"Leeggefokte" merrie...?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

"Leeggefokte" merrie...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-04-04 11:32

Ik vraag me af tot hoever je met een merrie mag gaan met fokken... hoeveel veulens is redelijk, hoeveel is echt teveel van het goede?

Bij ons op stal houden ze 2 of 3 merries waar ze mee "fokken", of ik zou eerder zeggen: mee produceren.
Die merries zijn jaar op jaar drachtig, en in mijn ogen zien ze er soms niet al te florisant uit. De Fries heeft een compleet doorgezakte rug, en de KWPN merrie ziet er dof uit, zonder pit, slecht in de vacht etc. In mijn ogen is het alleen voor het geld, alle veulens worden verkocht. Natuurlijk ga ik me daar niet mee bemoeien, voor de pensionpaarden word verder uitstekend gezorgd en zien er erg goed uit, maar ik vind het zo sneu voor die twee merries...!

Wanneer word het teveel voor zulk soort merries?


youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 11:38

Als ze niet meer drachtig worden of de veulens verwerpen geven ze vaak aan dat ze het niet meer kunnen..

Wise Guy 2003-2006

Schoonheidssalon, permanente make-up, wimperextensions en Shellac studio
http://www.mooibijmarielle.nl

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 11:41

Het is denk ik in combinatie met verschillende dingen. Wij hebben ene merrie uit 1990. Zij heeft haar 8ste veulen aan de voet lopen en is nog kerngezond. Ze wordt door een meisje nog bereden, buitenritjes en zo nu en dan in de bak. Ze is op en top fit en ze glanst als een gek Haha! Ze is wel een typische fokmerrie, niet eentje waar je nu nog de wedstrijden mee in gaat.

Alleen wat jij beschijft is gewoon jammer en kun je idd denken dat het alleen maar om de veulens gaat! Bij ons heeft deze merrie gewoon een speciaal plekje en ze blijft tot haar dood bij ons!!!!

feincera

Berichten: 89
Geregistreerd: 11-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 12:01

In de natuur zal een merrie toch ook zo goed als ieder jaar drachtig zijn? Als een fokmerrie goed verzorgd wordt en al krijgt wat ze nodig heeft zie ik geen probleem.

Dat ze geen "sport"figuur meer hebben op den duur, dat is natuurlijk wel te begrijpen.

Dennis

Berichten: 31456
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 12:27

Er zijn merries die zich het lekkerst voelen met een veulen aan de voet. Dan heb ik er geen moeite mee om er ieder jaar een veulen in te stoppen.
Maar als het echt te veel word voor zo'n merrie moet je een jaartje overslaan of misschien helemaal niet meer fokken.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 12:34

Ik denk dat merries het best af kunnen, maar je moet ze wel heel goed voeren. Ik heb bijvoorbeeld gelezen dat een zogende merrie wel 4-6 kilo brok per dag moet hebben, tegen 3-4 voor een gemiddeld paard. En veel paardenhouders hebben daar volgens mij nog niet eens erg in.

De hond is de betere mens

boefie

Berichten: 256
Geregistreerd: 06-09-03
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 12:36

ik ken een merrie die 14 veulens heeft gehad, in die tijd recreatief gereden is, en nu 22 is.
Zij is altijd kerngezond geweest en ziet er nog steeds goed uit!
Ze wordt overigens nog steeds gereden.
(haar laatste veulen is nu 3 jaar oud)

Leer van je paarden, zoals zij ook van jou leren.

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 13:00

Desiree schreef:
Ik denk dat merries het best af kunnen, maar je moet ze wel heel goed voeren. Ik heb bijvoorbeeld gelezen dat een zogende merrie wel 4-6 kilo brok per dag moet hebben, tegen 3-4 voor een gemiddeld paard. En veel paardenhouders hebben daar volgens mij nog niet eens erg in.


Nou als ze lekker in het gras staan zie ik er niet veel in om zoveel kilo brok te geven! Die van ons krijgen een maand of twee van te voren 2 kilo merriebrok per dag en overdag weidegang. Brok daarna is echt voor de sportmerries, de rest voed zich met het gras!

