Past mijn zadel goed? Wat vinden jullie?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Esgaroth

Berichten: 5247
Geregistreerd: 13-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-04 14:32

Ooooooww!! Zeg dat dan Knipoog Nu weet ik het! Ik vind Roping Joe ook wel erg tof!

loekje

Berichten: 1031
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Sun Dirt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 14:37

Majo schreef:
Ooooooww!! Zeg dat dan Knipoog Nu weet ik het! Ik vind Roping Joe ook wel erg tof!


wilde ik gisteren op MSN zeggen, maar je kwekte (uhm typte) er alweer tussendoor...
Knipoog Haha!

Irene K.

Berichten: 315
Geregistreerd: 06-09-01
Woonplaats: N-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 16:07

Ik ben een beetje verbaasd om te lezen dat er gezegd wordt dat zonder zadel rijden niet fijn voor je pony is .............. hoezo niet? Onze ponys vinden het heerlijk , ff geen zadel op hun rug en zo'n singel om hun buik. Je leert er goed van zitten en daar heeft je pony ook profijt van. Ik zeg niet dat je allerlei moeilijk oefeningen moet gaan doen, maar ik vind het niet goed te praten dat je wel op een verkeerd passend zadel gaat rijden en dat zonder zadel niet goed zou zijn voor je pony ...... wie verzint nou zoiets. Je pony kan overal last van krijgen van zo'n verkeerd zadel. Als je rustig zonder zadel rijdt en relaxed begint dan kan dat toch geen kwaad. Je moet natuurlijk niet op zijn rug gaan zitten bonken enzo. Gewoon zitten en beginnen met stap. Enne .............. de indianen deden het ook en daar hebben de cowboys van leren rijden geloof ik ...................... Succes met je nieuwe zadel!!!!!!!!!! Irene

Esgaroth

Berichten: 5247
Geregistreerd: 13-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-04 18:09

Sja, ik volg ook maar de raad op die mij wordt gegeven hoor. En dat ik nu op een zadel rij die niet past......een zadel kun je niet in 2 dagen maken. En verder heb ik geen zadel. Wat moet ik dan? Niet rijden?

06csma
Berichten: 237
Geregistreerd: 23-11-03
Woonplaats: Oosterstreek (Fr)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 21:19

waren het niet de spanjaarden die de paarden naar indianenland brachten
dat land wat nu Amerika heet?en brachten zij ook niet het Vaquerozadel
waar ons westernzadel uiteindelijk van afgeleid is daarheen?

sablou
Berichten: 816
Geregistreerd: 09-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 22:54

Irene K. schreef:
Ik ben een beetje verbaasd om te lezen dat er gezegd wordt dat zonder zadel rijden niet fijn voor je pony is .............. hoezo niet? Onze ponys ........// ............... Succes met je nieuwe zadel!!!!!!!!!! Irene


2 (uit eenlopende) reacties:

1) Ik ben 2 jaar geleden 14 dagen op één van mijn QH's dwars door de Eifel gereden ....ZONDER ZADEL.... Bergje op en bergje af en dat zeker niet alleen in stap (berg op gaan ze graag in galop, weet je) Ik heb in diezelfde tijd ruim 1 jaar "western gereden" zonder zadel (alle denkbare acties). Ja, je leert er wel van paardrijden.

2) Maar voor veel paarden is het zeker niet goed. Als een sterke zware rug hebben (zoals mijn krachtpatser Diane) dan is er geen probleem, maar als ze dat missen (en veel paarden hebben geen "body builders rug") dan is heel erg slecht voor je paard.

Overigens:
Wist je dat bij veel indianenstammen de "levensduur" van paarden bedroevend laag was?.
En dat veel indianenstammen, ondanks hun wel haast perfecte rijstijl, gezien werden als paardenslopers?
Dat had veel met het niet gebruiken van een zadel te maken.........

