Topfokkers op bokt?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
joshua
Berichten: 1176
Geregistreerd: 07-12-01
Woonplaats: Emmen

Topfokkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-04 10:22

Als ik zo iedereen hoor over andere paarden dan krijg ik het idee dat het allemaal topfokkers zijn. Gaarne zou ik wel eens willen peilen wat het hoogste is wat jullie paarden gedaan hebben in de fokkerij en sport.
Tevens of er fokkers zijn van goedgekeurde hengsten.

AlmostBlack

Berichten: 372
Geregistreerd: 07-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 10:49

Beetje een gekke vraag eerlijk gezegt. Ik denk gewoon dat iedereen een eigen mening heeft over paarden en bepaalde combinaties en deze gewoon graag wil delen met anderen. Het is ook helemaal niet zo gek om te weten wat andere mensen van een bepaalde combinatie vinden (ik spreek nu alleen even over het fokken). We gaan per slot van rekening hier allemaal met paarden om en iedereen ziet een paard weer anders. Moet je dan een topfokker zijn om een ander advies te mogen geven? Bovendien is een advies vrijblijvend, je hoeft er niks mee te doen, maar het is altijd lekker als je weet dat meer mensen het met je eens zijn, geeft je een zekerder gevoel denk je niet?

Maar goed, het kan zijn dat ik je nu een beetje verkeerd opvat, maar ik heb echt het idee dat je vind dat iedereen zich als meer voordoet dan ze eigenlijk zijn. Of zit ik nu helemaal verkeerd?

Toch wil ik de vraag nog graag beantwoorden ook. Zelf fokken doe ik niet, maar de man voor wie ik rij wel. Ik vind zelf dat mijn 'baas' goede paarden fokt met veel bloed. De bekenste lijnen van Nederland hebben we ook zeker in het bloed zitten. Hij heeft gedekt met o.a.; Cavalier, Concorde, Lux Z, Zeoliet, Indoctro en Ohorn.
Drie van zijn merries, waarvan er twee nog aanwezig zijn bij ons op stal, staan in het boek "The leading mares of the Netherlands" geschreven door Jac Remijnse in samenwerking met Jacob Melissen. Concorde dochter Jolinque (Concorde x Zeoliet) heeft onder Tom Brinkman op internationaal niveau gesprongen en draagt inmiddels de titel 'elite merrie (sport)'. Jolinque heeft een paar dagen terug een schitterend merrie veulen gekregen van de hengst Clinton (van Team-Nijhof). Dochter van Zeoliet, Esprit, heeft het in de sport en fokkerij zeer verdienstelijk gedaan. Jolinque is een dochter van haar en ook dochter L, tevens een Concorde x Zeoliet is een nakomeling van deze merrie. L is ong. 2 jaar geleden verkocht aan Amerikaanse springruiter Chris Kappler. Esprit is een 'keur pref. prest. merrie' en op het moment drachtig van Heartbreaker-zoon Padinus. De derde merrie, ook een dochter van Esprit, is Ilya. Zij is een paar jaar terug verkocht naar Belgie en loopt daar onder een meisje in het Belgische Junioren team voor zover ik weet.

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 10:52

Volgens het NMPRS heeft Tamara(Max) een goedgekeurde hengst gefokt. Deze hengst heeft het niet onverdienstelijk gedaan. Hij heeft afgelopen 3 jaar 3x een 1e premie behaald. Heeft 2x het dagkampioenschap kleine maat basis op zijn naam weten te schrijven. En hij is met deze resultaten Superster en levenslang goedgekeurd. In de sport heeft hij officieel niets gepresteerd. Het is een A-pony hengst en ik ben 19. Ik zou niet eens met hem mogen starten. Wel blinkt hij uit in karakter. Kinderen van 7 kunnen er zo mee weg rijden. Hij springt dik een meter(hij is zelf 94 cm) los en onder het zadel een dikke 60 cm. Zou zo L kunnen starten.
Ik ben wel van plan om dit jaar een endurance met hem te starten Lachen.
Het gaat hier over Dennis, mijn watjes hengst Knipoog.
Tamara was de vorige eigenaar en staat bij het stamboek als fokker te boek al is ze dit niet.

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 10:59

Onze beste fokproduct heeft 2 EK's SGW bij de pony's gelopen, en is nu onder een 2e ruiter enorm succesvol.

Verder hebben we een aantal New Forest stermerries gefokt. Verder loopt een merendeel van onze gefokte pony's M of Z, danwel in dressuur, springen, SGW of mennen. Wij fokken nu 15 jaar NF pony's, en ik schat dat we er een kleine 70 rond hebben lopen, ik weet niet de exacte aantallen.

Maar zelf vind ik een paardenfokkerij heel anders dan de pony's. Paarden worden heel erg sport en fokkerij gericht gefokt, bij de pony's wil je graag een betrouwbare all round pony fokken.

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 11:05

Zijn er ,enkele direkt cq indirekt. Haha!
Maar daar zullen we maar niet over gaan zwetsen..

