Hoe verkom ik een zaaghand?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ethelate

Berichten: 21120
Geregistreerd: 02-10-01

Hoe verkom ik een zaaghand?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-01 10:35

Okey, ff voor de duidelijkheid: IK HEB NOG GEEN ZAAGHAND!
Maar nou heeft iemand me verteld hoe ik toscar heel netjes aan de teugel laat lopen (zie plaatjes hiernaast! <--- Haha! ) Maar dan moet ik dus af en toen me handen afwisselend naar achteren halen...
Nou was ik dus een beetje bang dat ik dus met een zaaghand ga rijden...
Misschien hebben jullie tips ofzo... Verward
Want als ik bv en paar keer "zaag" dan loopt hij weer super mooi aan de teugel!

kim_oud1

Berichten: 818
Geregistreerd: 03-04-01
Woonplaats: Tussen de middeleeuwse stadmuren van Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-01 10:44

Sorry hoor, maar als je je al af gaat vragen hoe je niet een zaag hand kweekt voordat je zaagt gaan er bij toch wel meerdere alarmbelletjes branden.
Als je weet wat zagen is dan hoef je er dus ook niet bang voor te zijn dat je het ook zal gaan doen. Want dan ben je er op voorbereid dus geen hoe je handen gewoon weg stil en dan zal er zich ook geen zaaghand optreden.

Kim

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-01 11:45

Heel moeilijk, tuurlijk moet je je handen stilhouden Schijnheilig Maar mijn ervring met mijn pony (die graag laag naar beneden loopt) is dat ik veel verzet krijg als ik met een stille weerstand biedende hand rijd, met teugels op normale (voor anderen) maat. Als ik met langere teugels rijd (volgens anderen te lang) gaat hij eerder nageven, maar om hem naar beneden te vragen moet ik dan ook af en toe aanhalen. Dit gaat heel zacht en elastisch, en daarna laat ik gelijk los. Maar dan beweeg ik voor buitenstanders mijn hand dus te veel, en zag ik. Dit gaat echter heel losjes en ik heb nooit kramp van het weerstand bieden (wat veel anderen wel hebben) en mijn pony loopt ontspannen losjes naar beneden en rond zonder te hangen... Als hij vanzelf naar beneden komt die ik niets (gewoon hand stil en voorwaarts) en als hij ontspannen rond loopt kan ik teugels gewoon opnemen en mijn handen stil houden met af en toe een ophouding en hand sluiten. Deze manier lijkt wat op de manier bij western, en werkt bij mijn pony dus beter. Laatst had ik drie weken een dip omdat ik het op aanraden van een stalgenoot weer met de weerstand biedende stille hand en er tegen aan drijven had gepobeerd. Mijn pony vloog bij de schotten op met zijn hoofd in zijn nek, alleen maar verzet!

Tja, wat is zagen... Een keer aanhalen en loslaten? Of constant het bit door de mond trekken en met kracht in de krul trekken... Als dat laatste het geval is kan ik je aanraden gewoon je hand naar voren te houden teugels niet te kort en proberen niet te veel met teugels maar meer met benen te rijden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-01 12:12

Het lijkt me niet echt goed om de teugel afwisselend aan te halen om je paard aan de teugel te rijden hoor Verward

Vroeger leerde ik het volgende om je paard netjes te laten lopen met een stille aanleunng:
Zet je pinken tegen de voorboom van je zadel aan en hou daar contact. Zo hou je je handen netjes stil en zal een paar makkelijker nageven.

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-01 12:22

Gewoon je handen stilhouden. Het kost misschien wat meer geduld voor je paard naar beneden komt, maar dan wel op de juiste manier. Het buurpaard van smiles wordt op die manier ook 'aan de teugel' gereden maar het is niet de juiste manier. Ze reed smiles ook een keer op dezelfde manier in de krul, hij liep netjes, maar ontspanning was nergens te bekennen. Het lijkt me ook niet echt prettig voor het paard al dat geirriteer in zijn mond, dan ga je toch vanzelf met je koppie naar beneden lopen (ontwijken). En wat zegt je instructrice ervan?

Anne Marie

Berichten: 596
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: Zegge

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-01 14:47

Bedoel je niet gewoon afwisselend stelling vragen? Verward Dat werkt namelijk erg goed om een paard te laten ontspannen in de hals en dat zorgt er dan weer voor dat ze ronder kunnen gaan lopen. Als je bv. in draf een lange zijde rijdt, kun je afwisselend stelling links en rechts vragen. Je begint natuurlijk met stelling naar binnen door de hoek te rijden, na de hoek zet je je paard recht en stelt hem daarna naar buiten. Pas op voor naar binnen vallen van de achterhand, (binnenbeen naar achter)! Doet hij dat ontspannen, dan stel je hem weer recht en vraagt dan stelling naar binnen voor de volgende hoek. Op den duur kun je hem op elk moment naar elke kant stellen die jij wilt en komt hij vanzelf ronder en mooier in aanleuning. Het afwisselend aan- en ont-spannen van de linker en rechterteugel ziet zij misschien als "zagen", maar even voor de duidelijkheid: je mag nóoit (tenzij in noodgevallen) terug werken met je hand, oftewel trekken. Schijnheilig

Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-01 15:25

Euhm, als je je hand naar achteren doet om hem aan de teugel te rijden, moet je hem ook weer naar voren doen. En dan heb je een zaaghand....... Onder zagen versta ik het heen een weer begwen met de hand. OP deze manier kun je ook nooit een rustige correcte aanleuning krijgen. Gewoon handen stil houden, en met je been er naar toe drijven. (klinkt simpeler dan dat het is)

Aurora

Berichten: 523
Geregistreerd: 11-10-01
Woonplaats: amsterdam

handen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-01 15:51

helemaal stil houden lukt natuurlijk nooit, bij niemand, want je moet juist "spelen" met je handen, hele fijne kneepjes geven. Ik denk eerder aan de handen op de plaats houden, laag en de beweging maken met de pols die als een losse scharnier werkt en dan ook alleen maar als een ophouding nodig is.met de armen vang je de beweging van de mond op...maar hou die ook op de plaats..alles op de plaats maar wel soepel en met vering...dan hoef je ook niet te trekken.

carola

Berichten: 8687
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-02 11:19

Ik ben het met Jippie eens. En: aan de teugel rijden doe je niet met je handen, maar doe je met je benen en zit. Je handen houdt je stil (echt superstil), en eventueel onstpan en span je je handen afwisselend. (maar de kijker mag de hand dus niets zien bewegen). Je houdt een constante teugeldruk, en met je benen drijf je hem naar beneden. Tja, moeilijk uit te leggen, maar daarvoor moet je gewoon GOEDE lessen nemen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-02 12:50

Het belangrijkste is imo dat je ontspannen blijft in schouder, elleboog en pols. Als je dat vastzet, kun je nooit met een stille en onafhankelijke hand rijden.

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-02 01:37

zoals ik je bericht lees, heb je dus al een zaaghand.
je weet precies wat het is, en zoals je omschijft hoe je paard aan de teugel krijgt, is dat in mijn ogen zagen, sorry.
probeer om je handen stil te houden. Je mag wel stelling vragen, en buiging, maar ga niet zagen, dat is iets heel anders.

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-02 13:48

nooit je hand naar achter werken dan werk je terug en je moet ten alle tijden van achter naar voren blijven rijden.
Van achter drijf je 'm naar je hand toe en dat vang je op met je zit.
Jij heb je hand gesloten het paard geeft na en jij ontspant eventueel kun je werken met ophoudingen: hand openen en weer sluiten maar nooit terug werken met je hand of druk gaan opbouwen

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Hoe verkom ik een zaaghand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-02 15:40

Ethelate schreef:
Maar dan moet ik dus af en toen me handen afwisselend naar achteren halen...


Naar achter halen, terugwerken dus, is altijd verkeerd. Je paard moet van achteren uit aan de voorkant contact zoeken met jouw hand, niet andersom. Als je gaat terugwerken met je hand trek je je paard 'in de krul', ziet er inderdaad leuk uit, maar heeft verder weinig met dressuur te maken.

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-02 15:55

ik rij mijn pony aan de teugel door eerst flink voorwaarts te rijden met een lichte contact teugel en hem steeds meer op te pakken. Hij komt dan vanzelf naar beneden naar mijn hand toe). Als ik hem dan op pak en ga doorzitten vraag ik stelling met mijn binnenhand. Maar meestal op de lange zijde doe ik regelmatig even mijn binnenhand een cm naar voren om te kijken of hij wel ontspannen op mijn hand loopt, of om even door zijn manen te strijken. Voor sommige ziet het eruit of ik zaag, maar ik doe niet * voren_ruk_terug* neej ik steek gewoon mijn hand een stukje naar voren en haal hem al spelen weer zacht naar de goede plek toe
Beetje vaag uitgelegd Haha!

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-02 22:46

Misschien overbodig, maar... Dat aanhalen waar ik het over heb, is niet naar achteren trekken, maar naar binnen of buiten om stelling te vragen voor kort moment meestal op de volte, andere blijft stil en houd licht contact. Dit doe je ook vanuit het rijden met je benen. Dit stukje gaat niet over mij, ik reageer alleen maar, maar mijn pony accepteert dit veel beter dan constante druk. Ik vraag hem het bit op te zoeken en wijs hem de weg naar beneden. Meesten vinden dat mijn pony licht en zacht in de mond is en hij ontspannen naar beneden loopt, totdat ze proberen hem even "aan de teugel te rijden" Been eraan, teugel kort, hand stil en sluiten. Dan gaat zijn mond open en kop in de lucht... Tja, wat dan? In de betere periodes liep hij gelijk nagevelijk ontspannen laag, zodra ik er op stapte en kon zo beginnen, met stille handen. Maar door het weer op de "ouderwetse dressuurmanier" te proberen onder begeleiding van echt hoog rijdende ruiter, ben ik na hevig verzet weer vele stappen terug... Frusty
Dan maar weer op de oude ontspannen manier...
Elke pony is anders toch? En voor diegene die de standaard manier niet accepteren moet je toch zoeken naar een andere (positieve) manier?