[LO]longeren is een oorlog

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
shanna1984
Berichten: 6
Geregistreerd: 14-04-04
Woonplaats: westwoud

[LO]longeren is een oorlog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-04-04 21:13

hoi allemaal,
ik heb een jong paard van 3 en half jaar oud, we zijn haar lekker aan het inrijden maar voordat we gaan rijden loopt ze altijd even aan de longe. Nu heeft ze sinds een paar weken de vervelende gewoonte om geen stap meer te verzetten als ik haar op de volte wil zetten ze blijft oog in oog met me staan, ze reageerd overdreven op mijn longeerzweep, als ik hem er achter wil gooien slaat ze alle kanten op. WAAROM? ik heb haar niets gedaan met dat ding. het kost zowat een half uur tot 3 kwartier voordat ze eindelijk loopt. en als ze loopt gaat alles prima en is ze uitzonderlijk braaf. Het vreemde gedrag lijkt wel al erger te worden, maar het is gelukkig niet naar mij gericht. zo is het telkens een verschrikkelijke strijd en is de plezier er steeds vanaf. wie heeft dit ook wel eens meegemaakt en wat kan ik er aan doen? groetjes shanna

[Edit: Antoinette]code in titel aangepast[edit]


Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 21:15

Ze heeft geen respect meer voor je.
Waarschijnlijk heb je het perongeluk 1x toegelaten en heeft ze gewonnen en dat vond ze wel aantrekkelijk. Dus blijft ze het doen. Kwestie van respect terug krijgen.

shanna1984
Berichten: 6
Geregistreerd: 14-04-04
Woonplaats: westwoud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-04-04 21:17

dus gewoon vol de zweep er achter gooien?
maar hoe komt het dan dat wanneer ze loopt ze het prima doet en niets meer probeerd. en idd ik heb 1 x opgegeven maar dat is me nooit meer gebeurd, blijft ze dit dan proberen of kan ik het eruit krijgen?


Miss_Blimm
Berichten: 4429
Geregistreerd: 03-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 21:41

testing testing... dus concequent zijn en blijven. Dan maar longeren en niet rijden. Gewoon doorgaan net zolang totdat ze het wel gewoon doet. Mits ze niets heeft en dus gewoon in orde is maar uit je verhaal te horen is ze dat wel Lachen

shanna1984
Berichten: 6
Geregistreerd: 14-04-04
Woonplaats: westwoud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-04-04 21:45

dat is ze absoluut, ze probeert gewoon wel eens wat maar het is om hopeloos va te worden, en ik heb wel een beetje geduld maar na een half uur is dat een beetje op aan het raken maar het is inderdaad wel een vorm van uitproberen en daar moet ik proberen boven te staan.

Miss_Blimm
Berichten: 4429
Geregistreerd: 03-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 21:48

Jah gelijk heb je. Tis idd uitproberen zoals ik het lees dan. En jah geduld is een schone zaak en eerlijk blijven natuurlijk. Maar voorwaarts is voorwaarts en eerder deed ze het ook normaal dus ze kan het echt nog wel. Een tik kan geen kwaad hoor. Als jij maar oppast voor die zwiepende beentjes Lachen en is ze braaf dat ook laten merken met stem.

shanna1984
Berichten: 6
Geregistreerd: 14-04-04
Woonplaats: westwoud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-04-04 22:23

ja idd ik moet goed oppassen voor haar benen hahaha
ze slaat alle kanten op, en ze weet het ook heel goed wanneer ik tevreden met haar ben dan toont zij ook tevreden en gaat ze werken. maar die strijd is waardeloos
en ik snap niet waarom ze het doet ze weet best wat ik van haar wil.

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 23:41

Van RT naar UZ

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 13:26

Probeer haar op te sluiten en te drijven naar de kant waar jij haar op wil hebben. Gaat ze stilstaan en wil ze niet meer, streng zijn en desnoods een tikje met de zweep op haar achterhand geven. Gaat ze er naar slaan, zet een strenge stem op "Ehh niet doen" of "Komop", ze moet er toch even doorheen. Gaat het een aantal cirkels goed, laat haar dan op jouw initiatief naar je toekomen en bevestig haar dmv een aai over het hoofd dat ze het goed gedaan heeft.

Joyce de Vos - Horse Charms Webshop - Horse Agility NL - Painting Pony
Let op wegens tijdgebrek en andere bezigheden, ben ik nauwelijks meer actief op Bokt. Graag niet PB-en, maar mailen voor snel bereik :) Bedankt!