Maar laat niemand dit er van weerhouden om vaker eens zonder zadel paard te rijden.

MVG Louis

Monster

Berichten: 9515
Geregistreerd: 04-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-04 09:05

Citaat:
Je leert er goed van zitten en daar heeft je pony ook profijt van.

Als je te vaak zonder zadel gaat rijden, krijg je er een slechtere zit van,
tenminste, zoiets heb ik wel eens gehoord. Scheve mond

DJQuarter

Berichten: 1115
Geregistreerd: 28-09-03
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-04 09:13

Mee eens!

Als je paard een goede, sterk bespierde rug heeft kan het geen kwaad... Maar... Is dit niet het geval dan is het niet goed omdat je dan heel de tijd op een punt zit. Een zadel verdeeld jou gewicht over een groter vlak en helemaal een western zadel. Dit is ook de reden waarom ik twijfel over een boomloos zadel. Ik denk dat een goed passens normaal zadel ten alle tijden beter is dan zo'n boomloze.

Als je niet kunt rijden kun je idd beter aan het werk gaan met dubblele longe en met de passoa, lekker uurtjes gaan wandelen met dit lekkere weer er is genoeg te bedenken.

Ik heb ook al meer dan een jaar niet echt gereden, mij hoor je er niet over hoor, het hoort er nou eenmaal wel eens bij. Ik ben dan verhinderd omdat ik de afgelopen tijd jonge dingetjes te verzorgen heb en verder geen tijd heb om te gaan lessen op een manege. (maar dat geet heel binnenkort wel weer beginnen) Maar goed wat ik dus wil zeggen... Als jou pony niet voorzien is van een 'bull-rug' ga er dan niet zonder zadel op omdat JIJ zo nodig moet rijden. Begrijp me niet verkeerd het is JOU beslissing en verantwoording ik wil je niet gaan vertellen wat je moet doen, het is niet mijn pony. We geven je alleen maar raad.

Esgaroth

Berichten: 5247
Geregistreerd: 13-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-04 14:12

DJQuarter schreef:
ik wil je niet gaan vertellen wat je moet doen, het is niet mijn pony. We geven je alleen maar raad.

En ik ben hartstikke blij met alle raad! Het probleem is alleen dat veel mensen altijd wat anders zeggen, en dan weet ik op een gegeven moment ook niet meer wat ik moet doen. De een vindt dit, de ander vindt dat. Ik besluit dan meestal maar de beste raad op te volgen, de raad waarvan ik vind dat die de beste is. Ik pik er wel mijn eigen dingen tussenuit. Ik zal dan ook niet fulltime zonder zadel gaan rijden. Ik ga het binnenkort wel eens proberen en als het bevalt het misscien vaker doen (alleen maar om te kijken hoevaak ik er dan vanaf duvel *LOL* ) en dan zien we wel weer verder.
Maar blijf vooral raad geven! Daar leer ik van, anderen die het lezen misschien ook. Maar je moet begrijpen (maar dat begreep jij ook Knipoog ) dat het enkel bij raad blijft en ik zelf kijk of ik er iets mee doe. Ik kan je wel vertellen dat ik een fijne, leuke en gezellige pony heb, die alles wel best vind. Dus het is geen gemeen en bijtgraag paard geworden vanwege zijn nietpassende zadel. Ik rij er verder al 2,5jaar op (totdat ik tot de conclusie kwam dat het niet past) dus zelf zie ik er niet zoveel problemen in als ik er nog een paar maandjes op verder rij. Hier mag zoveel commentaar op gegeven worden als men wenst, maar zo is het. Simpelweg ook omdat ik gewoon geen ander zadel heb.
Tot zover, over en sluiten.

