3 jarige kopen of veulen "fokken"?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
sammetje

Berichten: 1654
Geregistreerd: 09-12-03
Woonplaats: nootdorp

3 jarige kopen of veulen "fokken"?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-04-04 17:39

Dit jaar wilde ik mijn verzorghaf laten dekken. We hadden al een hoop uitgezocht etc. Nu kwam de staleigenaar met een heel ander voorstel... Op stal hebben ze al een dochter staan van mijn verzorghaf. Deze merrie is drie jaar, heeft een prachtig uiterlijk (1e premie) en een leuk karakter. Nu willen de staleigenaren met een ander ras gaan fokken en hebben ze een leuke fokmerrie op het oog. Gevolg is dus dat er een van hun paardjes weg moet. (Ze hebben er al 10 en hebben daar eigenlijk de tijd niet voor) Aangezien ik dus een veulen wil van mijn verzorghaf vroegen ze of ik dit paardje niet wil kopen. Aan de ene kant ben ik heel enthousiast maar aan de andere kant kwam het financiel gezien beter uit als er volgend jaar pas een veulen geboren zou worden. De vraagprijs is ook wat aan de hoge kant volgens mij. Ze willen 1750 euro voor haar hebben. Oke ze is erg mooi maar ze wordt over twee weken pas 3! Daar staat wel weer tegenover dat ik haar tot oktober gratis mag laten staan. Dat is natuurlijk wel weer erg aardig! kan ik het dan wel maken om over de prijs te praten? En wat is een redelijke prijs voor een mooie haflingermerrie met goed papier van 3 jaar (inclusief dekens etc.)
En wat zouden jullie doen als je mij was? Voor een veulen gaan of voor deze driejarige merrie???

Alvast bedankt voor de reacties.


brechje

Berichten: 1648
Geregistreerd: 09-10-02
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 17:47

Voor een haf met goed uiterlijk, goed papier en mooie gangen zou ik dit misschien wel betalen, misschien ietsje minder omdat het nog niet beleerd is! Bij ons staat een haflinger te koop van net 4 jaar en al ingereden, uiterlijk niet de knapste....voor 1750. Dus ja...praten kan altijd natuurlijk he *wink*
je moet de voor en tegens bekijken...een veulen moet nog 3 jaar wachten met gereden te worden + het jaar van de dracht etc.. het moet nog alles leren. een 3jarige is klaar om beleerd te worden....wat vind je het leukste of het belangrijkste? wij hebben micha meegenomen (toen 1 jaar) omdat ik al twee jonge paarden had staan van 3 en 4, die beide beleerd gingen worden of net onder het zadel waren en een derde rijdoos kon ik er even niet bij hebben. Wou voldoende tijd hebben voor alle paardjes en daarnaast bouw je wel een band met zo'n dier als je het al lang hebt! kijk naar hoe veel tijd je hebt en hoeveel tijd je in de toekomst zou kunnen hebben....

Koudbloedigheid dat is pas het mooie leven! 'shed a tear because i'm missing you, but I'm still alright to smile'profiel under construction

sammetje

Berichten: 1654
Geregistreerd: 09-12-03
Woonplaats: nootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-04-04 17:58

Om te beginnen is rijden voor mij eigenlijk een beetje een bijzaak. Ik vind het verzorgen en alles daaromheen veel leuker. Dat ik dus zeker 3 jaar moet wachten tot ik op het veulen zou kunnen rijden maakt me dus niet zo veel uit. Ik heb er denk ik meer moeite mee dat ik een heel jaar moet wachten voordat het veulen eindelijk geboren wordt. Als ik deze driejarige zou kopen zou ik haar ook nog niet direct in gaan rijden, dat wil ik pas zo rond een jaar of 3,5 doen. Tijd heb ik in overvloed. Ik weet natuurlijk niet hoe dat over een aantal jaar is. Ik ben nu 23 jaar en als het veulen dan eindelijk zover zou zijn dat ik ermee aan de slag kan wil ik misschien zelf wel kindjes (al kan ik me dat nog niet echt voorstellen.... hi hi) Ik vind het echt een moeilijke keuze.... zucht!

ingvdh

Berichten: 6368
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 17:59

Als je gaat rekenen is dit vele malen goedkoper dan een veulen fokken.
Met deze pony kan je binnen afzienbare tijd wat doen, als je een veulen fokt ben je zo 4 jaar verder, maar hebt wel alle kosten, die al beginnen met het drachtig krijgen van de merrie. 4 jaar stalling, DA, hoefsmid en alle andere bijkomende kosten zijn niet mis zelfs als het veulen al die tijd niet ziek wordt.

