Wanneer en hoe: staart wassen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Willekes
Berichten: 957
Geregistreerd: 06-11-01
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Wanneer en hoe: staart wassen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-04 18:03

Hallo allemaal,

Ik heb eigenlijk 2 simpele vraagjes:

1. Was je de staart van een paard voor of na het rijden?

2. Hoe en met welke shampoo wassen jullie de staart van jullie paard?

Bedankt OK dan!

Willeke

verootjoo
Berichten: 35642
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-04 18:17

1. Meestal er voor. Dan is hij weer droog als ze weer naar de wei gaat.
2. Met zilvershampoo

veer

Berichten: 1520
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-04 18:18

Na het rijden! Ik heb toevallig vandaag nog manen en staart van m'n paard gewassen, en ik gebruik hier gewoon 'milde shampoo' van Kruidvat voor! Het is van het huismerk, in een 500 mL fles. Heel fijn spul, schuimt goed en is hartstikke goedkoop. Het werkt prima, irriteert niet. Na het wassen doe ik er anti klit spul in (Equistar) of baby olie (Zwitsal). Om de haren lekker zacht en glanzend te maken.
Succes!

lonnie

Berichten: 7845
Geregistreerd: 06-10-03
Woonplaats: Moergestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-04 18:59

na het rijden, anders word ie weer vies en de staart droogt altijd supersnel. Ik was altijd met gewone shampoo maar bij witte staarten is zilvershampoo handig

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-04 19:02

Wanneer het me het beste uitkomt en met paardenshampoo of babyshampoo.

MiraMar

Berichten: 1131
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: Op het randje van de Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-04 19:04

Ik doe het ook na het rijden. Omdat ik een schimmel heb, was ik de staart wel eens met zilvershampoo, maar ook wel gewoon met babyshampoo van een goedkoop merk. Goed uitspoelen, even rondslingeren om het meeste water eruit te krijgen, Equistar of iets vergelijkbaars erin, even laten drogen en dan voorzichtig (met je vingers) uitkammen.

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-04 19:05

Na het rijden... gewoon met paardenshampoo, babyshampoo of zilvershampoo, wat ik binnenhandbereik heb Lachen

anoukje

Berichten: 450
Geregistreerd: 27-08-03
Woonplaats: Stadskanaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-04 20:00

ik was de staar wanneer ik tijd heb. ik was de staart gewoon met gewone shampoo. en daarna met antiklit/cremespoeling, daar word de staart lekker zacht van.

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-04 20:37

Hangt er eigenlijk vanaf... Het voor of na maakt me niet zoveel uit. Als ik binnen rijd al helemaal niet, want daar worden ze niet meer vies tijdens het rijden. 's zomers was ik vaak erna, omdat ik haar dat toch helemaal afspuit. Maar soms ook weer eerst. Ik was de benen en staart best vaak. Ik heb dan ook een schimmel.

Voor het gewone wassen gebruik ik een eigen merk shampoo van de DA. Als ze kriebels in haar staart heeft, was ik deze met teershampoo. Om hem weer wit te krijgen zilvershampoo van de Kruidvat. Soms was ik wel met anti-klit na en soms niet. Ik heb vandaag anti-insecten shampoo gekocht. Ben benieuwd of dat helpt...

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-04 21:00

Meestal erna, anders is de staart weer vies.
Doe het eigenlijk altijd met normale mensenshampoo, maar ik was eigenlijk alleen de staart, dus niet bij de staartwortel.

Paintless

Berichten: 5654
Geregistreerd: 20-01-04
Woonplaats: Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-04 21:25

ik was wanneer het me uit komt en ik er zin in heb en was het met zeepvrije wasgel.
daarna antiklit er in en voorzichtig uitborstelen en hopen dat ze niet na 5 minuten al moet poepen. eigenlijk was ik niet vaak, kam hem vaak alleen maar een beetje uit.

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-04 21:54

Ik was altijd voor het rijden zodat hij daarna meteen lekker droog is. Vies wordt hij niet van rijden. Weet niet wat jullie allemaal met je paard doen tijdens het rijden Verward

Ik was met babyshampoo. Daarna nog ene boel creme spoeling en de dag erop anti klit.

Waarom dag erop? Geen idee eigenlijk.

xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-04 23:00

Ik was d'r staart niet zo vaak, en als ik het doe maakt het niet uit of ik het voor of na het rijden doe. Ik was de staarten van die van ons met goedkope gewone shampoo, werkt goed, worden ze lekker zacht van.

