Werken, leren, hoe nu verder.. wie weet raad?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gretha
Berichten: 377
Geregistreerd: 12-09-03
Woonplaats: hardenberg

Werken, leren, hoe nu verder.. wie weet raad?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-04 11:09

hallo
om ff t hele verhaal te vertellen
ik ben nu 19,en weet niet wat ik wil....
heb havo diploma, was toen net 16 ( in mei jarig, dus vrij jong in mn klas) gelijk door naar hbo sociaal pedagogisch hulpverlener.
dit werd niets, op basisschool verveelde ik me al, te makkelijk, te weinig doen, leerde nooit om mn best te doen, hbo mislukte dus ook doordat ik er te weinig voor deed, leren ging makkelijk, hoefde bij wijze van spreke maar naar t boek te kijken en ik wist t samen met beetje opletten tijdens lessen. daarna nog hbo maatschappelijik werk en dienstverlening geprobeerd gign ook mis. nu doe ik opleiding van NTI, een mbo weliswaar, maar schiet niet op geen geld voor examens..
ik heb een part time baantje waar ik niet super mee verdien doordat ik weinig uren maak, en een fulltime baan of 2e baantje is moeilijk te vinden...
nu denk ik eraan om misschien maar een mbo opleiding te doen en dan 4 dagen in de week werken, 1 naar school
maar weet totaal niet wat ik wil/leuk vind
en verdien je hier dan ook gewoon geld mee?
ik wil wel een opleiding waarin je mensen helpt, dus niet iets economisch ofzo, eerder doktersassistent, apothekersassistent, maar misschien ook met kids ofzo, ik weet t niet.....
weet iemand een leuke opleiding waarbij je dus 4 dagen kan werken, 1dag school??
help!

en dan nog een vraagje, ik woon in hardenberg (ov) en mn vriend in joure (fr), nu twijfel ik dus ook waar ik dan die opleiding zal gaan doen, in heerenveen (vlak bij mn vriend dus) of hier in hardenberg of zwolle of emmen. we hebben al 19 maanden verkering, wel plannen om ooooit te gaan samenwonen, maar geen geld voor, etc, we staan wel ingeschreven voor een huurhuis, we zouden misschien een kans maken...
en oh, thuis heb ik niet echt iemand die mij stimuleert om meer te doen voor school, ze vinden dat ik t allemaal wel alleen kan, en dat ik hun gezeur niet nodig heb ofzo, maar blijkbaar heb ik wel een schop onder mn kont nodig, halverwege t jaar
en ook iets meer blijheid als ik een toets heb gehaald ofzo, van mn vriend krijg ik dit wel!

ik weet t echt niet meer wat ik met mn leven wil, havo etc ging allemaal prima, maar sindsdien..k denk dat ik ook wat te jong was voor een opleiding, ben redelijk volwassen, dat wel, maar toch, wet niet, 16 is wel jong voor een hbo, en 17 ook nog...

maar ehm, help?!

[edit:Chica]titel duidelijker gemaakt[edit]

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 13:01

Doe een studiekeuzetest oid., dat kan je al op weg helpen met waar je talenten en interesses liggen...

Ik ken je verhaal. Ik ben door het VWO geslofd, alles op 't gemakje, nooit wat hoeven doen. Toen HBO, eerst MWD, had m'n interesse niet, stencils werden voorgelezen in de klas, we kregen nog Nederlands dictee... Dat had ik na een jaar wel gezien.
Toen werken, maar dat was het ook niet. Dus terug naar school. Dier- en Veehouderij. Er werd een beetje gelogen op de voorlichtingsdag en na een jaar bleek er weinig uitgekomen van de beloftes mbt. de opleiding. Ook maar gestopt dus...

Toen werd ik aangenomen bij een leuk bedrijf. Ik heb inmiddels redelijk wat cursussen gevolgd en ben onwijs gegroeid, professioneel gezien. Dat is voor jou natuurlijk ook een mogelijkheid. Ga full-time werken bij een bedrijf wat ontwikkeling van personeel en doorgroeien binnen het bedrijf stimuleert. Daarbii verdien je ook een stuk leuker dan bij een parttime baan en kun je lekker gaan samenwonen!

miepmiep
Berichten: 2348
Geregistreerd: 20-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 13:23

Ga eerst werken! En dan niet bij de supermarkt ofzo, maar een "serieuze" baan zoeken.

