[AR] mennen zonder bit

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
MinX

Berichten: 258
Geregistreerd: 13-04-04
Woonplaats: hoeksche waard

[AR] mennen zonder bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-04-04 20:16

haai
Tja, je bent een alternativo, of je bent het niet... In ieder geval ben ik constant op zoek naar uitdagingen. Aangezien ik neit kan rijden door rugproblemen, moet ik mijn heil zoeken in onder meer Mennen. Nou vind ik mennen op zich best saai (sorry...) dus ik wil het voor mij interessanter maken. Ik wil gaan mennen, zonder bit.
Nou, dit komt niet zomaar uit de lucht vallen hoor, ik zal het even verduidelijken: Ik heb een 3-jarige shet-hengst. Hij is getraint volgens de principes van horsemanship. Ik zelf heb ook toen ik nog wel reed veel met horsemanship gedaan en reed dan ook meestal zonder zadel of hoofdstel. Soms touwtje om de nek, soms (liever) helemaal los. Nou vind ik dat dit ook moet kunnen voor de kar, alleen heb ik daar 1 heel groot nadeel t.o.v. rijden... ik kan geen hulpen geven met benen of zit. Heeft iemand een helder idee hoe ik tóch mijn pony duidelijk kan maken links en rechts te gaan. Commando;s is geen optie, aangezien ikzelf moeite heb links en rechts uit mekaar te houden. Iemand tips?
Baai, MinX
ps: je mag me best voor gek verklaren, het heeft alleen geen zin. Dat weet ik namelijk al, dat doen ze hier in de omgeving ook allemaal, en bij hun heeft het ook nog steeds geen effect. Ik ben gewoon een beetje vreemd. Maar als ik ergens echt voor wil gaan, dan lukt het me ook. Ik zoek alleen tips.


sharonaollie

Berichten: 6442
Geregistreerd: 05-06-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 20:20

hmm ik heb geen tips en ik denk ook dat je niet zonder bit kan gaan mennen.

Waar de kennis van de ruiter ophoudt,begint zijn grofheid!

Albert

Berichten: 5707
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 20:24

MinX schreef:
haai
Ik wil gaan mennen, zonder bit.
ps: je mag me best voor gek verklaren. Zoek alleen tips.


Hier is mijn tip:
Ga niet bitloos mennen.
Wil je dat toch doen verklaar ik je voor gek.

boeflover

Berichten: 6041
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 20:36

ik vind persoonlijk dat je dan levensgevaarlijk bezig bent, je zit in het verkeer, op de weg, niet in een bakje of in een brede berm..
maar goed, zonder tuig kun je niet mennen, dus dat moet gewoon om, misschien kun je dan aan neckreining doen?

MinX

Berichten: 258
Geregistreerd: 13-04-04
Woonplaats: hoeksche waard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-04-04 20:45

oww wacht ff... even verduidelijking =)
a) ik kan echt wel zonder bit mennen... ik weet alleen niet hoe...
b) ik heb een heel mooie, afgezette ruimte om lekker in te mennen. Ik ga uiteraard de weg niet direct op zonder bit, daar gaat zeer lange tijd van zurgvuldige training aan vooraf. Net als met rijden, je gaat ook niet de eerste keer dat je los op je paard zit buiten rijden. Maar na een jaar training kan je rustig zo buiten rijden (je wordt wel aangehouden hoor =P geeft leuk effect, oom agent vind het geen humor =P)
Baai, MinX

Mika

Berichten: 1233
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 20:48

Vorig jaar heb ik eens een verhaal gehoord van een man in belgie, die ment ook zonder bit.........
Hij was uitgesloten van een show omdat in die show niet bitloos mocht worden gement, maar die man schijnt het al heel lang zo te doen, zonder problemen. Hij ment met een american miniature, eigenlijk een beetje op de "voest manier", dmv zo'n knoopjes halster.......
Meer weet ik er ook niet van, maar het schijnt dus wel mogelijk te zijn....

Kijk op mijn website om meer te weten te komen over mijn paarden!

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 20:52

Dit is net zoiets als het andere topic over UZ over oogkleppen. Ieder zijn eigen mening, en hierbij denk ik dat als je de juiste training doet best bitloos kan mennen.... Ik zelf zou het nooit doen, ik ben niet zo NHachtig Haha!

