Wie heeft er ervaring met een halsband in de wei

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15452
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Wie heeft er ervaring met een halsband in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-04 09:27

Mijn paard gaat volgende week verhuizen naar een andere stalling. Ze staat nu op een stal met nog twee andere paarden, en hier staat ze zonder halster in de wei, wel zo veilig.

Bij haar toekomstige stalling zijn halster in de wei verplicht, dit omdat er zo´n 50 paarden rondlopen. Het halster wordt wel af gedaan wanneer ze ´s avonds op stal komen.

Ik vind een halster in de wei niet echt veilig en dacht nu aan een halsband voor paarden. Wie van de bokkers heeft ook zo´n halsband en wil zijn ervaringen opschrijven. Het gaat mij dan vooral om de veiligheid, haken ze hier niet achter. Ook zou ik graag weten of die band niet schuurt en hoe strak je de band om de hals moet doen. Op de site van Divoza staat nl. een foto van de halsband, deze vond ik persoonlijk toch erg strak ziten, of hoort dit zo?

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 10:55

Eerlijk gezegd heb ik geen ervaring met een gewone halsband maar wel met een luchtzuigband en die ging bij mij altijd af als hij het land op ging! Wel weet ik dat bij ons in het dorp een paard zich heeft opgehangen aan zijn halsband en alleen daarom al zou ik zo'n ding nooit omdoen

Ik vind het echt ondingen en zou het je ook echt afraden om je paard met halsband de wei in te doen. Uiteraard kunnen andere paarden ook aan halsters frunikken maar als andere paarden aan alleen een halsband gaan trekken die alleen om de nek vastzit lijkt me dat niet echt geweldig!

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 10:59

wij zetten paarden die niet gewend zijn vast te staan aan zo'n halsband vast om het ze te leren, wel eentje met een schuif, die open gaat als ze gaan hangen en niet een zeugenband, die heeft een gesp.

Ik zou mijn paard liever met een halster op de wei zetten dan met een halsband, volgens mij kunnen ze zich aan zo'n halsband eerder ophangen.
Mijn ervaring met een halster is dat dat toch wel kapot gaat of af schuift als ze erin trappen of ergens achter blijven hangen.

Ik ben vorig jaar halverwege de zomer gestopt met halster om op de wei, omdat het me teveel halsters kostte!

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15452
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-04 11:01

Bedankt voor je antwoord. Ik dacht juist altijd dat deze halsbanden veiliger zouden zijn in de wei dan halsters. Bloos

Breken nylon halsters ook af, ik heb begrepen dat deze in principe nooit breken. Vandaar het vele gebruik van leren halsters.

Duhelo

Berichten: 28545
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 11:06

voor halsters in de wei, kun je misschien langs de zijkant een stukje stof losdoen, en er een touwtje tussen knopen, die breekt als er grote kracht op komt te staan?
Laatst bijgewerkt door Duhelo op 18-04-04 11:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 11:06

een leren halster in de wei, wat zonde! Ze staan met regen ook buiten, dan kan je het halster weggooien!

Ik heb weinig keus met halsters, want mijn paard heeft echt een megagroot hoofd, dus hij heeft altijd een gewoon stoffen halster om en reken maar dat ze dat kapot krijgen, meestal bij de musketon *LOL*

Duhelo

Berichten: 28545
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 11:08

misschien es een touwhalster gebruiken? krijgen ze niet kapot, ze trekken dan gewoon de knoop open,of niet?

judithM
Berichten: 1494
Geregistreerd: 17-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 11:09

Ik heb voor mijn pony's zo'n onderlegde halsband (net als bij onderlegde halsters snap je?)

Ik gebruik deze omdat mijn moeder nogal moeite heeft om een halster normaal en dus niet achterstevoren binnenstebuiten om te doen Clown .
En mijn moeder zet ze doordeweeks altijd buiten Bloos .

In de wei gaan ze altijd af want ik vind het eng om ze om te houden, zeker als ze ijzers onder hebben en ze jeuk aan hun hoofd/oren krijgen.

Als de hoefsmid/da komt en buiten het erf hebben ze wel een halster om want je hebt een stuk minder controle met zo'n band vind ik!

Misschien kun je een dun touwhalster voor buiten in de wei doen die knappen misschien eerder bij het blijven haken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 11:13

Geloof mij, nylonhalsters gaan echt wel kapot in het land.
Ik heb 3 paarden en verbruik gemiddeld 5 halsters per jaar.
Momenteel heb ik er een paar van Kavalkade en die gaan al weer een tijdje mee.

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15452
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-04 11:15

Een touwhalster zal ik niet doen, wanneer ze dan vast blijft zitten krijg je haar nooit meer los.

Ik denk dat Dutske wel een goede tip geeft. Ik zat zelf te denken om het klipje te bevestigen aan een strotouwtje, bij grote druk schiet dit dan hoop ik loos. Maar dan zit het halster nog steeds wel achter de orde. Dan misschien de bakstukken losknippen en hier strotouwjes aan doen?

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15452
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-04 11:18

Ilindra schreef:
Geloof mij, nylonhalsters gaan echt wel kapot in het land.
Ik heb 3 paarden en verbruik gemiddeld 5 halsters per jaar.
Momenteel heb ik er een paar van Kavalkade en die gaan al weer een tijdje mee.


