vraagje over weiland

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xcynthiax

Berichten: 3319
Geregistreerd: 11-09-03
Woonplaats: hoogvliet

vraagje over weiland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-04 12:30

mijn merrie gaat dit jaar voor het eerst het weiland op. ik wil nu graag weten van jullie of ik dr nog moet bijvoeren en met wat?
mijn shetje heeft vorig jaar ook al op de wei gestaan bij dr vorige eigenaar. maar moet ik haar ook nog bijvoeren?
ze krijgen nu ongeveer (shet) 1/2 kilo biks per dag en me paard 3 kilo biks per dag.

ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen.

gyzmo

Berichten: 1029
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Dordt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 12:34

Een shet zou ik niet bijvoeren als ze op de wei staat. Die worden toch al snel te dik.
Als je ziet dat je paard echt aanzienlijk afvalt kun je altijd nog bv. hooi bijvoeren. Je paard zou ik wel wat bijvoeren. Althans, dat doe ik wel. Een schepje mueslie met extra vitaminen per dag.

xcynthiax

Berichten: 3319
Geregistreerd: 11-09-03
Woonplaats: hoogvliet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-04 12:35

dus ik hoef geen biks bij te voeren, omdat ze dat natuurlijk gewend is.

gyzmo

Berichten: 1029
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Dordt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 12:38

Voor de shet zou ik het niet doen.
Krijgt ze nu alleen een 1/2 biks per dag of ook hooi / gras / kuil...?

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 12:40

Let wel op met het wennen aan de wei: in het begin echt een uurtje erop en dit langzaam opbouwen. Die eerste periode het krachtvoer minderen. Daarna als ze dag en nacht staat als je hard werkt bijv. 1 schep biks na het rijden: maar alleen als er niet veel gras staat. Mocht ze afvallen meer bijvoeren. De shet 3 brokjes ofzo voor het idee. Verder heeft die echt niets nodig en let op dat hij niet te dik wordt ivm bevangenheid. Een schrale wei waar het gras al een keer afgehaald is of voorgegraasd door koeien /schapen is het beste: minder eiwit. Suc6!

xcynthiax

Berichten: 3319
Geregistreerd: 11-09-03
Woonplaats: hoogvliet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-04 12:42

gyzmo schreef:
Voor de shet zou ik het niet doen.
Krijgt ze nu alleen een 1/2 biks per dag of ook hooi / gras / kuil...?


ja, ze krijgen allebei nog 2x per dag hooi

xcynthiax

Berichten: 3319
Geregistreerd: 11-09-03
Woonplaats: hoogvliet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-04 12:42

Kyona schreef:
Let wel op met het wennen aan de wei: in het begin echt een uurtje erop en dit langzaam opbouwen. Die eerste periode het krachtvoer minderen. Daarna als ze dag en nacht staat als je hard werkt bijv. 1 schep biks na het rijden: maar alleen als er niet veel gras staat. Mocht ze afvallen meer bijvoeren. De shet 3 brokjes ofzo voor het idee. Verder heeft die echt niets nodig en let op dat hij niet te dik wordt ivm bevangenheid. Een schrale wei waar het gras al een keer afgehaald is of voorgegraasd door koeien /schapen is het beste: minder eiwit. Suc6!


ze mogen vanaf 1 mei erop, maar ik wil pas vanaf 1 juni dat ze dag en ancht de wei op gaan. dus wanneer moet ik beginnen met een paar uurtjes?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 13:34