Indruk 2e les Moenira bij Carmen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Indruk 2e les Moenira bij Carmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-04 21:51

Omdat Andrew weer een dip had door de spat (vandaag voor het eerst weer even een blokje om gestapt met Minkieboy en nog een meisje) had ik vorige les, en ook nu weer Moenira mee.

De papieren voor de startkaart zijn nu onderweg naar de KNHS, dus ik kan niet meer terug Schijnheilig Knipoog

De vorige keer was ze enorm gestressed, en had ik hulp nodig om het hoofdstel in te krijgen, want ze stond alleen maar te draaien en te hippen op haar achterbenen...
Deze keer had ik haar maar helemaal opgezadeld in de traile, dan kon ik in elk geval haar niet ergens kwijtraken op het erf Bloos!

Nienke (Naz) zou komen kijken bij mijn les om te zien hoe Carmen nu eigenlijk les geeft en zou foto's maken, dus vandaar nog even een indruk van deze les.
We zijn vooral bezig met de basis. Ontspanning, rug loslaten en een goede en constante aanleuning krijgen. Van zichzelf wil ze graag oprichten, dus in de training moet ik haar juist lager rijden zodat ze haar rug meer los gaat laten en ik aan haar achterbeen kan komen.
Normaal is ze vrij voorwaarts en best een hittepetit, maar je merkt dat zodra ze laag moet lopen ze haar hele balans weer kwijt is en daardoor zelfs wat tegen het been wordt voor je gevoel. Ze vlucht in voorwaarts lopen, dus tempo contrle is heel belangrijk...

Mijn houding was knudde, zag ik wel... Elke week heb ik les van de eigenaresse van Moenira, en dan werken we er hard aan...
(benen lang houden, hakken uitdrukken, handen bij elkaar en meer dragen, schouders naar achteren, rechtop zitten etc. Tong uitsteken ) vandaag ging het duidelijk om Moenira en het leren aanvoelen, zaterdag gaat het weer vooral om mijn houding Haha!

Een hele vooruitgang: deze keer duurde het gestres maar 15 minuten en omdat Carmen eerst zelf nog aan het rijden was, kon ik Moenira eerst rustig even laten lopen tot ze zou ontspannen...

Afbeelding
Afbeelding
Nog lekker spannend allemaal... Ook zoveel drukke paarden buiten Knipoog

Afbeelding
Afbeelding
Ze wil al wat ontspannen... Ik moet laag losrijden.

Afbeelding
Voor de les begint bespreken we altijd eerst hoe het gegaan is, en waarmee ik zou willen oefenen (en dan vertelt Carmen wat haar een goed idee lijkt Haha!) Ik werd even afgeleid geloof ik Schijnheilig

Afbeelding
Nu geconcentreerd aan het werk...

Afbeelding
Afbeelding
En alweer afgeleid door die bokkende paarden in de paddock Knipoog

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Weer de hals laten zakken... En veel van hand veranderen waarbij ik eerst de bolle kant hol moet maken (ombuigen in lichaam) om daarna pas de stelling van de hals te veranderen. Op deze manier moet ik voorkomen dat ze "omvalt" en door mijn nieuwe binnenbeen loopt als ik haar om wil stellen...


Ook steeds proberen haar achterhand naar buiten te duwen. Vandaar dat ik op veel foto's mijn binnenbeen naar achteren heb liggen... Dit om haar binnenachterbeen onder de massa te krijgen zodat die meer gaat dragen en sterker wordt. Schoudervoor rijden hoort daar ook bij


Afbeelding
De galop vind ze erg moeilijk, ze sprong tot een paar week terug heel erg om achter... Sinds de vorige les is het duidelijk verbeterd, door twee kleine tips van Carmen (weinig stelling, iets de achterhand naar binnen duwenmet het buiten been. Door veel overgangen te rijden wordt ze sterker en de balans vanzelf beter.)

Afbeelding
Tussendoor tijd voor een grapje en ontspanning...

Afbeelding
Een stukje schoudervoor...
Afbeelding
Weer een stukje galop
Afbeelding
Opnieuw een stukje schouder voor...

Toen nog een paar keer halthouden (vind ze erg moeilijk, ze stapt weer achteruit nadat ze heel goed ondertreed... Lastig!) En dat was het einde van de les...
Afbeelding

Met een fijn gevoel gaan we weer richting stal! Op naar de volgende les, en dan 21 mei onze eerste streekwedstrijd...

Naz

Berichten: 7203
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: De Vecht verlaten voor de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 22:11

Je had haar fijn aan het lopen Joyce!
Super hoe Carmen je naar dit punt in de ontspanning weet te brengen. Moenira werd veel constanter in de aanleuning en ging ook groter draven, netjes!!

Ben benieuwd hoe het over 2 weken met mij gaat bij Carmen Haha!

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-04 22:55

Rijden hier trouwens meer met een D-pony tussen de paarden? En wat is jullie ervaring? Krijg je moeilijker je punten?

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 08:52

carmen, ja ik heb haar site ooit eens al gevonden, ze lijkt me een goede instructrice.

Judibo

Berichten: 1411
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 09:30

Ziet er goed uit Joyce, Moenira is ook een leuke pony om te zien.
Volgens mij rijd Woestein, met haar haf Woestein ook tussen de paarden, dat is ook een Dtje, die heeft ook al winstpunten.