Je zal met weinig ervaring en weinig opleiding niet meteen de meest geweldige baan te pakken krijgen, maar pak wat je pakken kan. Als je zo goed leert, zal je vast wel doorgroeien!

Je kan op zo'n manier cursussen enzo binnen het bedrijf volgen en soms krijg je ook de mogelijkheid een opleiding in de richting van je functie te volgen!

Bovendien verdien je lekker geld, en kan je eventueel NTI examens doen, en over een tijdje gaan samenwonen!

Ik ken het verhaal, ben er zelf ook zoeen, en ik denk nu maar: Ik heb dan wel geen opleiding, maar wel al een paar jaar administratieve werkervaring waar ik altijd op terug kan vallen, en dat is ook heel handig!!


Heel veel succes!!

miepmiep
Berichten: 2348
Geregistreerd: 20-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 13:23

Goh, chubby, wat zijn we het met elkaar eens!

Gretha
Berichten: 377
Geregistreerd: 12-09-03
Woonplaats: hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-04 13:35

t lastige is dus, kan geen fulltime baan vinden en ook geen baan erbij
kep een serieuze part time baan, begeleidster in gezin met moeilijk opvoedbare kids
maar fulltime baan is moeilijk te vinden
dus denk er nu heel sterk aan om BBL opleiding te gaan doen, en dan doktersassistent of apothekersassistent
maar best lastig ook om te beslissen waar, in de buurt van mn vriend en maar hopen dat t genoeg verdient en dat we snel eenhuisje krijgen? of toch hier en er hier aan vast zitten, min. 2 jaar?
daarom help!!!
en beroepkeuzetesten zijn ook onduidelijk, dat je t leuk vind om dieren teh elpen wil niet zeggen dat je bijv. dierarts (assistente) wiltl/kunt worden
zo vaak gedaan, maar op internet etc, te onduidelijk dan

wel heel erg bedankt voor jullie reacties hoor!! Haha!

Gretha
Berichten: 377
Geregistreerd: 12-09-03
Woonplaats: hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-04 15:11

*schopje*

Gretha
Berichten: 377
Geregistreerd: 12-09-03
Woonplaats: hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-04 17:57

niemand een paar tips etc?
niemand ervaringen met mbo opleidingen werken/leren (BBL) ?

pniekepnak
Berichten: 4927
Geregistreerd: 04-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 18:40

Ik heb hetzelfde probleem als jij, ben al met twee opleidingen gekapt, doe nu een parttime baan, en wil na de zomervakantie deeltijd dierenartsassistente gaan doen. Heb ook ontzettend lang gezocht naar een fulltime baan, maar heb alleen dit kunnen vinden. Gelukkig is dit wel werk waarbij ik zelf kan bepalen hoeveel ik wil werken, dus kan ik evengoed nog vrij vaak werken. Fulltime baan heb ik inmiddels al opgegeven, ben nu meer op zoek naar een baan bij een dierenarts voor de opleiding die ik dus wil gaan volgen. Als ik daar namelijk net zo lang over doe, kan ik beter nu al beginnen met zoeken!!!

Gretha
Berichten: 377
Geregistreerd: 12-09-03
Woonplaats: hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-04 18:53

ik weet nog niet eens wat ik wil gaan doen, laat staan waar (welke plaats) dus zoeken heeft nog niet zo veel zin
maar goed, succes met je studie in ieder geval
en meer succes nog met t zoeken....

Gretha
Berichten: 377
Geregistreerd: 12-09-03
Woonplaats: hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-04 18:58

weet dan echt niemand iets over die opleidingen en hoe alles gaat?
en misschien tips/meningen over wat ik t beste kan doen?
hier 2/3 jaar vast zitten aan een opleiding met vreindje ver weg, dus veel reizen, of toch daarheen, zonder echt een huis ofzo
gewoon tips, meningen, alles welkom.....

Gretha
Berichten: 377
Geregistreerd: 12-09-03
Woonplaats: hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-04 16:41

iemand misschien dan wat algemene info over mbo?
hoeveel uren zit je ongeveer op school? veel huiswerk? veel leerwerk?
hoeveel kost het ongeveer? (BOL)
hoeveel stufi krijg je ongeveer?
iets over je eigen mbo opleiding misschien?