BlueBalance

Berichten: 203
Geregistreerd: 18-04-04
Woonplaats: Epse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 01:28

Hoi,

Je zegt dat je het er nog even mee moet doen. Hoe lang duurt het voordat je nieuwe zadel wordt afgeleverd? Ik zou er persoonlijk geen dag op door rijden. Kan je niet een passend leenzadel krijgen bij jouw leverancier? Ik zou het gewoon eisen! Het is jammer dat ik geen westernzadels in mijn assortiment heb. Als het bij jouw leverancier niet lukt om een leenzadel te krijgen, dan mag je er wel een van mij lenen (is dan wel geen westernzadel, maar toch). Moet je wel even met je paard langskomen.

Ik heb nog wel een Podium endurancezadel dat je mag lenen. Kan je ook prima western op rijden. Heb ik zelf ook gedaan....

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 08:29

Ik kamp momenteel met hetzelfde probleem. Mijn paard is geblesseerd geweest en nu zijn haar schouders ongelijk bespierd. Ervanuitgaande dat het paard weer helemaal goed wordt (is niet zeker), is het op dit moment erg moeilijk om een zadel aan te laten meten. Die schouder moet weer terug naar normaal en als mijn paard zich goed houdt, dan zal haar bespiering dusdanig gaan veranderen dat ik over drie maanden weer een nieuw zadel kan laten aanmeten.

Er is mij dus aangeraden voorlopig zonder te gaan rijden. In plaats van compleet "naakt" te gaan (doe ik sporadisch ook wel eens hoor), gebruik ik nu zo'n "dood schaap". Dit is een dubbelzijdige schapenhuid-met-vacht met een singel. Het is dan wel geen echt zadel, maar ik heb het idee dat het mijn gewicht beter verdeelt dan helemaal niks tussen mijn bips en mijn paard. Misschien voor jou ook een idee totdat je zadel klaar is?

Jos
Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: beets

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 09:07

voor een paard met ongelijke schouders is een een corrector opblaas pad misschien wat
ik heb er 1 , misschien moet je een keer komen kijken Mac .

sablou
Berichten: 816
Geregistreerd: 09-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 11:40

BlueBalance schreef:
Hoi,

.....Kan je niet een passend leenzadel krijgen bij jouw leverancier? Ik zou het gewoon eisen! ....


Helaas: Eisen helpt niet... en wel hierom niet;

a- Het betreffende paard heeft een sterk afwijkende maat boom in het westernzadel nodig. Het huidige zadel heeft een "standaard" full-quarter boom (of iets dat daar veel op lijkt). "Leenzadels" zullen een gelijke boom hebben (want gekke maten verkoopt geen mens uit voorraad) en dus schieten we daar niets mee op!

b- We laten onze visie, dat we westernzadels maken die zo perfect mogelijk zijn voor paard en ruiter, niet los. We hebben (buiten enkele demo zadels) geen zadels "op de plank liggen". We hebben ook (nog) geen winkel en dus hebben we niets om uit te lenen...

MVG Louis

loekje

Berichten: 1031
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Sun Dirt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 19:28

Haha, eisen... Verward
Majo heeft haar niet-passende zadel van een andere 'leverancier', dus wat valt er nu bij degene, die haar gaat helpen aan een wel passend zadel, te eisen dan?? Die kan er toch ook niks aan doen, dat dat zadel niet past en dat hij het goede zadel niet zomaar uit zijn broekzak kan trekken Cool .

Esgaroth

Berichten: 5247
Geregistreerd: 13-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-04 20:56

sablou schreef:
a- Het betreffende paard heeft een sterk afwijkende maat boom in het westernzadel nodig.

Ik heb een sterk-afwijkende-maat-boom-paard Haha!, die niet van leveranciers houdt *LOL* *LOL* OK dan!

Esgaroth

Berichten: 5247
Geregistreerd: 13-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-04 18:49

Morgen komt Louis weer om mij wat zadels te laten zien (ik kon helaas niet naar hem omdat ik geen auto had) en dan nog een beetje meten enzo..... en dan kan ie volgens mij wel beginnen! Spannend!!