Respect voor hoefsmeden

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
carola

Berichten: 8684
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Respect voor hoefsmeden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-12-01 12:26

Naar aanleiding van een zinnetje dat ik hier op bokt las over een hoefsmid, kwam het volgende in me op:

Hoe zien jullie je hoefsmid? Als 'personeel' of als iemand die je dankbaar moet zijn? Bij ons zijn goede hoefsmeden vrij moeilijk te vinden, en ik ben blij dat ik een goede smid heb. Een bak koffie staat altijd voor hem klaar, en hij is heilig voor mij. Ik ben als de dood dat ik m'n smid kwijtraak, als dat zou gebeuren zit ik echt met een probleem!

Maar het valt me heel vaak op dat mensen (dat kwam ik dus ook hier op bokt tegen) de smid zien als iemand die maar goed en snel z'n werk moet doen, en dan weer mag oprotten. De smid mag niets kwaads zeggen over het paard, want dan krijgt ie een grote mond. Koffie of een gezellig babbeltje kan er vaak niet van af, en als de smid niet meteen op de stoep staat nadat er een ijzer af ligt, dan is het de grootste klootzak die er bestaat. Toch blijven die mensen hun smid trouw, dat snap ik dan niet. De smid wordt vaak als 'mindere' beschouwd, en daar heb ik een gigantische hekel aan!

Tuurlijk, een smid moet wel goed werk afleveren, maar een vriendschappelijk praatje moet er toch vanaf kunnen? Of zie ik dat nou zo fout?

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)


party-girl

Berichten: 1161
Geregistreerd: 03-11-01
Woonplaats: Ter-Idzard (vlakbij wolvega)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-01 12:33

onze smid woont in ons dorp en k mag hem niet echt, hij slaat paarden snel en daar houd ik duz echt niet van maar hij krijgt altijd wel koffie en m'n ouders praten altijd wel met hem. Ik heb wel respect voor smeden als je ziet hoeveel er last hebben van een hernya of zo en gewoon doorgaan vind ik echt knap hoor! Ik was allang gestopt met dat werk!

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-01 12:34

Ik ben het helemaal met je eens. Ik ben het werk ook zo gaan waarderen toen ik zelf een cursus hoefverzorging deed. Dus bekappen zat daar ook bij. Het ziet er echt makkelijk uit als je een smid zo die randjes even makkelijk ziet wegsnijden, maar het si waar werk! Sjongejonge, je moet er echt heel erg sterk voor zijn!

Een hoefsmid mag best mopperen op mijn paard, maar ik heb ook eens een smid bezig gezien die dat paard echt stond uit te schelden van "rotknol" enzo. Dat vind ik weer wat minder. Zulke dingen hoor ik niet graag over mijn paard, ookal is het soms terrecht.

Ik heb erg veel waardering voor hoefsmeden, ze doen echt zwaar werk.

PS carola, welke smid heb jij?

Clautje

Berichten: 14584
Geregistreerd: 13-05-01
Woonplaats: Hazerswoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-01 12:48

Ja, ik vind het ook altijd goed werk wat ze leveren.
Lijkt me vreselijk als ze er niet waren!!!!!
Ik heb/had een goede smid, die heeft in de tijd al mn paarden gedaan toen ik ze had.
Hij heeft nu zelfs nog contact met de nieuwe eigenaar van Empire(me expaard) dus als k m zie, vraag ik t meteen hoe het met m gaat Lachen

Yentl

Berichten: 12478
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-01 12:51

ik ken me eigen hoefsmid nog niet eens Knipoog
mijn paard wordt altijd naar de hoefsmid gebracht (luxe he) Knipoog
ik vind dat ie goed werk levert, goeie resultaten als me paard weer thuis is

Quote Apollo: Als ik nooit alcohol had gedronken he, zat ik nu waarschijnlijk op de universiteit *LOL*

I'm not your f*cking barbie bitch

Spirit

Berichten: 27617
Geregistreerd: 09-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-01 12:53

Shaienne schreef:
Ik heb erg veel waardering voor hoefsmeden, ze doen echt zwaar werk.


Ja, vind ik ook. Ben ik het helemaal mee eens.
Ik vind ook dat je respect moet hebben voor mensen die zulk zwaar werk doen.
Ben het helemaal eens met wat hierboven is gezegd!

You mustn't be afraid to dream a little bigger, darling.