Volkoren
Berichten: 5143
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-04 23:29

Voor t rijden, na t rijden, als k die vieze staart zat ben. Het is maar wanneer t uitkomt.

Met zwitsal babyshampoo.

Hester

Berichten: 2153
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Een Leidsche in hart en nieren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-04 23:34

Ik was de staart meestal na het rijden, omdat ik dan ook zijn benen was, omdat hij rasp heeft/had. En met natte benen gaan rijden, weinig kans dat die dan schoon blijven, en dan kan ik na het rijden weer opnieuw beginnen.

Ik was dan ook met betadine-shampoo, niet echt goedkoop, maar wel heel goed, en je hebt niet veel nodig. Werkt ook tegen jeuk (voor een paar weken dan, met licht zomereczeem). En natuurlijk moet dat rasp ontsmet worden - dus andere shampoo zou niet praktisch zijn.

Elke

Berichten: 5885
Geregistreerd: 15-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-04 23:44

1. Meestal voor het rijden, dan is zijn staart mooier op de foto's.

2. Goedkope kruidenshampoo van het Kruidvat, maar we wassen het eigenlijk alleen de onderste helft van zij staart omdat die het smerigste is. Als het echt erg is doen we het eerst met de kruidenshampoo van het kruidvat, daarna met zilvershampoo.

Juut

Berichten: 6900
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 09:07

Ik rijdt met een haflinger en z'n staart was ik zogauw het een beetje mooi weer is (minimal 15 graden) met vloeibare driehoekzeep. Lekker goedkoop en je moet eens zien hoe wit de staart wordt! Als ie jeuk heeft doe ik alleen de staartwortel na met teerschampo.
Badedas werkt ook goed, maar moet je snel uitspoelen, anders slaat de staart geel uit. Verder werkt afwasmiddel met citroen ook tegen vliegen. Let wel op dat het middel op natuurlijke basis is gemaakt.

Muizje

Berichten: 1930
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 10:13

1 Ik was altijd voor het rijden! Ziet er een stuk mooier uit en droogt ie ook nog is goed
2 Ik was de staart met speciale paardenshampoo, weet ik zeker dat het geen kwaad kan!

Ninla_

Berichten: 9006
Geregistreerd: 01-06-03
Woonplaats: Op de rug van een fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 10:35

Toevallig gister nog gedaan,ik heb Shampoo van de Aldi Genaamd Kiona.Gewoon PH-neutraal.Schuimt lekker en word heerlijk zacht en glanzend.
En ik was de staart altijd na het rijden en wring hem ff uit Knipoog en hup naar stal is zo droog!

Vinka
Berichten: 1177
Geregistreerd: 29-01-03
Woonplaats: Hattem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 11:02

1 Wanneer ik zin heb
2 Gewoon huismerk van de DA en ook cremespoeling van de DA erin.

jameyskatje

Berichten: 4242
Geregistreerd: 19-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 12:38

1 na 't rijden anders is ie nog nat en gaat al het zand er weer in zitten en is ie weer vies.
2 gewoon shampoo van de nettorama (65 cent 2 liter)

La_Vie

Berichten: 3186
Geregistreerd: 23-10-03
Woonplaats: Tussen Hoorn en Enkhuizen ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 12:59

Ik was de staart meestal na het rijden of als ik niet ga rijden.
Ik was hem met paardenshampoo of babyshampoo

PolitieTed

Berichten: 847
Geregistreerd: 13-11-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 13:13

veer schreef:
Na het rijden! Ik heb toevallig vandaag nog manen en staart van m'n paard gewassen, en ik gebruik hier gewoon 'milde shampoo' van Kruidvat voor! Het is van het huismerk, in een 500 mL fles. Heel fijn spul, schuimt goed en is hartstikke goedkoop. Het werkt prima, irriteert niet. Na het wassen doe ik er anti klit spul in (Equistar) of baby olie (Zwitsal). Om de haren lekker zacht en glanzend te maken.
Succes!

Die shampoo gebruik ik ook. En daarna gebruik ik ook gewoon de crèmespoeling van Kruidvat. Werkt hartstikke goed en is een stuk goedkoper dan de anti-klit flessen uit de paardenwinkel!

Oja, ik was meestal na het rijden, maar dat heeft er meer mee te maken dat ik dat zelf fijner vind dan dat het een of andere functie zou hebben.

marahana
Berichten: 85
Geregistreerd: 22-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 15:47

ik zou t voor t rijden doen.. als je daar nog tijd voor hebt Knipoog ik was haar staart altijd met baby shampoo ruikt lkkr en het is een milde shampoo dussZ Haha!