Verhaal achter Bresco

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Arno24

Berichten: 1516
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Duiven

Verhaal achter Bresco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-04-04 19:24

Het is niet meer van vandaag, maar ik wil het toch even kwijt.
Eindelijk weet ik het totaal plaatje van m'n paard Bresco. Zijn hele voorgeschiedenis is altijd een schimmig gebied geweest en niemand wilde erover praten. Vroeg ik ergens naar dan kreeg ik slechts wat vage kreten te horen. Toen ik Bresco had gekocht beweerde men dat de oude eigenaar nog regelmatig langskwam. Nou, niets is minder waar. Bresco blijkt voor een belachelijk lage prijs verkocht te zijn aan de manege eigenaar en zijn vrouw. Het was de bedoeling dat zijn vrouw erop zou rijden en wedstrijden met hem zou gaan rijden. Bresco liep toendertijd Z2 dressuur. Hij had wel wat gesprongen, maar aangezien de eerste eigenaresse wat angstig was, ging dat niet perfect. Verder was Bresco een lichte luchtzuiger. Voordat hij werd verkocht was hij gekeurd en was zowel klinisch als rontgenologisch totaal goedgekeurd. Bij de manegeeigenaar is Bresco echter niet zozeer door zijn vrouw, maar meer door anderen gereden. Allemaal nog niets aan de hand. Als de oude eigenaresse langskwam, dan mocht ze zo met Bresco naar buiten. 2 mensen hebben daarna Bresco gehuurd, omdat ze interesse in hem hadden. Ze hebben hem, tegen beter weten in, in een buitenbak gezet in z'n eentje. Bresco raakt in zo'n geval totaal in paniek. Nu dus ook en sprong over het hekwerk heen. Hij belandde daarbij op de weg en is wild gaan rondrennen. Zijn wilde rennen eindigde met een buiteling in een greppel. Hij is daar door een meisje van de manege uitgevist en op stal gezet. De veearts is langsgeweest en constateerde dat Bresco totaal instabiel was en er dan ook beter niemand bij hem in de stal kon komen. Bresco is naar Utrecht gebracht en is daar onderzocht. Resultaat: er was een nekwervel gebroken en de 2 naastliggende wervels waren in elkaar geschoven. Het was een wonder dat hij nog leefde. De arts gaf dan ook het simpele advies om nooit meer met hem te rijden. Dit advies heeft de manegeeigenaar nooit opgevolgt. Toen Bresco weer terug was op de manege, na een half jaar revalideren, werd hij ingezet in het manegewerk. De oude eigenaresse was hier woedend over. Ze is nog op bezoek geweest en trof Bresco in een longeerbak aan. Er was geen stal voor hem, zo had hij toch nog een plekje, aldus de manegeeigenaar. Toen ze erover klaagde werd ze van het terrein gegooid. Later is Bresco aan mij verkocht met de opmerking, daar kun je nog heel wat mee bereiken. Ja, dat klopt. Een snelle dood voor het beestje als ik hem in z'n nek wil laten afbuigen. Het is een wonder dat hij nog leeft ondanks de hoeveelheid wedstrijden die ik met hem heb gereden. Nu snap ik ook waarom hij blind is aan 1 kant en aan de andere kant bijna is.
Wat ik nog het meest erge vind van het geheel, is dat de mensen die verantwoordelijk zijn voor het letsel van Bresco als weldoeners aan mij werden voorgesteld. Zij waren de mensen die zoveel aan Bresco aan gedaan toen hij 'ziek' was. Want dat is wat men mij vertelde. Hij zou een rottige plek in zijn nek hebben gehad, dat hij gewoon niet lekker in z'n vel zat. Ik ben blij dat de waarheid boven tafel is. Een waarheid waar ik heel lang naar heb verlangt. Helaas is hiermee dus ook m'n ergste angst bevestigd. Bresco mag blij zijn dat hij bij mij terecht is gekomen. Ik zal hem bij me houden, koste wat kost. Niemand komt meer met z'n vingers aan dat beestje. Hij heeft nu wel genoeg geleden. Op het moment geniet hij met volle teugen van de rustige omgeving waar hij nu in staat. Ik ben door mensen kapot gescholden, men heeft mij op bokt belaagt met berichten en andere ongein. Maar ik ben blij en trots op wat ik heb gedaan. Bresco staat in een rustige en beschermde omgeving en hij blijft bij mij tot aan z'n dood.


obelix

Berichten: 11877
Geregistreerd: 09-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 19:29

Jeetje dat is nogal een verhaal ja...

Gelukkig mag hij bij jou blijven en zal het iig heel goed hebben bij je.. OK dan!

keep calm, I'm engaged!!! <3

Nathalie1981

Berichten: 4219
Geregistreerd: 13-12-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 19:31

Jeetje ik schrok wel even. Wat een verhaal.
Bresco mag inderdaad blij zijn dat ie jouw als baasje heeft!!!
Laat de rest van bokt maar l*llen. Bres heeft het super bij jou en Suus!!!!
Gelukkig weet je nu meer over zijn verleden en kun daar rekening mee houden.

