Aan de teugel => hoofd naar beneden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tamara

Berichten: 10444
Geregistreerd: 20-07-01

Aan de teugel => hoofd naar beneden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-04 19:41

Heb vrijdag voor de 4e keer op mn nieuwe verzorgpaardje gereden en als ik dr ff heb losgereden gaat het rijden echt supergoed. Netjes aan de teugel, ook wat oprichting en zo, nix mis mee. Maar als ik ff bezig ben, dan wordt ze denk ik moe ofzo, dan loopt ze wel aan de teugel maar dan 'schudt' ze met haar hoofd naar boven en beneden. Het is niet echt schudden, maar dan doet ze haar hoofd een stuk naar beneden en als ik dan een kleine ophouding geeft komt ze wel weer naar boven maar echt een rustige aanleuning heb ik niet. Weet iemand hoe dat zou kunnen komen en wat ik er aan kan doen? Naar mijn idee ontspan ik wel zodra ze goed loopt, maar maybe niet genoeg? Verward

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-04 19:44

Gaat ze dan ook 'hangen' op je hand?

Klinkt alsof je meer ondersteuning moet geven met je been.

Tamara

Berichten: 10444
Geregistreerd: 20-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-04 19:46

Apple schreef:
Gaat ze dan ook 'hangen' op je hand?

Klinkt alsof je meer ondersteuning moet geven met je been.


Niet echt, het is niet zo dat ik dr hele hoofd in mn handen heb ofzo. Ze buigt haar hoofd meer naar haar borst maar blijft daar niet, komt weer even gauw omhoog. Ze is ook vrij voorwaarts, maar dus nog meer ondersteunen?

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-04 20:46

Misschien eens lange teugel geven als ze dat doet.
Mijn pony doet het ook wel, als hij lang aan de teugel loopt vind hij het tijd voor een lange teugel en gaat hij ook met zijn hoofd gooien.

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-04 22:20

Inderdaat als hij dit gaat doen even hals laten strekken en dan weer verder. Het lange tijd aan de teugel lopen verstoort de bloed toevoer naar de hersenen. Daarbij paarden met long problemen gaan aan de teugel sneller hoesten dan in zijn natuurlijke houding.

minka

Berichten: 5689
Geregistreerd: 25-12-02
Woonplaats: Oost-Souburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 12:47

Ik rijd altijd op een manege pony die dit ook doet, ze loopt netjes aan de teugel en dan trekt ze ineens d'r hoofd omlaag tot tussen d'r benen en dan weer omhoog, zodat ze niet meer nagevelijk loopt. Ik moet d'r daarvoor straffen (tikje geven of drijven), omdat dit bij haar een poging is om onder het werken uit te komen. Gewoon een beetje etteren dus, maar goed ik heb het hier over een manegepony, die er sowieso alles aan doet om zo min mogelijk te hoeven doen, ik weet natuurlijk niet hoe het bij jouw pony is?!

toesjara
Berichten: 21
Geregistreerd: 05-03-04
Woonplaats: oudkarspel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 21:14

HEYSZ,
Aan de teugel rijden komt niet van voren maar van achteren.
Dat houd in dat je goed de achterhand erbij moet houden.
Deed ik ook en me pony ging makkelijker aan de teugel dan eerst.
Ze worden ook ontspannender als het goed is Tong uitsteken

*LOL* *LOL*

Tamara

Berichten: 10444
Geregistreerd: 20-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-04 22:03

toesjara schreef:
HEYSZ,
Aan de teugel rijden komt niet van voren maar van achteren.
Dat houd in dat je goed de achterhand erbij moet houden.
Deed ik ook en me pony ging makkelijker aan de teugel dan eerst.
Ze worden ook ontspannender als het goed is Tong uitsteken

*LOL* *LOL*


Wil je maybe ff uitleggen hoe je de achterhand er goed bij kan rijden? Ik heb nl. al een tijdje geen les meer en ben het ff kwijt... Bloos

Kieffertje

Berichten: 1743
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 22:10

Gewoon van achter naar voren rijden. 'In de tact' drijven (drijven op het moment dat de achterbenen naar voren gaan, dus beide benen afzonderlijk) kan helpen om je paard meer onder te laten treden (de achterhand er verder onder te brengen en ruimere passen).

Tamara

Berichten: 10444
Geregistreerd: 20-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-04 22:12

Kieffertje schreef:
Gewoon van achter naar voren rijden. 'In de tact' drijven (drijven op het moment dat de achterbenen naar voren gaan, dus beide benen afzonderlijk) kan helpen om je paard meer onder te laten treden (de achterhand er verder onder te brengen en ruimere passen).


Ah oke, dat doe ik al (ooit eens geleerd met priveles), en verder zeker veel overgangen rijden en op de hulpen rijden?

