kamer stemt in met 12 urige werkdag?????

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
carola1

Berichten: 1586
Geregistreerd: 22-02-04
Woonplaats: groningen

kamer stemt in met 12 urige werkdag?????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-04-04 00:25

nou ja zeg,zat ik net op internet de krant telezen vindt ik dit:


Kamer stemt in met 12-urige werkdag
van een verslaggever

Donderdag 15 april 2004 - Nederlandse werkgevers krijgen wettelijk het recht hun werknemers twaalf-urige werkdagen te laten draaien in een zestig-urige werkweek. Het recht op pauzes wordt beperkt.

Dat is het gevolg van de versobering' van de Arbeidstijdenwet waar de Tweede Kamer vandaag mee instemt. Nederland daalt daarmee qua werknemersrechten af tot het Europese minimumniveau op dat gebied.

De regeringspartijen CDA, VVD en D66 zijn het eens met het kabinet dat de huidige wet te 'bureaucratisch' is. Zij vinden het voldoende om een maximum arbeidstijd van 12 uur per dag en 60 uur per week in te stellen, in plaats van de huidige standaard werkdag van negen uur en werkweek van 45 uur. Voor overwerk bestaan straks geen aparte regels meer. Permanent werken in nachtdiensten is niet langer verboden en het recht op pauze wordt geminimaliseerd tot tenminste 15 minuten bij een werkdag van 6 uur.

Ongelukken
De vakbeweging en de oppositie in de Tweede Kamer vinden dat het kabinet met de arbeidstijdenwet een belangrijke verworvenheid van de sociale rechtsstaat overboord zet. Zij zijn bang dat werknemers gedwongen worden langer te werken en dat er meer ongelukken gebeuren met oververmoeide werknemers. Europarlementariërs van PvdA en GroenLinks bieden vanochtend een petitie aan in de Tweede Kamer om op die gevaren te wijzen.

Het moet niet gekker worden.


Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 00:27

Tja, het is over met het recht van de werknemer...
In hoeverre is dit een voorstel? Of is de kogel echt door de kerk?

Je suis Charlie.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 00:28

ja ik las het vanmorgen in de krant
die 9 urige werkdag en 45 urige werkweek zijn dus voorbij....

15 minuten pauze per 6 gewerkte uren....
arbeiders zijn mondig genoeg om het er met hun werkgever over te hebben, ja alsof die werkgevers hun meer vrije tijd zouden geven terwijl ze het van de bond niet hoeven Verward

ik werk ook weleens van 7-21 maar dan ben ik wel een dag extra vrij! en dat gebeurt alleen in overleg met mij! zal wat zijn zeg, als ik dalijk gewoon wanneer het hun uitkomt van 8-20 moet werken ofzo
helemaal feest als de winkel dalijk langer open mag blijven.... Scheve mond
Laatst bijgewerkt door Renske_ op 16-04-04 00:28, in het totaal 1 keer bewerkt

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

carola1

Berichten: 1586
Geregistreerd: 22-02-04
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-04-04 00:28

zo te lezen is het er al door, tenminste de 2e kamer heeft het goedgekeurd dus....


Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 00:29

echt belachelijk hoor, maar als je bv en 40 uur contract hebt, kan niemand je verplichten meer uur per week te gaan werken, toch?

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

carola1

Berichten: 1586
Geregistreerd: 22-02-04
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-04-04 00:30

Renske20 schreef:
ja ik las het vanmorgen in de krant
die 9 urige werkdag en 45 urige werkweek zijn dus voorbij....

15 minuten pauze per 6 gewerkte uren....
arbeiders zijn mondig genoeg om het er met hun werkgever over te hebben, ja alsof die werkgevers hun meer vrije tijd zouden geven terwijl ze het van de bond niet hoeven Verward

ik werk ook weleens van 7-21 maar dan ben ik wel een dag extra vrij! en dat gebeurt alleen in overleg met mij! zal wat zijn zeg, als ik dalijk gewoon wanneer het hun uitkomt van 8-20 moet werken ofzo
helemaal feest als de winkel dalijk langer open mag blijven.... Scheve mond


tja,ik heb zelf ook in een winkel gewerkt die open was van 9-21.
moest ook wel eens van 9-21 werken,maar kreeg er dan idd ook wer vrij voor.
nu dus niet meer he

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 00:31

Dat zie ik ook zo Renske, maar als ze echt kwaad willen, sta je ook zo op straat.
En hoe moet ik dan in hemelsnaam mijn paarden nog doen als ik 12 uur per dag moet werken? (en nog eens drie uur per dag reistijd kwijt ben?)

