Artrose...alweer..?? Ja maar toch anders

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

SheDevil28

Berichten: 226
Geregistreerd: 10-04-04

Artrose...alweer..?? Ja maar toch anders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-04-04 20:59

Ik weet wat de meerderheid zal denken....alweer over artrose...ja klopt maar toch anders.

Mijn merri loopt startkreupel, volgens de dierenarts artrose.
Morgen ga ik gelijk die freedom medicijnen halen in de hoop dat ze die eet want ze is een hele moeilijke eter.

Mijn merri en ik zijn m2 met winst en willen graag de Z halen.
Nu als ik ze uit stal haal dan is het echt erg en loopt ze op eieren.
Zodra ik in de bak kom loopt ze kort....naar mate ik verder ga met een extra lange warming up....gaat het goed en zie je niks aan haar. Behalve als ik soms mijn buitenbeen vergeet dan hebben we soms in een wending weer wat te korte passen.

Wat vinden jullie lezers (als die er komen Knipoog) nu wat ik moet doen.
Mijn merrie is 14 jaar ziet er heel goed uit qua huid, glans, appeltjes, als het aan haar ligt doen we nog een springparcoursje (doe we niet hoor)

We zijn nog steeds dressuurmatig aan het trainen en als ik haar er "doorheen"rijdt loopt ze perfect. Maar kan het dan ook zijn dat ik haar over de pijngrens rijdt?
Ze heeft geen uitgroeiingen naar buiten. Alleen zei de dierenarts vandaag dat haar koten recht op de hoeven, die vangt de vering niet meer op.

Ga ik nou met haar door, ik ben geen recreatieruiter zij ook niet echt is buiten knettergek. Als ik met haar train staan de oortjes gewoon naar voren, oke als ik soms wat moeilijkere oefeningen vraag is ze niet altijd blij met mij.

Maar wat is nu het verstandigst?

To Have A Friend Is To Be One
Eindelijk nieuwe foto's op mijn profiel.


Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 06:28

Denk dat je heel rustig moet kijken wat je paard aan kan en of ze er nog echt plezier aan heeft. Lange warmingup is inderdaad heel belangrijk. Longeren is niet goed. Vooral rechtuit rijden en dan als ze warm is af en toe een oefening mee pakken. Mijn paard liep op 3 benen van de artrose met advies slager (staat al in meerdere topics). Bij hem helpt cortaflex super! Dit is homeopatisch - ben ik op uitgekomen na heel veel andere dingen proberen die dus helaas niet hielpen. Met cortaflex kreeg hij er echt weer plezier in en de stijfheid verdween. Alleen bij extreme kou of regen was hij met draf 2 rondjes iets stijver. Wellicht helpt dit bij jouw paard ook goed. Alle paarden eten het goed. Als je meer info wilt: ik heb er een worddocument van .Stuur dan even een pb met je emailadres.

SheDevil28

Berichten: 226
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-04-04 08:03

Tja....weet je wat nou het gekke is, ze loopt niet kreupel onder het rijden.
Wel als ik ze van stal afhaal en ze de eerste passen moet zetten.
Daarna zodra we in de bak zijn helemaal niet....soms even kort maar dat is maar heel af en toe.

Ik ben er eigenlijk bang voor dat ze door de pijn heen loopt....maar weet niet of dat dat ook kan....of zal ze altijd aangeven..tot hier en niet verder?

Ze ziet er zo goed uit....echt geen paardje om al met de vut te laten gaan...ik zou hier wel een foto willen laten zien maar heb geen idee hoe ik dat moet doen Verward

To Have A Friend Is To Be One
Eindelijk nieuwe foto's op mijn profiel.

Mist

Berichten: 9453
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 17:23

zijn er ook foto's genomen ? de kans dat een 14 jarig paard arthrose op een foto laat zien is heel groot, maar dat hoeft zeker niet de oorzaak te zijn van dit probleem! Je kunt niets met zekerheid zeggen zonder foto's , ik zou zeggen, zoek eerst de oorzaak.