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-01 13:10

Niks dan lof voor mijn hoefsmid! Niet alleen houdt hij rekening met het soort werk je met je paard doet, maar ook met het type paard, de beenstand, de natuurlijke groei van de hoef, etc etc. Zonder goed verzorgde voeten is je paard NERGENS! Bovendien is hij erg goed in de omgang met paarden. Als een paard bijvoorbeeld wat stijf is, last hij pauzes in wanneer hij met de hoeven bezig is, zodat het paard tussendoor even kan "bijkomen". Hij is de rust zelve en benadert elk paard op een manier die bij hem/haar past. Petje af voor mijn hoefsmid, dus!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-01 13:17

Ik heb een Supersmidje, waar ik altijd lekker een bakkie voor zet. En met Kerst krijgt 'ie altijd een Kerstpakketje van me of in ieder geval een lekker flesje.
Die man komt ALTIJD z'n afspraken na, is goed voor de paarden, behandelt elk paard en elke baas als individu, en is EERLIJK.

Alle lof voor mijn smid!!!!

ingrid

Berichten: 3291
Geregistreerd: 19-05-01
Woonplaats: zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-01 13:44

mijn smid is ook eg goed...
ik zou geen andere smid meer willen..
ondanks dat queen zo b*tch is tijdens het beslaan en hem een keer nok out heeft geslagen komt die nog steeds altijd. hij komt zijn afspraken altijd na alleen vaak te laat...... kan hij ook niks aan doen Knipoog
maar verder zou ik geen andere meer willen.. hij doet er ook alles voor om queen op mooie en goede hoeven rond te laten lopen aangezien queen platvoet is en dat begint nu aardig te lukken

petje af voor mijn smidje

Love the life that you live, live the life that you love

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-01 13:57

Ik ben tevreden over mijn smid. Helaas hebben we geen koffie op onze stal (binnenkort wel Haha!) maar we praten wel altijd ff. Maar het is ook niet zo dat ik een gigantische band heb met mijn smid. Als er een ander moest komen zou ik dat 'jammer' vinden, maar thats all.
Als hij iets over Pinky zegt vind ik dat niet erg (meestal is het positief, vandaar? Haha!).
Maar ik zie de smid echt niet als een mindere. Waarom zou ik? Ik kan het zelf nou eenmaal niet...
Waar ik wel een hekel aan heb is aan het feit dat hij altijd of te laat is of afbelt.. Bbbrr dat kan ik niet hebben Lachen

Trotse mama van dochters Svenna & Loys
Voorlopig paardloos!

Percy

Berichten: 12068
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-01 14:08

De hoefsmid zie ik hetzelfde als de veearts. Het zijn mensen die hun werk doen, de één is daar beter in dan de andere. Respect heb ik altijd voor mensen die hun werk goed doen. Ik waardeer het als ze snel komen in geval van nood (ijzer eraf, koliek) en maak er geen probleem van als ik wat langer moet wachten wanneer het niet spoedeisend is. Ik ben ook erg blij met zowel de veeartsen als de hoefsmid die ik heb. Natuurlijk krijgen ze iets te drinken aangeboden als ze hier zijn, ikvind dat eigenlijk vanzelfsprekend. Maar waar ik ook altijd op let is dat ik ze op tijd betaal. Soms heb ik geen geld in huis (bij een noodgeval bijv.) en dan breng ik het meestal de volgende dag langs. Laatst lukte me dat niet omdat ik geen tijd had maar daar werd dan ook geen probleem van gemaakt door de veearts.

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-01 14:12

Ik waardeer mijn smid ook heel erg. Als ik hem nodig heb, net zoals gister bij mijn kreupele paard, staat hij meteen klaar. Ik vroeg hem: wat moet ik je afrekenen? Zegt hij tegen mij: het is vandaag "vrijwillige bijdragedag" Doe maar een tientje ofzo. Toen heb ik 15 gulden en een doosje eieren van mijn eigen kipjes gegeven. Hij blij, ik blij.....
Mijn smid krijgt altijd een bakkie en een koekje daarbij en in de zomer een lekker glas limonade. Ik ben echt heel tevreden: hij is rustig, lief en doet zijn werk goed (en ziet er nog leuk uit ook Party!! )

Toos paardloos

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-01 14:24

Toen Joop net ijzers had en elke keer de boel afbrak bleef hij rustig. ik schaamde me dood, maar hij zei dat hij ze wel eens erger had. Nu staat Joop heel rustig, en als hij vervelend wordt kan hij best een knal krijgen. Het valt me op dat ze allemaal braaf wachten tot ze klaar zijn. No problem. Joop vindt nu alles ook interessant enzo... Echt heel raar. Terwijl de DA die we vroeger hadden de paarden echt razendsnel entte en toen wou Herc dat niet meer.
Ik ben allang blij dat onze smid nog elke keer komt, en dan 3 paarden doet. Is hij ook ff mee bezig... Er blijft ook altijd iemand bij, tenzij het echt niet anders kan. Dat snap ik ook niet, dat mensen de smid laten komen zonder er zelf bij te zijn, je kunt vragen stellen en hij kan zeggen wat hem opvalt... Heb je altijd wat aan!

