Mmmm.... slobbers?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
aglaranna

Berichten: 449
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België, vlaams-brabant

Mmmm.... slobbers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-01 14:34

Onze pony's krijgen 's avonds wanneer we ze binnen halen wat eten. Met dat koude weer van de laatste tijd maken we er af en toe wel eens een slobber van... Vork
Ze eten altijd met veel smaak, maar zo'n slobber... wel zalig om ze daaraan bezig te zien...
We maken dat met wat eten, lauwe thee, luzerne, beetje honing...

Nee! we mesten ze niet vet, Tong uitsteken dat gebeurt één keer in de twee weken ofzo en ze zijn nu echt niet dik. Vork

Nu, doen jullie dat ook soms? Is het eigenlijk wel goed voor hen? Mij leek dat altijd na zo'n koude dag buiten een lauw etentje...lekker warm, maar eh, in het wild eten ze toch ook niet iets warmer in de winter?
En, wat doen jullie er zoal bij als jullie dat maken?


Veel liefs, en alvast bedankt,

greetz,

AGlaranna

Clautje

Berichten: 14584
Geregistreerd: 13-05-01
Woonplaats: Hazerswoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-01 14:39

Tuurlijk is dat goed voor ze!
Ze hebben af en toe ook een "middeltje"nodig om buiten te kunnen staan.
En ik weet wel zeker dat ze het lekker vinden Knipoog
Het kan geen kwaad, 1x in de 2 weken, zolang het maar geen 3x in de week word ofzo.

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-01 15:01

Honing zou wel niet zo gezond zijn, maar ik kan het soms ook niet laten om in de winkel 2 pottten honing te kopen, één voor de pony's *LOL*

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-01 15:51

Ik hou het toch maar bij "gewone" slobber, van Pavo. Dan weet ik zeker dat het geen kwaad kan, en dat voer ik elke avond rond 10 uur. Het kan misschien geen kwaad, maar ik ben er niet zo'n voorstander van om zelf van alles inelkaar te brouwen.

aglaranna

Berichten: 449
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België, vlaams-brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-01 15:52

gewone slobber?
hoe is dat dan?
moet je daar zelf nog warm water bij doen?
misschien domme vragen, maar heb daar nog niet van gehoord...

Ditta

Berichten: 2567
Geregistreerd: 08-07-01
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-01 17:14

k ahd gewoon zo'n kan en klaare zak gekocht waar je alleen nog maar water bij toehoeft te voegen en een beetje roeren (werkt met je hand het best) nou kelly vondt heerlijk. ze liep helemaal te schrokken, bang dat ik het weer zou afpakken! je hoorde haar helemaal slurpe! *LOL*

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-01 17:36

mijn bollie krijgt heel vaak slobber. Gewoon kant en klare slobber van pavo. Met stukjes appel, wortel, soms banaan, klein schepje suiker of honing. Heet water erop tot het een lekker papje is. Dan wat af laten koelen...en smullen maar.

samantha5

Berichten: 4309
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Alphen a/d rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-01 19:48

mystery krijgt 1x per week warme slobber

Yentl

Berichten: 12478
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-01 19:51

ik wil ook wel es slobber maken,
soms wat lijnzaad erdoor en zemeltjes en soms wat fruit erdoor
vinden ze vooral in de winter denk ik heerlijkk

Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-01 21:13

In principe kan je zelf heel goed slobber maken met zemelen en gepletten granenmix, maar de kant en klare van pavo bevat toch net meer voedingswaarde, er is vanalles aan toegevoegd wat je niet hebt in de 'zelfgemaakte'. Ik voer dit ook zo nu en dan, na een lange rit. Het is trouwens heel gezond voor een paard als je hem een 'warme' maaltijd geeft, eigenlijk moeten paarden dat minimaal 1 keer per week krijgen.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-01 21:31

als ik slobber maak pak ik (voor honey) 1 schep zemelen, halve schep brokken, 1/4 schep havervrije muesli. Eetlepel zout, eetlepel knoflook, handje foenegriek.
Heet water erop, roeren, iets af laten koelen, en smullen maar!!!!!!!

kilancatje
Berichten: 360
Geregistreerd: 02-12-01
Woonplaats: Zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-01 21:59

kilanca krijgt elke dag na het rijden warme slobber maar
niet van dr eten maar gewoon die soort poeder slobber van de diervoeders of ruitersportzaak

aglaranna

Berichten: 449
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België, vlaams-brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-01 22:45

mmm, dat klinkt allemaal heerlijk, ik denk dat we ze er morgen nog maar één geven Knipoog
En misschien als ik nog wat zaag bij mijn moeder dat ze ook wel is zo'n zak van pavo 'kant en klaar' wil kopen Lachen

Het is duidelijk dat ze het lekker vinden, Dromen maar is het wel echt zo gezond, zo warm?
Pony's van het hoge noorden aten/eten toch geen 'warme maaltijden'? Verward



groetjes



aglaranna

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-01 10:48

Aglaranna, het is de bedoeling dat je op de slobber van Pavo kokend water giet, en het dan buiten af laat koelen tot ongeveer lauwig...
Ik doe er zelf nog lijnzaad bij, dus dan is kokend water al helemaal nodig (lijnzaad is goed voor de vacht en niet duur, ong. 5 kilo voor 5 gulden). Let erop dat het niet te heet is. Je voert voor een paard ongeveer per dag een halve voerschep en daar overheen giet je 2 liter kokend water. Laat het afkoelen (buiten gaat dat het best) en giet het dan in zijn voerbak. Geef er een plakje hooi bij, en smikkelen maar.
Het probleem met slobber is alleen, dat ze het zo lekker vinden, dat je vaak met je emmertje de voerbak niet haalt, omdat je gewoon aan de kant gezet wordt en ze het zo uit de emmer slobberen. Knipoog Kwijl

toontje
Berichten: 94
Geregistreerd: 28-10-01

slobber hoe meer hoe beter in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-01 11:07

hoi, ik voer ok pavo slobber. mijn paardje is er helemaal wilt van. op advies van de dierearts voer ik het elke dag in de winter. zijn darmen blijven dan aan de gang en de kans op verstoppingen dor te weinig beweging is kleiner. mijn paardje staat zomers altijd in de wei. haar darmen zijn dus gewend aan regelmatig voedsel. slobber na een zware inspanning verhoogt de mate en snelheid van herstel.

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-01 15:07

Ik maakt het altijd zo:

3/4 schep zemelen
3/4 schep muesli
3/4 schep biks
brood, appels, winterpenen in stukjes

we hebben geloof ik geen warm water om slobber mee te maken (ik heb het nog niet kunnen vinden) dus ik of een vriendin van me nemen dan vaak een waterkoker mee, en nog wat koud water erbij om het lauw te maken en smullen maar.

wat maken ze er altijd een zootje van he met die slobber Flair zit er altijd helemaal onder (of zijn jullie paarden er wel netjes mee)

Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-01 15:33

De merrie waar ik op rijdt krijgt iedere dag slobber. Grasbrok, Luzerne, bix, haver, zemelen, muesli, water erop, laten weken, en voeren maar!!!
Waar je met grasbrok wel heel goed op moet letten is dat het heeeeel goed geweekt is, anders gaat het uitzetten in de maag, met alle gevolgen van dien.............