Misschien kan je een betalingsregeling afspreken. Qua prijs kan ik je geen advies geven, ik heb niet zoveel verstand van prijzen van haflingers.

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 18:03

Citaat:
Aangezien ik dus een veulen wil van mijn verzorghaf vroegen ze of ik dit paardje niet wil kopen

Ze bieden je dus aan om het paardje niet te kopen Tong uitsteken

ff serieus. Ik zou zeggen doen Je bent toch door die gevaarlijke fase heen van dekken, veulenen, opgroeien .je weet het uiterlijk en karakter van het paard.

- Offline -

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 18:30

Ik ga met DeesDeBest mee.
Fokken is gokken!

Yessy

Berichten: 23021
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 18:42

Ik ook... met het fokken van dat veulentje kan zoveel fout gaan, eerst de tijd tot het geboren wordt, en als het er al helemaal goed uitkomt zonder afwijkingen moet nog maar blijken hoe hij of zij het later zal gaan doen, qua karakter ed.
en idd wat hiervoor al is gezegd de kosten, die gaan echt wel boven de 1750 euro uitkomen, dan kan ik je nu al vertellen Knipoog

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 18:45

Als je een veulentje fokt kun je weleens met legen handen komen te staan. Geen merrie, geen veulen. Met deze driejarige weet je wat je in handen krijgt. De kosten van de aanschaf (inclusief toebehoren) zijn minder dan voor de fok. Ik zou voor de driejarige gaan. Dat veulentje komt nog wel een keertje.

Je suis Charlie.

sammetje

Berichten: 1654
Geregistreerd: 09-12-03
Woonplaats: nootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-04-04 19:49

Bedankt voor jullie reacties. Ik denk dat ik inderdaad voor de driejarige ga, maar ik ga er toch nog een paar nachtjes over slapen. Iemand enig idee wat een redelijk bod van mij zou kunnnen zijn. Ik dacht zelf aan 1500 euro, of is dat te weinig?

Yessy

Berichten: 23021
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 19:50

als zij 1750 vragen is 1500 wel redelijk

Ecudes

Berichten: 5228
Geregistreerd: 17-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 20:05

Je kan altijd proberen haar te kopen voor 1500,-. Als ze dit te weinig vinden kan je altijd nog overwegen om 1750,- te betalen.

Niet geschoten altijd mis. Wij hebben ook 500,- van de vraagprijs van mn pony af weten te halen.

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 20:09

Nou een veulen fokken is lange termijn planning, met alle risico's van dien! Ik zou dus voor de driejarige gaan en begin maar met het afdingen!

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 20:15

Je kan proberen lager te gaan in prijs....niet geschoten is altijd mis.

Maar als je de stalling tot october gratis krijgt denk ik neit dat je veel kans maakt.
Je hebt dat toch 7 maanden maal *gemiddeld* 150 euro, dat is 1050 wat je eigenlijk uitspaart.
De aankoop van het dier kost je dan "maar" 700 euro....

Moet eerlijk zeggen dat ik dan *als dat tenminste zwart op wit komt* niet eens zou proberen af te dingen Haha!