"Restaureer je kerk / Stuur je kinderen ten oorlog / Lees handen tot je blind bent / Maar red mij niet " - Maarten van Roozendaal

I'm livin' the dream | Interessante dingetjes

Fitzroy

Berichten: 25089
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-01 15:51

Ik ben ook ontzettend zuinig op mijn smid. Ik pas me altijd aan hem aan en zei pas nog met een gekke bek tegen hem dat hij de enige man was voor wie ik vrij nam Haha! .

Ik neem altijd een thermoskan koffie mee als hij komt en koek erbij.
Hij komt nl. alleen voor mijn paard dus ik wil hem echt te vriend houden.
Voor de rest is het gewoon een gezellige smid en staan we altijd gezellig te kletsen/roddelen Haha! .

Het valt niet mee om een goede smid te vinden die ook nog eens netjes zijn afspraken nakomt, dus daar moet je wel heel zuinig op zijn.


PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-01 17:03

We hebben een wereldsmid. Als je belt voor een afspraak, is hij er meestal binnen 2 weken. Is er een ijzer af, 1 keer gebeurt, dan staat hij dezelfde dag of de volgende dag het ijzer er onder te timmeren. Hij is altijd op tijd, neemt de tijd voor elk paard. Het is een echte paardenman.
Hij beslaat/bekapt niet meer dan 5 paarden per dag. Hij is gek met zijn vak en wil dit nog jaren lang volhouden.
Koffie is er hier altijd en meestal hebben we er wat lekkers bij.

BIOLA II GOUD SECTIE 7 EN SUB KAMPIOEN VAN HET RAS 2011 IN BELGIE!
BRONS SECTIE 11 NEDERLAND 2014
3de MORFOLOGIE SECTIE 11, TOTAAL 5DE NEDERLAND

Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-01 22:00

Ik heb ook echt een supersmid sinds een half jaar. Mijn paard lust smeden rouw dus ik was totaal verbaasd dat hij begon te praten tegen mijn kerel alsof het zijn geliefde was. 'Rustig maar lieverd, wat ben je toch een schat' Haha! Verward Hij was wel gelijk vriendjes met mijn knol en ik had nog lol ook. Daarbij kan ik hem dag en nacht bellen en hij ziet er ook nog eens leuk uit Knipoog Wat wil je nog meer? Oh ja, het belangrijkste, het resultaat mag er wezen, hij staat altijd weer mooi op z'n hoefjes!

JECKYLL

Berichten: 1411
Geregistreerd: 14-10-01
Woonplaats: VELP

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-01 21:01

HEE INGRID!
EEN SMID DIE VAAK TE LAAT KOMT EN AAN JOU WOONPLAATS TE ZIEN... UHM.... HEB JIJ TOEVALLIG: DIRK-JAN?
Pling WANT DIE HEB IK OOK!! NIKS KWAAD OVER HEM HOOR, TIS EEN HELE GOEDE SMID.
IK HEB WELEENS ANDERS GEHAD, TOEN IK NOG EEN PONY HAD, HAD IK OOK EEN ANDERE SMID. HIJ HEEFT TOEN MIJN PONY MET EEN VIJL GESLAGEN.
TOEN IK 'S AVONDS OP STAL KWAM, HAD ZE ALLEMAAL RARE OPGEZETTE BULTEN OP HAAR ZIJ EN SOMMIGE WAREN OPEN.
IK WIST METEEN DAT T VAN DE HOEFSMID KWAM, MAAR NIEMAND OP STAL ZEI IETS. IK HEB ER FOTO'S VAN GEMAAKT EN DIE BEWAAR IK.
WANT HIJ HEEFT AL VAKER ZOIETS GEDAAN!
HIJ HEEFT OOK ALEENS STAAN TOEKIJKEN HOE EEN PAARD MET HET TOUW STRAK OM ZIJN KOGEL STOND, HIJ DEED NIKS, TERWIJL HIJ HEM ZELF HAD VASTGEZET. DIT PAARD HAD TOEN BRANDWONDEN IN ZIJN KOGEL!
IK HEB DUS ZEKER GEEN BEWONDERING VOOR ALLE HOEFSMEDEN, MAARJA DIT IS EEN ROTTE APPEL TUSSEN EEN HELE BOOMGAARD GOEIE!!!

PollyJarig
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23407
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-01 22:18

die caps-lock aan is eenbeetje irri.

Mijn smid is ook een supervent, mijn shet is ook niet makkelijk maar hij doet het toch maar. Mijn vorige smid had zoiets van 'ach een shet' maar hij checkt haar beenstand enzo echt, echt een toppertje!!

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Facebook, IngeK, M1994, maj0, mignonne2403, Paardje02, VinandoW en 76 bezoekers