voor en nadelen haflinger

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
oxborn

Berichten: 448
Geregistreerd: 02-03-04
Woonplaats: ergens in Noord-Holland

voor en nadelen haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-04-04 15:09

nav de topic over de voor en nadelen van een fries, vroeg ik me af wat jullie de voor en de nadelen van een haflinger vinden.

Lijkt me erg leuk om te weten, omdat ik helemaal verslaafd ben aan haflingers en deze eerst niet wilde kopen omdat het een kinderpony zou wezen en je er toch niet mee zou kunnen.

Ik ben benieuwd.


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 16:01

oxborn schreef:
nav de topic over de voor en nadelen van een fries, vroeg ik me af wat jullie de voor en de nadelen van een haflinger vinden.

Lijkt me erg leuk om te weten, omdat ik helemaal verslaafd ben aan haflingers en deze eerst niet wilde kopen omdat het een kinderpony zou wezen en je er toch niet mee zou kunnen.

Ik ben benieuwd.


Dat het een kinderpony is, is over het algemeen echt dikke onzin.
En met een haflinger kan je juist heel veel, alleen hij zal ws. nooit echt uitblinken in de dressuur en springen, maar ze kunnen het heel aardig en doen er hard hun best voor, snap je?

Voordelen vind ik :

- Sterk karakter
- Zachtaardig karakter
- Robuust
- Doorzettingsvermogen
- Ze kunnen lekker met je rommelen
- Vrolijk
- Veelzijdigheid

Nadelen vind ik

- Sterk
- Eigenwijs
- Soms erg lomp

Leo

Berichten: 50033
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 16:36

Een haflinger als kinderpony Verward Hartstikke grote fabel, ze zijn veels te sterk en eigenwijs Scheve mond

Voordelen van de haflinger (voor zover ik kennis heb van haflingers)

- lief karakter
- Sterk en robuust; zodat je niet zomaar te groot voor ze bent
- Leergierig
- idd veelzijdigheid vrolijk
- Erg aanhankelijk
- snel op conditie
- slim
- Ze laten erg veel met zich doen

Nadelen:

- Ook dat ze sterk zijn Scheve mond
- Eigen wil
- idd lomp Scheve mond
- Tja, het is maar wat je nadelig vind. Ze komen niet ver in de sport, maar voor ruiters als ik is dat helemaal niet erg Lachen

..
The music of this awe
Deep silence between the notes
Deafens me with endless love

..

dagmach
Berichten: 551
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 20:28

Kijk even op de Haflingersite,loopt een Haf Z dressuur tussen de paarden.
Een haf met de juiste ruiter kan ver komen OK dan!
Helaas wordt de Haflinger vaak door kinderen en/of beginners aangeschaft door zijn vriendelijke uitstraling,ja wordt je niet snel z dressuur.

snuffel
Berichten: 218
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: Vleuten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 07:28

Er wordt idd reclame mee gemaakt dat haflingers zulke fijne kinderponys zijn. Ik zet daar grote vraagtekens bij. Ze zijn supereigenwijs en sterk als ze iets in hun kop hebben. Op die van mij zet ik geen kind, en die laat ik er ook niet mee lopen.
Maarrrrrr....
ze zijn juist zo leuk omdat ze zo eigenwijs zijn. Ze hebben een echt eigen willetje en als ze iets in hun hoofd hebben....

Nog wat voordelen:
- lief karakter;
- over het algemeen rustig op stal;
- sober;
- veelzijdig;
- stoer;
- vrolijk;
- gezellig;
- grappig.

Nadelen:
- supereigenwijs;
- sterk;
- onhandig/lomp.

Kan ff niets meer verzinnen, maar ik ben superblij met mijn keuze voor de haflinger. Je moet idd niet de ambitie hebben ver in de sport te komen. Kan wel hoor, maar de gemiddelde haflinger komt niet superver.
Tot zover mijn lofzang over de haflinger.
Meer info, pb me maar.


Leo

Berichten: 50033
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 11:35

Ja ik weet dat ze ver kunnen komen met de juiste ruiter Maar idd worden ze voor dit doel haast nooit aangeschaft Scheve mond

..
The music of this awe
Deep silence between the notes
Deafens me with endless love

..

