Wat kan je doen tegen een zadel dat afgeeft?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
_Michelle_

Berichten: 4868
Geregistreerd: 30-01-03
Woonplaats: Rosmalen

Wat kan je doen tegen een zadel dat afgeeft?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-04-04 18:43

Ons zadel geeft af en dat gaat nogal moeilijk uit mn shabrakken en rijbroek Boos! Op mn rijbroek zit het steeds bij mn knien en op mn shabrakken zit het ongeveer voor en achter de singel. Nu gebruik ik mn shabrakken soms ook wel een beetje te lang waardoor het er niet (goed) uit gaat maar mn rijbroek gaat meestal na 2 keer dragen de was in. Het is trouwens een rijbroek met een kunstleren zitvlak, en daar gaat het niet goed vanaf.
Het zadel word niet eens zo vaak ingevet, ik denk nog niet eens 1 keer in de maand. Hoe kan het dat het zo af geeft en is er iets tegen te doen? Ik vet het trouwens in met ledervet van Rapide ofzo.

Gamble


Claudia19

Berichten: 5131
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 20:00

een keer goed schoonmaken. dus niet vetten, maar gewoon met een beetje zadelzeep.
dan met een doek goed droogvrijven.


_Michelle_

Berichten: 4868
Geregistreerd: 30-01-03
Woonplaats: Rosmalen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-04-04 17:54

iemand anders nog een idee?

Gamble

Ineke2

Berichten: 33042
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-04 18:06

Met zadelzeep schoonmaken en dan met Rapide olie doen, niet met vet. Vet geeft veel meer af dan olie.

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

sorayalover

Berichten: 2207
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-04 18:07

ik moest van mijn zadel maker de bovenkant van het zadel(waar je dus zit met kont en benen) invetten met hamenol van stubben dit geeft neit af

Eva_vanO
Berichten: 316
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Alphen a/d Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-04 18:58

Heb je dan het zwarte vet? Als je de blanke neemt geeft het niet af. En verder moet je het voor het vetten schoonmaken met leerzeep.

Annem84

Berichten: 3049
Geregistreerd: 02-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-04 19:07

mijn zadel geeft ook heel erg af. en ik vet hem ook niet vaak in omdat het leer van mijn zadel heel snel vochtig en te zacht wordt. Ik maak hem om deze reden ook niet vaak meer met zadel zeep schoon. Ik vet trouwens ook in met blank vet. ook heb ik een tijdje olie geprobeerd maar dit maakte niet veel uit.

Mensen met paarden hebben hemel op aarde, maar wanneer ze sterven valt er niets te erven![o]

_Michelle_

Berichten: 4868
Geregistreerd: 30-01-03
Woonplaats: Rosmalen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-04-04 19:31

Het is gewoon blank vet in een potje. Ik heb ook nog een flesje leder dressing maar als ik dat gebruik voor mn zadel is dat zo op. Als ik het met zadelzeep schoon zou maken moet ik er daarna nou nog iets anders overheen doen of niet?

Gamble

Carolien007
Berichten: 5413
Geregistreerd: 28-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-04 19:46

ik heb dat vloeibare spul van rapide (geen olie, maar wit spul). Is heel fijn, maar geeft ook af. Dat had ik met olie nooit.

Unity
Berichten: 2116
Geregistreerd: 14-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-04 20:31

Carolien007 schreef:
ik heb dat vloeibare spul van rapide (geen olie, maar wit spul). Is heel fijn, maar geeft ook af. Dat had ik met olie nooit.


Zadel melk noemen wij dat altijd. dit geeft idd niet af.

Afgeven komt vaak doordat je te fanatiek met vet bent geweest. Krijg je een soort spons effect met leer. Zodra je er op gaat zitten(druk) geeft het af.
Je kunt je zadel schoonmaken met spiritus. Dit werk ontvettend. Daarna bijhouden met zadelzeep en een hele enkele keer vetten.

Of wat ook prima werkt, is spul in een witte fles, rode dop, groen etiket. Dit moet je verdunnen met water en word vooral gebruikt in de mensport. (ben de naam even kwijt, zal t morgen voor je opzoeken) Je kunt dan nl je het hele men tuig er in doen.
Als je een sterke concentratie gebruikt, of zelfs puur, dan werkt dit voornamelijk ontvettend.
Dit heb ik ook gebruikt voor mijn zadel. Moet het alleen niet te vaak doen, anders word je zadel grijs.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-04 20:32

Ik heb ook een rijbroek die door een afgevend zadel helemaal naar de kl*ten is geholpen. Boos!

brechje

Berichten: 1648
Geregistreerd: 09-10-02
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-04 20:49

Mijn witte dekje is helemaal naar de filistijnen, 1 keer mee gereden, gelukkig zie je het dus niet met zadel op (dat is toch et belangrijkste), maar zat er wel grof van te balen! Had gelukkig mijn zadel aan de bovenkant alleen schoongemaakt met zeep...want anders was het een nog grotere ramp!

Koudbloedigheid dat is pas het mooie leven! 'shed a tear because i'm missing you, but I'm still alright to smile'profiel under construction

sorayalover

Berichten: 2207
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 06:07

mijn zadelmaker heeft me geleerd eerst t zadel schoon te maken met zadelzeep (erop spuiten en uitwrijven) en daarna in te vetten de bovenkant met hamenol en de onderkant met vet of olie


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: miepmier26, Wieke en 50 bezoekers