Een van mijn paarden heeft ook al heel lang arthrose, de een is natuurlijk de ander niet, maar zoals jij het beschrijft heeft mijn paard zich (gelukkig) nooit gedragen, daar zou ik echt niet goed tegen kunnen , staat ze overdag op het land ?

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 17:38

Is het geen optie om je paard iig overdag naar buiten te gooien? Beweging met een paard met artrose is een belangrijk iets. Waarschijnlijk gaat je paard daarna misschien iets beter lopen. Als ik het goed zeg, (Mist is hier degene met het meest 'verstand' van artrose) is wanneer een paard met atrose stil staat, wordt de gewricht stijf. Kou speelt ook een grote rol, net zoals een harde bodem.

Mijn MIrk heeft ook artrose. Ik ben nu L1 en L2 klaar. Hij heeft goede dagen tussen zitten, maar ook mindere dagen. Een paard met artrose krijg je veel onzekerheid erbij, maar het paard hoeft zeker nog niet afgeschreven te zijn!

Ik zal voor de zekerheid, wanneer je nog geen foto's genomen hebt, ze zeker laten maken ,

Succes ermee!! Party!!

:){

SheDevil28

Berichten: 226
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-04-04 21:22

Mijn merrie is een heel apart verhaal. Ze heeft al een periode van 3 jaar kreupel gelopen, echt stijf kreupel. Niemand wist wat het was, zowel Utrecht en Bosch en Duin hadden haar opgegeven. Laat maar afmaken, is niets meer aan te doen.

Ondanks die berichten heb ik het niet gedaan, ze was zo vrolijk en haar vacht bleef gezond. Van alles heb ik er bij gehaald en uitgeprobeerd. Op een gegeven moment ging ze, doordat ik haar masseerde, weer iets beter lopen. Ik heb haar op het land gezet een hele lange zomer en daarna weer naar stal. Ze liep weer goed, heb op den duur zelfs weer springwedstrijden gereden.

Nu ben ik, na een korte blessure, pas weer actief vanaf 1 februari. We staan op een nieuwe stal en zijn weer aan het trainen gegaan. Het laatste half jaar zijn er geen foto's gemaakt. Ze loopt ook echt alleen maar de eerste passen kreupel....ik denk na een pas of 5 worden ze ruimer. Gister was de dierenarts bij haar omdat er hechtingen uit haar hoofd gehaald moesten worden en die wilde ik even naar haar benen laten kijken. Op het moment dat ik ze uit stal haalde zei ze gelijk...oh artrose want ze staat ook recht met haar koot op haar hoeven.

Mijn merrie heeft net nieuwe ijzers daar wil ik ze even aan laten wennen, deze manier van lopen had ze al voor de ijzers dus daar ligt het niet aan. Vandaag heb ik les gehad en mijn instructeur zei dat ze niet slechter is gaan lopen dan voor de ijzers en dat hij tijdens de training geen onregelmatigheid kon vinden. Als ze na een week of twee niet vooruit is gegaan laat ik ze door meursing nakijken, die heeft nieuw foto-apparatuur.

To Have A Friend Is To Be One
Eindelijk nieuwe foto's op mijn profiel.

Mist

Berichten: 9453
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 17:55

Ik heb wisselende gedachtes Ziek

- ik heb je site bekeken (ik neem aan dat het gaat over Iris ?) ze staat idd vrij stijl....maar ik heb erger gezien (om precies te zijn dagelijks, want mijn paard heeft 2 verschillende hoeven, en de een is VEEL stijler dan die van Iris
- Als een paard 3 jaar kreupel is geweest zou ik het niet in mijn hoofd halen om springwedstrijden er mee te gaan rijden (sorry, niet banketstaaf bedoeld, maar ik moest dat toch eventjes kwijt)
- Als het geen arthrose is, maar wel de verschijnselen daarvan heeft, dan is het ws het verval van het kraakbeen (de schokdemper dus) Ik ben zeer benieuwd wat er precies WEL op de foto's te zien was, verwijdde voedingskanalen ? je schrijft zelf geen haken die de beweging kunnen belemmeren. in dat geval kun je overwegen om een Tildren kuur te geven (zoekfunctie)
- en dan nog een vraag : struikelt ze vaak ?
- aan de andere kant, misschien is het iets heel simpels, zoals zorgen dat het zadel ECHT achter het schouderblad ligt, sommige paarden kunnen er absoluut niet tegen als het tever naar voren ligt, dit is vooral zo bij dressuurzadels.
- is er verschil tussen de benen ? dwz loopt ze met 1 been korter als de ander, of wisselt dit ? Hoe staat ze op rust ? heel duidelijke aanwijzing voor arthrose is dat ze het zere been iets naar voren zetten.

