Vraag voor kennissen...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Anoniem

Vraag voor kennissen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 10:03

Kennissen van mij hebben hun grijsschimmel ook laten dekken door dezelfde buckskin hengst als waar ik mijn merrie door heb laten dekken. Zij zijn erg benieuwd wat er uit zal gaan komen. Dus nu voor hen de vraag: wat denken jullie er uit een grijsschimmel en een buckskin komt?


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 10:09

Zijn volgens mij nog aardig wat mogelijkheden voor, omdat er meerdere kleurfactoren aanwezig zijn. Volgens mij kun je zowel bruin als vos als buckskin krijgen, toch?

Bonnigje

Berichten: 2296
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Biezenmortel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 10:19

én schimmel.

Paints & Quarters, western riding magazine
http://www.paintsandquarters.nl
Level Up, horsemanship magzine
http://www.level-upmagazine.nl

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 10:20

Yep, in alle kleuren volgens mij zelfs, dus zelfs rood-, bruin- en grijsschimmel zijn mogelijk denk ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 10:40

ze zaten zelf al te fantaseren: de allereerste buckskinschimmel, haha!

DubbelFun

Berichten: 88624
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 10:47

Dat kan, je hebt er alleen niet zolang plezier van, want vroeger of later wordt het toch schimmel.

BlackWych

Berichten: 1971
Geregistreerd: 03-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 11:22

Dat is afhankelijk van de "echte" kleur van de schimmel. Is die zwart of is die vos, met of zonder agouti, met of zonder dun, met of zonder verdunning. Dan moet je dus weer naar de ouders van de schimmel kijken en mogelijk nog verder terug.

En ik betwijfel of het de allereerste buckskin schimmel zal zijn, maarja, in ieder geval hun eerste

=^.,.^=

De grootste overwinningen zijn behaald door nog even vol te houden...Remember before you point your finger at someone else to blame, you point at least three fingers at yourself...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 11:34

De schimmel is nu nog meer zwart/grijs dan grijs/wit. Ze is nu 5 jaar, dus ze moet echt nog veel verkleuren, haar echte kleur is dus neem ik aan zwart!?
En ach...fantaseren is leuk!

BlackWych

Berichten: 1971
Geregistreerd: 03-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 11:44

Ok, laten we er van uit gaan dan moeder's basiskleur zwart is (zwart+ schimmel).

Pa is dan zwart + agouti + creme (en ik ga er even van uit dat hij geen dunskin is)

Mogelijke combinaties zijn dan:
- zwart + zwart = zwart
- zwart + zwart + agouti = bay
- zwart + zwart + creme = smokey black
- zwart + zwart + agouti + creme= buckskin

Als je 1x zwart in bovenstaande combinaties vervangt door vos, blijft de uitkomst gelijk omdat zwart dominant is over vos.

- vos + vos = vos
- vos + vos + agouti = vos
- vos + vos + creme = palomino
- vos + vos + agouti + creme= palomino

En dan kun je bij al deze kleurtjes natuurlijk nog de schimmel factor plakken en die worden uiteindelijk allemaal wit Cool Schijnheilig

Ik hoop dat ik alles goed onthouden heb van Jeddah's geweldige instructie.

=^.,.^=

De grootste overwinningen zijn behaald door nog even vol te houden...Remember before you point your finger at someone else to blame, you point at least three fingers at yourself...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 11:58

hee bedankt! Voor mij geld dan dus het bovenste deel(?)...mijn merrie is Black solid en de hengst dus de Buckskin. Mijn merrie is dus een paint, maar breedingstock en de kans dat er bont uitkomt is erg klein!

DubbelFun

Berichten: 88624
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 11:58

Kan een vos ook een agouti hebben ?? Ik dacht dat die alleen aan zwart 'hing' .

ilseb

Berichten: 154
Geregistreerd: 15-10-03
Woonplaats: Hulst

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 12:10

Tsja, het is altijd afwachten wat eruit komt. Bij ons op stal is er ook pas een veulen geboren van een palomino breeding stock merrie en een sorrel/blonde manen hengst. We hadden gehoopt op een palomino paintje, maar het is een vosje geworden, dus een breeding stock. Ach, waarschijnlijk krijgt hij toch witte manen en staart, dus dat is toch nog iets speciaals.

BlackWych

Berichten: 1971
Geregistreerd: 03-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 12:19

Skippy1: Een zwarte kan heterozygoot zwart zijn. Dat wil zeggen dat-ie zowel een zwart als een vos gen heeft. Het hele schema kan dus ook op jouw merrie van toepassing zijn. Daarom komen er (heel soms) wel eens voskleurige Friezen op de wereld.

Een vos daarentegen, kan geen zwart hebben want
- zwart + zwart = zwart
- zwart + vos = zwart
- vos + vos = vos

SM: Als ik het goed heb onthouden (!), kan vos wel agouti dragen, maar heeft het geen uitwerking op de kleur en is het dus niet zichtbaar.

ilseb: palomino = vos + creme en als moeder het creme gen niet door geeft, krijg je dus vos + vos = vos Lachen


=^.,.^=

De grootste overwinningen zijn behaald door nog even vol te houden...Remember before you point your finger at someone else to blame, you point at least three fingers at yourself...

mixie
Berichten: 80
Geregistreerd: 12-11-01
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 14:00

Het kan ook bruin geboren worden en wordt later een schimmel Knipoog

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 14:41

farichta schreef:
Ok, laten we er van uit gaan dan moeder's basiskleur zwart is (zwart+ schimmel).

