Rijden ZONDER neusriem??

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Mellien
Berichten: 1121
Geregistreerd: 23-03-01
Woonplaats: Warffum

Rijden ZONDER neusriem??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-12-01 20:37

Laatst ging ik bij een westernles kijken en zag haast alleen paarden zonder neusriem rondlopen. Nou vind ik dat zelf best mooi/stoer staan en Pjelk heb ik ook weleens zo gereden maar nu vroeg ik me af of het voor een paard uitmaakt. Heeft die er ook hinder van als hij zonder neusriem wordt gereden?


Lievemeid
Berichten: 9097
Geregistreerd: 09-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-01 20:47

Ik rijd met een lage en gecombineerde neusriem. En ik heb ook een hoofdstel zonder neusriem. Ik denk dat het paard wel merkt dat de druk op zn neus weg is, maar met rijden merk ik geen verschil.


N00tje

Berichten: 7734
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-01 22:56

ik rij op berdien ook vaak zonder neusriem, ze is dan net zo eigenwijs en sterk als met neusriem Frusty Frusty Lips are sealed ... dus het maakt (bij berdientje) geen verschil Haha!

Doe wat je niet laten kunt... Maar laat wat je niet doen kunt...

ikke

Berichten: 37524
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-01 23:26

Eigenlijk is een neusriem een bewijs van onkunde van de ruiter. Ik heb dit al eens ergens meer uitgelegd.
Eigenlijk dient de neusriem om de mond dicht te zetten, zodat ie z'n mond niet open kan doen, en zich daarmee aan het bit onttrekken.
Deze reden is echter al lang verdwenen in het ongrijpbare verleden, en dus rijdt iedereen braaf met neusriem, omdat dat nou eenmaal zo geleerd wordt. Een beetje hetzelfde als waarom we links opstappen.

It will never be perfect. Make it work. --Live--

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

geral

Berichten: 3604
Geregistreerd: 25-08-01
Woonplaats: hm niet belangrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-01 00:00

nou ik weet zeker dat niet iedereen met neusriem rijdt Ikke
op bokt genoeg die zonder rijden, of het vorig topic hierover niet goed gelezen
Haha!

ikke

Berichten: 37524
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-01 00:09

Ik wil helemaal niet beweren dat iedereen hier met een neusriem rijdt, op dat topic staat zelfs een reactie van mij over zonder rijden.
Ik wil alleen maar aangeven waar het vandaan komt, evenals dat links opstappen. Ook daar is in het verleden het nodige over gezegt, ook hier zijn mensen die links en rechts opstappen.

It will never be perfect. Make it work. --Live--

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-01 00:12

Yep. Hoofdstel en zadel zijn ook duidelijk bewijs van onkunde van de ruiter. De ware ruiter he, die rijdt gewoon paard zonder vanalles en nogwat. Misschien is de beste ruiter wel degene die er niet op rijdt, want dat is natuurlijk het natuurlijkst van allemaal.....
Haha!

Nothing tastes as good as being lean feels *profielupdate*
Goed voornemen 2007: Sommige PBtjes slippen er nog wel eens tussendoor... dus mocht je geen respons krijgen; stuur svp nog eens en niet boos worden hoor Haha!

aglaranna

Berichten: 449
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België, vlaams-brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-01 00:12

Hey!

Mmm, ik heb ook een tijdje zonder neusriem gereden, waarom zou dat nodig zijn,en eh... dat is toch alleen maar ambetant voor het paard...

Maar toen hoorde ik dat die neusriem wel degelijk een functie heeft hoor...
Warre wordt met westerntuig bereden, met een lichte stang, en daar kan je mits kinketting, de neusriem dus weglaten, maar een stang blijft zowat vanzelf op z'n plaats.

Marit heeft een dubbele neusriem en daar had ik dus de onderste weggelaten, ook dit mag NIET!!! Naar het schijnt is dat met momenten ontzettend pijnlijk voor het paard wanneer je de teugels aanneemt. Ik heb dit alles zitten opzoeken op I'net en in boeken en dit alles werd inderdaad bevestigd... Shame, shame, dus...
Dus, laat allen die neusriemen aan tenzij je met een stang rijdt...