Geef hem maar een dikke knuffel en ik kom gauw weer eens langs!!!

Snowgirl38

Berichten: 1136
Geregistreerd: 21-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 19:37

Zo dat is nog al een verhaal zeg,dat wist ik ook niet van Bresco want toen ik op de manege kwam had jij hem al of net gekocht.Fijn dat je nu de waarheid weet en goed voor hem kan zorgen.

Tropico
Berichten: 1333
Geregistreerd: 18-11-03
Woonplaats: In een hutje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 19:43

jeetje wat een verhaal....
ben er even stil van gelukkig is hij nu bij jou
waar hij zijn hele leven mag blijven....

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 20:09

Het was idd even schrikken. Zo vrolijk als hij er bij staat en dan toch zo'n verleden Scheve mond
Wel mazzel voor hem, alle leuke buitenritjes mag hij mee Haha!

Ineke2

Berichten: 33097
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 20:13

Geen enkel verwijt aan jouw...jij hebt gedaan wat jij dacht dat goed was, zoals iedereen doet in zo'n situatie.
Bresco boft maar met zo'n lief baasje als jij die hem zijn welverdiende pensioen geeft Lovers

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 22:42

Jeetje joh, je moet enorm geschrokken zijn van het hele verhaal. Geef het dier maar een dikke knuffel.

So tell me where you are / Tell me how you feel / Tell me what you need / Just tell me how you feel / And let it all just rain on me. ~ Kane

Dreamy

Berichten: 24063
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 14:17

Wat een geluk dat Bresco bij jou terecht is gekomen zeg!
Wat een verhaal zeg....tjee

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 14:24

Ik lees nu het verhaal en weet de hele voorgeschiedenis niet waarom je verrot zou zijn gescholden en je heel bokt over je heen kreeg, maar dit is wel een heel pittig verhaal. Petje af dat je voor Bresco blijft gaan, en hem een goede oude dag gunt (voor zover hij verder pijnloos door het leven kan gaan) Ik heb de foto's in je profiel bekeken, en hij heeft een schitterend bekkie. Hij mag idd blij zijn met een baasje zoals jij.

Je suis Charlie.

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 14:31

Ik ken idd de voorgeschiedenis niet maar jeetje wat zal jij geschrokken zijn toen je dit eindelijk hoorde maar vooral boos denk ik?
Ik zou zelf woest worden hoe kunnen menzen zo onwijs stom zijn''t is gewoon dierenmishandeling en dat runt dan nog een manege ook?
Getver.Fijn dat jij dat beest daar weg hebt gehaald en hem een goed verder leven kunt geven.
armarm paard.....

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

Arno24

Berichten: 1516
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Duiven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-04-04 17:02

Ik ben er eindelijk ook achter op welke plek het precies zit, voorzover ik het precies kan nagaan dan. Je ziet duidelijk een stukje nek dat volledig recht is en niet mee kan buigen. Echter, als je er van de zijkant naar kijkt, valt het niet op. Je ziet het pas als je van bovenaf kijkt en de nek voorzichtig buigt. Het betekent dus ook dat de beloofde keuring door de manegeeigenaar nooit is uitgevoerd. Daar zal duidelijk mee gesjoemeld zijn.

Rijo
Berichten: 2670
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 17:50

jeetje gelukkig ben je er nu achter, achter het verleden van je paardje wat een rot verhaal. Toppie dat je nu helemaal ook voor hem blijft gaan

gr

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 18:07

Wat een akelig verhaal. Die paarden handel is net zo rot als de handel in 2de hands auto's. Het erge is dat ik ook nog wel een aatnal van dergelijke verhalen kan opnoemen van menen diebehoorlijk voorgelogen zijn over het paard dat ze kochten. Bresco mag blij zijn met jou als baas!!

En nog een wijze raad: laat een paard altijd medisch keuren door een DA, ook al is het alleen maar klinisch.

helga1969

Berichten: 892
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: ochten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 20:21

ik vind het heel moeilijk om op te reageren maar ik weet dat ik goed heb gedaan.
als ik eerder had geweten waar ik je vinden kon had je alles veel eerder geweten.
maar ik ben er ook heel blij mee dat bresco een alsnog goed leven krijg bij jou, en dat je altijd goed voor hem blijft zorgen.
en laat je paard zeker keuren door jou gekozen dierenarts dan heb je meer zekerheid.
je ziet maar hoe misselijk en gemeen mensen met dieren om kunnen gaan.
geef bresco maar een dikke knuffel en ik kom heel snel naar jullie toe.

