paard will niet stilstaan

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Emaartje
Berichten: 5832
Geregistreerd: 08-02-04

paard will niet stilstaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-04-04 17:23

mijn paard wil op de terugweg met een buitenrit niet stilstaan,loopt door het bit heen,heeft iemand goei tips dat die wel wil stilstaan zonder te trekken,en dat die minder hard gaat???vele reacties welkom....


Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 17:24

Wat doe je om hem stil te zetten? Trek je steeds harder? Wat doe je met je zit?

Emaartje
Berichten: 5832
Geregistreerd: 08-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-04-04 17:25

nee ik trek niet,ga wel dieper zitten maar helpt niet..

Emaartje
Berichten: 5832
Geregistreerd: 08-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-04-04 17:27

en voltes rijden,ze heeft een hel harde mond,is niet stil te krijgen..

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 17:29

Je moet proberen ophoudingen te maken, diep zitten (doe je al) en dan een keer een goede ophouding maken. Ze maakt er gewoon gebruik van dat ze door het bit heen kan lopen. Je moet haar goed duidelijk maken, dat dit er fout is en heel erg belonen als ze eindelijk stilstaan. Ook al is dat na 500m pas!

Emaartje
Berichten: 5832
Geregistreerd: 08-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-04-04 17:31

bedoel je met ophoudingen kneden toch

verkaatje
Berichten: 741
Geregistreerd: 16-10-03
Woonplaats: Amstelveen/Oostwoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 17:33

ja, en als ze daar niet op reageert vasthouden of eventueel tegen een boom zetten (als ze echt aan de loop gaat )

Emaartje
Berichten: 5832
Geregistreerd: 08-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-04-04 17:35

oke bedankt alvast

Emaartje
Berichten: 5832
Geregistreerd: 08-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-04-04 17:35

nnog meer reactieas welkom,,en nog meer paarden die het ook doen!!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 17:37

Je paard weet gewoon dat je op weg bent naar huis en wil daarom steeds harder.
Wat je moet doen is omkeren. Op het moment dat je paard denkt dat jullie thuis zijn, draai je om en maak je de buitenrit nog een keer. Is ze op de terugweg weer zo drammerig draai je weer om, doe je het nog een keer. Tot het moment dat ze door heeft dat ze met drammen niets uithaalt.

Dit moet je oefenen op een dag dat je veel tijd hebt, zaterdag of zo. Trek er de hele dag voor uit. Zondag doe je hetzelfde, en dan moet het eigenlijk over zijn.
Wees vooral konsekwent, zie niets door de vingers, ook niet stoppen omdat jij moe bent, want dan heeft ze alsnog haar zin.
Succes ermee.

Je suis Charlie.

Emaartje
Berichten: 5832
Geregistreerd: 08-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-04-04 17:44

ja maar ze wil moeilijk terug pakt het bit vast,en gaat met me er vandoor!!of ze gaat steigeren...het lukt me wel maar niet altijd...hoe zorg je dan dat ze ontspannen terug gaat??

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 20:42

Door zoals cassidy zegt, weten dat het hem niet helpt, maar dat het enkel erger word.
Zelf zou ik niet van die buitenrit doen. Naar mijn mening snapt het paard er niks van na 5 min.
Op het moment dat je je paard wil laten stil staan zet je hem eerst gewoon stil. Hou de teugels losjes en doe net alsof hij altijd perfect blijf stil staan. Gaat hij lopen dan een waarschuwing. Nog niet andersom zetten handen naast je benen om hem makkelijk en snel weer om te draaien als hij bedenkt om te springen. Je blijft gewoon net zo lang wachten totdat hij er mee ophoud. Beloon uitgebreid en ga weer verder. Een paar min later doe je dit weer en dan weer. Net zo lang dat hij het snapt.

Ga zo zitten of het voor jouw helemaal geen moeite is om hem te houden, vandaar handen naast je benen. Hoe minder dat jij doet hoe sneller resultaat. Gaat hij stijgeren laat hem maar lekker stijgeren als hij maar niet te hoog komt, dus kaars recht.
Je doet maar een ding dat is hem recht houden en zorgen dat hij niet gaat lopen. Meer niet!

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

kellykeuhh

Berichten: 1345
Geregistreerd: 17-11-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 21:04

hoi,ik heb dit probleem ook maar zij staat dan gewoon op wandeling niet stil.
ik ga nu vaak met iemant mee wandelen en laat hun voorgaan en zij krijgt haar paard wel gestopt en als ik dan diep in men zadel zit en een ophouding maak lukt het wel.
nu krijg ik haar al een beetje tot stilstand


Emaartje
Berichten: 5832
Geregistreerd: 08-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-04-04 22:54

vanavond heb ik weer een buitenrit gemaakt,en ze deed het weer heb ophoudingen gemaakt maar het helpt niet ze loopt nog te zeuren,loopt er nog doorheen,en sterk dat ze dan is,loopt gewoon door...hoe moet ik het toch oplossen...