Liefs en greetz,

Aglaranna

Die fjorden, die gaan nog al, hé!!! Knipoog yeahhaaaaaa

aglaranna

Berichten: 449
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België, vlaams-brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-01 00:15

het heeft dus ook niets te maken met traditie, en eh... links opstappen...
het is wel degelijk nodig om het bit op zijn plaats te houden en het paard niet te bezeren!
Hoewel ik het ook een zalig idee vond, zo zonder neusriem, lekker vrij.

Die fjorden, die gaan nog al, hé!!! Knipoog yeahhaaaaaa

kilancatje
Berichten: 360
Geregistreerd: 02-12-01
Woonplaats: Zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-01 00:22

hoi nou ik heb op m'n pony ook heel vaak zonder neusriem gereden maar ik merkten ook geen verschiel

Killy Hoop Dat ut daar beter met je zal gaan Boos! (K)

kilancatje
Berichten: 360
Geregistreerd: 02-12-01
Woonplaats: Zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-01 00:24

maarja bij me paard die doet dan steeds z'n mond open maar nu gaat het wel goed ik heb het nu alweer heel lang niet gedaan maar de laatste keer geing het net als normaal

Killy Hoop Dat ut daar beter met je zal gaan Boos! (K)

ikke

Berichten: 37524
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-01 00:31

Dat bedoel ik dus. Heb ik elders ook al eens geschreven. Het openen van de mond is een teken van verzet, een teken dus dat de ruiter ergens iets (nog) niet goed doet. Rijden zonder neusriem kun je dus gebruiken als controle voor jezelf: doet ie z'n mond open, ben je nog niet goed bezig, houd ie z'n mond dicht, doe je het goed. Het is kort door de bocht, maar het is wel de essentie.

Dat een bit door de neusriem op z'n plaats wordt gehouden is onzin, dat zou betekenen dat een engelse (hoge) neusriem nooit zou kunnen.

It will never be perfect. Make it work. --Live--

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

aglaranna

Berichten: 449
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België, vlaams-brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-01 00:32

Mja, ik ondervond ook geen verschillen zonder neusriem, maar naar het schijnt is het toch zeer pijnlijk voor het paard.
Het kan zelfs snijden in hun tong?!

Die fjorden, die gaan nog al, hé!!! Knipoog yeahhaaaaaa

ikke

Berichten: 37524
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-01 00:35

Het bit is zo scherp als de hand van de ruiter, dus als je je paard z'n mond stuk rijdt op het bit, dan ben je behoorlijk lomp bezig geweest. Ik spreek uit ervaring, ik weet hoe lomp je moet zijn om een paardenmond stuk te rijden, het is mij in het verleden tot mijn schande wel eens overkomen, maar ook daar heb ik weer van geleerd.
Verwondingen aan de tong, daar heb ik nog nooit van gehoord, althans niet door het bit.

It will never be perfect. Make it work. --Live--

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-01 14:01

Een goede ruiter heeft geen neusriem nodig. Als je z'n mond dicht moet snoeren omdat 'ie anders met z'n waffel wijd open gaat lopen, dan wordt het tijd om te stoppen met rijden en kippen te gaan houden. Hetzelfde als je een neusriem nodig hebt om het bit rustig op de plaats te houden; dat betekent dat de ruiterhand die dus teveel door de mond heen zit te raggen.

Een uitzondering wil ik maken voor beginnende ruiters (die kun je niet verwijten dat hun hand nog niet stil is, hoewel daar door maneges beter mee omgegaan zou moeten worden) en jonge paarden. Die zie ik het liefst met een lage africhtingsneusriem, tot ze weten wat er precies bedoeld wordt met het sturen. Hoewel ik nog veel liever een jong paard met bosal of sidepull zie....

Cer

Berichten: 30144
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-01 17:16

Hm, meestal rij ik zonder neusriem en soms met. Maar aangezien je in westernwedstrijden (met 'stang' zowel als met trens) geen neusriem mag dragen, moet je er toch naartoe dat je paard zonder neusriem kan lopen. Net wat eerder al gezegd werd, met neusriem rijden is jezelf een beetje in de maling nemen. Als het goed loopt, en het paard is goed in de hand, gaat die mond niet open. Maar als je die mond dichtsnoert dan valt het niet zo op. Dus lijkt het heel wat, maar als je dan de neusriem eraf haalt, blijkt er van alles niet te kloppen Lachen

Over dat 'snijden' van de trens als je zonder neusriem rijd, daar weet ik niet zoveel van. Ik weet wel dat ik eens een dressuurpaard gereden heb, waarbij het onderste riempje van de dubbele neusriem, zo irritant tegen de trens aandrukte, dat ik em dr af heb gehaald. Ik heb herhaaldelijk aan eigenaar en instructrice gevraagd waarom dat paard met een dubbele neusriem gereden moest worden (als westernruiter ben ik niet zo op de hoogte van sommige 'engelse' gebruiken) maar steevast was het antwoord: Omdat dat moet. Nou sorry hoor, daar kan ik niet zoveel mee. En als dat onderste neusriempje constante druk op de trens geeft, is het paard niet alert op lichte handhulpen, dus ik heb em dr af gehaald Haha!