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 09:59

Nou die loopt lekker hoor! Met ongeveer 1,5 maandje ga ik ook bij Carmen lessen! Was erg onder de indruk van hoe ze de kinderen les gaf! Ik hoop dat ze mij ook nog wat kan leren..... zelf lijkt het soms wel eens hopeloos met ons.... Haha!

chantal13
Berichten: 300
Geregistreerd: 19-02-04
Woonplaats: drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 10:02

hey joyce ziet er erg netjes uit hoor!! gaat lekker he!!. heb je niet meer op dinsdag les? zier erg mooi uit!! ( mooie bak, niet van die hoge hekken)
groetjes chantal

Siets

Berichten: 8417
Geregistreerd: 22-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 10:03

Ziet er heel netjes uit, mooie combi ook.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-04 14:06

Bedankt allemaal...
Carmen is heel goed in je leren hoe dingen moeten voelen. Ook geeft ze hele duidelijke voorbeelden en vertelt ze hoe je bepaalde lichaamsdelen moet houden en precieze hulpen moet geven (en dan niet alleen been en teugel, maar je hele lichaam inclusief de timing)
Omdat ze zo beeldend en treffend vertelt, en heel duidelijk zegt wanneer iets goed is, of in elk geval in de goede richting, krijg je een steeds beter beeld wat ze bedoeld. Dus heb hoop Luvda Tossa Haha!

Chantal, ik heb nu Moenira mee omdat Andrew niet meer meekon, dus om de week rijd ik op dinsdag (en vanaf de meivakantie op donderdag) de andere week rijd ik les bij Ellen. In de week dat ik les heb van Carmen les ik op zaterdagochtend, pb maar even als je de tijden wilt weten Knipoog )

Ik voel me zelf soms wat te groot voor haar, maar op deze foto's viel het me heel erg mee... Misschien had ik op de vorige foto's langere beugels, of mijn hakken veel beter uitgedrukt Schijnheilig Haha!

Een haflinger toont toch veel massiever dan voel ik me een stuk minder groot, net als met Andrew... Die is zo breed dat ik er precies op pas, ondanks dat hij maar een paar centimeter groter is...

Maar qua gangen kan ze goed mee verwacht ik... Ik hoop dat het gestreste er snel af gaat Schijnheilig

minkieboy

Berichten: 1722
Geregistreerd: 19-10-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 18:55

Hee Joyce,ziet er super uit joh,leuke pony ook.
Ben benieuwd hoe het straks gaat op jullie eerste wedstrijd,maar zo te zien komdt dat wel goed. OK dan!

chantal13
Berichten: 300
Geregistreerd: 19-02-04
Woonplaats: drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 19:56

hey joyce dat te groot valt op zich wel mee, maar ze is natuurlijkniet heel groot! ben benieuwd hoe het gaat met de volgende wedstrijden!!

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 20:36

joyce B schreef:
Dus heb hoop Luvda Tossa Haha!



Haha gelukkig maar! Eerst maar eens met de merrie op stap zonder veulen Extreme duivel

En dan maak ik snel een afspraak bij Carmen! Anders pb ik je wel wanneer jij rijd! Kan ik je ff IRL zien Haha!

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 21:28

Ziet er goed uit Joyce!
Nu maar snel die B door...dan kan ik volgend jaar weer rustig aan beginnen zonder meteen van die overdreven goede concurrentie Knipoog

Tristan2000
Berichten: 197
Geregistreerd: 26-01-04
Woonplaats: Leek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 22:47

Hey Joyce!

Ik heb je even een privebericht gestuurd!

Groetjes Marianne Lachen

Exit13

Berichten: 7748
Geregistreerd: 29-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 23:14

wow wat veel foto's! Ziet er wel leuk uit iig en ik vind je er ook absoluut niet te groot voor, verhoudingen kloppen. Had ook eigenlijk niet verwacht dat dit een d-pony was, oogt groter.

Andrew_lover

Berichten: 179
Geregistreerd: 23-11-03
Woonplaats: *._.*DraChten*._.*

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 21:44

Hey Joyce..

Ziet er goed uit hoor Haha!
Mooi zo die manen en staart, ziet ze er erg netjes uit Haha!
:d Heel leuk dat je straks wedstrijdne gaat rijden...
Jullie zijn een erg leuk stel saampjuhs...Haha!
Idd oogt moenira groter

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 21:46

Het ziet er leuk uit hoor!
Maar is de stand van de achterbenen nou Frans (of was het toontredend, naja 1 van de 2) Op de foto staan ze echt niet goed!

Ecudes

Berichten: 5228
Geregistreerd: 17-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 22:21

Je doet precies hetzelfde als ik: je bestudeert de oren van je paard de hele les lang Knipoog. Mooi hè, die oortjes... Haha!

Verder ziet het er heel leuk uit hoor! En is dat echt een D pony??
Dan ben je zelf waarschijnlijk niet zo groot, ik zou met mn benen over de grond sleuren! Knipoog

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-04 08:20

Het is een merrie met 86% arabisch bloed, dat van die stand was me ook al opgevallen, maar hier wordt het ook wel erg geaccentueerd Haha!
Hihi, dat van die oortjes is waar... Het is in elk geval al weer een stukje opgeschoven Knipoog Eerst zocht ik centen... Schijnheilig
Ik ben inderdaad niet zo groot, maar 1,64

Bayan
Berichten: 1598
Geregistreerd: 18-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 10:52

Ze loopt erg mooi zeg!!!
netjes hoor
leuk beestje

Fabienne1
Berichten: 2498
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 15:36

Mooie foto's hoor! Ik vind het prettig om te zien dat je haar probeert zo lekker laag en los te rijden. Ik hou er wel van Haha! !
Daarnaast vind ik je mooi staan op je paardje. Ik rijd zelf met een kleine e-pony bij de paarden, maar dat kan best hoor .