Inrijden 4-jarige ruin iemand nog tips??!!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Maybe

Berichten: 276
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Veen

Inrijden 4-jarige ruin iemand nog tips??!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-04-04 16:41

Hoi allemaal,

Deze maand zal Prins 4-jarige ruin ingereden worden. Hij is al zadelmak en kan aan de longeerlijn op commando stap, draf en halthouden. Ik zelf ga er niet als eerste op maar een vrouw die daar al meer ervaring in heeft.
Prins staat bij een boer gestald en ik rijd zonder andere paarden in de bak.

Ik wil graag jullie tips en ideeën (oefeningen etc.) voor wat ik het beste kan doen met hem als hij dus net is ingereden.

Alvast bedankt voor het meedenken! Lachen



Assiej
Berichten: 3670
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 16:59

als hij echt netjes enz is ingereden gewoon eerst de basis; veel stappen, draven enz. laat dat 'aan de teugel' en 'wijken' nog maar achter wegen.

Probeer eerst kwa rijden een goeie band te maken, rijd veel voltes zodat hij stelling/buiging leert. Laat hem ook zelf dragen.

Verder lijkt het met verstandig om de eerste keer dat jij erop gaat nadat hij is ingereden, met een longe te oefenen, dus iemand longeren en jij erop.

Verder niet al te moeilijke oefenening, hij moet namelijk wel de lol in het rijden blijven houden, en niet denken dat als je gaat rijden dat hij hard moet werken.

Doe neit al te moeilijke oefeneningen (gebrokenlijn, voltes, van hand veranderen door een S, volte 15 meter enz kan makkelijk)

Ik zou me erg bezig houden met de stelling en buigingen, waardoor hij lekker soepel word en de stelling/buiging goed leert.

Mijn 2 maantjes, Moon & Luna (L)


Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 17:10

les nemen.

Dag lieve mama...

Assiej
Berichten: 3670
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 17:42

Waterkippie schreef:
les nemen.


bij een paard dat net is ingereden lijkt me les nog niet verstandig. De meeste ruiters gaan zich dan heel erg concentreren, dat lijkt me ook niet leuk voor het paard.

Mijn 2 maantjes, Moon & Luna (L)


Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 18:40

Les nemen idd vanaf het begin.
Heb ik ook gedaan vanaf het begin, gewoon 20 minuten stappen en een beetje draven.
Degeen in het midden ziet *als je ene goede hebt* veel beter of je je paard stoort en dat soort dingen....wat je natuurlijk absoluut niet wilt bij een jong paard *ok, geldt voor een ouder paard ook Tong uitsteken *

Tips: *van mijn instructrice Haha! * lekker voorwaarts laten gaan, met een voorwaarts paard kan je veel meer dan met een langzaam paard.

Eerst zorgen dat de voorwaarts, de rem en het stuur erop zit.
Zie zoveel jonge paarden die in een geinig krulletje lopen...maar kwa sturen kan je er niets mee.

Begin dus bij de basis en pas als dat er goed in zit doe dan en stap verder.

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 18:41

Assiej"]
[quote="Waterkippie schreef:
les nemen.


bij een paard dat net is ingereden lijkt me les nog niet verstandig. De meeste ruiters gaan zich dan heel erg concentreren, dat lijkt me ook niet leuk voor het paard.
[/quote]
Tuurlijk wel les nemen.
gewoon kwartiertje/ 20 min.
dan leer je hem geen dingen aan die je later weer af moet leren.

Assiej
Berichten: 3670
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 18:46

jah okee daar hebben jullie gelijk in. Maar het is wel zo dat met les onwijs veel mensen zich te erg gaan concentreren...

Mijn 2 maantjes, Moon & Luna (L)


Aukie

Berichten: 1165
Geregistreerd: 14-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 19:34

Wat dat concentreren betreft, dat is echt zo slecht nog niet hoor!!
Als je goed les krijgt en je je goed concentreert op je zit en de hulpen die je geeft, heeft dat een positief effect op je paard. Bij mij in ieder geval wel.
Mijn paard is ook net ingereden en ik heb elke week een half uur privéles. Ik merk dat als ik mij concentreer, veel rustiger ben met mijn handen en benen en dat mijn paard goed ontspannen loopt en zichzelf gaat dragen.
Echt waar, zo snel mogelijk les nemen! Fouten sluipen er snel in en zijn erg moeilijk weer te corrigeren.....