Nou moet ik zeggen dat 'western' trensjes wat beter in de mond liggen (met kinriempje erbij) dan engelse watertrenzen (meervoud??). Maar zoals ik al zei, ik ben niet echt op de hoogte van het hoe en wat van engelse spullen. Zelf rij ik met een Myler trens, die heeft wat grotere ronde ringen zodat de druk op de mondhoek wat beter overkomt, en met of zonder neusriem blijft dat goed stabiel in de mond liggen. Met jonge (wat sterkere) paardjes die het nageven nog niet zo goed begrijpen, rij ik met een gewone hoge neusriem, waar twee vingers (op zn kant) tussenpassen, en zodra het paardje nageeflijkheid begrijpt, kan die neusriem dr gewoon weer af... En als ik dan een oefening doe, waarbij de mond opengaat, betekent dat alleen maar dat die oefening nog niet goed gaat, dus..oefenen Lachen

Evy

Berichten: 7652
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-01 20:58

Sonja schreef:
Een goede ruiter heeft geen neusriem nodig. Als je z'n mond dicht moet snoeren omdat 'ie anders met z'n waffel wijd open gaat lopen, dan wordt het tijd om te stoppen met rijden en kippen te gaan houden. Hetzelfde als je een neusriem nodig hebt om het bit rustig op de plaats te houden; dat betekent dat de ruiterhand die dus teveel door de mond heen zit te raggen.



Maar wat nou als je paard ervandoor gaat en je wilt hem tegenhouden maar hij doet zijn mond open (als je met zonder neusriem rijdt) ben je dan ook verkeerd bezig?

Annelien (Moneymaker x Renovo) ZZ-Zwaar startgerechtigd *\o/*

ikke

Berichten: 37524
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-01 22:46

Heb jij dan werkelijk de illusie dat je je paard alleen op trekken aan de teugels, het bit kunt stoppen? Dan zou ik eerst mijn testament opmaken, alvorens weer op een paard te gaan zitten.
Waar je wel op moet letten, is dat het bit op z'n plaats blijft zitten, bijvoorbeeld door een kinriempje o.i.d. aan te brengen. Ook bij een gewoon trensje. Anders kun je inderdaad behoorlijke problemen krijgen met behoorlijk onbestuurbare paarden.

It will never be perfect. Make it work. --Live--

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Lunatic

Berichten: 737
Geregistreerd: 01-06-01
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-01 23:18

Ik heb een gewoon hoofdstel met een gecombineerde neusriem, maar die 2 riempjes doe ik altijd net vast. Eigenlijk meer voor het uiterlijk ofzo, nu ik erbij nadenk.

Dan heb ik ook een vraag: ik rijd mijn buitenritten altijd met een blauw westernhoofdstel. Daar doe ik dan het KK Ultra dubbelgebroken bit in waar ik altijd mee rijd. Die heeft (belachelijk) grote ringen en trek ik niet door de mond heen, een knappe die dat wel kan Knipoog , maar moet er nu toch nog een riempje tussen de bitringen voor het geval dat?????

In de Divoza gids bijv, staan op alle plaatjes paarden met westernhoofdstellen zonder tussen riempje Verward .

Poetic Dante Lunar 1.51 m en dus officieel E-pony!

ikke

Berichten: 37524
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-01 23:31

Tja, als jij ervan overtuigd bent dat die bitringen met geen mogelijkheid door de mond getrokken kunnen worden, prima. Persoonlijk neem ik daar liever geen risico mee, een lederen vetertje doet wonderen en het is een kleine moeite.
Het feit dat Divosa foto's zonder riempje afdrukt, wil nog niet zeggen dat het dan verstandig is om daarmee buiten te gaan rijden. Als je kritisch door de catalogus kijkt, dan vindt je nog veel meer van dit soort "levensgevaarlijke" situaties.