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 11:39

Ik vind de voordelen:

* voordelig in onderhoud (hebben weinig brok nodig)
* zijn 'gezond'(of sterk, hoe je het noemen wilt, de mijne is nooit ziek geweest)
* Vrolijk, weet je altijd op te peppen

Nadelen:

* Lomp
* Brutaal
* Eigenwijs
* Dominant (als hij daar de kans voor krijgt)

wouterpaard

Berichten: 3143
Geregistreerd: 18-02-04
Woonplaats: sappemeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 15:45

nou echt geen kinderpony! Sommige wel maar bij ons op de manege zijn er maar 2 vanaf het ongeveer het begin (manege ongeveer 26 jaar oud) Die er nog steeds zijn, de rest hadden allemaal kuren!

Voordelen:

- niet veel stallingskosten.
- niet veel kosten voor het voer.
- lief.
- slim.
- als ze willen kunnen ze heel veel.
- over het algemeen rustig.
- zijn heel erg sterk.
- veelzijdig.

Nadelen: de halfinger streken Haha!
- sterk.
- slim.
- eigen wil.
- die van mij doet soms alsof hij dingen niet meer snapt.

Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 20:58

oxborn schreef:
Lijkt me erg leuk om te weten, omdat ik helemaal verslaafd ben aan haflingers en deze eerst niet wilde kopen omdat het een kinderpony zou wezen en je er toch niet mee zou kunnen.


mijn haflinger is een super kinderpony OK dan! door haar betrouwbare en lieve karakter. ze weet heel goed wanneer er een kind op haar rug zit en dan is ze extra voorzichtig. maar verder is het best een pittig tantetje, als ze enthousiast wordt (bijvoorbeeld met buitenrijden of naar het land brengen) kan ze wel erg sterk/opdringerig zijn. dat ze zo lief is met kinderen zie ik alleen als een voordeel, want verder is het absoluut geen dooie Schijnheilig en dus ook een hele leuke pony voor iemand die wat meer ervaring heeft..

nadeel van de haflinger vind ik dat ze door hun bouw wat beprekt zijn in de sport.

Liesbethje

Berichten: 1070
Geregistreerd: 04-01-03
Woonplaats: Oud Beijerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 08:32

Als je een kind op Staar zet zal hij er niet in een keer gebruik van maken maar om nou te zeggen dat mijn haflinger een kinderpony is, nee

Voordelen van een haflinger:
veelzijdig
trouw karakter
werkwillig
doorzetter

nadeel:
het is geen voor de dressuur gefokt soort
heel sterk
eigenzinnig

maarre ondanks dat ik niet het nieuwe type haflinger heb ben ik vorige week in de les begonnen met keertwending en travers Bloos

Trots! Z2+ 1 met mijn gouden topper *\o/*
Trots! Rubriekskampioen Z1 NHPS Divoza dressuurcompetitie 2015

Bollee

Berichten: 475
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 13:50

Leo_ke schreef:
Een haflinger als kinderpony Verward Hartstikke grote fabel, ze zijn veels te sterk en eigenwijs Scheve mond

)


Vergelijk eens met arabieren, achal teke's en dat soort paarden??
En sommige haffies zijn helemaal nie zo sterk en eigenwijs, ik ken er een paar hele brave...

Hallo??

ponyjongen
Berichten: 110
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: noordholland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 14:24

Hoi,
Ik vind haflingers ook geen kinderponies. Je moet heel consequent en duidelijk met ze omgaan, dan zijn ze HEEL leuk. Ook denk ik dat een goed opgevoede oudere haflinger wel als kinderpony gebruikt kan worden. Uitzonderingen daar gelaten natuurlijk, maar meestal is dat door verkeerde opvoeding! Een topsportpony zal een Haflinger niet gauw worden, maar een topveelzijdigheidsbeestje wel! Die van mij blinkt daar in uit. Hij kan van heel veel verschillende dingen een beetje en dat vind ik het allerleukste aan een Haf! *LOL*

