niet.

Andersom geld dat ook fietsers en wandelaars mogen absoluut niet op een ruiterpad lopen/fietsen. Ik weet dat het wel veel gebeurd, maar het mag niet...
[/quote]
HUHHH? Dat hebben ze me vroeger toch echt op de basisschool geleerd Verward Je ziet me dus echt niet met m'n paard op de weg rijden... Jammer dat 't niet mag, maar daaaaaaag ik ga dus niet op de weg rijden met m'n paard he...

Durante

Berichten: 3252
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 12:19

Ik loop ook altijd met m'n haffie op 't fietspad,tís n twenter,dus nog erg jong,en dan ga ik dus echt niet op de weg lopen ,en zelfs als ik met m'n welshpony aan t mennen ben,lopen we op 't fietspad,gelukkig ist niet zo'n brede kar,en de fietspaden zijn wel aardig breed bij ons,zodat fietsers er wel makkelijk langskunnen,en we zijn wel 's politie tegengekomen Bloos! ,maar die zeiden er niks van Haha!

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 12:22

Je moet aan de rechterkant van de weg lopen. Zelf zou ik, indien het een drukke weg is, voor het fietspad kiezen, al hoewel dat eigenlijk ook niet mag. Op de stoep lopen met een paard is IMO uit den boze.

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 12:25

als ik buiten ben dan rijd/loop ik ook gewoon op het fietspad of op de stoep. Stoep alleen als er geen mensen op lopen...

Ineke2

Berichten: 33098
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 12:26

Wanneer je het vanuit de verkeersveiligheid beter acht om op het fietspad te gaan rijden dan op de drukke openbare weg, zal niemand moeilijk doen dat je op de weg moet blijven.
Vandaar dat het veel gebeurd, terwijl het eigenlijk niet mag Lachen
De stoep mag absoluut niet!! Ook niet als er geen mensen lopen...

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 12:30

PriscaZ schreef:
als ik buiten ben dan rijd/loop ik ook gewoon op het fietspad of op de stoep. Stoep alleen als er geen mensen op lopen...


En als je paard een hoop laat vallen dan stap je af om het opzij te schuiven, neem ik aan?

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 12:34

Tomaatje schreef:
HUHHH? Dat hebben ze me vroeger toch echt op de basisschool geleerd Verward Je ziet me dus echt niet met m'n paard op de weg rijden... Jammer dat 't niet mag, maar daaaaaaag ik ga dus niet op de weg rijden met m'n paard he...


Op de ruiterbewijs (is al 2 jaar geleden, dus ben het al weer zo'n beetje alles vergeten Haha!), zeiden ze dat je NIET op een fietspad mocht rijden, maar alleen op een gewone rijbaan. Je moet je zelf vergelijken als met een bromfietser dacht ik. Maar zei, mevrouw de Ruiterbewijs, veiligheid gaat bovenalles... Ik rijd gewoon op het fietspad wanneer dat mogelijk is, en fietsers niet onnodig hinder...

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 13:33

Tessebes"]
[quote="PriscaZ schreef:
als ik buiten ben dan rijd/loop ik ook gewoon op het fietspad of op de stoep. Stoep alleen als er geen mensen op lopen...


En als je paard een hoop laat vallen dan stap je af om het opzij te schuiven, neem ik aan?
[/quote]

Ze heeft nog nooit buiten een hoop laten vallen, maar als het wel zou gebeuren dan: ja

ruiter44
Berichten: 16
Geregistreerd: 27-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 14:04

Waanner zo iets voor jou niet heel vanzelfsprekend is, kom dan ook niet met een paard op de weg, je bent een gevaar voor een ander, jezelf en je paard. Ook in die volgorde.

Judith_W

Berichten: 2769
Geregistreerd: 02-11-02
Woonplaats: Leersum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 14:39

kimmy"]
[quote="Tomaatje schreef:
HUHHH? Dat hebben ze me vroeger toch echt op de basisschool geleerd Verward Je ziet me dus echt niet met m'n paard op de weg rijden... Jammer dat 't niet mag, maar daaaaaaag ik ga dus niet op de weg rijden met m'n paard he...


Op de ruiterbewijs (is al 2 jaar geleden, dus ben het al weer zo'n beetje alles vergeten Haha!), zeiden ze dat je NIET op een fietspad mocht rijden, maar alleen op een gewone rijbaan. Je moet je zelf vergelijken als met een bromfietser dacht ik. Maar zei, mevrouw de Ruiterbewijs, veiligheid gaat bovenalles... Ik rijd gewoon op het fietspad wanneer dat mogelijk is, en fietsers niet onnodig hinder...
[/quote]


en toen ik mijn rijbewijs haalde, vertelden ze mij dat een paard met ruiter of paard met begeleider onder fietser valt

Riëtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 15:32

Officieel moet je rechts lopen. Officieel mag je ook niet op het fietspad, tenzij de weg te gevaarlijk is om te vervolgen (bv op een heel drukke weg, dan mag je wel op het fietspad).
Als we toch zo heel officieel zijn: je bent een bestuurder (ook al zit je er niet op) en mag alleen op het verharde deel van de weg komen. Dus niet in de berm.....
Maar zoals Kimmy ook al schreef: veiligheid boven alles. Ik zoek ook de breedste berm uit (links of rechts), en anders gebruik ik ook het fietspad.

marahana
Berichten: 85
Geregistreerd: 22-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 15:41

Ikke loop altijd rechts.. maar me pony erg druk isz links want dan zien de auto's me aankomen en dan ziet me pony ze ook en dan schrik ze nie zo van de auto's die in 1 keer om haar heen rijden.. Lachen

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 16:21

ruiter44 schreef:
Waanner zo iets voor jou niet heel vanzelfsprekend is, kom dan ook niet met een paard op de weg, je bent een gevaar voor een ander, jezelf en je paard. Ook in die volgorde.


????? hoort dit in deze topic?