Slokdarmverstopping wat dan te doen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
PintoNatal

Berichten: 5407
Geregistreerd: 08-02-03

Slokdarmverstopping wat dan te doen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-04 20:14

Natal had dus vandaag weer een slokdarmverstopping, maar op het moment dat ie het heeft, moet je natuurlijk de DA bellen maar wat moet je dan doen in de tijd tot de dierenarts er is?

Dizzy

Berichten: 723
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 20:57

Misschien een goede vraag voor de DA?
Ik heb mijn paard met stro gemasseerd (hij had 1x een slokdarmverstopping), omdat ie ook koliek verschijnselen had (door het vele slikken)
Het beste is denk ik rustig houden en misschien de slokdarm licht masseren in de hoop dat de verstopping weggaat?!
Zeker weet ik 't niet...

PintoNatal

Berichten: 5407
Geregistreerd: 08-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-04 08:52

Oke, hartelijk bedankt voor de reactie

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 23:35

geef m vanaf nu elke dag wat zonnebloem olie over zijn brokken, dan worden de slokdarm en de darmen voorzien van een beschermend en beter glijdend laagje Knipoog
is de oorzaak al wel gevonden ? ( slokdarm beschadiging oid?)

timilon
Berichten: 3594
Geregistreerd: 02-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 23:39

wat je kunt doen als het er echt ernstig uitziet,is een heel flexibele tuinslang door zijn neus naar binnen brengen en de verstopping door te duwen...liefst met een trechter wat water er doorheen gieten.
de slang mag absoluut niet stijf zijn en mag ook geen scherpe randjes bevatten...

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 23:50

Dat lijkt me een slecht idee die tuinslang. Wat als je de slang in de luchtpijp duwt? Dat gaat echt verkeerd. Alleen een veterinair kun je zoiets laten doen.
Als je de DA belt kun je direct vragen wat je zolang kunt doen. Dat is het beste dan klakkeloos alles te proberen en zelf te dokteren.

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 00:14

Bravura schreef:
Dat lijkt me een slecht idee die tuinslang. Wat als je de slang in de luchtpijp duwt? Dat gaat echt verkeerd. Alleen een veterinair kun je zoiets laten doen.
Als je de DA belt kun je direct vragen wat je zolang kunt doen. Dat is het beste dan klakkeloos alles te proberen en zelf te dokteren.



idd erg slecht plan!
zulke acties moet je niet zelf uitvoeren en mooi gewoon door de dierenarts laten doen !

PintoNatal

Berichten: 5407
Geregistreerd: 08-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-04 09:22

crossmonster schreef:
geef m vanaf nu elke dag wat zonnebloem olie over zijn brokken, dan worden de slokdarm en de darmen voorzien van een beschermend en beter glijdend laagje Knipoog
is de oorzaak al wel gevonden ? ( slokdarm beschadiging oid?)

Hai, bedankt voor je reactie, de oorzaak is helaas nog niet gevonden, maar over die zonnebloem olie he, mag je idv (inplaats daarvan) ook lijnzaad olie geven?
Ow ja ik heb gehoord dat slobber goed is voor darmen te zuiveren enzo, klopt dat??


Bedankt voor de reacties

Lientje

Berichten: 3891
Geregistreerd: 22-06-01
Woonplaats: Belgie(Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 11:33

Mijn vorig paard had ook regelmatig een verstopping in de slokdarm, hij had het altijd als hij hooi at. Nu bij zijn nieuwe eigenares krijgt hij kuilgras en vansinds heeft hij het niet meer gehad. Ziet er wel akelig uit he! De slokdarm masseren is het beste wat je in tussentijd kan doen en gewoon afwachten tot de dierenarts er is.

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 11:42

hoe ziet dat er uit slokdarmverstopping?

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 13:37

PintoNatal"]
[quote="crossmonster schreef:
geef m vanaf nu elke dag wat zonnebloem olie over zijn brokken, dan worden de slokdarm en de darmen voorzien van een beschermend en beter glijdend laagje Knipoog
is de oorzaak al wel gevonden ? ( slokdarm beschadiging oid?)

Hai, bedankt voor je reactie, de oorzaak is helaas nog niet gevonden, maar over die zonnebloem olie he, mag je idv (inplaats daarvan) ook lijnzaad olie geven?
Ow ja ik heb gehoord dat slobber goed is voor darmen te zuiveren enzo, klopt dat??


Bedankt voor de reacties
[/quote]

slobber bevorderd de peristalische beweging en kan dus zowiezo geen kwaad, maar echt zuiveren dat doet ie niet ( zand enzo )

ipv zonnebloem olie kun je zeer zeker ook lijnzaad geven, alleen zonnebloemolie is stukken goedkoper Knipoog

PintoNatal

Berichten: 5407
Geregistreerd: 08-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-04 17:08

Ow okee, lijnzaad krijgt hij namelijk nu al Haha!