Pa is dan zwart + agouti + creme (en ik ga er even van uit dat hij geen dunskin is)

Mogelijke combinaties zijn dan:
- zwart + zwart = zwart
- zwart + zwart + agouti = bay
- zwart + zwart + creme = smokey black
- zwart + zwart + agouti + creme= buckskin

Als je 1x zwart in bovenstaande combinaties vervangt door vos, blijft de uitkomst gelijk omdat zwart dominant is over vos.

- vos + vos = vos
- vos + vos + agouti = vos
- vos + vos + creme = palomino
- vos + vos + agouti + creme= palomino

En dan kun je bij al deze kleurtjes natuurlijk nog de schimmel factor plakken en die worden uiteindelijk allemaal wit Cool Schijnheilig

Ik hoop dat ik alles goed onthouden heb van Jeddah's geweldige instructie.

=^.,.^=


Dat heb je zeker!!!! De vraag is alleen of beide ouders ook Vos dragen, indien wel, dan dus ook kans op Vos en Palomino.

"Boven op" deze mogelijkheden moet je rekenen op dat 50% schimmel van de "veulens" Schimmel worden.

Wat betreft de merrie die er Zwart uitziet, De Schimmel gen zorgt ervoor dat zelfs een Vos eerst Zwarte Manen, Staart en benen krijgt, en een Zwarte Gloed over het lichaam heeft, het is dus echt moeilijk te zeggen of de merrie ook echt Zwart geboren was.

Op deze foto zou je denken dat Jeddah ook als basis kleur zwart had, ze is hier 7,5 jaar oud en als Vos geboren:

Afbeelding

@SM: Vossen kunnen inderdaad de Agouti dragen, een Zwarte niet, want als ie het draagt, dan is ie Bruin Knipoog . Net als Farichta al zegt, op een Vos zie je het niet omdat het alleen de zwarte haren van het lichaam "aantast" en die heeft een Vos niet.

Feel the fear and do it anyway
~Accept the things you cannot change and fight for everything else~

BlackWych

Berichten: 1971
Geregistreerd: 03-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 14:41

Bruin is in quarter taal bay als ik het goed heb.


=^.,.^=

De grootste overwinningen zijn behaald door nog even vol te houden...Remember before you point your finger at someone else to blame, you point at least three fingers at yourself...

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 14:44

Jep! Heb je goed, ik moet daar consequenter in worden! Of Engels, of Nederlands Knipoog !

Feel the fear and do it anyway
~Accept the things you cannot change and fight for everything else~

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 14:48

farichta schreef:
Bruin is in quarter taal bay als ik het goed heb.


=^.,.^=


Nee Bruin kan Brown zijn of Bay.

Bay is:

Afbeelding

Brown is

Afbeelding

Je suis Charlie.

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 14:50

Klopt Cassidy, maar de "nederlandse Bruin" is over het algemeel Bay.

Feel the fear and do it anyway
~Accept the things you cannot change and fight for everything else~

BlackWych

Berichten: 1971
Geregistreerd: 03-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 15:29

jeddah schreef:
Klopt Cassidy, maar de "nederlandse Bruin" is over het algemeel Bay.


Maar is de Brown dat zwart + milligen of een héééle donkere vos?

=^.,.^=

De grootste overwinningen zijn behaald door nog even vol te houden...Remember before you point your finger at someone else to blame, you point at least three fingers at yourself...


Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 15:36

Brown is een geval apart.... de ene kan Zwart + Mealy zijn (Seal Brown) de ander kan Bay zijn met heel veel "sootyness" (waardoor ie weer Mealy lijkt), of gewoon heel donker Bay net als een Chestnut heel donker Sorrel kan zijn.
"Men" is er nog niet altijd helemaal uit Knipoog .

Feel the fear and do it anyway
~Accept the things you cannot change and fight for everything else~

mixie
Berichten: 80
Geregistreerd: 12-11-01
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 15:40

ik bedoel dan brown Haha!

BlackWych

Berichten: 1971
Geregistreerd: 03-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 16:09

Haha! Het blijft leuk, die kleurenpuzzeltjes *LOL*

=^.,.^=

De grootste overwinningen zijn behaald door nog even vol te houden...Remember before you point your finger at someone else to blame, you point at least three fingers at yourself...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-04 09:26

kan hier wel een heleboel van leren, echt leuk!
Jeddah, heb jij hier een boek over of toevallig iets op papier staan?

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-04 11:54

Ja, ik heb er wel meer boeken over Haha! ! Maar, het vervelende is dat ze allemaal in Engels zijn, als je Engels goed is, is dat natuurlijk geen probleem. Als je info over de boeken wilt hebben, roep maar, dat zoek ik ze er straks bij en zet ik de titels en isdn nummers hier voor je neer.

Er is in het Nederlands wel 1 boek vertaald, die van Gower, het jammere daaraan is dat de vertaler niet alles goed heeft kunnen vertalen en dat de schrijfster haar eigen mening er te dik op legt (zij zegt bijvoorbeeld in haar boek dat je niet met een Cremello moet dekken, want er zijn daar geen goede van, wat onzin is natuurlijk) ook geeft ze sommige dingen weer een andere benaming, wat verwarrend kan zijn.

Feel the fear and do it anyway
~Accept the things you cannot change and fight for everything else~


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 55 bezoekers