Who could match out joy? None would be so bold
As we gallop through the heaths, In a dance of ages old

You are a gift from heaven, On earth you give me wings
And even angels envy, The joy such freedom brings

Miepmiept
Berichten: 2030
Geregistreerd: 20-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 19:37

Mijn paard word op het moment ook ingereden en ik neem dan eerst ook een tijd les bij diegene die mijn paard heeft ingereden

Nimmy

Berichten: 3939
Geregistreerd: 01-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 20:52

idd les nemen, heb ik ook gedaan, gewoon groepsles was het in mijn geval, maar daardoor leert ie wel om met andere paarden in een bak te lopen. en gewoon eerst een half uurtje les en dan langzaam opbouwen.
en veel afwisseling erin houden, veel belonen als hij het goed doet al is het maar met je stem van braaf, dan houd ie lol in het rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 22:20

Indra schreef:
Mijn paard word op het moment ook ingereden en ik neem dan eerst ook een tijd les bij diegene die mijn paard heeft ingereden


dit doe ik ook..zij kennen het paard dan al en zo beter advies geven Haha!

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 22:44

Van VMR naar RT Lachen

Ineke2

Berichten: 33094
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-04 09:16

Assiej schreef:
jah okee daar hebben jullie gelijk in. Maar het is wel zo dat met les onwijs veel mensen zich te erg gaan concentreren...

Te erg gaan concentreren, hoe bedoel je dat dan? Nog nooit van gehoord...
Degene in het midden kan juist alles zien wat je goed en fout doet en daar meteen op verder gaan...zo blijft het juist leuk voor je paard, want je stopt ook weer op tijd. Degene in het midden ziet namelijk heel goed of het tijd is om te stoppen die dag of dat je nog even kan doorgaan.

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

M3isSi3j

Berichten: 3180
Geregistreerd: 19-12-03
Woonplaats: Monster/Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-04 11:25

Ineke2"]
[quote="Assiej schreef:
jah okee daar hebben jullie gelijk in. Maar het is wel zo dat met les onwijs veel mensen zich te erg gaan concentreren...

Te erg gaan concentreren, hoe bedoel je dat dan? Nog nooit van gehoord...
Degene in het midden kan juist alles zien wat je goed en fout doet en daar meteen op verder gaan...zo blijft het juist leuk voor je paard, want je stopt ook weer op tijd. Degene in het midden ziet namelijk heel goed of het tijd is om te stoppen die dag of dat je nog even kan doorgaan.
[/quote]

Idd... het is heel belangrijk dat je met zn tweetjes beoordeeld hoe het gaat, wat de ene niet ziet voeld de ander weer...

mijn paardje heb ik samen met mn zus in gereden. We hadden elke week les en als we voor ons zelf bezig waren keek de ander toe om elkaar zo veel mogelijk te helpen.

Wat wij hebben gemerkt aan onze merrie was dat ze buiten en op het strand veel meer en sneller oppakte dan in de bak. Leer je paardje alles een beetje op spelende wijs dat houdt het voor bijde leuk.. En daarbij.. je paardje is al 4 zei je, ik vind dat je daar echt wel elke dag mee aan het werk kan.. al is niet onder het zondel dan aan de longe, lange lijnen, vrijheidsdresuur, wandele, voor de wagen.. Hoe meer je met hem bezig ben hoe makkelijker alles zal gaan.

succes!

Shoot Annika en Sophie.. Ook een shoot van je paardje!? PB snel!

gabyfedde

Berichten: 11896
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-04 11:28

Inderdaad les nemen.
Als je een goede instructeur/instructrice zoekt die veel ervaring heeft met jonge paarden zal je een beter resultaat krijgen dan dat je zelf gaat aanklooien en misschien dus wel fouten maakt die moeilijk te herstellen zijn.

Don't dream your life, live your dreams!

kelly_ov
Berichten: 526
Geregistreerd: 17-04-04
Woonplaats: lisserbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-04 19:08

het lijkt me wel slim om les te nemen, dit hoeft niet intensief te zijn. je hebt dan iemand die jouw fouten wel ziet die je zelf nog niet opgemerkt hebt. Ik denk dat dit heel belangrijk is bij een jong paard. Voor de rest zou ik er nog niet te veel aan sleutelen en zou ik rustig aan beginnen. veel afwisselen met een buitenritje bijvoorbeeld en er niet elke dag opzitten. Doe gewoon waar jij je goed bij voelt

jarrah

Berichten: 3617
Geregistreerd: 03-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-04 21:01

Pablolover schreef:
het lijkt me wel slim om les te nemen, dit hoeft niet intensief te zijn. je hebt dan iemand die jouw fouten wel ziet die je zelf nog niet opgemerkt hebt. Ik denk dat dit heel belangrijk is bij een jong paard. Voor de rest zou ik er nog niet te veel aan sleutelen en zou ik rustig aan beginnen. veel afwisselen met een buitenritje bijvoorbeeld en er niet elke dag opzitten. Doe gewoon waar jij je goed bij voelt


OK dan! Hier sluit ik me helemaal bij aan OK dan!