MinX

Berichten: 258
Geregistreerd: 13-04-04
Woonplaats: hoeksche waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 23:15

haai
Dit gaat waarschijnlijk gek klinken, maar doe naast je gewone tuig eens een halstertouw om de nek van je paard. Als je het dan stil wil zetten geef je drie korte rukjes aan het halstertouw tegelijk met je gewone manier van ophoudingen maken. Waarom, dat vind ik een hele goeie, daar moet ik nog over nadenken, maar al mijn verzorgponys hebben er super op gereageerd. mocht het bij jou niet werken, kan je het volgende proberen:
Back to basic: terug naar de grond. stilstaan aan het halster als je naast je paard loopt. Stilstaan aan de longeerlijn als je aan het longeren bent. Stilstaan als je je paard los laat lopen. gaat dit goed, dan kan je het verder opbouwen. Je vraagt iemand je paard aan de longe te nemen, en je gaat er zelf als passagier opzitten. Dit wil zeggen, het enige wat jij doet is meeliften. Je geeft GEEN hulpen, geen commando's, je blijft alleen in goed evenwicht met je paard meeliften, zonder het te hinderen. Dan laat degene die je paard longeert je paard stilstaan. heel langzaam maar zeker ga jij taken van de longeerder op je nemen. Je gaat dus langzaam zelf hulpen geven. Eerst alleen bij het wegrijden, later ook bij het vertragen (dus alleen de gang vertragen of een overgang draf-stap, nog niet halthouden) en daarna pas het halthouden. Als dit goed gaat kan je rustigaan weer los gaan rijden.
Houd hierbij wel rekening dat je de tijd dat je paard stilstaat opbouwd. Dus niet meteen 10 seconden, want dat istie toch weer weg. Dus gewoon een seconde, een halve seconde, en dan langzaam opbouwen. En zodra je naar een volgende "fase" gaat (dus naar longeren of naar longerijden enz) begin je weer met die halve seconde.
Controleer ook even of je zadel wel goed zit, en of het paard geen pijn heeft. Mijn ervaring leert me dat een paard iets niet "zomaar" doet. Er zit altijd een reden achter. Zoek de fout, heeft het pijn, geef je een tegenstrijdige hulp, zit je verkeerd, noem maar op. De oorzaak wegnemen is 1000 maal beter dan alleen de symptomen aanpakken.
Groetjes en Succes
Baai, MinX

Emaartje
Berichten: 5832
Geregistreerd: 08-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-04-04 23:20

nou het zadel is perfect echt alles,maar ze wil me gewoon pesten..

Emaartje
Berichten: 5832
Geregistreerd: 08-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-04-04 23:21

dus een dubbele teugel rijden als het ware..

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 23:52

MinX schreef:
Controleer ook even of je zadel wel goed zit, en of het paard geen pijn heeft. Mijn ervaring leert me dat een paard iets niet "zomaar" doet. Er zit altijd een reden achter. Zoek de fout, heeft het pijn, geef je een tegenstrijdige hulp, zit je verkeerd, noem maar op. De oorzaak wegnemen is 1000 maal beter dan alleen de symptomen aanpakken.


En als het probleem tussen de oren zit (verlatingsangst of klever?) Hoe los je dat dan op? Niet alle problemen zijn te wijten aan een slecht passend zadel, verkeerde houding o.i.d. Sommige paarden hebben gewoon een binnenbrandje gehad...Lips are sealed

Je suis Charlie.

MinX

Berichten: 258
Geregistreerd: 13-04-04
Woonplaats: hoeksche waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 10:09

haai
dán zal je pas echt goed met je paard aan het werk moeten. In dat geval zou ik me heel erg gaan richten op Horsemanship. En met die horsemanship mijn paard duidelijk maken dat ik bij hem ben en dat het dan goed is. (beetje moeilijk te beschrijven zo, maja, ik doe mn best)
Ennuh, om het even duidelijk te stellen, ik zeg ook echt niet dat alle problemen alleen maar kunnen komen uit pijn, slecht zadel of verkeerd rijden hoor! =)
Overigens... dat soort paardjes die een "binnenbrandje" hebben gehad, zijn het mooist om mee te werken. Als je die eenmaal weer "op orde" hebt, heb je echt een maatje voor het leven. (niet dat dat bij andere paarden niet kan)
Baai, MinX

"The more I came to know the people... The more I love my horse"

Emaartje
Berichten: 5832
Geregistreerd: 08-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-04-04 18:12

vandaag ging het weer super met stilstaan ik kneed de hele rit en het werkt goed,neem ook niet te korte teugels,want dan wordt die hard,wel aan een contact teugel dus iets losser...

