Merrie grijpt veulen van andere merrie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Merrie grijpt veulen van andere merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-04 15:39

heb jullie hier trouwens ooit eerder van gehoord?

Gisteren stonden de merries en veulens weer op het land. Dat staan ze al altijd. Vorig jaar stonden deze merries met hun veulens ook bij elkaar.

Lunita is echt heel beschermend naar haar veulen toe. Opera is ook bang van Lunita.

Gisteren greep Lunita het veulen van Opera. Ze pakte haar echt op en gooide haar weg. Verder ging ze er achteraan en heeft haar flink gebeten.

Opera greep niet in en hinnekte alleen heel zielig. Het veulen was natuurlijk in de stress en ook helemaal bezweet. We hebben ze op stal gezet, maar ik heb hier niet echt een verklaring voor.

Het is wel zo dat het veulen van Lunita zich gisteren voor de tweede keer vergist heeft in moeder. Hij rende met Opera mee terwijl Opera dus weg wilde komen. Maar zach had het vlug door en rende weer naar mas.

Zou Lunita daarom het veulen van Opera zo afstraffen?

Sirius_

Berichten: 10951
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 17:16

die merrie die ik reed, bij haar op stal staat nog een merrie, en die hebben bijna gelijktijdig een veulen. Maar degene die ik reed grijpt ook steeds naar t andere veulen. Is wel iets natuurlijks maar waarom weet ik niet Verward

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 18:03

Het is wel zo dat het veulen van Lunita zich gisteren voor de tweede keer vergist heeft in moeder. Hij rende met Opera mee terwijl Opera dus weg wilde komen. Maar zach had het vlug door en rende weer naar mas.

Zou Lunita daarom het veulen van Opera zo afstraffen?


ik denk dat je er niet ver vandaan zit!
Ik heb het ook gehad, de leidende merrie wilde niet dat haar veulen met een ander veulen speelde (erg beschermend) dit gebeurde toch een enkele keer en toen heeft ze de andere veulen flink aangevallen tot meerdere malen toe.....(de moeder van dat veulendurfde ook niets te doen, bleef op afstand onrustig heen en weer lopen....)
Toen ben ik heel erg boos geworden en heb ik de leidende rol overgenomen, na een paar dagen was het over....
het heeft wel wat werk gekost.....en energie!

kijk uit....een veulen is kwetsbaar, vaak als de veulens wat ouder zijn is de moeder niet meer zo extreem beschermend...anders apart houden ofzo. ik heb ze in het begin alleen samen gehad als ik erbij was...

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-04 20:02

Ze staan nu allebei apart op een wei. Wel zo prettig. Tja de veulens zijn natuurlijk nog erg jong allebei. Ze schelen maar 1 dag. 20 maart en 21 maart.

ZZ-top heeft een hele dikke plek op de hals zitten en best veel kale plekken etc. Erg zielig hoor.

We houden ze maar apart. En als Saar straks haar veulen heeft dan kan die bij Opera staan. Luutje blijft maar apart staan.

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 20:51

Vaak als er meerdere merries met veulen lopen, is het probleem vaak ook al opgelost, maar een tegen een (dus maar 2 merries met veulens) zien de ander vaak als rivaal.......gekke paarden toch hè?!

Yvette90

Berichten: 3764
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Zwartewaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 20:55

Het is idd vaak als het meerdere merrie's lopen hoor !!! Van moeder vergissen Haha! Wel zielig maar moest er eigenlijk een beetje om lachen Schijnheilig

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 21:12

Passoa schreef:
Het is idd vaak als het meerdere merrie's lopen hoor !!! Van moeder vergissen Haha! Wel zielig maar moest er eigenlijk een beetje om lachen Schijnheilig


Zag ik vandaag ook met ons hengstveulen, die ging bij Tos en Zennah in de box Bloos! Gelukkig kon ik net op tijd Tos bij het halster krijgen, anders was het verkeerd afgelopen. Dat hengstje is btw ook een druiloortje....

fenja

Berichten: 3438
Geregistreerd: 06-03-03
Woonplaats: in het noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 08:49

Bij ons op de manege hadden we vorige jar een kudde van 23 veulens met moeders in de wei staan alles is goed gegan en ze dronken zelfs bij een andere merrie als hun eigen moeder weg was p een rit of niet in de buurt stond. Dit is tot nu toe helemaal goed gegaan en ze hebben nooit last gehad dat een andere merrie een veulen wat niet van haar was niet bij zich liet drinken echt heel vreemd allemaal misschien komt het wel dat een iojslander gewoon een super paardje is

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 08:53

Ik zou die merrie weghouden van de andere veulens...... dit is niet normaal paardengedrag. Een merrie heeft genoeg aan een dreiging, een merrie die een veulen aanvalt spoort in mijn ogen niet.
maargoed das mijn mening

XxSwEeTy
Berichten: 1284
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 10:47

dan zou ik ze niet meer bij elkaar zetten, zet ze anders naast elkaar in een weide. staan ze op stal ook naast elkaar?? en kunnen ze elkaar aanreken dan of zien? mischien helpt het, weet niet hoor, maar bij ons wel.