weidegang vraagjes

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hillebill
Berichten: 937
Geregistreerd: 04-08-03

weidegang vraagjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-04 11:26

Mijn paard is gister voor het eerst een uurtje de wei ingeweest.

Maar wat betekend trouwens 24/7??? Ik zie dat vaker staan, maar wat bedoelen jullie hiermee.

En kan je als je paard de wei in geweest is gewoon 's avonds wel rijden?

Ik ga het een beetje opvoeren, vandaag gaat hij rond 12 uur de wei in en dan haal ik hem tegen 15.00 uur weer op. Op zal dat voor de 2de keer te lang wezen?
Vanavond heb ik gewoon tegen 20.30 uur springles.

Voer je je paar ook minder als hij buiten geweest is?

En als je altijd 's avond rijdt is het dan verstandig om straks, als het hele mooie weer doorzet, je paard dag en nacht buiten zet? Als je gaat rijden van het land halen en na het rijden weer het land in?

Als je je paard van het land ophaalt moet er dan een aantal uur tussen zitten voor dat je gaat rijden?

Veel vragen maar ik hoop dat je mij hier antwoord op kan geven.

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 11:28

24/7 betekent 7 dagen lang 24 uur per dag. Dus gewoon dag en nacht.
Ik rij de eerste paar dagen dat ie in het land staat wat minder omdat ik merk dat ie dan wel moe is..

capopjekop

Berichten: 30653
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 11:31

24 uur 7 dagen lang Verward
ik rijd gewoon als ze in de wei zijn geweest, weet niet of het echt goed is, maar heb er nog nooit last mee gehad.
ze krijgen wel iets minder voer jah, aangezien de wei nu best al vol voeding zit.
als het echt mooi weer is gaat mijn pony na het rijden gewoon weer naar buiten. (Wel goed uit gestapt) kan ie zich lekker droog rollen enz.

capopjekop

Berichten: 30653
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 11:31

je was me voor Haha!

mandymonica

Berichten: 802
Geregistreerd: 31-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 11:59

Jovanny schreef:
En kan je als je paard de wei in geweest is gewoon 's avonds wel rijden?

Waarom niet?


Ik ga het een beetje opvoeren, vandaag gaat hij rond 12 uur de wei in en dan haal ik hem tegen 15.00 uur weer op. Op zal dat voor de 2de keer te lang wezen?
Vanavond heb ik gewoon tegen 20.30 uur springles.
Als het gras bij jullie nog net zo kort is als dat het bij ons is, dan is dat prima. Pas als er echt van dat vette, lange gras staat moet je op gaan letten. Overigens vermoed ik wel dat dat "gevaarlijke" gras deze week de grond uit gaat schieten met de nattigheid van vorige week en de aangekondigde warmte van de komende dagen!

Voer je je paar ook minder als hij buiten geweest is?
Alleen als er goed gegraasd kan worden. Als er voldoende gras staat, kan je minder voeren (of zelfs stoppen bij 24/7 weidegang! Ligt ook aan de hoeveelheid werk), is het karig, dan blijf je bijna op hetzelfde rantsoen zitten. Hooguit minder hooi, omdat ze geen "verveelhooi" nodig hebben (je voert die fikse berg toch ook om ze wat te doen te geven)

En als je altijd 's avond rijdt is het dan verstandig om straks, als het hele mooie weer doorzet, je paard dag en nacht buiten zet? Als je gaat rijden van het land halen en na het rijden weer het land in?
Vind je paardje heerlijk! Zodra het kan: doen! OK dan!

Als je je paard van het land ophaalt moet er dan een aantal uur tussen zitten voor dat je gaat rijden?
Lijkt me niet nodig.... je doelt op de volle buik vanwege het eten? Ze eten de hele dag door en moeten dan alsnog weg kunnen rennen voor een leeuw of wolf... als een paard daar ziek van zou worden, zouden ze zich net zo goed direct op kunnen laten eten en zich de moeite van het rennen kunnen besparen. Een krachtvoer-maaltijd is onnatuurlijk, gras eten normaal. Vandaar dat je na het geven van een normale krachtvoer-maaltijd niet direct moet gaan rijden, maar vanuit de wei: geen probleem!

Veel vragen maar ik hoop dat je mij hier antwoord op kan geven.


Ik hoop dat je hier wat aan hebt!
[/b]

Hillebill
Berichten: 937
Geregistreerd: 04-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-04 13:40

Ja, dank je wel. Hier heb ik heel veel aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 15:32

Even als aanvulling: JUIST als ze net weer op het gras staan en in deze tijd van het jaar, rij ik extra fanatiek 's avonds. Normaliter in het stalseizoen hoef ik er niet elke dag op, maar als ze net weer in de wei staan juist wel, om zeg maar de eiwitten eruit te rijden. Eiwitten eten en onvoldoende beweging is bij de mijne vragen om moeilijkheden.

wyko

Berichten: 2044
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 23:07

Mijn IJslander staan dag en nacht buiten. Weer of geen weer, maakt niet uit.
In de winter voer ik bij, en nu nog een beetje en zo straks heeft hij alleen genoeg aan zijn gras.
Ik zet hem na het rijden ook weer buiten, wel op adem, maar helemaal droog stappen lukt eigenlijk niet. Maar daar heb ik nog nooit problemen mee gehad.
Ze redden zich heel goed zelf.

snuffel
Berichten: 218
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: Vleuten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 08:19

Sonja schreef:
Even als aanvulling: JUIST als ze net weer op het gras staan en in deze tijd van het jaar, rij ik extra fanatiek 's avonds. Normaliter in het stalseizoen hoef ik er niet elke dag op, maar als ze net weer in de wei staan juist wel, om zeg maar de eiwitten eruit te rijden. Eiwitten eten en onvoldoende beweging is bij de mijne vragen om moeilijkheden.


Hier sluit ik me bij aan. Ik let wel een beetje op hoe hij erop reageert. Verder kreeg ik de tip van de veearts om in het begin je paard NIET tussen 10.00 en 13.00 uur buiten te zetten. Dan zitten er eiwitten en hogere voedingswaarde in dan de rest van de dag. Dus als je het in de wei zetten, op wilt voeren, doe het dan buiten deze uren.

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 08:29

Ik denk dat mandymonica het mooi verwoord heeft.
Alleen zou iki het iets rustiger opbouwen als ik jouw was met de weidegang

Odeale

Berichten: 1775
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 08:43

Ik zou wel opletten of je paardje het wel leuk vind in de wei. Staat hij/zij alleen of heeft hij weidemaatjes? ulisse vind het na een paar uur wel weer welletjes, dan gaat ze drentelen bij de uitgang.

En het paardje van een stalgenootje vind het alleen leuk als ze met meerdere in de wei staat. Als ik haar met ulisse in de wei zet dan gaat ze alleen maar staan schreeuwen bij de uitgang.

Ik zou ulisse trouwens niet ´s nachts buiten zetten, hier in de omgeving loopt die engerd rond Boos!

gyzmo

Berichten: 1029
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Dordt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 10:05

Er hoeft geen tijd tussen te zitten dat ze van het land af is en het rijden. Ik wacht normaal gesproken ook nooit met de biks of kuilgras.
Een paardenmaag heeft een inhoud van 10-25 liter. Dan zou die kilo biks met 1/2 haver die hij krijgt ellende veroorzaken? Nee hoor, geloof ik niet zo in. Ik doe het al jaren zo en mijn paard heeft er nog nooit koliek oid van gekregen.