Ik denk dat vandaag en vooral de toekomst, telt.

petraaken

Berichten: 44205
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 11:29

Vind het nogal een vreemde vraag maar om antwoord op je vraag te geven. Wij zijn kleine fokkers. Ik heb een stermerrie waarvan de moeder sedert begin dit jaar preferent is geworden. Beide merries zijn in mijn bezit. De preferente merrie heeft sedert dit jaar een goedgekeurde dekhengst. Ook heeft deze merrie nog maar 2 veulens gehad. Over 3 weken wordt ze weer gedekt.

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 12:05

Wij zijn ook kleine fokkers en sinds een aantal jaren actief. We hebben een fokmerrie die 3 kopnummers op de veulenkeuringen heeft gegeven, van de afdeling waar wij bij zitten. Waarvan één nog in ons bezit en elite en Z2 dressuur is. Een andere dochter is Z1 dressuur + 7 punten. De rest van de nakomelingen is nog te jong om wat gepresteerd kunnen hebben. De fokmerrie zelf heeft door omstandigheden geen predikaten kunnen krijgen, nog één nakomeling ster en één in de Z dan is de merrie pres. pref., en ze is 13 jaar en heeft dus nog wel wat jaartjes te gaan. Nog geen ggk hengsten omdat we alleen nog maar merrieveulens hebben gekregen de eerste jaren Haha! Maar dit jaar zijn er drie hengstveulens, dus wie weet over 3 jaar Haha! Knipoog

Het is puur voor de hobby en ik leer er nog elke dag ontzettend veel van! Dus topfokker? Nee nog lang niet, maar wel in het bezit van leuke paarden Haha!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 12:07

Nou, ik vind sommige mensen op fokkerij ook wel hoog van de toren blazen hoor. Maar ik zie ook dat er een paar zitten die er volgens mij wel echt verstand van hebben. objectief zijn ze echter geen van allen, maar ach, dat mag.

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 12:28

Leuk topic! OK dan!
Hier was ik ook wel benieuwd naar eigenlijk, al zou ik de vraag zelf niet zo stellen.... ben wel benieuwd, tot nu toe interessante antwoorden!

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 12:57

Ik ben helemaal geen topfokker, dat is mijn vader...

Maar goed, op mijn website mogen jullie gerust kijken. resultaatjes:

- Twee goedgekeurde dekhengsten in Nederland
- Blijkbaar een goedgekeurde dekhengst in Duitsland
- 1 nationaal reservekampioene
- een legio stermerries
- ook een aantal preferente merries
- verscheidene regionale kampioenen
- verschillende regionaal beste driejarige
- twee nationaal beste driejarige merries
- verschillende regionaal jeugdkampioenen
- 2 nationaal jeugdkampioenen
- verschillende veulenkampioenen
- 2 keer winnaar van de Sundancer Cup (combinatie beste merrie met veulen)

PS: Ik hoop dat bokkers alleen maar over hun eigen fokresultaten gaan praten. Iedereen die wat over andermans resultaten gaat praten wordt verwijderd als zijnde offtopic.

joshua
Berichten: 1176
Geregistreerd: 07-12-01
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-04 19:45

Sundancercup klinkt me heel bekend in de oren Tong uitsteken

Cil_
Berichten: 809
Geregistreerd: 20-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 17:13

Ik ben geen topfokker, hoop er wel ooit eentje te worden maar dan moeten we nog even wachten aangezien de oudste fokproducten (waarvoor ik als fokker te boek sta) nu pas 4 jaar oud zijn.

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 17:43

Ik sta aan het begin van de fokkerij maar hoop wel een topfokker te worden Knipoog
Daarnaast is mijn oom die hier vlak bij woont een goede fokker. Zijn beste fokproduct zijn 2 ggk hengsten in het buitenland en een aangewezen zoon in nederland. Een aantal bezichtigings hengsten. ! ggk hengst bij aes. En fokker van verschillende keur ster prest sport pref en elite merries. Dus toch wel netjes. Daar kom ik al vanaf kleins afaan en volg het dan ook vanaf het begin. En van al die veulentjes leer je nog wat. Zelf wil ik strakjes ook met een stam gaan beginnen. En zit oa. of FA om meer over de fokkerij te weten te komen. Overigens ben ik wel van mening dat je ook een mening mag hebben ook al ben je zelf geen topfokker.

Cute

Berichten: 2659
Geregistreerd: 08-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 21:21

Ik heb tot nu toe 2 veulens gefokt.
Het eerste fokprodukt is nu 4 jaar oud, zij heeft het sterpredikaat en is voorlopig keur.
Het tweede veulen is een dochter van deze 4 jarige en is nog maar 2 weken oud.

More

Berichten: 3120
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Joure

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 22:24

ik heb ook 2 veulens gefokt voor de draverij. Ik heb een merrie More Impulse. De 1e keer is ze gedekt door Bosphorus. En de 2e keer door Diamand Way. Hope maar dat het wat word met de veulens. Als jullie fotos willen zien kijk dan ff bij kraamstal.

phillip
Berichten: 50
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: boutersem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 22:38

joshua schreef:
Als ik zo iedereen hoor over andere paarden dan krijg ik het idee dat het allemaal topfokkers zijn. Gaarne zou ik wel eens willen peilen wat het hoogste is wat jullie paarden gedaan hebben in de fokkerij en sport.
Tevens of er fokkers zijn van goedgekeurde hengsten.

mijn hoogste prestatie is om een 3 jarige op de veiling in fences te krijgen en is verkocht voor 40000euro