Ik kreeg van een vriendin te horen die daar ook op stal staat dat er een paard had vast gezeten en daardoor drie palen en een hele omheining had weg getrokken. Vandaar ook mijn gedachten naar het maken van een ´veiliger´halster. Dit halster was helaas nog intact na het ongeluk, het paard gelukkig ook. Maar wil nu de eerste poos geen halster of hoofdstel om.

leentje
Berichten: 3822
Geregistreerd: 02-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 11:21

Een touwhalster is absoluut NIET bedoeld om je paard mee los te laten lopen!!

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 11:22

je hebt speciale weidehalsters die sluiten met klittenband, daar is hier vorig zomer nog een hele discussie over geweest, misschien even zoeken met de zoekfunctie!

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15452
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-04 11:23

smurf schreef:
je hebt speciale weidehalsters die sluiten met klittenband, daar is hier vorig zomer nog een hele discussie over geweest, misschien even zoeken met de zoekfunctie!


Dank, dank zal even gaan zoeken!

Annemieke
Berichten: 2952
Geregistreerd: 18-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 11:26

smurf schreef:
je hebt speciale weidehalsters die sluiten met klittenband, daar is hier vorig zomer nog een hele discussie over geweest, misschien even zoeken met de zoekfunctie!

Bedoel je deze? Knipoog
[PP] paniek, klitteband halster?!

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15452
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-04 11:40

Ik heb gezocht en gevonden *LOL* (hoera voor de zoekmachine).
Ik denk dat zo´n halster met klitteband niet echt ideaal is omdat daar toch aardig wat kracht op moet komen om het halster los te trekken.
Dat halster met een leren bovenstuk lijkt me wel ideaal, maar is helaas nog niet te koop in Nederland. Nadeel van deze halsters is ook dat ik ze bij de neus niet kan verstellen. Norita heeft een ieniemienie neusje en heeft daarom een verstelbaar halster nodig.
Ik denk dat ik vanmiddag mijn oude halster maar ga slopen. Knip de bakstukken los en doe daar strotouwtjes tussen. Zo heeft de staleigenaar er geen last van met aan en uitdoen en heb ik een gerust gevoel *LOL*

In ieder geval bedankt voor het meedenken op deze vroege zondagochtend.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 12:26

Ik zat ook over die halsband te denken, maar ik denk toch dat een halster veiliger is. Een touwhalster zou ik niet doen, dat snijdt als ze ergens achter blijven hangen. Nou ja, ik doe het voorlopig nog maar even met een nylon halster.

Somebitch

Berichten: 17562
Geregistreerd: 06-09-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 12:37

smurf schreef:
wij zetten paarden die niet gewend zijn vast te staan aan zo'n halsband vast om het ze te leren, wel eentje met een schuif, die open gaat als ze gaan hangen en niet een zeugenband, die heeft een gesp.

Ik zou mijn paard liever met een halster op de wei zetten dan met een halsband, volgens mij kunnen ze zich aan zo'n halsband eerder ophangen.
Mijn ervaring met een halster is dat dat toch wel kapot gaat of af schuift als ze erin trappen of ergens achter blijven hangen.

Ik ben vorig jaar halverwege de zomer gestopt met halster om op de wei, omdat het me teveel halsters kostte!


Nou mijn ex-verzorgpony's die hadden dan toch wel wat hoor!!!
een jaarling arabieren hengstje zat vast aan de stal deur met halster om ik dacht ik pak even de peotskist enz
nou hij ze vast raakte in paniek gooide de staldeur eruit zat nog steeds vast ging stijgeren met de deur om zijn halster deur viel eraf en halster nog steeds in goede staat.

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 12:41

we hebben het over halsters op de wei en niet over halsters in de stal!

Somebitch

Berichten: 17562
Geregistreerd: 06-09-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 12:47

smurf schreef:
we hebben het over halsters op de wei en niet over halsters in de stal!



nou degene die ik net gequote heb die zegt toch dat ze makkelijk breken... (niet dus)

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 13:05

sorayalover1"]
[quote="smurf schreef:
we hebben het over halsters op de wei en niet over halsters in de stal!



nou degene die ik net gequote heb die zegt toch dat ze makkelijk breken... (niet dus)
[/quote]

Verward Ik heb altijd geleerd een paard nooit aan een staldeur vast te zetten. Een paard kan zo'n deur er wel uittrekken ja.

Nu weer ontopic...

Kikka

Berichten: 4687
Geregistreerd: 18-12-03
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 15:21

Breken strotouwtjes wel snel dan ?

Muizje

Berichten: 1930
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 15:25

sneller dan het halster zelf

Pasterza

Berichten: 2694
Geregistreerd: 17-09-02
Woonplaats: Lemelerveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 17:51

Of gebruik een oude beugelriem als halsband. Heb ik tijdelijk ook voor mijn paard moeten gebruiken. Is sterk genoeg om paard uit/in het land te zetten. Mocht het paard vast komen te zitten en hij trekt, dan breekt de beugelriem maar deze moet dan wel oud zijn met barstjes/scheurtjes.