Stekeltje

Berichten: 310
Geregistreerd: 27-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 21:56

Hai, mijn paard wilde ook niet stil staan. Ik moet nu iedere keer tijdens de les halthouden en lange teugel geven. Iedere keer als ze een pas naar voren doet doe jij steeds weer een pas naar achter net zo lang totdat ze stil blijft staan. Nu als ze druk buiten is kan ik haar met lange teugel stil laten staan en heeft ze volledig vertrouwen in mij. Succes ermee, hoop dat het lukt OK dan!

M3isSi3j

Berichten: 3180
Geregistreerd: 19-12-03
Woonplaats: Monster/Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-04 11:44

Cassidy"]
[quote="MinX schreef:
Controleer ook even of je zadel wel goed zit, en of het paard geen pijn heeft. Mijn ervaring leert me dat een paard iets niet "zomaar" doet. Er zit altijd een reden achter. Zoek de fout, heeft het pijn, geef je een tegenstrijdige hulp, zit je verkeerd, noem maar op. De oorzaak wegnemen is 1000 maal beter dan alleen de symptomen aanpakken.


En als het probleem tussen de oren zit (verlatingsangst of klever?) Hoe los je dat dan op? Niet alle problemen zijn te wijten aan een slecht passend zadel, verkeerde houding o.i.d. Sommige paarden hebben gewoon een binnenbrandje gehad...Lips are sealed
[/quote]


ben ik het mee eens.. de mijne weet ook dondersgoed wanneer ze richting voerbak gaat en heeft totaal geeen last van der rug of iets dergelijks..

Wat wij hebben gedaan, gewoon iemand er naast zetten (mn vader) die heeft grote handen en een zware stem.. Stapketting door het bit en net zo lang stil staan tot ze het opgeeft.. duurde ff maar ze galopeert niet meer op der plek bij het laatste verkeerslicht!

Wat idd ook al eerder is gezegt, gewoon met der kop tegen een paal zetten, snapt ze het ook snel genoeg.. en overal concentent doen en oefenen ook op de heen weg, als ze het daar goed doet heel overdreven belonen.

Shoot Annika en Sophie.. Ook een shoot van je paardje!? PB snel!

Muizje

Berichten: 1930
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-04 16:30

Stekeltje schreef:
Hai, mijn paard wilde ook niet stil staan. Ik moet nu iedere keer tijdens de les halthouden en lange teugel geven. Iedere keer als ze een pas naar voren doet doe jij steeds weer een pas naar achter net zo lang totdat ze stil blijft staan. Nu als ze druk buiten is kan ik haar met lange teugel stil laten staan en heeft ze volledig vertrouwen in mij. Succes ermee, hoop dat het lukt OK dan!

Hoe bedoel je die pas naar achteren?

Vrijgezel #4(#64)-Terrabokker #2
Ik ben niet nieuwsgierig, ik wil gewoon graag alles weten

vrolijk
Berichten: 1822
Geregistreerd: 17-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-04 18:23

Cassidy schreef:
Je paard weet gewoon dat je op weg bent naar huis en wil daarom steeds harder.
Wat je moet doen is omkeren. Op het moment dat je paard denkt dat jullie thuis zijn, draai je om en maak je de buitenrit nog een keer. Is ze op de terugweg weer zo drammerig draai je weer om, doe je het nog een keer. Tot het moment dat ze door heeft dat ze met drammen niets uithaalt.

Dit moet je oefenen op een dag dat je veel tijd hebt, zaterdag of zo. Trek er de hele dag voor uit. Zondag doe je hetzelfde, en dan moet het eigenlijk over zijn.
Wees vooral konsekwent, zie niets door de vingers, ook niet stoppen omdat jij moe bent, want dan heeft ze alsnog haar zin.
Succes ermee.



dit heb ik ook gedaan
al deed mij paard het andersom Verward
(heen snel terug langzaam)

dit heeft bij mij erg goed gewerkt

blackheart

Berichten: 3116
Geregistreerd: 07-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-04 19:17

Ik heb dus het probleem dat ze omdraaien en terug sjeesen in galop
wat dan uitloopt in een gevecht!
het zijn ex-manege pony's dus hartstikke hard in de mond, ik kan ophoudingen maken als ik wil maar ze gaan er ook gewoon tegen in...
en diep in het zadel
ik heb zelfs eens gezaagd.. en dat was echt noodzakelijk!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 65 bezoekers