Barok type fokken, vreemde kruisingen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Barok type fokken, vreemde kruisingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-04 20:45

Ik vroeg me zo eens af... De meeste halve Friezen vind ik echt ronduit lelijk... Die hebben gewoon enkel het lompe van een Fries lijkt het wel. (behalve de arabofriezen, maar das weer heel wat anders)
Maar hoe zit dat nou met een lippi, anda, of lusi kruising? Wat voor paarden komen daar uit? Heb het zelf nog nooit gezien, vandaar.

Mexxuna

Berichten: 5595
Geregistreerd: 13-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 18:56

Mijn kwpn merrie (v. FRUHLING) is gedekt door een andalusierhengst
In febr verwachten we het veulen
Merrie en hengst zijn beide kort met een superbeengebruik en een stierenek! Dus ik denk.. dat er iets heel knaps uit komt!!

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 19:06

Nou ik heb een 3/4 Fries en 1/4 arabier gezien. Vader was die Yk Dark nogwat en moeder een hele Fries. Maar ik vond het echt vreselijk. Het lijf en de lengte van een Fries en de voeten/benen van de arabier. Lopen ging ook bar slecht.....

Ronja

Berichten: 2142
Geregistreerd: 27-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 19:16

De combinatie Arabier/Andalusier (of Lusitano of Lippizaner) schijnt meestal wel aardig uit te pakken. Geloof dat deze Cruzadors worden genoemd...? Somebody correct me if I'm wrong...
Nu liggen deze rassen voor mijn gevoel ook wel dichter bij elkaar dan Arabier en Fries.
Komt iig een beetje uit dezelfde streek he Haha!

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 20:17

Tis Cruzado, niet Cruzadors Haha!

Alles wat kruising Lusitano of Andalusier (PRE welteverstaan) is ,is een Cruzado zolang tenminste 1 ouder ggk is door het stamboek voor de fok.

XxXLienkeXxX

Berichten: 1813
Geregistreerd: 17-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 22:29

nou vind niet dat een fries het lompe doorfokt.
Ken een arabfries stoer beest man en heeel sjiek maar met uitstraling. En een lekkere hals erop

Black_riders

Berichten: 2125
Geregistreerd: 02-12-02
Woonplaats: Beltrum dat ligt in de achterhoek :-)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 23:21

nou ik heb een camarque merrie en die wordt gedekt door een haflinger hengst

Ronja

Berichten: 2142
Geregistreerd: 27-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 00:48

Loolapelooza schreef:
Tis Cruzado, niet Cruzadors Haha!


Meervoud ook niet? Tong uitsteken

Ronja

Berichten: 2142
Geregistreerd: 27-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 00:51

Ik heb vandaag trouwens een aanbod gekregen om mijn (arabische) merrie te laten dekken door een jonge andalusische, pas goedgekeurde hengst... 1.65m. Dekgeld zal niet te hoog zijn.
Hmm ik twijfel toch wel... ik dacht al een (kwpn) hengst gevonden te hebben.

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 01:10

Ik heb ooit foto's gezien van een fjord x fries. Op de foto's was het een erg leuk beestje!
Een kruising van een fries x ander barok paard ? Ik denk dat het wel goed uit kan pakken. Denk dat er erg mooie paarden uit voort kunnen komen, maar ook lomperiken (alleen, wat noem je lomp?)

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 10:50

Ronja"]
[quote="Loolapelooza schreef:
Tis Cruzado, niet Cruzadors Haha!


Meervoud ook niet? Tong uitsteken
[/quote]

Dan word het Cuzado's Tong uitsteken

Ik heb overigens al vaker gehoord van kruisingen Anda X Arab, is niet geheel "ongewoon". (maar uiteindelijk kruist men wel zowat alles met Arab Haha!)
In Spanje kruisen ze Anda's ook vaak met Warmbloeden voor Garrocha geloof ik. Tenminste, dat heb ik gehoord op de show van de Spaanse rijschool in Antwerpen. Heb daar trouwens ook een hoop dergelijke "kruisingsproducten" gezien (en foto's van)

De reden van deze kruising weet ik niet meer ...

Afbeelding

Afbeelding

MissStynk

Berichten: 478
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 16:01

Liekjuh schreef:
nou vind niet dat een fries het lompe doorfokt.
Ken een arabfries stoer beest man en heeel sjiek maar met uitstraling. En een lekkere hals erop


Friezen lomp ????? hahaha het zijn gewoon friezen en die kan je qua beweging gewoonweg niet met wat voor ander paard dan ook vergelijken !!!

friezen zijn grote barroke paarden die misschien lomp doen overkomen maar een goed bewegende fries vind ik verre weg van lomp !!!!!

Ronja

Berichten: 2142
Geregistreerd: 27-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 16:21

Loolapelooza"]
[quote="Ronja"][quote="Loolapelooza schreef:
Tis Cruzado, niet Cruzadors Haha!


Meervoud ook niet? Tong uitsteken
[/quote]

Dan word het Cuzado's Tong uitsteken
[/quote]

Owh ja Haha!