MinX

Berichten: 258
Geregistreerd: 13-04-04
Woonplaats: hoeksche waard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-04-04 21:08

haai liberty,
ieder zn mening dat ben ik met je eens, maar ik ben geheel niet op zoek naar meningen... ik ben op zoek naar tips. Ik wil weten hóe ik het aan moet pakken, niet óf ik het moet doen, of waarom ik het niet moet doen... En tja, ik ben zelf wel NH-fan... maar NIET van voest... maar ook hierover ieder zn mening... ik zoek nog steeds tips...
dat touwhalter, dat heb ik ja (van Parelli) maar dat werkt net weer niet lekker (kan ook zijn omdat ik gewoon nooit eerder gemend heb =P ik had voordat ik mn eigen paardje ging beleren geen ervaring met mennen, en nou heb ik dus evenveel ervaring als mn paardje...=P)
Baai, MinX

"The more I came to know the people... The more I love my horse"

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 21:20

Tja, zoals ik al zei, ik doe het niet, dus kan je niet helpen Lachen

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 21:44

Ik denk dat je heel veel moeite zult hebben iemand te vinden die zonder bit ment. Ik heb er nog nooit een gezien, of ooit eens over iemand gelezen. Behalve dan dat ene boekje van Walter Farley, maar dat is een verhalen-schrijver en daarmee geef ik je mijn mening al.

TinkerSilke
Berichten: 27
Geregistreerd: 14-04-04
Woonplaats: In de buurt van Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 21:49

Een kennis van me ment zonder bit, maar ik zou er persoonlijk niet aan beginnen. Hoewel ik wel met een bitloos hoofdstel rijd... mmm waarschijnlijk het idee dat je dan minder "te vertellen" hebt...

Bont is beautiful!

Billy

Berichten: 20699
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 22:24

Ik heb 1 tip, zorg dat je goed verzekerd bent, want dit gaat mijns inziens echt verkeerd aflopen. Dat je zelf verongelukt, is jouw probleem, maar als je anderen in gevaar brengt of schade toebrengt, ben je behoorlijk fout bezig.
Als je bitloos rijdt, heb je opveel meer manieren invloed op je paard dan met mennen, bij mennen blijven alleen bit, stem en zweephulpen over.
Als je dan ook het bit niet meer hebt, blijft er verschrikkelijk weinig over.

Goedgekeurd onderschrift :)


jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 07:38

Een bitloos hoofdstel zou een optie kunnen zijn. Maar deze moet dan weer zo krachtig in werken (zou moeten kunnnen in ieder geval) dat ik me dan weer afvraag of het in vriendelijkheid naar het paard iets uit zou maken. Volgens mij kan er dan net zo goed een bit in Haha!

Nobby

Berichten: 248
Geregistreerd: 08-01-04
Woonplaats: Brecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 07:54

Billy schreef:
Ik heb 1 tip, zorg dat je goed verzekerd bent, want dit gaat mijns inziens echt verkeerd aflopen.


Een verzekeringsmaatschappij zal alleen schade vergoeden als jij er alles aan gedaan hebt om het ongeluk te voorkomen. Dat ben je bij wet verplicht, want dan kunnen ze zich beroepen op artikel 249 Burgerlijk wetboek van Koophandel waarin uitsluitingen staan over "eigen schuld". Niet alleen bij de paardensport, maar ook in en rond je huis bijvoorbeeld, opstal, inboedel, etc. etc.

Een verzekeringsmaatschappij kan niet altijd bewijzen dat je onachtzaam bent geweest dus keren ze uit om een lang welles-nietes verhaaltje te voorkomen tussen verzekeraar en verzekerde, zeker als ze de klant willen houden.

In dit geval zou de verzekeringsmaatschappij weleens een uitkering kunnen weigeren. Vraag het voor de duidelijkheid eerst maar eens na hoe de verzekeraar hier tegenover staat.

Nobby

Volg je hart, met verstand en goed doordacht.

Dennis

Berichten: 31456
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 08:10

Ik vind het levens gevaarlijk. Al train je er nog zo goed naar toe, als er wat gebeurd zou je niets liever willen dan dat er een knap bit in hangt.

Een paard onder het zadel aan de haal is vervelend, maar ik heb een aantal keer gezien wat een paard voor de kar aan kan richten(aan zich zelf of aan andere) maar dat wil je niet weten. En daar wil je zeker niet bij zijn.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 08:54

Pfff... hoe kom je erop? Verward
Waarom problemen opzoeken?

Elise

Berichten: 1987
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 08:55

Op een grote Parelli dag in Munchen heb ik een meisje met een shetlander zien mennen op de Parelli manier. Deze shetlander en het meisje waren al ver in level 2 van Parelli en zij kon zonder hoofdstel mennen. Ik zou even contact opnemen met Parelli Nederland (parelli.nl) misschien dat zij je kunnen helpen met het geven van informatie hierover.

Overigens ken ik nog wel iemand hoor, die met 2 shetten zonder bit ment.

Schitterend paarden-pensioen-oord in Frankrijk: http://www.equinepensions.com/

Huertecilla

Berichten: 26842
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 09:03

Je kunt met elke bitloze optoming de gebruikelijke signalen geven.
Of je nu met een touwhalster, bosal of welke hackamore ook rijdt, je kunt er gewoon de teugels aanhangen.
Míj lijkt een BittlessBridle een goede oplossing.