Je suis Charlie.

carola1

Berichten: 1586
Geregistreerd: 22-02-04
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-04-04 00:32

Renske20 schreef:
echt belachelijk hoor, maar als je bv en 40 uur contract hebt, kan niemand je verplichten meer uur per week te gaan werken, toch?


hmmm, ja das een goeie.
er staat wel dat er geen regels meer zijn mbt over uren.
ik wet het niet.
misschien iemand anders?

moet er niet aan denken 12 uur per dag...
ja,hoe doe je dan je paarden nog? en het huishouden?

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 00:52

ik werk in een supermarkt, een halfuur tot een heel uur voor openingstijd moeten we beginnen, dus meestal tussen 7.00 en 8.00
op do+vrij zijn we van 8.30-21.00 open, dan nog de tijd voor&na openingstijd, ik zie t nu al niet meer zitten....mn baas kennende.... Scheve mond
ik krijg nu mn uren die ik meer maak dan mn contract-uren als vrije uren terug en dus niet extra uitbetaald

de toeslag van het werken 's avonds is ook al verdwenen, net als de toeslag van het werken op zaterdagmiddag/avond.....

t gaat lekker hier in NL

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 00:59

Is het ooit al lekker gegaan in NL? Maar NL is te duur, daarom willen alle internationale bedrijven hier ook vandaan. Begin 90 iger jaren wemelde het van de callcenters in de buurt van Amsterdam, HP, Unisys, Cisco...alles gesloten of aardig in formaat teruggebracht. Callcenters zitten nu in Spanje, Indie, of Dublin, waar het allemaal wel nog te betalen is. Nederland zal wel moeten.....

Je suis Charlie.

Gwen

Berichten: 15915
Geregistreerd: 20-11-01
Woonplaats: Nabij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 07:57

Tjonge, jonge, ze weten van gekkigheid niet meer wat ze moeten verzinnen . Eerst vergaderen ze maanden, zo niet jaren, over wat er allemaal wel in die wet moet komen staan, dan vergaderen ze jaren over wat er niet in moet komen staan. De enige reden voor dit gedoe lijkt te zijn om die lui die dit verzinnen zelf van een makkelijk baantje te voorzien. Lips are sealed

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 07:59

Gwen schreef:
De enige reden voor dit gedoe lijkt te zijn om die lui die dit verzinnen zelf van een makkelijk baantje te voorzien. Lips are sealed


...met een goed gevulde bankrekening....Lips are sealed

Je suis Charlie.

Esther

Berichten: 4144
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 09:00

Ik weet niet wat voor gaperds tegenwoordig het land besturen, hier heb ik iig niet voor gestemd.
Ik heb het vorig jaar geprobeerd 60 uur per week werken, met weinig pauze tussendoor. Werk nu de helft (30 uur) om te zorgen dat ik weer normaal kan gaan functioneren.
Oh oh wat raar dat er dan binnen een paar jaar weer meer mensen in de wao komen omdat ze het niet aankunnen.
En salarissen stijgen zeker niet mee met de extra uren? Gaat het weer terug naar de tijd dat het werkvolk dag en nacht mag werken voor een hongerloontje terwijl de bazen zichzelf nog meer verrijken dan ze nu al doen en de hele dag op hun luie krent zitten? 19e eeuw en daarvoor was dat geloof ik...

Sprakeloos

Tallie1979
Berichten: 22742
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 09:10

WHAT THE F*CK??

Dat meen je toch niet he??

Ik ga denk ik maar emigreren.. Boos!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 09:35

Gatverdarrie zeg. Ik moet voor mezelf zien te beginnen. Als ik me dan toch kapot moet werken, dan liever voor mijn EIGEN bedrijf....