It will never be perfect. Make it work. --Live--

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Lunatic

Berichten: 737
Geregistreerd: 01-06-01
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-01 00:22

Ik zeg ook niet dat Divoza slim is, ik erger me gek aan die totaal verkeerde afbeelding van het elastiek bijv Frusty .
Maar ik zie hier nooit westernruiters en op de clinic van laatst hadden ze wel van die tussenriempjes. Alleen waren dat ook allemaal kleine bitringen.

Vandaag bijv heb ik tijdens onze buitenrit een aantal keren ernaast gelopen omdat het glad was en dan zie ik dat de bitringen er niet doorheen kunnen. Nou is het wel zo dat ik idd echt met 1 hand en een los teugeltje kan rijden en nooit aan de 'rem hoef te trekken'.

Ik ben van mening iig dat je ook zonder neusriem moet kunnen rijden. Ik rijd ook vaak zonder zadel, met een halster en een touwtje, dat is ook nooit een probleem. Ik zie veel mensen om me heen die neusriemen maar aansnoeren, terwijl ik hem altijd op het eerste gaatje net vast doe Verward .

Poetic Dante Lunar 1.51 m en dus officieel E-pony!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-01 09:19

Evy schreef:
Maar wat nou als je paard ervandoor gaat en je wilt hem tegenhouden maar hij doet zijn mond open (als je met zonder neusriem rijdt) ben je dan ook verkeerd bezig?


Als 600 kg paard ervandoor gaat, wil jij dat dan stoppen door met je 60 Verward 70:? 80 Verward kilo aan het bit te gaan hangen?
Als je zo moet rijden, redt die neusriem je ook niet meer.....
(Of misschien rij ik zo raar, ik rij mijn paard terug met een combinatie van zit, teugel en stemhulp. Als ik met m'n volle gewicht aan het bit ga hangen, is dat ongeveer net zo verstandig als van onze flat (12 verdiepingen) afspringen...)

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-01 09:58

Hoe zetten jullie een paard stil dan als ie aan de kletter gaat ?uit zijn mond blijven begrijp ik.. maar als het paard door je stemhulpen/ zithulpen door denderd?

Moonlight deed dat namelijk die reed ik in de bak nog wel eens zonder neusriem want dat vind ik mooi bij een arabier.
Buiten nooit, opvangen met je zit geen reactie hand sluiten was meteen mondopen en schudden met het hoofd. en dus met een africhtingsneusriem naar buiten.
oei wat ben ik een mega slechte ruiter zeg! hoe hadden jullie het opgelost?

Als Lot aan de kletter gaat (heel zeldzaam maar ook hij blijft een paard) en ik krijg geen reactie op zit/ stem dan trek ik de rem erop.
Ik hang dan zo hard ik kan in de mond. (oooh zielig!!!)
desmoods met mijn gewicht aan 1 teugel als je paard een beetje normaal in zijn mond is voelt ie dat echt wel hoor.
maar wederom de vraag als jullie dat dus niet doen.. hoe zetten jullie je paard dan stil wacht je tot je onder een auto komt of tot ie uitgerend is

kortom bij een paard aan de kletter zit ik in zijn mond en ik rijd zonder maar meestal met neusriem.. tjee wat ben ik een Extreme duivel

sorry ikke en sonja misschien niet zo zwart /wit zien?

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-01 18:38

Hahaha... Bij deze nodig ik Ikke en Sonja uit om op Iwaldo te klimmen. Dan race ik er even langsop met een ander paard en dan mogen jullie hem stil zien te krijgen zonder in zn mond te trekken.

Trust me, achterover zitten, hooooo zeggen, vind ie een lachertje. Ik vraag me dan af of jullie wel eens op een op hol geslagen paard hebben gezeten en ben heeeeel benieuwd hoe je die teruggekregen hebt (in mijn geval dus met één teugel een zijpad ingetrokken en met de kop tegen de boom geparkeerd)

Toch blij dat ik er een neusriem en sperriempje aanhad want anders had ie nu toch geen tanden meer gehad denk ik.

Nothing tastes as good as being lean feels *profielupdate*
Goed voornemen 2007: Sommige PBtjes slippen er nog wel eens tussendoor... dus mocht je geen respons krijgen; stuur svp nog eens en niet boos worden hoor Haha!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 3heathcliff5, guppekop, kwinney, Loe_Loe, mosimonster en 110 bezoekers