Bayan
Berichten: 1598
Geregistreerd: 18-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 13:45

net zoals de anderen denk ik dat ze niet echt respect heeft aan de longe.
Ik denk dat het met een tik wel over zal zijn, het klinkt grof maar daarna zal ze wel weten wat de gevolgen zijn als ze zo doet. Wel enkel met de zweep op de achterhand, als de zweep per ongeluk tegen haar hoofd komt kan ze hoofdschuw worden.
succes!!!

MinX

Berichten: 258
Geregistreerd: 13-04-04
Woonplaats: hoeksche waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 23:49

haai
"speel" ook het "spelletje": 'wie zn voeten verplaats verliest' In de kudde is het paard dat opzij stapt lager in rang. Let dus op dat jij je voeten niet verplaatst. Je paard moet voor jou opzij, niet andersom!
Tikje met de zweep op de achterhand zou ik niet doen. Ik zou het niet op de achterhand richten. Een paard wijkt uit voor druk, als jij druk geeft op de achterhand zal deze naar buiten uitzwaaien en dus zal haar hoofd naar jou komen. (kwartslag draaien) Ik zou de zogenaamde "driving line" opzoeken en daarop richten. Zoals een merrie met har veulen doet, richting de hals. Niet raken maar ritmisch druk geven. Zwaai je longeerzweep erheen.
Succes, Baai, MinX

"The more I came to know the people... The more I love my horse"

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 00:18

MinX schreef:
haai
"speel" ook het "spelletje": 'wie zn voeten verplaats verliest' In de kudde is het paard dat opzij stapt lager in rang. Let dus op dat jij je voeten niet verplaatst. Je paard moet voor jou opzij, niet andersom! ......


Kan. daarna zelfs het paard enkele passen achterwaarts laten gaan wat een en ander nog eens bevestigd. Vooropgezet dat je zeker weet dat het paard wel degelijk doorheeft wat je bedoelt. Wees daar niet al te vlug zeker van.

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 06:51

ik heb ook zo'n paard, aan een enkele longe is het vreselijk!
In het verleden (in Oostenrijk) is hij op boerenfeesten ingezet bij......touwtrekken en daar begint ie ook meteen mee!

Aan de dubbele longe is het geen enkel probleem; hij gaat meteen op de volte, hij vindt het niet leuk, maar hij doet het wel!

Miss_Blimm
Berichten: 4429
Geregistreerd: 03-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 19:45

Citaat:
Ik zou het niet op de achterhand richten. Een paard wijkt uit voor druk, als jij druk geeft op de achterhand zal deze naar buiten uitzwaaien en dus zal haar hoofd naar jou komen.


Lijkt me dan toch logisch dat je achter je paard blijft hoor.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-04 08:03

Kweenie hoor, maar dit is de basis van waaruit jij je paard moet gaan inrijden....... denk dat het verstandig is om goede hulp erbij te halen en niet zelf aan te modderen.

KimDai
Berichten: 836
Geregistreerd: 01-12-03
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 16:18

Ik zou haar aan de zweep laten wennen door deze tegen haar aan te houden net zo lang tot ze rustig word. Ook is het belangrijk om haar goed te volgen tijdens het longeren.. Kijk in haar oog en blijf haar volgen. Als de zweep achter haar is denkt ze dat ze harder moet.. Longeerlesje zou van pas kunnen komen.

ankyfan
Berichten: 415
Geregistreerd: 21-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 17:43

das allemaal uitpproberen als je dat toelaat word dat erger ....

Annsel

Berichten: 122
Geregistreerd: 12-02-04
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 18:10

Eerlijk blijven en duidelijk. Zorgen dat ze zo en zo NIET oog in oog met jou komt te staan, dat is een regelrechte uitdaging, en als je paard je uitdaagt is het al ene lefkicker, want jij bent d ebaas hoor, samen dansen, maar er is altijd 1 die de dans leid en dat ben jij, dat geld niet alleen voor dressuur maar overal. Dus achter het oog blijven, drijvende object blijven. En als ze hyper regaeert op de zweep proberen iets zachter aan te komen of alleen te "dreigen". Reageert ze dara niet op, dan stelt ze zich dus gewoon aan met dat hyperen. Dus, tikkie, voor je zweep en stemcommando moet ze weg zijn, laat dat duidleijk zijn naar het paard toe. En zodra ze het goed doet: BELONEN. Duidelijkheid is alles in dit soort dingen. En idd is het handig om er iemand (prof.) bij t ehebben. En owja, hoe komt het dat ze oog in oog met je komt te staan? Want at is probleem nummer 1, denk ik..

Lalalalaaaaaaaaaa


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 54 bezoekers