De hond is de betere mens

pjmhorse
Berichten: 172
Geregistreerd: 01-03-04
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 09:44

wat denken die ministers hier nou eigenlijk, dat wij de machines zijn ofzo???, we gaan maar door en gaan maar door,
nog ff en dan zit heel nederland overspannen thuis door zo'n stomme regelgeving.
kost het nog meer ziektekosten, gaat die prijs dus ook weer omhoog.
hebben ze dan niet in de gaten dat we dan in een vicueuze cirkel terecht komen?????
stumper die dit verzonnen heeft, die zal zich wel flink verveeld hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 10:12

Ik vind het echt belachelijk. Scheve mond

carola1

Berichten: 1586
Geregistreerd: 22-02-04
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-04-04 10:13

ach,over een paar jaar,als indd de wao weer veel in opspraak komt, dan veranderen ze het wel weer.
moeten eerst hun kop stoten voordat ze het snappen daar.

pjmhorse
Berichten: 172
Geregistreerd: 01-03-04
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 10:16

helaas gaan ze het wao nu ook een heel end indammen, alle dossiers gaan worden herzien, ben bang dat als je door de hele situatie overspannen wordt gewoon kunt blijven werken.
WANT dant verwachten ze nu toch van je????

Maar idd, ze vergaderen een hoop maar hebben volgens mij geen idee waarover, en over een jaar vergaderen ze weer een hoop, omdat de nu genomen beslissing toch niet helemaal de juiste blijkt te zijn.

Denk dat ik ook maar minister ga worden, hoop vergaderen en l*llen als Brugman, een heeeeele hoop verdienen, en niets uitvoeren.......
Laatst bijgewerkt door pjmhorse op 16-04-04 10:18, in het totaal 2 keer bewerkt

kaj

Berichten: 3755
Geregistreerd: 08-10-01
Woonplaats: Huissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 10:17

Tja dat ze de beperking eraf halen wil nog niet zeggen dat je ook 12 uur moet gaan werken. Jij hebt gewoon je contract.

Ik bedoel maar: nu was het ook al zo dat je negen uur per dag mocht werken maar dat werkt ook bijna niemand. Sterker nog bij ons zijn er zelfs mensen die dat graag willen maar het mag niet bij ons.

Ik zie het allemaal wel hoor. Zo'n vaart zal het allemaal niet lopen. Dan zouden bedrijven wel ineens veel geld kwijt zijn hoor als ze iedereen 20 uur per week langer laten werken Knipoog Haha!

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 10:20

Allemaal in het onderwijs... Haha! Daar kunnen ze geen kinderen 12 uur lang stil in schoolbankjes laten zitten.

Van het zomer werk in een restaurant, daar werk ik vaak 10 tot 12 uur op een dag met een pauze van max een half uur (mag officieel niet Schijnheilig , maar je kan moeilijk zeggen wanneer het hartstikke druk is dat mijn 8 uren erop zitten en ik naar huis ga). Maar ik kan je eerlijk zeggen... veel tijd voor je paard en andere dingen is er echt niet hoor. Dus ik ben benieuwd hoe ze dat aan willen pakken...

:){

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 10:29

kaj schreef:

Ik zie het allemaal wel hoor. Zo'n vaart zal het allemaal niet lopen. Dan zouden bedrijven wel ineens veel geld kwijt zijn hoor als ze iedereen 20 uur per week langer laten werken Knipoog Haha!


Hmm denk dat bedrijven eerder minder werknemers aannemen en dus de medewerkers gewoon meer laten werken...

Dag lieve mama...

carola1

Berichten: 1586
Geregistreerd: 22-02-04
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-04-04 10:34

tja,hoe minder contracten dat de baas heeft lopen met werknemers,hoe minder risico voor hem

pjmhorse
Berichten: 172
Geregistreerd: 01-03-04
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 10:35

sja, nog meer werkelozen dus.....

maar wat heb je eraan als je werknemers niet genoeg tot rust komen en regelmatig thuis zitten ivm ziekte of overspannenheid?
weer een werknemer minder dus, volgens mij kunnnen ze het maar beter zo laten als het nu is.

pjmhorse
Berichten: 172
Geregistreerd: 01-03-04
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 10:38

en het zal hun een biet wezen wat je verder in je vrije tijd doet, voorzover je die dan nog hebt, of je nu naar je paard gaat, je huishouden of boodschappen doet, uit je neus......, of slaapt.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _AB_, _chou, Afanaisa91, Amazonbot, Amparo, anne7, Christina, Danseresje, Eliana, Evito_06, ferropaard, Lalladidoo, Mars, NikkiB1991, ogidni, Roosch, SemrushBot, YandexBot en 155 bezoekers