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 12:08

En veel kleine voltes en overgangen, dan komt die kont er sowieso wel onder. Vooral 8-jes rijden is ideaal. En achterwaarts helpt ook.

Bollee

Berichten: 475
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 13:37

Reed ze bij andere mensen ook altijd aan de teugel? Zo nee, moet ze er misschien nog een beetje aan wennen en kan/wil ze het nog niet zo lang volhouden ofzo

Gimli
Berichten: 39
Geregistreerd: 04-12-02
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 16:07

Ik sluit me aan bij Kieffertje en ik wil nog toevoegen dat dit natuurlijk niet in een paar uurtjes is opgelost. Zoiets kost tijd.

toesjara
Berichten: 21
Geregistreerd: 05-03-04
Woonplaats: oudkarspel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 21:10

HEYSZ,
Aan de teugel rijden komt niet van voren maar van achteren.
Dat houd in dat je goed de achterhand erbij moet houden.
Deed ik ook en me pony ging makkelijker aan de teugel dan eerst.
Ze worden ook ontspannender als het goed is




Wil je maybe ff uitleggen hoe je de achterhand er goed bij kan rijden? Ik heb nl. al een tijdje geen les meer en ben het ff kwijt...

Ja, dat wil ik wel uitleggen hoor:
De meeste paarden worden in de krul getrokken zonder dat er sprake is van een echte verzameling. Hier zijn vele hulpteugels (slof)debet aan. Een verzameling komt van achteren en niet van voren. dit kun je makkelijk bij jezelf voelen. Ga met je handen in je zij staan en leg je kin op je borst en voel maar eens hoe belastend dat is. Doe nu hetzelfde,kantel je bekken en voel het verschil. als je je bekken kantelt, merk je dat je hals vanzelf meegaat. dus rijd je hem van achter naar voor!

Tamara

Berichten: 10444
Geregistreerd: 20-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-04 21:14

Bollee schreef:
Reed ze bij andere mensen ook altijd aan de teugel? Zo nee, moet ze er misschien nog een beetje aan wennen en kan/wil ze het nog niet zo lang volhouden ofzo


Ze is eigenlijk altijd aan de teugel gereden dus ze moet het wel kunnen! En weet wel dat het tijd kost, maar het is goed om te weten hoe ik er aan kan werken! Dus thnx voor de tips!

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 20:40

Veel succes! Lachen

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-04 11:56

Je geeft het zelf al aan.. Les nemen!
Ik kan via mijn beeldscherm niet zien of ze zich onttrekt aan iets of dat ze gewoon ettert..
En imo heeft dat halsstrekken geen nut, denk dat ze het daarna alleen maar vaker gaat doen omdat ze daar lekkerder loopt en je haar achterhand vanzelf omhoog ziet vliegen...
Als ze dat doet gewoon been geven en je hand "loslaten" (ontspannen) als het goed is komt ze dan vanzelf omhoog en dan gewoon doorrijden alsof er niks aan de hand is. Ewald heeft ook altijd erg de neiging gehad om voorover te duiken maar dat heeft hij inmiddels afgeleerd, ja als hij moe word maar dan weet ik dat ik moet stoppen.

kelly_ov
Berichten: 526
Geregistreerd: 17-04-04
Woonplaats: lisserbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 16:22

ik denk dat je idd even de hals kunt laten strekken of een rondje stappen als je denkt dat het aan vermoeidheid ligt. Wanneer dat niet zo is kun je meer ondersteunen met been. Bij mij werkt het vaak ook beter als ik ga doorzitten.

Tamara

Berichten: 10444
Geregistreerd: 20-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-04 23:13

Pablolover schreef:
ik denk dat je idd even de hals kunt laten strekken of een rondje stappen als je denkt dat het aan vermoeidheid ligt. Wanneer dat niet zo is kun je meer ondersteunen met been. Bij mij werkt het vaak ook beter als ik ga doorzitten.


Volgens mij ligt het niet aan vermoeidheid, ze begint al als we net begonnen zijn. Heb ophoudingen geprobeert maar dat werkt niet, morgen geprobeerd te ondersteunen met mn been. Doorzitten ook geprobeert maar daar loopt ze wel iets beter op maar nog steeds schudden... Morgen maar es kijken hoe het gaat!

Anna-Jelly => ben idd bezig met les nemen, maar ik rij haar nog maar pas en wil eerst ff overleggen met de eigenaresse voor ik van alles overhoop ga halen. Ben btje aan het orienteren wie er in mijn omgeving lessen geeft ed. En moet haar sowieso nog beter leren kennen, weet niet of ze ettert of dat het echt een oorzaak heeft.

Halsstrekken lijkt me geen goede optie, dan denkt ze dat het een beloning is en blijft ze het vaker doen...