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

sammetje

Berichten: 1654
Geregistreerd: 09-12-03
Woonplaats: nootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-04-04 20:38

Nee ik ben wat dat betreft ook een beetje huiverig om af te dingen. Maar ze willen d'r wel graag aan mij verkopen geloof ik, in principe liever dan aan vreemden. Maar dat is natuurlijk ook wel logisch. Ze weten wel dat het voor mij eigenlijk nog niet helemaal de juiste tijd was om al een paard te kopen, aangezien ik ook net een huis enzo gekocht hebt. Maar ja aan de andere kant is het natuurlijk nooit echt het juiste moment als je het zo ziet. Die 1750 euro is ook niet echt het probleem eigenlijk maar ik hou natuurlijk ook liever wat geld over om leuke spulletjes voor haar te gaan kopen. Lachen

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 20:39

Je kan eht altijd proberen toch?
En als het niet lukt ach..het leukste heb je dan al he Knipoog

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"


Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 20:53

1750 voor een haflinger van 3 met goed papier en goed uiterlijk is niks weinig. Want reken er maar een half jaar stalgeld van af Knipoog
Tuurlijk kan je zeggen 1500 en dan tot een prijs komen Knipoog

3 jarige kopen is bijna altijd goedkoper dan fokken, plus minder risico vol

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 21:29

Ik vind het helemaal niet teveel voor zo een merrie eigenlijk, helemaal gezien je geen stalgeld hoeft te betalen tot oktober.
Ik zou niet moeilijk doen maar het gewoon doen, buitenkansje om zo een merrie te pakken te krijgen voor zo een prijsje. (want trek het stalgeld van 6 maanden er maar is af)

Als het echt zo een mooie premiemerrie is als je beschrijft, ik zou de kans niet wagen om dan op een veulen te fokken gokken ... Haha!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 21:41

sammetje schreef:
Ze weten wel dat het voor mij eigenlijk nog niet helemaal de juiste tijd was om al een paard te kopen, aangezien ik ook net een huis enzo gekocht hebt. Maar ja aan de andere kant is het natuurlijk nooit echt het juiste moment als je het zo ziet.


Een eigen paard komt altijd eerder dan je had verwacht. Bij jouw weten ze wat ze er aan hebben...ik zou het gewoon doen, niemand kan in de toekomst kijken...

Je suis Charlie.

Delphi2

Berichten: 2891
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Frasselt (DE)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 21:43

Nou als je deze merrie koopt dan hoef je 6 maanden lang geen stalgeld te betalen, kan je toch heel wat leuke spulletjes voor kopen!
(En voor een veulen valt er niet zo veel leuke spulletjes te kopen want daar kan je nog zo weinig mee ) Knipoog

sammetje

Berichten: 1654
Geregistreerd: 09-12-03
Woonplaats: nootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-04-04 13:55

Iedereen heel erg bedankt voor de reacties. Ik ben vandaag weer even bij haar wezen kijken en ze is wel errug leuk. Ik heb met d'r baas afgesproken dat ik haar dit weekend doe. Ik heb gezegd dat ik er tot zondag over na wil denken maar het had geen haast zeiden ze, al wilde ik er nog twee weken over nadenken! Ik denk dat ik het wel ga doen.

Honeymoon
Berichten: 595
Geregistreerd: 11-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 14:32

Leuk joh! Het is inderdaad goedkoper, en als je perse een veulentje wilt kan je altijd nog met je driejarige gaan fokken (bij wijze van spreken over 10 jaar)

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 14:37

Leuk hoor! Ik heb mijn paard ook gekocht terwijl mijn vriend en ik net ons huis hadden, dus het is te doen Knipoog. Alle argumenten zijn al gegeven, dus ik zou zeggen: gaan met die haf (banaan) Haha!!

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 20:39

Als die 3-jarige jou echt aanspreekt dan zou ik dat doen. En wat iedereen hier al zegt, een veulen kost veel meer. Tenminste tot aan het moment dat je er wat mee kan doen.

Enne, waarom koop je niet gewoon je verzorghaf??? Ik begrijp uit je verhaal dat de eigenaren al meer paarden dan tijd hebben (daarbij snap ik ook niet waarom ze dan gaan fokken, maar dat zal wel aan mij liggen! Knipoog). Succes met je beslissing!

There is no reality, only perception.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bietjah87, StonedRomy, XladyX en 93 bezoekers