Waarom zouden ze dit doen??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ariekkie

Berichten: 896
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Klaaswaal

Waarom zouden ze dit doen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-04 22:28

haaaj bokkers...

ik en mayb nog een paar andere bokkers die meedoen met het western ruiterbewijs,
vonden het raar dat je allen het examen mag afleggen met een snaffle bitje en niet met een shank of een correctinal ofzo... Verward
wij d8ten ( ik en horsea ) dat als je je paard beter kan houden op een shank dat je daar dan gewoon op mag rijden..
en het is raar want de meeste mensen rijden nu op een shank of een ander bitje en moeten nu voor het ruiterbewijs op een snaffle gaan rijden..
zouden jullie enig idee hebben waarom ze dat doen??

xxxx arieke

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-04 22:31

ariekkie schreef:
haaaj bokkers...

ik en mayb nog een paar andere bokkers die meedoen met het western ruiterbewijs,
vonden het raar dat je allen het examen mag afleggen met een snaffle bitje en niet met een shank of een correctinal ofzo... Verward
wij d8ten ( ik en horsea ) dat als je je paard beter kan houden op een shank dat je daar dan gewoon op mag rijden..
en het is raar want de meeste mensen rijden nu op een shank of een ander bitje en moeten nu voor het ruiterbewijs op een snaffle gaan rijden..
zouden jullie enig idee hebben waarom ze dat doen??

xxxx arieke


Volgens mij heeft dat te maken met gedachten uit de engelse rijstijl. Daar mag je immers pas met shank (stang) rijden als je Z rijdt. Een trensje is gewoon het basisbit. En shanks (en zeker een correctional) zijn in harde handen ook heel valse bitten. Daarom dus.

ariekkie

Berichten: 896
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Klaaswaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-04 22:34

Citaat:
Volgens mij heeft dat te maken met gedachten uit de engelse rijstijl. Daar mag je immers pas met shank (stang) rijden als je Z rijdt. Een trensje is gewoon het basisbit. En shanks (en zeker een correctional) zijn in harde handen ook heel valse bitten. Daarom dus.


nou dit vind ik niet...
ligt eraan hoe je ze gebruikt Knipoog kijk als je lekker in die mond gaat rukken zijn ze zeker geen pretje..

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-04 22:41

@ariekkie... als jij vindt dat dit geen stevige bitten zijn, dan vind ik dat een trensje inderdaad genoeg is. Ook daarmee kun je een paard nog hard in de mond krijgen. Met geen enkel bit is in de mond rukken aan te bevelen, maar met shanks of correctionals is steeds met een klein beetje druk rijden zonder los te laten ook al genoeg om een paard hard in de mond te krijgen.

ariekkie

Berichten: 896
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Klaaswaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-04 22:48

ik zeg niet dat het geen stevige bitten zijn Knipoog juist niet.
maar als je met je paard naar buiten gaat die gewent is om op een shank te rijden en dat dan gewend is.. en dat je dan naar buiten moet op een snaffle.. (( het was niet de bedoeling om aanvallend te zijn hor Knipoog ))

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-04 22:51

Oke...Lachen maar in principe moet je ieder paard ook gewoon op een snaffle kunnen rijden hoor... Gewoon een paar keer oefenen. En dan lukt het wel weer. Succes in ieder geval.

ariekkie

Berichten: 896
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Klaaswaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-04 22:55

thnx Lachen praktijk gaat denk ( hoop ) ik wel lukken alleen nu nog maar ffies kijken of theori gaat lukken ( dat word echt leren )

Alayda

Berichten: 878
Geregistreerd: 06-11-01
Woonplaats: Munstergeleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-04 23:01

Succes met "leren" Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 10:26

ariekkie schreef:
wij d8ten ( ik en horsea ) dat als je je paard beter kan houden op een shank .....
Dat is nieuw voor me, een shanks omdat je 'm anders niet kan houden Verward En ik maar denken dat die dingen er zijn om op 1 hand te rijden....

ariekkie

Berichten: 896
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Klaaswaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-04 11:19

Citaat:
Dat is nieuw voor me, een shanks omdat je 'm anders niet kan houden Verward En ik maar denken dat die dingen er zijn om op 1 hand te rijden....
ik vroeg alleen waarom je alleen op een snaffle mag rijden...
dat weet ik heus ook wel dat je op een shank met 1 hand te rijden is..
maar daar ging het helemaal niet om.. Knipoog
maar 'k heb al uitleg gekregen waarom het zo is..
dus hier kan denk wel een slotje op Lachen

ariekkie

Berichten: 896
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Klaaswaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-04 11:22

Alayda schreef:
Succes met "leren" Knipoog
thnx Alayda!! Lachen

horsea

Berichten: 1544
Geregistreerd: 10-08-03
Woonplaats: Lischoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 15:59

weetje, het maakt gewoon niet zo veel uit, als jij je paard niet kan houden op een snaffle dan doe je toch iets niet goed met je shank of corectional Lachen en voor het paard voelt het in de mond precies het zelfde.

het enigste is dat als je paard ervandoor gaat ofzow, je misschien meer kracht moet zetten om je paard weer onder controle te krijgen.

ik persoonlijk vond het alleen raar dat als je normaal met 1 hand en een shank gewoon buitenrijdt, dat je nu dus ineens met 2 handen op een snaffle moet rijden

(beetje anders dus dan wat arieke zegt, maar geef niet hoor arieke Knipoog )

groetjes leanne

Tenfold
Berichten: 1267
Geregistreerd: 04-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 16:39

Waarom stel je deze vraag niet aan de betreffende organisatie, die dit heeft bepaald?

ariekkie

Berichten: 896
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Klaaswaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-04 18:11

jah dat bedoelde ik ook.. Lachen maar ik snap het nu al waarom het is... Knipoog

pareltje

Berichten: 247
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: mijnsheerenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 22:53

gaat helemaal goed komen arieke... !!!
Haha! alleen het leerwerk nog...
ships moet nu echt wel gaan beginnen! Bloos!

ariekkie

Berichten: 896
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Klaaswaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-04 21:01

hihih jah!! Knipoog
moe eerlijk zegge dah ik oowk nog niet ver ben! *bloos* Tong uitsteken

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 11:28

ik ben het er wel mee eens. een goede westernruiter moet zijn paard ook op een snaffle kunnen rijden.