Enne, die show wilde ik eigenlijk ook gaan zien, maar ik had er geen tijd meer voor *zucht* baal ik nog steeds van...
Wat vinden jullie; zal ik toch overstappen van een kwpn-hengst naar een Andalusier? Verward Heb er vannacht bijna niet van kunnen slapen... (bijna dan he)

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 18:26

De combinatie Andalusier x Arabier vind ik bijna altijd geslaagd. Komen heel mooie paarden van.
Ik zou een Iberiër echter niet zo snel gaan kruisen met een warmbloed.

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-04 20:19

Ik denk dat ze bedoelt dat Friezen lomp kunnen zijn in de omgang en reactie, ik vind namelijk van wel. *ik ben trouwens wel enorm gek van friese paarden*

Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 23:43

Hierbij een paar foto's van PRE X KWPN, vader is Grelo, moeders vader is Iroko. Geslaagde mix.

Afbeelding
Afbeelding

DendroFleur

Berichten: 5362
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: Lutjewinkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-04 00:21

Er lopen heel veel apaloosa's rond die gekruist zijn met KWPN, NRPS, Arabier, shetlander, Welsh.

Palousa Convenance: vader Gibraldi, goegekeurde dekhengst
Palousa Santos: vader Saint de Olympic, was dekhengst maar verkocht voor de sport.

Van onze appie Juliëtte hebben we twee NRPS nakomelingen gehad.

Juntos: 4 maanden van Palousa Santos
Afbeelding

May: halfzus van Juntos vader Nicolai (NRPS)
Afbeelding

Nu zijn dat geen barokke paarden met sporttype.
Moeder Juul vindt ik wel barok. Voornamelijk door haar krachtige manier van bewegen en haar houding.
Afbeelding

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-04 21:13

Allemaal onwijs bedankt voor de info! Hier kan ik wat mee! Lachen
En dat bruintje is echt een héél lekker ding Bloos
(Eldiiiiina, wil je een baby? *LOL* )

Issy
Berichten: 2442
Geregistreerd: 17-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 10:14

Ik ben niet zo'n voorstander van ondoordacht fokken, en dat gebeurd vaak met verschilende rassen te kruizen, zien wat er uit komt. Als je bewust kiest voor een kruising, moet je er ook rekening mee houden dat er veel kruisingen niet goed geboren worden, veulens te groot voor de moerder, en al die ellende. Als ze dan wel geboren worden dan kun je problemen krijgen omdat de bouw toch niet optimaal blijkt te zijn. Bijvoorbeeld een Fjord x fries kruising vind ik gewoon niet kunnen, dat is vragen om problemen. Ga ook nooit voor de goedkope optie, dan maar geen veulen, en kijk goed naar de achtergrond/afstammeling van je merrie.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 10:18

Issy schreef:
Als je bewust kiest voor een kruising, moet je er ook rekening mee houden dat er veel kruisingen niet goed geboren worden, veulens te groot voor de moerder, en al die ellende.


Ik heb altijd gehoord dat de moeder de maat van het veulen bepaald. Groter dan de ruimte in de baarmoeder het toelaat worden ze niet. Wat genetisch is bepaald wordt dan later ingehaald.

Issy
Berichten: 2442
Geregistreerd: 17-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 10:35

Een merriepony en een hengstpaard, kan hele grote problemen opleveren, voor de merrie. Er kan meer mis gaan bij de bevalling.

Gaitkeeper

Berichten: 517
Geregistreerd: 16-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 15:30

Issy schreef:
Als je bewust kiest voor een kruising, moet je er ook rekening mee houden dat er veel kruisingen niet goed geboren worden, veulens te groot voor de moerder, en al die ellende.


Euhmmmm.
Als ik je een advies mag geven zou ik zeggen ga eens wat meer informatie zoeken over dit onderwerp voor je zoiets roept.

En misschien leuk om dan ook eens te zoeken op internet naar hybrid vigor, heterosis of het hybride effect.

wouterpaard

Berichten: 3143
Geregistreerd: 18-02-04
Woonplaats: sappemeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 19:10

Wij hebben een bonte fries:

Afbeelding

en een kruising tussen fries/ kwpn (van Dewilover)
Afbeelding

En op de ponykampen waar ik ben geweest hadden ze heel veel kruisingen met friezen. Een fjord X fries. Muilezel x Fries. En mijn vriendin reed op bonfrie ook een bonte fries alleen dan 3 kleur!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 20:34

Die eerste foto's vind ik eerlijk egzegd niet echt mooi (die witte) die bruine vind ik wel erg leuk

Issy
Berichten: 2442
Geregistreerd: 17-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 16:03

Het wil niet zeggen dat alle kruisingen misgaan, maar de kans op problemen is groter. Daarbij wordt er juist gesproken bij heterosis en hybrid vigor, dat de kruisingen wel kunnen, maar dat het bij dieren qua bouw een probleem kan opleveren.
Ik heb een gekruisde hond, cairn terrier met picardische herder, het is geboren maar heeft in verhouding met het lijf te korte poten op lange termijn kan dit rugklachten betekenen. Kruisingen die erg op elkaar lijken qua bouw kunnen daardoor beter, en die kunnen ook sterker worden. maar en fjord fries? die wil ik wel eens op een foto zien.