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-04-04 16:44

De merries in kwestie staan volgens mij gewoon op stal, en ook op de wei, net als alle andere paarden op stal. Betreft brok weet ik niet precies wat ze krijgen, denk gewoon normaal basisbrok van Subli.

Esprietje
Berichten: 65
Geregistreerd: 09-03-04
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 18:09

Er zijn merries waarvoor het geen enkel probleem is dat ze jaar in jaar uit veulentjes krijgen. Ik ken een merrie die is 21 jaar en is drachtig van haar 18e veulen. Die ziet er voor haar leeftijd gewoon nog piekfijn uit. Ook maakt ze altijd een hele wakkere indruk.

Zelf heb ik een merrie die je haast niet in conditie kan houden met een veulen aan de voet, en zeker een jaar nodig heeft om weer een beetje bij te komen. Die zou ik nooit ieder jaar dekken.

Ik denk dus dat je hier geen 'standaard' voor kan stellen.

Jessica24

Berichten: 1303
Geregistreerd: 20-08-02
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 18:48

In het wild hebben de meeste merries om het jaar een veulen omdat de
veulens veel langer bij de moeder blijven.

Een goed paard en een goede berijder zijn dat alleen als er wederzijds vertrouwen is.

Soms moet je minder leuke keuzes maken om verder te kunnen, dag fjerie het gaat je goed....

Lieke

Berichten: 11348
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 22:03

Kwestie van verzorging, paard heeft meer nodig dan op stal staan en veulens krijgen.
Een merrie die ik verzorgde was ook fokmerrie, bloeide enorm op van veulen, maar kreeg ook aandacht van mensen en stond lekker in de kudde, haar conditie ging van de veulens vooruit ipv achteruit.

djuno

Berichten: 4380
Geregistreerd: 24-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 22:10

Bij ons staat een merrie op stal die is 22......en heeft ook al iets van 19 veulens gehad. Momenteel is ze ook drachtig en over een kleine 2 weken komt het veulen. Ze is heel helder, ziet er goed uit alleen ze is erg stram maar voor de rest goed gezond. Ook het komende jaar zal ze weer gedekt worden....en nu zullen er een aantal zijn die denken.....jeetje op die leeftijd nog? Probleem echter bij deze merrie.....ze moet perse of drachtig zijn of een veulen hebben.....ze is er helemaal door geobsedeerd. Ooit heeft ze een veulen verloren door laagvliegende straaljagers (naar verhaal...dat bespaar ik jullie) en toen heeft ze eindeloos geprobeerd om een ander veulen te "pikken".

....ongeloof...daardoor sprakeloos....

Kendra

Berichten: 8713
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 22:12

Je moet het inderdaad een beetje op je gevoel doen - sommige merries kunnen het goed aan, maar anderen hebben er echt (fysiek) van te lijden, die krijgen bij ons niet ieder jaar een veulen.

De ene merrie vindt het ook leuker dan de ander. Tja, of je daar rekening mee wilt houden ligt een beetje aan je manier van paardenhouden. Voor ons is het echt voor 't leuke, dus ook zo'n merrie laat ik vrolijk een paar jaar zonder veulen.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 00:49

Koortje schreef:
Betreft brok weet ik niet precies wat ze krijgen, denk gewoon normaal basisbrok van Subli.


Basisbrok van Subli is echt niet voldoende voor drachtige en zogende merries. Er bestaat niet voor niets merrie/veulenbrok.

Ik krijg de indruk dat de merries inderdaad een beetje als broedmachines worden gebruikt/misbruikt. Als ze dof in hun vacht zitten kan een vitaminekuurtje of lijnzaadolie ook helpen. Maar ik krijg de indruk dat dat ook al teveel moeite is of teveel kost?

Je suis Charlie.

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-04-04 11:07

Hey Cassidy, het is niet MIJN paard he! Van de stalhouder! Ben niet echt van plan om zijn paarden lijnzaadkuurtjes oid te gaan voeren, dat mag hij mooi zelf doen! Boos!

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 11:12

Misschien dat je 't als tip kunt geven..

