Springprobleempje!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Springprobleempje!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-12-01 13:40

Nu ik bij een hele goede springruiter in de les rijdt, ben ik veel actiever bezig met springen... voorheen was het allemaal wat lager enzo, maar nu worden de hindernissen al redelijk snel hoger gezet, vnl in een lijntje. Ik vind het erg leuk (was altijd een beetje bang voor de hoogte, maar door dat lijntje heb ik er geen last meer van) Maar nu loop ik tegen het volgende probleem aan:

Ik zit niet goed.
Daar had ik met de lagere sprongetjes niet zoveel problemen mee (Waldo stormde er vroeger altijd opaf en toen heb ik moeten leren om terug te blijven zitten en afwachten op de sprong) maar nu we hoger gaan, merk ik dat ik hem in de weg zit. Ik blijf rechtop zitten als het ware, en nu moet ik er heel erg aan denken dat ik mn handen naar voren breng, en dat ik overdreven buk. Dat ben ik dus heel erg aan het oefenen (ook lange zijdes verlichte zit, aanrijden vanuit een verlichte zit) Maar het wil nog niet zo Boos!
Ik vind het heel vervelend omdat ik merk dat door mijn debiele zit, ik Iwaldo hinder, en hij daardoor aantikt. Ik houd er dus nu mee op als we hoger gaan, want het is zo natuurlijk banketstaaf voor het paard. Vanavond in de springles ga ik rijden met een beugelriem om de nek zodat ik die vast kan pakken op de sprong.

Hebben jullie nog tips?? Iwaldo is een super paard om op te leren springen, want hij red zich wel. Maarja als ik het helemaal verknoei..!

Nothing tastes as good as being lean feels *profielupdate*
Goed voornemen 2007: Sommige PBtjes slippen er nog wel eens tussendoor... dus mocht je geen respons krijgen; stuur svp nog eens en niet boos worden hoor Haha!


Lunatic

Berichten: 737
Geregistreerd: 01-06-01
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-01 15:28

Ik ken het probleem Frusty . In het begin sprong ik met Luna niet zo hoog, dan hoef je ook niet ontzettend op je houding te letten, want je paard komt er toch wel overheen.

Toen ik begon met hoger springen, en dan vooral de eerste paar keer 1.20, kwam ik erachter dat ik meer naar voren mee moest gaan.

Ik sprong alleen niet in een les, maar gewoon bij ons in de bak. Toen ben ik hindernissen voor de spiegel gaan plaatsen, zodat je naar de spiegel toe rijdt. Ik keek dan boven de sprong in de spiegel, om te kijken hoe mijn houding was en het zorgde ook meteen dat ik niet naar beneden keek Haha! .

Ook heb ik iemand mijn springles laten filmen, om terug te zien hoe ik op mijn paard zat. En mijn vriend heeft een keer allerlei foto's gemaakt van voor tot na de sprong. Allemaal erg leerzaam.

Poetic Dante Lunar 1.51 m en dus officieel E-pony!

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-01 16:12

Niet hoger springen als dat JIJ aankan werk tegen het probleem aan. Ga ontspannen zitten laat je bekken, benen, rug alles los en rij rustig op de hindernis af. Ik ben geen voorstander van in verlichte zit naar de hindernis te rijden omdat het paard dan vaak harder gaat ipv terug.
Of de hindernis nu 50 cm. is of 120 cm het basistempo blijft hetzelfde. Vaak wil men harder rijden hoe hoger de hindernis gevolg een extra pas waardoor het paard en jij niet uitkomen Verward .

Ik weet niet of er voor de hindernis een grond balk ligt ?? Zodat je daar op kan richten. Je kan ook springen met een draf balk dus steeds hoger met alleen een draf balk bij mij geeft dat veel rust en controle dus je rijdt dan ook in draf aan.

Neem de tijd en spring niet te veel omdat want dan maak je het probleem alleen maa moeilijker Lovers .

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-01 16:31

Zorg er ook voor dat je beugelriemen flink kort zijn.
Dan kun je ook makkelijker naar voren.

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-12-01 16:52

praat me er niet van... vroeger reed ik met 1 gaatje korter en nu verplicht met 4 gaten korter... oeioeioei was wennen!!! Ik moet een hele andere techniek leren nu en dat is niet echt makkelijk...
Maar idd pris, ik ga ook bewust niet zo hoog als de anderen omdat we eerst aan mijn houding willen werken. Verder springen we de 'hele hoge' als een rijtje dus daar heb je geen balkje voor.

Nothing tastes as good as being lean feels *profielupdate*
Goed voornemen 2007: Sommige PBtjes slippen er nog wel eens tussendoor... dus mocht je geen respons krijgen; stuur svp nog eens en niet boos worden hoor Haha!


Mytens_oud

Berichten: 4184
Geregistreerd: 20-03-01
Woonplaats: omgeving Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-01 13:56

Neem een plukje manen in je hand zodat je niet achterblijft boven de sprong og hem in zijn mond trekt.en dan komt het gevoel vanzelf, tijdens het dr. rijden veel verlichtzitten en over balkjes verlichtzittend galoperen.
En niette lang in je beugels zitten.

Hoofd AMF.
ik heb er 1, een chocolad met wit katertje,
Gizmo !! Mijn icon is zijn vader.

SuuZ
Berichten: 150
Geregistreerd: 23-12-01
Woonplaats: son

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-01 15:49

misschien is prive springles iets dan begin je laag en laat je iemand precies kijken naar hoe je moet zitten en wat je fout doet. je kunt natuurlijkook zonder hindernis in de verlichte zit gaan zitten zodat je het gevoel een beetje krijgt en dan moet je iemand laten kijken of je het goed doet.

paardrijden is vallen en....nog meer vallen.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 bezoekers