Een beslissing genomen uit liefde, is altijd een goede beslissing.
Mazzeltje bedankt voor je mooie gezegde.
O

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 10:35

Ondanks de klapper die hij toen gemaakt heeft is het bijna verwonderlijk hoe vrolijk en optimistisch hij is. Hij staat nu overdag heerlijk met zijn bips in de zon en zijn kop in het gras.
Lekker aan te teutebellen. Haha!

helga1969

Berichten: 892
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: ochten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 10:42

en nu zeker met het mooie weer. dat heeft hij ook zeker verdiend.
hoe kan het ook anders dan met zulke baasjes. hij heeft nu een reden weer om vrolijk te zijn. hij voelt zich thuis bij jullie en dat laat hij dan ook zien. laten we hopen dat hij dat nog jaren kan laten zien.

Een beslissing genomen uit liefde, is altijd een goede beslissing.
Mazzeltje bedankt voor je mooie gezegde.
O

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 18:24

Tjonge, wat een verhaal zeg. Toch nog een wonder dat je z'n verleden hebt weten te achterhalen, want die is zeker niet fraai! Gelukkig dat ie bij jou is terechtgekomen.

Ik begrijp alleen niet waarom je bent uitgescholden en heel bokt over je heen hebt gekregen?? En lukte dat wedstrijdrijden dan wel met Bresco?

Fijn in ieder geval dat ie een definitief plekje bij jou heeft gevonden.

There is no reality, only perception.

helga1969

Berichten: 892
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: ochten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 18:34

ik kan zeker zeggen dat hij vanaf zijn 13de jaar een paar slechte jaren heeft gehad, heb het met eigen ogen gezien.
eerst in utrecht in de kliniek en later weer terug op die manege, en ik kan je vertellen dat het gewoon dierenmishandeling was.
zoiets wens je je grootste vijand nog niet toe.
en ja het is een hele goede plek waar hij nu is want nu word hij eerlijk behandeld en lekker verwend en dat is wat ieder dier hoort te krijgen LIEFDE

Een beslissing genomen uit liefde, is altijd een goede beslissing.
Mazzeltje bedankt voor je mooie gezegde.
O

Arabendu

Berichten: 641
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 18:45

Fijn om te horen dat zo'n paardje uiteindelijk toch nog bij een baasje met een goed hart terecht komt. Heb je al contact gehad met de oude eigenaresse (die van het erf af was gegooid?) en komt ze nog eens langs?

RIP Macho, stoere rottweiler[2/12/93-5/3/04]
Word ik vanmorgen wakker, ligt de wereld op de stoep
Jahil is terug! Z2+21

mickydo

Berichten: 3881
Geregistreerd: 20-09-03
Woonplaats: Zaanstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 18:52

jeetje wat een verhaal... Gelukkig heeft hij nu een baasje die het beste met hem voorheeft.! Laat de rest maar L*llen jij doet wat het beste is voor je paardje !!!

Kane me kanjer!!!!
Dressuur B + heel veel en nu ook L1 +16 yeah L2 here we come ! :)

helga1969

Berichten: 892
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: ochten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 20:15

ik kan je vertellen dat de eigenaresse (fokker) van bresco zeker langs komt nu ze weet waar hij is en nu ze weet dat ze welkom is.

Een beslissing genomen uit liefde, is altijd een goede beslissing.
Mazzeltje bedankt voor je mooie gezegde.
O


Arno24

Berichten: 1516
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Duiven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-04-04 10:19

Om in te gaan op de reacties van mensen die ik heb gehad. Diverse mensen waren het er niet mee eens dat ik Bresco verplaatste van de oude stal naar de huidige stal. Men vond dat ik dat niet moest doen en dat ik geen hart voor m'n paarden zou hebben. Iemand was in ieder geval zodanig laf dat dit mij ook nog eens per PB gezegd moest worden zonder uberhaubt mij ooit te hebben gesproken. Ook kreeg ik opmerkingen dat ik een leugenaar zou zijn, etc. Een andere opmerking was dat Bresco het helemaal niet naar z'n zin zou hebben in de wei e.d. Nou, aan die mensen kan ik zeggen dat het juist Bresco is die als laatste de wei uit gaat. Dat wil zeggen, als ik hem haal. Als het aan hem ligt blijft hij liever in de wei.

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 10:26

Heftig verhaal zeg.. jeetje, 1 ding zie ik wel, dat jij enorm veel geeft om je paard, en dat je paardje blij mag zijn met jou..
Ik hoop dat hij dan ook nog ang kan genieten van de wei bij jou..

Wise Guy 2003-2006

Schoonheidssalon, permanente make-up, wimperextensions en Shellac studio
http://www.mooibijmarielle.nl

Tallie1979
Berichten: 22741
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 10:45

Arme Bresco.. Verdrietig

Hij boft maar met jou Knipoog Ik hoop dat ik dit soort verhalen over Winnie nooit te horen zou krijgen, zou het vreselijk vinden.. Het idee dat je paard zo "misbruikt" is..


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Berdien, Cowgirl83, Fayyah19, Kimberly520, MairiMacBran, nick_en_ik, Punz, Salinah, Sanne_com, SentiBot, Spike2019, tienus63, XxMariellexX en 82 bezoekers