- Offline -

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 11:20

Koortje schreef:
Hey Cassidy, het is niet MIJN paard he! Van de stalhouder! Ben niet echt van plan om zijn paarden lijnzaadkuurtjes oid te gaan voeren, dat mag hij mooi zelf doen! Boos!


En intussen wel over zijn paarden hier op bokt lopen te posten? Een dragende merrie moet wel meer en kwalitatief beter voer krijgen dan een volgroeid paard op rust.
Ik kan trouwens ook niet begrijpen dat iemand een drachtige merrie alleen op gras laat staan...het veulen trekt alles wat het nodig heeft bij de moeder vandaan, en zien doe je het pas als het al veel te laat is.
Ik zou persoonlijk eens in de twee of drie jaar een pauze inlassen. Als de paarden echt niet meer kunnen, zullen ze wel niet meer drachtig worden (en waarschijnlijk dan ook meteen verkocht worden, want dan brengen ze niets op en kosten dat jaar alleen maar)

Je suis Charlie.

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-04-04 11:26

Cassidy"]
[quote="Koortje schreef:
Hey Cassidy, het is niet MIJN paard he! Van de stalhouder! Ben niet echt van plan om zijn paarden lijnzaadkuurtjes oid te gaan voeren, dat mag hij mooi zelf doen! Boos!


En intussen wel over zijn paarden hier op bokt lopen te posten?
[/quote]

Een vraag stellen, als dat mag? Verward
Misschien ter gerustelling, of mening van derden vragen? Of is dat heel raar? Moet ik dan maar meteen voor alles op gaan draaien en zijn paarden gaan verzorgen, terwijl hij dat makkelijk zelf kan? Sorry hoor, beetje rare opmerking van je....

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 11:29

Cassidy schreef:
[Ik kan trouwens ook niet begrijpen dat iemand een drachtige merrie alleen op gras laat staan...het veulen trekt alles wat het nodig heeft bij de moeder vandaan, en zien doe je het pas als het al veel te laat is.
)
[/quote]

Ik lees ook allemaal bepaald voer voor zogende merries, en ook gedurende de laatste periode in de dracht, met extra voedingstoffen om bijvoorbeeld OC(D) tegen te gaan. MAar dat kunnen die beesten dan dus ook wel vergeten.

ik hoor het die mensen al zeggen "Nee! is allemaal niet nodig die flauwekul!". toevallig wel vaak mensen die zelf niet rijden maar alleen fokken.

De hond is de betere mens

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-04-04 11:37

Ik snap niet helemaal wat je bedoeld Desiree?? Duid je op Mark en Co, of op de Bokkers hier?

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 11:43

Het was eigenlijk bedoeld in het algemeen en niet zozeer op iemand specifiek gericht. HOewel het wel opgaat voor Mark in dit geval. Maar dat weet jij net zo goed als ik. Van dort kan ik niets zeggen; die fokt niet, die werkt alleen maar.

De hond is de betere mens

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-04-04 11:46

Dat is waar, gelukkig.... Scheve mond

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 11:53

Koortje schreef:
Dat is waar, gelukkig.... Scheve mond

gelukkig? was het maar niet zo... en zorgde hij beter voor zijn paarden Knipoog

De hond is de betere mens


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 11:58

Cassidy"]


Basisbrok van Subli is echt niet voldoende voor drachtige en zogende merries. Er bestaat niet voor niets merrie/veulenbrok.?
[/quote]

Commerciele onzin! Merries kunnen prima voldoen op goede onderhoudsbrok aangevuld met goede kwaliteit kuil.



[quote="Cassidy schreef:
Ik krijg de indruk dat de merries inderdaad een beetje als broedmachines worden gebruikt/misbruikt. Als ze dof in hun vacht zitten kan een vitaminekuurtje of lijnzaadolie ook helpen. Maar ik krijg de indruk dat dat ook al teveel moeite is of teveel kost?


De merries hebben waarschijnlijk nog een wintervachtje of zijn juist aan het verharen. Daar lijken ze dof door. Een fokmerrie hoeft niet gepoetst te worden, nergens voor nodig!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: flora, SylS en 43 bezoekers