Laura1982

Berichten: 4070
Geregistreerd: 23-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 20:58

hoi,
mijn oude paardje heeft dit ook al een aantal keer gehad maar ik adviseer je de DA te bellen en er verder niks aan te doen anders krijgt het dier last van stress en wordt het alleen maar erger en die tuinslang zekr neit gebruiken dan maak je de hele boel van binnen stuk dat hebbe ze ook bij ons oude paardje gedaan en bij haar is de hele keel en neus kapot geduwd en geprikt !!!! Boos! Boos!

probeer of hij of zij wat wil drinken en verder niks doen gewoon wachten en dan vrage of hij of zij een spier verslappend middel wil geven heeft bij ons perfect geholpen ben blij dat het hielp anders was die van ons er niet meer geweest!! Haha! Haha!

succes ik hoop dat hij of zij het niet zo snel meer heeft!!

frunnik
Berichten: 1810
Geregistreerd: 05-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 21:05

crossmonster"]
[quote="PintoNatal"][quote="crossmonster schreef:
geef m vanaf nu elke dag wat zonnebloem olie over zijn brokken, dan worden de slokdarm en de darmen voorzien van een beschermend en beter glijdend laagje Knipoog
is de oorzaak al wel gevonden ? ( slokdarm beschadiging oid?)

Hai, bedankt voor je reactie, de oorzaak is helaas nog niet gevonden, maar over die zonnebloem olie he, mag je idv (inplaats daarvan) ook lijnzaad olie geven?
Ow ja ik heb gehoord dat slobber goed is voor darmen te zuiveren enzo, klopt dat??


Bedankt voor de reacties
[/quote]

slobber bevorderd de peristalische beweging en kan dus zowiezo geen kwaad, maar echt zuiveren dat doet ie niet ( zand enzo )

ipv zonnebloem olie kun je zeer zeker ook lijnzaad geven, alleen zonnebloemolie is stukken goedkoper Knipoog
[/quote]

Je moet dan geen kant en klare slobber geven maar zemelen, dit is er vezelrijk en bevordert daardoor inderdaad de darmperistaltiek. Bovendien kost een zak zemelen bij een gewone molen drie keer niks. Knipoog

Je moet absoluut niet een tuinslang door zijn neus duwen. Wanneer er echt een goede verstopping zit en je duwt dze door, heb je het risico dat hij in de borstholte vast komt te zitten en dan kun je er operatief haast niet meer bij. Dan kan het wel eens verkeerd aflopen

Sannah

Berichten: 2429
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 21:16

Ik heb op een stal gestaan waar de paarden het helaas regelmatig kregen van het kuilgras; mijn paarden dus ook.

Wat dus inderdaad redelijk helpt, maar toch erg lang kan duren (krijg je zelf aardig kramp van in je handen Knipoog ) , is flink masseren. Daarnaast altijd de dierenarts laten komen om antibiotica-injectie te laten geven, want ze kunnen door de slokdarmverstopping ook vocht in de longen krijgen, dus longontsteking.

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 21:26

Inderdaad, heeft je paard een slokdarmverstopping dan is het verstandigst wat je kan doen de DA bellen en niet panieken. Evt wat masseren, en soms helpt het wanneer je paard in de bak/paddock kan staan. Dan hebben ze genoeg ruimte om te gaan staan zoals ze dat zelf willen.

Bij een slokdarmverstopping komt er slijm, speeksel en voedsel (waardoor de verstopping is ontstaan) terug door de neus, normaal gaat dit gewoon naar de maag, maar die weg is dus geblokkeerd.

illy
Berichten: 161
Geregistreerd: 01-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 22:40

Wij hebben een paar jaar terug een pony gehad met een slokdarm verstopping, dit was na het eten van de grote brok van Master. Hierna hebben we van verschillende mensen gehoord dat zij het ook hadden gehad met Master. Nu ben ik benieuwd of het bij jullie van biks kwam.
Overigens heeft de DA het via een neussonde de prop toen kunnen oplossen.

PintoNatal

Berichten: 5407
Geregistreerd: 08-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-04 10:28

nabette schreef:
hoi,
mijn oude paardje heeft dit ook al een aantal keer gehad maar ik adviseer je de DA te bellen en er verder niks aan te doen anders krijgt het dier last van stress en wordt het alleen maar erger en die tuinslang zekr neit gebruiken dan maak je de hele boel van binnen stuk dat hebbe ze ook bij ons oude paardje gedaan en bij haar is de hele keel en neus kapot geduwd en geprikt !!!! Boos! Boos!

probeer of hij of zij wat wil drinken en verder niks doen gewoon wachten en dan vrage of hij of zij een spier verslappend middel wil geven heeft bij ons perfect geholpen ben blij dat het hielp anders was die van ons er niet meer geweest!! Haha! Haha!

succes ik hoop dat hij of zij het niet zo snel meer heeft!!