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 18:02

Een paard wat vaak struikeld kan ook een teken zijn tot atrose????

springen zal ik idd ook niet meer doen...

ff offtopic, kan je rontgenfoto's ook inscannen? wil ik het je even laten zien Mist...

:){

boontje
Berichten: 239
Geregistreerd: 03-11-02
Woonplaats: Castricum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 22:33

Wordt de tijd die het paard nodig heeft om "op te warmen"steeds langer?

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-04 07:38

Ehm, ik ken SheDevil in eigen persoon en zij zou het paard niet laten springen als het paard dit niet kan.
Springwedstrijden is echt een groot woord, ze reed geen Z springen, gewoon wat oefenparcoursen en kleine wedstrijden.
Daarnaast is het paard erg sterk voor een hindernis en vliegt op de hindernis af en vliegt er met gemak overheen. Ze wil zelf springen. Doet een paard die barst van de pijn en die je absoluut niet meer mag laten springen dit?

Het is een probleem met je paardje SheDevil. Om het echt zeker te weten en om alle andere dingen uit te sluiten zou ik toch foto's laten maken en scannen. Dan weet je of het vanuit haar been komt of van hoger, de rug of iets.

Het zadel verder naar achter is een goede optie, ik merk het heel vaak dat een paard dan echt veel ruimer loopt.

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!

SheDevil28

Berichten: 226
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-04-04 08:19

Ik heb mijn paardje nu 9 jaar, en denk echt wel te weten wat ze wel en niet aan kan.
In die 3 jaar kreupelheid is ze door 2 klinieken opgegeven, toch liet ze merken dat dat niet zo was.
Toen ze uit eindelijk weer goed liep is ze weer rondom op de foto gezet, niets te vinden. Ze komt uit springouders en we zijn vanaf dat moment weer gaan trainen, springen is haar lust en leven. Als ik maar even gedacht zou hebben dat ze dat niet zou kunnen had ik dat ook nooit gedaan.
De foto's die op mijn site staan van het springen zijn van na de kreupelheid......denk je dat ze zich zo zou gedragen als ze pijn in haar benen heeft?

Ze heeft geen lange instap tijd nodig, ik doe het wel maar ze loopt na een pas of 5 weer zuiver. Het zadel is idd iets waar ik naar moet gaan kijken omdat ik sinds kort een andere heb, niet dat ze daarvoor perfect liep maar het is wel iets erger geworden....daar ga ik vandaag ff naar kijken.

Met meursing heb ik afgesproken dat we 6 weken wachten met foto's maken omdat ze net nieuwe "schoenen" heeft, het zou ook kunnen zijn dat dat ervoor zorgt dat ze rotter loopt. Mij is geadviseerd om op dezelfde voet door te gaan, zelf vind ik dat best moeilijk omdat je toch gaat twijfelen. Maar eerlijk is eerlijk, ik heb afgelopen donderdag les gehad en ze liep helemaal perfect op de eerste paar passen na dan.

Als ik op stal kom en ze staat op rust staat ze gewoon op 4 benen, ze verdeeld het gewicht over alle 4. Na het rijden wil ze wel eens 1 voetje naar voren zetten maar dat is na een tijdje weer weg. Ze loopt niet met 1 been korter dan de andere....dat is gelijk. De eerste passen die slecht zijn, zijn van allebei even slecht.

To Have A Friend Is To Be One
Eindelijk nieuwe foto's op mijn profiel.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: afkepieteke, agesus, F_inley, Googlebot, ingvdh, MiVita, Soepkipje, Tinkermuts en 44 bezoekers