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 15:41

ponyjongen schreef:
Hoi,
Ik vind haflingers ook geen kinderponies. Je moet heel consequent en duidelijk met ze omgaan, dan zijn ze HEEL leuk. Ook denk ik dat een goed opgevoede oudere haflinger wel als kinderpony gebruikt kan worden. Uitzonderingen daar gelaten natuurlijk, maar meestal is dat door verkeerde opvoeding! Een topsportpony zal een Haflinger niet gauw worden, maar een topveelzijdigheidsbeestje wel! Die van mij blinkt daar in uit. Hij kan van heel veel verschillende dingen een beetje en dat vind ik het allerleukste aan een Haf! *LOL*


Uche-uche... Grapje zeker? Verward

ponyjongen
Berichten: 110
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: noordholland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 15:51

Zeker geen grapje!Mijn Haf was een draak als 3 jarige hengst! Nu is hij 9 en, na heel veel problemen, een toppertje! Tong uitsteken

Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 15:56

De haflinger is in mijn ogen wel een echte gezins pony..

daarmee bedoel ik dat de ouders er ook mee werken(lees ook opvoeden) maar dat de kinderen er ook rustig mee kunnen tutten en rijden.

Verder ligt het eraan hoe oud de kinderen zijn en wat voor ervaring ze hebben.

Ook speelt het karakter van het paard erg mee maar dat vind ik bij alle rassen.

Opvoeden moeten we elk paard, de haflinger staat gewoon bekend om zijn eigenwijze en sterke karakter. Nu is het aan ons de taak om dat juist voor te zijn.

Ja helaas niet op alle punten een 10 bij Felix, hij sleurt me ook nog wel eens mee en neemt een hap gras tijden het rijden. Maar ik kan hem wel laten poetsen door kinderen en ze zouden er ook op kunnen rijden mits ze maar in de bak blijven.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Lieke

Berichten: 11348
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 16:01

Voordelen (mits goed opgevoed):
Rustig
Veelzijdig, je kunt er een meter mee springen, aardig dressuren, ze zijn geschikt voor western en ook nog eens voor lekker buitenrijden.
Vind ze vaak erg mooi.
Kunnen volwassenen dragen
goedkoop in onderhoud
slim

Nadelen:
slim
eigenwijs aangelegd
Niet geschikt voor topsport

Leo

Berichten: 50033
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 16:20

Bollee"]
[quote="Leo_ke schreef:
Een haflinger als kinderpony Verward Hartstikke grote fabel, ze zijn veels te sterk en eigenwijs Scheve mond

)


Vergelijk eens met arabieren, achal teke's en dat soort paarden??
En sommige haffies zijn helemaal nie zo sterk en eigenwijs, ik ken er een paar hele brave...
[/quote]

Dat zijn heel andere rassen die je bijna niet met de Haf kunt vergelijken (in mijn ogen) Ieder ras heeft z'n voor en nadelen.
Een Arabiertje is dan wel sneller en vuriger en sneller aangebrand dan de gemiddelde haf, maar ook makkelijker in de mond. De Haflingers die IK heb meegemaakt onder het zadel stomen maar door... Trekken zich niets aan van het bit

..
The music of this awe
Deep silence between the notes
Deafens me with endless love

..

ponyjongen
Berichten: 110
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: noordholland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 16:32

"De Haflingers die IK heb meegemaakt onder het zadel stomen maar door... Trekken zich niets aan van het bit"

Is dit dan geen "verkeerde opvoeding"? Een paard/pony moet tijdens zijn opvoeding niet de kans krijgen "sterker" te zijn. Als ze dit, ook tijdens de pubertijd, nooit ervaren, weten ze ook niet dat ze sterker zijn en zullen ze het ook niet meer proberen! Uitzonderingen zijn er bij elk ras! Er zijn vast ook Arabieren die keihard in de mond zijn.