Hier in Spanje is zonder bit mennen maar op een serreta (kaptoom) of een hackamore niet ongewoon.
Maar goed, hier is tandem ook niets bijzonders en zelfs dáármee steekt men een metertje achteruit...

Het punt van de verzekeing is wel valide in Nederland. Hier mag je ook zonder bit rijden en mennen en is met of zonder kar allemaal geen punt onder de basis-wa.
In Nederland moet je héél voorzichtig zijn met de zogenaamde 'kapstok-artikelen'. Een paard kan ook met bit doorlopen en een ongeluk maken, maar als dat zonder bit of zonder geaccepteerde alternatieve optoming gebeurd is het makkelijk om de schuld in de schoenen van de menner te schuiven ook al heb je die niet.

Enneh... met een zo'n jong paard is het niet vreemd als het nog wat lastige fases krijgt, dus wen hem in ieder geval wel aan een bit.

www.homocaballus.net

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 09:06

Ik denk dat je, zoals Huertecilla zegt, met een kaptoom of een hackamore wel een aardig eind komt met bitloos mennen, maar die werken wel flink op de neus in. Een touwhalster lijkt me wat de soft.

Huertecilla

Berichten: 26842
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 09:17

Tessebes schreef:
Ik denk dat je, zoals Huertecilla zegt, met een kaptoom of een hackamore wel een aardig eind komt met bitloos mennen, maar die werken wel flink op de neus in. Een touwhalster lijkt me wat de soft.

Vandaar: BitlessBridle

www.homocaballus.net

Dizzy

Berichten: 723
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 09:40

Zelf rijd ik met een bitloos-hoofdstel die ik via de Singlefooter Vereniging Nederland heb gekocht.
Mijn rij-paard luistert zonder bit net zo goed als met (ik heb hem bitloos ingereden).
Je kunt de neusriem strak trekken, indien nodig.
Volgens mij is de website www.singlefooter.nl
Succes

Wil je Australië op een paardenrug verkennen? Kijk dan op www.horsetreks.com.au
Ze spreken daar vloeiend Nederlands, Duits en Engels.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 10:07

Huertecilla"]
[quote="Tessebes schreef:
Ik denk dat je, zoals Huertecilla zegt, met een kaptoom of een hackamore wel een aardig eind komt met bitloos mennen, maar die werken wel flink op de neus in. Een touwhalster lijkt me wat de soft.

Vandaar: BitlessBridle
[/quote]

Die ken ik eerlijk gezegd niet en ik weet dus ook niet hoe hij werkt.

Huertecilla

Berichten: 26842
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 10:21

Tessebes"]
[quote="Huertecilla"][quote="Tessebes schreef:
Ik denk dat je, zoals Huertecilla zegt, met een kaptoom of een hackamore wel een aardig eind komt met bitloos mennen, maar die werken wel flink op de neus in. Een touwhalster lijkt me wat de soft.

Vandaar: BitlessBridle
[/quote]

Die ken ik eerlijk gezegd niet en ik weet dus ook niet hoe hij werkt.
[/quote]

www.bitlessbridle.com Kijk even goed naar de tekeningen; de doorlopende 'teugel' snoert níet en de neusriem is gewoon een neusriem die evenmin snoert.
Heb een originele en er zelf twee gemaakt en rij met Arabella de walgelijkste stijle bergroutes en in galop door het bos hellingen af op zo'n eigenbouw 'vaquera-bitless'.
Ben mijn jonge hengst op het origineel onder het zadel aan het brengen.

www.homocaballus.net

Billy

Berichten: 20699
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 10:23

Dizzy, men jij ook? En rij je dan ook met een bitless bridle?

Goedgekeurd onderschrift :)

MinX

Berichten: 258
Geregistreerd: 13-04-04
Woonplaats: hoeksche waard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-04-04 10:39

haai
mijn paardje is wel horsemanship opgevoed, begonnen met parelli maar daar ben ik na korte tijd mee gestopt, het ging veel te hard vond ik. Ik gebruik nu een combi van Hempfling en een dosis gezond verstand. En dat werkt heel erg goed
Ik citeer nog even:
"tessebes zei: Ik denk dat je, zoals Huertecilla zegt, met een kaptoom of een hackamore wel een aardig eind komt met bitloos mennen, maar die werken wel flink op de neus in. Een touwhalster lijkt me wat de soft."
Maar dat touwhalter, ik wet niet of je daar ervaring mee hebt, maar dat is echt NIET soft hoor. Een van de redenen waarom ik Parelli niet meer gebruik. Veel en veel te hard. MAar goed, dat is mijn mening hoor =) Als het aan mij ligt men in helemaal zonder iets om zn hoofd... maja, dat gaat waarschijnlijk niet echt werken. =P
Ik zal dat "bitless Bridle" eens proberen, kijken of dat wat is.
thnx voor de reacties
baai.MinX


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense en 4 bezoekers