hoofdstel over de oren doen is eng wat kan ik hieraan doen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
SuuZ
Berichten: 150
Geregistreerd: 23-12-01
Woonplaats: son

hoofdstel over de oren doen is eng wat kan ik hieraan doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-12-01 17:15

mijn pony vind het heel eng als ik het hoofdstel over zijn oren doe. bit indoen gaat makkelijk en hoe snel of voorzichtig ik het hoofdstel ook over de oren doe ze begint toch te schudden met haar hoofd en heen en weer te bewegen met haar hals. ik heb alles geprobeerd. als het eenmaal omzit is er niks aan de hand wat kan ik hier tegendoen

paardrijden is vallen en....nog meer vallen.


DubbelFun

Berichten: 88503
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-01 17:27

Probeer eens je pony te laten wennen met alleen aanraking aan zijn hoofd, oren en kruin. Beloon hem als hij dat goed vind. Doe het rustig aan en forceer niks.
Als hij dat accepteert zal ook het hoofdstel geen probleem meer zijn.

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-01 18:04

hmm heeft je paard dat alleen met het hoofdstel en niet met een halster???

SuuZ
Berichten: 150
Geregistreerd: 23-12-01
Woonplaats: son

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-12-01 18:05

met het halster is het minder. kweet ook niet waarom
eigenlijk helemaal niet

paardrijden is vallen en....nog meer vallen.

Felice

Berichten: 3096
Geregistreerd: 04-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-01 18:19

Ik heb wel eens ergens gelezen dat paarden het niet fijn vinden als ze niet ruim om zich heen kunnen kijken. Misschien zit je er wel met je arm voor? Als dat zo is probeer dan eens het via achteren te doen zeg maar. Als dat niet zo is dan weet ik het niet, veel succes!

Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter, and those who matter don't mind.

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-01 21:23

Bij Razinda was het hoofdstel indoen in het begin een drama. Nu, bijna een half jaar later, gaat het eindelijk goed. D.w.z. dat ik het nu voor elkaar krijg, bijna niemand anders lukt het bij haar. Het enige wat je kunt doen is gewoon door proberen, als het is gelukt uitbundig belonen en na een tijd zul je merken dat het beter gaat. Er zijn geen trucs voor.

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl


leonietjuh

Berichten: 11
Geregistreerd: 15-09-01
Woonplaats: hengelowwww

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-01 21:42

mischien heeft je paardje wel last van de spieren bij zijn oren.. dit had de pony van mn vriendin ook..
we hebben er een fysiotherapeut bij gehad ( ze had last van alle spieren) en toen heeft hij ut op 1 of andere manier gemaseerd en nu kun je gewoon weer aan der oortjes komen.. zei deed dit dus ook omdat ze daar pijn had.
mischien heb je hier iets aan.. *LOL* nou ja in ieder geval suc6 der mee Lachen
gr

**ik vind ut zow fijn om leonie te zijn**

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-01 21:52

Oh god, wij hadden een tuiger die het ook niet wilde, knettergek werd je van die bok want hij schopte je in mekaar als je gewoon doorzette. Met heel veel brok en heel veel geduld kregen we het toch op en dan was het goed. Hij vond het doodeng als je aan zijn oren kwam. Ze hebben hem in een verleden behoorlijk onterecht op zijn sodemieter gegeven en een oorpraam opgezet en toen ging hij als klap op de vuurpijl ergens anders nog met kar en al in de sloot en zat hij dus vol trauma's.

Advies: blijf rustig, neem de tijd en pak gewoon brok en blijf hem brok voeren ondertussen (of iemand anders) en praat hem zijn hoofdstel in!

SuuZ
Berichten: 150
Geregistreerd: 23-12-01
Woonplaats: son

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-12-01 02:21

thnx
ik hoop dat het zo gaat lukken
mijn vorige pony wilde nooit werken en wilde daarom nooit zijn hoofdstel om. bit geen probleem maar de rest. daarom maakte ik hem altijd vast met halster zodat hij zijn hoofd niet omhoog kon doen en deed het hoofdstel eroverheen daarna halster er onderuit. als er mensen bij waren deden we het samen. de een hield het hoofd naar beneden ander het hoofdstel erover. na een tijdje ging ik het zelf proberen en ging het helemaal goed. geen probleem alleen bij anderen wilde het meestal niet zo goed lukken.

paardrijden is vallen en....nog meer vallen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-01 03:11

Om het jezelf makkelijker te maken, kun je de bakstukken een gaat je lager doen. Op die manier krijg je het hoofdstel makkelijker en sneller over de oren heen, zonder dat je hoeft te mieren. Als het nodig is, zet je ze weer een gaatje strakker als het hoofdstel zit. Koekie erin en klaar.

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-01 08:46

En misschien kun je ook nog eens proberen of je gewoon bijv. in de stal wel met je handen aan zijn oren/hoofd mag komen? Alle plekjes enzo...
Veel doen in elk geval, dat maakt het allemaal wat makkelijker.
Ook al is hij er al aan gewend, dan nog blijven oefenen met aanraken oren en plekken in die buurt, ook op momenten dat hij niet hoeft te worden opgezadeld, en alleen maar wat lekkers krijgt Vingers aflikken .
Doet hij het dan ook, als hij niets hoeft en mag blijven in de stal?
Heel veel succes, en laat je even weten hoe het na een tijdje is, of je een oplossing gevonden hebt waardoor het beter gaat?
Ik ben heel nieuwsgierig namelijk Haha! .

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: Belgiƫ (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-01 10:22

Wat goed helpt als je pony kopschuw is, is aan zijn oren komen tijdens het eten. Het is misschien een beetje link, maar na een tijd dat telkens gedaan te hebben, gaat hij het appreciƫren en gewoon leuk vinden (sommigen beginnen dan te grommen Lovers ).
Laatst bijgewerkt door visje op 01-01-02 14:49, in het totaal 1 keer bewerkt

sl0wm0ti0n
Berichten: 2812
Geregistreerd: 25-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-01 19:22

Toen ik mij n paard net kreeg was het ook een ramp! Ik werd door de hele stal getrokken, hij vond het duidelijk heel eng.
Met zijn halster deed hij het minder, maar toch als hij in de wei stond en ik wou hem halen dan ging hij gewoon weg rennen omdat hij bang was dat ik het halster om zou doen.
Als ik hem eenmaal de stal in had gedreven en rustig het halster probeerde om te doen was er niks aan de hand.
Hi9j heeft een tijdje gehad dat hij echt niks anders om wou dan een halster, ik heb toen nog een tijdje met een hoofdstel gereden zonder neus riem alleen een bit met bakstukken die haalde ik dan los aan 1 kan en die deed ik dan voorzichtig achter zijn oren langs en klikte later dan de frontriem erop. dat was op zich wel een uitvinding, voor eventjes.. Maar ik ontliep als het ware gewoon het probleem.
Ik heb heel rustig geoefend iedere keer, je moet vooral niet boos worden! dat is het stomste wat ej kan doen!
In het begin dacht ik nl. dat mijn paard zich aanstelde, maar toen ik later de oude eigenaresse hierover informeerde bleek dat toen hij jong was en bij een trainings stal stond en er voor het eerst met hem gesprongen werd hij weigerde voor een nogal hoge hindernis en dat ze hem toen een klap met een longeer zweep tussen zijn oren hebben gegeven.
Frusty Vandaar kan ik nu nog wel begrijpen dat dat toch wel gevoelig bij hem ligt.

Gewoon rustig blijven proberen dus, nix forceren!


xx


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, jokesonyou en 20 bezoekers