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 16:36

Dan heb ik dus een uitzondering.

ponyjongen
Berichten: 110
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: noordholland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 16:48

Of hij neemt je in de maling Haha!
Zijn Hafjes ook erg goed in nl. Zeker een "Star" nakomeling....Star gooit zelfs zijn eigen baas op de grond tijdens de keuring! Weinig respect voor zijn eigenaar! Misschien kunnen de verhoudingen bij jullie ook beter. Mijn ervaring is dat dan zelfs Haflingers "minder bot" worden!
Ik heb als twee "Starnazaten" "goed" gekregen, dus ik geloof er nog steeds in! OK dan!

La_Vie

Berichten: 3186
Geregistreerd: 23-10-03
Woonplaats: Tussen Hoorn en Enkhuizen ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 17:10

Ben het met iedereen eens qua voor en nadelen
Vindt een haf geen kinderpony, daar vindt ik ze te sterk en te eigenwijs voor. Tuurlijk kunnen ze wel lief zijn met kinderen maar op den duur gaan ze toch misbruik maken van dat kleine beetje kracht wat een kind heeft.
Ook zijn hafjes vaak erg enthousiast en daardoor erg lomp en kijken ze niet waar ze lopen. Vaak is de enige gedachte: Eten, Eten en nog meer Eten *LOL* en voor een kind is zo'n paard dan niet makkelijk in de hand te houden (als je ernaast loopt)

:+: Lady & Viënna :+:
Blondes have more fun ;)
Mijn fotografiefacebook : La_Vie Photo

Leo

Berichten: 50033
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 17:15

ponyjongen schreef:
"De Haflingers die IK heb meegemaakt onder het zadel stomen maar door... Trekken zich niets aan van het bit"

Is dit dan geen "verkeerde opvoeding"? Een paard/pony moet tijdens zijn opvoeding niet de kans krijgen "sterker" te zijn. Als ze dit, ook tijdens de pubertijd, nooit ervaren, weten ze ook niet dat ze sterker zijn en zullen ze het ook niet meer proberen! Uitzonderingen zijn er bij elk ras! Er zijn vast ook Arabieren die keihard in de mond zijn.


Het lag bij één pony idd aan de opvoeding. Ze was al 10 en nooit echt ingereden..... En ja, dan kun je er weinig meer mee.... Niet met haar iig, ze was sterk en dat wist ze. Ze wist hoe ze te pakken kon nemen Scheve mond
Verder zijn bijna alle haflingers die ik ken stomers hoor... Niet alleen onder het zadel, die van mij is nog best braaf nu, maar ook aan de hand...
Nouja, ik weet nooit goed hoe ik me uit de woorden moet komen, en aangezien ik via internet vaak verkeerd begrepen word houd ik verder m'n mond wel over mijn mening Lachen

..
The music of this awe
Deep silence between the notes
Deafens me with endless love

..

Amulet

Berichten: 4064
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 17:52

Ach, mijn Stupa zou ook wel aardig dienst kunnen doen als kinderpony hoor. Superbraaf en heerlijk cool, ook al is hij nog maar 3. En die is echt niet perfect opgevoed hoor, maar hij zou het niet wagen om ook maar 1 keer voorbij mij te stormen. En ja, het is OOK een Star nakomeling, het kan dus wel. Lachen

Leo

Berichten: 50033
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 19:33

Leo is een kleindochter van Star, weet ik ook gelijk waar dat vandaan komt Knipoog

..
The music of this awe
Deep silence between the notes
Deafens me with endless love

..

DANIenVLIEG

Berichten: 2512
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 21:10

ze zijn zooooooooooo eigenwijs!!! Om GEK van te worden af en toe AAAAAAAAARGH, sorry had vandaag een aanvaring met mijn halve haf, meneer had moordneigingen naar mij(lees; steigeren en slaan met als doel mijn hoofd )
het zijn af en toe net ezels.

En als je een jong dier neemt vind ik het echt geen kinderpony.
Je moet heel streng en consequent zijn, wil je een leuke haflinger hebben.

Verder zijn ze wel zooo lief en heel aanhankelijk!!! maar wees consequent, anders heb je er niks aan..

leeg zonder Vliegje... 26-03-2001 -- 29-12-2008.. Ik mis je zooo
Mijn arme Vliegje moest veel te snel gaan..


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot en 1 bezoeker