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-04 21:05

Les nemen is het belangrijkste wat je kan doen......... 20 minuten a half uur is genoeg.......

johanna13
Berichten: 221
Geregistreerd: 01-04-04
Woonplaats: in een hutje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 08:56

Zorg er inderdaad voor dat hij goed op je stem reageerd.
Gebruik diezelfde stem hulpen onder het zadel.
Het belangrijkste is de rust erin te houden en het paard op eigen benen te laten lopen.
Geef hem al jouw vertrouwen dan zal hij jou ook vertrouwen.
Blijf rustig en tel desnoods 10 X tot 10.
Leer hem gelijk aan op je zit terug te komen.
Het mooiste is als je er een ander mak paard bij hebt er lekker mee het bos in gaat.
eerst alleen stappen en zo langzaam opbouwen.
en vergeet vooral niet hem de hemel in te prijzen!!!

Maybe

Berichten: 276
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Veen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-04-04 12:12

Allemaal bedankt voor de tips!! OK dan! Hier kan ik echt wel iets mee!

Ik longeer Prins nu regelmatig en ga ook met hem wandelen enz. Gisteren voor het eerst zijn benen afgespoten was ook weer hele ervaring. Lachen maar uiteindelijk deed hij het heel netjes en bleef keurig staan.

Laura1982

Berichten: 4070
Geregistreerd: 23-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 21:49

wat leuk dat je een paardje hebt en dat je met hem kan gaan beginnen in te rijden ik lees alle adviezen ook graag door ik zit op het moment in de zelfde fase met mijn eigen paardje ik doe ook heel veel wat hier wordtt gezegt lekker wandelen en omde dag longeren hij draagt nu zinds kort een zadel en doet dat erg braaf ik hoop er ook gauw op te kunnen

succes met het inrijden en ind bedankt voor de goede adviezen deze zijn er bruikbaar voor mensen met een jong paardje

OK dan! OK dan! OK dan!

Douwe z1+5 sportpredicaat.
Ilias B+10 pr 200.5 L1+8

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 22:02

geef hem regelmatig een dagje (of een paar daagjes) vrij, dan blijft hij fris tussen de oren!
Zo'n jong dier heeft tijd nodig om alles wat hij meemaakt te verwerken en als je er iedere dag opzit of iets mee doet, krijgt hij die tijd niet en wordt ie druk en onhandelbaar.

In mijn enthousiasme heb ik deze fout vorig jaar gemaakt met mijn 4 jarige Bloos en nu laat ik hem gewoon een paar dagen staan als hij veel nieuwe indrukken heeft opgedaan, dan begint ie weer fris aan het volgende!

En inderdaad les nemen

masja

Berichten: 4026
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Melderslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 21:23

Wat ik in het begin deed is om de dag een dag vrij en om en om op de andere dagen rijden en longeren. Dan kan hij alles verwerken op zijn vrije dag en hou je er toch afwisseling in. Heel veel succes!

Triorette (Tiara) Z2+10 foto's *mama van L'Amourette*
Berghof's Faith L1+4 *mama van La Vie*
Op 6 november 2015 gepromoveerd tot mama van Laurens :D
Dressuurinstructie - Training - Sportmassage bij paarden - Meer info? Zie http://www.masja.net

Ir111

Berichten: 11941
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 11:49

Assiej schreef:
Doe neit al te moeilijke oefeneningen (gebrokenlijn, voltes, van hand veranderen door een S, volte 15 meter enz kan makkelijk)


Volgens mij is het voor jonge paarden die nog moeite hebben met hun balans van hand veranderen door een S en voltes 15 mtr juist heel erg moeilijk!! Een nette grote volte rijden en van hand veranderen is in het begin al een hele onderneming is mijn ervaring. Haha! Rustig beginnen met voltes en van hand veranderen, je merkt vanzelf wanneer hij wat kleinere wendingen aan kan.

Astragirl

Berichten: 2717
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Westvlaanderen, Belgïe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 13:02

volgens mij bedoelt ze 'niet' Lachen Ik zou ook gewoon rustig de basisdingen aanleren zoals stilstaan,stelling nemen,grote volte, diagonaa enzo enzo niet te veel aan de teugels ziitten, dat komt later, nu moet hij/zij eerst leren reageren op je been. succes! Lachen

Mijn maantje, mijn sterretje...
Just remember in the winter far beneath the bitter snows
Lies the seed that with the sun’s love, in the spring becomes the rose


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 80 bezoekers