Drinken is toch juist slecht? Dan zet het voer wat vast zit toch uit?

PintoNatal

Berichten: 5407
Geregistreerd: 08-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-04 10:28

illy schreef:
Wij hebben een paar jaar terug een pony gehad met een slokdarm verstopping, dit was na het eten van de grote brok van Master. Hierna hebben we van verschillende mensen gehoord dat zij het ook hadden gehad met Master. Nu ben ik benieuwd of het bij jullie van biks kwam.
Overigens heeft de DA het via een neussonde de prop toen kunnen oplossen.

Nee niet door de biks maar door het hooi en-of brokken..

DGKstudent

Berichten: 221
Geregistreerd: 03-01-04
Woonplaats: Wolvega

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 11:20

NOOIT MET EEN TUINSLANG NAAR BINNEN!!!! dat lijkt me overduidelijk, als onervaren mens, kun je dan heel gemakkelijk luchtpijp of slokdarmrupturen veroorzaken, en helaas kun je dan net zo goed je paard laten inslapen, want dat maak je niet meer snel beter.
Ook niet masseren op die plek met stro, want je moet je indenken dat het weefsel op de plek van de obstructie/verstopping, helemaal bekneld en gezwollen is, en er weinig bloedtoevoer kan zijn. Bij het minste of geringste kan er daardoor schade ontstaan. En schade aan de wand van je slokdarm is juis wat je moet voorkomen. Want als er schade optreedt kan dit na het opheffen van de verstopping, leiden tot plaatselijke bindweefselvorming met het gevolg dat de slokdarm nog nauwer word en er nog sneller verstoppingen kunnen ontstaan.
RUST is ht sleutelwoord, aangezien soms ze spontaan kunnen oplossen, maar natuurlijk het cliche: altijd de DA erbij laten roepen.

Voorkomen door te kijken waardoor het verstopt raakt, en dat te vermijden. Meeste verstoppingen worden veroorzaakt door biks met een te hoge pulp-gehalte (zoals dit voorkomt bij bv herkauwerbiks), gesneden winterpenen, mestballen bij veulens.....
Bij verstopping met biks moet je met beleid handelen, en als eigenaar niet zomaar laten drinken/water erin gooien, kan idd uitzetten (paard heeft ook totaal geen drinklust want dat doet veel pijn)

Miepmiept
Berichten: 2032
Geregistreerd: 20-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 16:10

Mijn jonge paard heeft ook 1x slokdarmverstopping gehad. Het ene moment was alles goed, kreeg biks (at gulzig) en na een paar happen moest ze niet meer. Even heel snel naar huis gerend om m'n mobiel die ik op dat moment natuurlijk net niet mee had. Al gauw begon ze idd te slijmen en gelijk DA gebeld. Slokdarmverstopping. Ik heb haar eerst 2 weken slobber gegeven en daarna altijd een beetje water over de biks zodat het al wat uitgezet is. Het is iig wel ff schrikken :S

xtostarlight

Berichten: 9230
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: Best/Boskant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 21:06

Tjees dat er al mensen op het idee komen om zelf met een tuinslang aan de gang te gaan... Lips are sealed

De mijne heeft er ook erg last van, volgens de da een nauwe slokdarm waar weinig aan te doen is. Ik ga altijd dr slokdarm masseren, hoewel het de laatste keer geen zin had omdat het veel dieper zat, maar toch om maar iets te doen. Verschrikkelijk is het om te zien, zeker als ze dan zo die rug bol zetten en het er weer allemaal uitkomt.. Huilen

De DA geeft een spierverslapper en wacht even af hoe dat inwerkt, dan gaat ie met zn (heeeeel zacht en flexibel, dus GEEN tuinslang) buisje (waar glijmiddel op zit) naar binnen om het weg te zuigen. Dat doet ie net zolang tot de verstopping opgelost is (wat je overigens echt gelijk merkt) Als het niet werkt dan pas zachtjes een beetje water erdoor heen laten gaan...

Maargoed, ik hoop voor je dat het nooit meer gebeurd! het is echt vreselijk om je paardje zo te zien Scheve mond

PintoNatal

Berichten: 5407
Geregistreerd: 08-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-04 16:41

Ja mensen die met een tuinslang naar binnen gaan sporen ook nniet echt, maar nuy gaat het wel wat beter met Natal,
Ja echt verschrikkelijk om te zien en dan zie je zo al die spiertjes in de hals