Uitstappen: lange teugel geven of in de aanleuning houden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Uitstappen: lange teugel geven of in de aanleuning houden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-12-01 10:30

Ook hier hoor ik weer vaak 2 verschillende verhalen: de een zegt: hij heeft goed gewerkt, gooi maar los, en de ander zegt: nee, tot op stal (bij wijze van) met aanleuning blijven stappen (dus dan wel met lange teugel) anders verpest je alles wat je in je les hebt opgebouwd.
M'n instructrice geeft gewoon los, maar ik heb dus ook wel 'ns een andere instructrice gehad waarvan ik dat andere moest doen. Wat vinden/denken jullie?


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-01 10:46

Ik gooi niet direct na m'n overgang naar stap m'n teugels los, want daar krijg je vervelende paarden van, die denken dat ze klaar zijn als je na een bepaalde tijd in stap gaat en dan gaan ze vast met hun neus naar voren lopen drammen. Jasses!
Maar na ongeveer een rondje of na nog even een klein oefeningetje in stap te hebben gedaan, gaat alles lekker los hoor.... Even lekker rug en hals strekken, juist fijn na het werken!

zita

Berichten: 754
Geregistreerd: 29-09-01
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-01 10:50

ik gooi ook nooit meteen mijn teugels los. ik doe dan even een kleine oefening in stap en daarna schuif ik haar uit.

I love Kyra+Arabe( miss you 4-ever)!
dag lieve aap ik hoop dat je een leuke eigenaar krijgt met een lekker stuk land......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-01 11:06

Soms doe ik nog een oefening in stap.
Maar soms gooi ik hem wel meteen los.
Dan heb ik b.v net een super draf gehad waarbij zo lekker aktief in het achterbeen is. Wat voor Kawa niet zelf sprekend is. dan hou ik halt en gooi als beloning alles los. (met natuurlijk het nodige belonen met stem en hand)
Als ik dan een oefening in stap ga doen en hem daarna los gooi denkt hij dat het voor die oefening is en hij moet juist weten dat ik zo blij was met die draf.

En hij trekt nooit de teugels uit mijn hand. Of loopt te drammen.
Moet hij ook niet wagen ook Haha!

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-01 20:05

Eerste rondje gewoon contact houden en normaal rond laten lopen. Zeker niet weg laten vallen na de eerste stappas. Met uitstappen gooi ik ze nooit helemaal los, niet omdat ik aanleuning wil blijven houden maar omdat ik als ik meer contact heb sneller kan ingrijpen als hij schrikt. Ik lag er pas bijna af doordat ik liep te kletsen en er neit zo heel netjes opzat (lees, helemaal opzij) en toen schrok hij en sprong hij opzij..... WEer geleerd dat ik moest opletten.

Wat ik in het normale werk in alle gangen meeneem is mijn teugels heel langzaam langer laten en met mijn been naar mijn hand toe blijven rijden dat hij eigenlijk aan een lange teugel (met contact!!) blijft doorlopen.

Gabbertje

Berichten: 707
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Zwolle/Zalk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-01 20:47

Ik stap hem met aanleuning uit, niet alleen om het feit dat hij anders vervelend wordt, maar ook bijvoorbeeld als hij ergens van schrikt en wegvliegt, dan heb je hem iig nog in de hand..

Lieke

Berichten: 11350
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-01 21:44

Als ik in de bak rijdt laat ik hem helemaal los, maar niet direct nadat we in stap zijn over gegaan want in de stap moet ook gewerkt worden. Maar als hij als schrikkerig is en een beetje ofgefokt hou ik liever een aanleuning.
Buiten hou ik altijd een aanleuning.

kim_oud1

Berichten: 818
Geregistreerd: 03-04-01
Woonplaats: Tussen de middeleeuwse stadmuren van Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-01 21:45

hoi,
Ik vind dat je een paard gewoon lekker los moet kunnen gooien. Niet alleen bij het uitstappen maar gewoon altijd. Na een zware oefening bijvoorbeeld. Hoe zou jij het vinden als je de hele tijd maar in 1 houding moest lopen? Denk dat je het als punt van onstpanning moet zien in je training en niet als losgooien!

Kim

Vrijwilligers gezocht voor onderzoek!
info:http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?t=210362

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-01 21:51

Dat vind ik ook Kim.
Ik gooi hem soms tussen in ook los.
En pak hem daarna net zo makkelijk weer op.
Het is net wat ze gewend zijn.

En bang voor dat weg vliegen ben ik niet.
Kawa deed dat regelmatig maar ik heb men teugel in een sec. weer terug.

ook in het bos laat ik hem lang als hij rustig is.
Dat is voor hem juist ontspanning dan loopt hij echt van links naar rechts rond te kijken.

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-01 22:20

wegschieten doet ie gelukkig niet.. wel in 1 keer omdraaien en das lastiger uit te zitten als je aan het uitstappen bent en niet oplet.

Ik zeg niet dat ik hem nooit helemaal los laat maar ik houd vaak wel contact. Tussendoor laat ik hem wel vaak los met contact!

kim_oud1

Berichten: 818
Geregistreerd: 03-04-01
Woonplaats: Tussen de middeleeuwse stadmuren van Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-01 22:39

DAN MOET JE WEL OP LETTEN !!!

Kim

Vrijwilligers gezocht voor onderzoek!
info:http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?t=210362


Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-01 23:18

haha op letten steef! Ik laat 'm tussen door ook steeds even lang als hij heel braaf is geweest of gewoon om ff bij te komen.. een uur lang hard aan het werk doe ik zelf ook niet ik rek me ook wel eens uit of ga een keer naar de wc (bijwijze van dan)
ff lang , braaf en weer verder werken.

Ik doe eerst een cooling down ga weer terug naar het vwnw en pak wat oefeningen als buigen zoals bij het losrijden.

tenzij ie bv net een superstukje in galop/draf liet dan gooi ik 'm ook wel eens helemaal los draaf/galopeer in verlichte zit even rond en dan lang uitstappen.

in de zomer/ weekend ga ik meestal even een blokje buiten om om uit te stappen ook dit aan een heel lang teugeltje. paard is genoeg bevestigd om de volgende keer weer opgepakt te worden

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-01 14:30

Steef schreef:
wegschieten doet ie gelukkig niet.. wel in 1 keer omdraaien en das lastiger uit te zitten als je aan het uitstappen bent en niet oplet.


Kawa deed/doet dat dus allebei maar alles went.
ook dat uitzitten met lange teugels als je zit te kletsen.
Het scheelt natuurlijk wel dat ik hem al lang heb en zijn streken ken.
maar er zijn wel eens mensen verbaasd geweest dat ik er (afkloppen) nog niet afgelazerd ben met dat omdraai gedoe van hem.

Maar aan de andere kant ben ik gewoon een rare.
Ik laat hem langs bomen die langs de bak in de weg staan ook halthouden.
Trek een tak naar beneden en met een snoeischaar ga ik die te lijf.
En daar kan hij ook goed tegen.
Ik doe wat dat betreft alles wat in me op komt.
Word hij alleen maar makkelijk van.

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-01 12:54

Als ik er net op zit stap ik altijd een paar rondjes aan een hele lange teugel (tenzij ze erg druk zijn), tussendoor stap ik ook altijd een paar rondjes helemaal lang, en aan het eind ook weer.
Volgens mij is 't alleen maar goed voor een paard om tussen het werk door en erna even lekker uit te kunnen rekken en alle spieren te kunnen ontspannen.

Jasmijn

Berichten: 3757
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-01 13:45

Ik werk hem eerst goed laag en rond los, en dan mag hij een paar rondjes aan de lange teugel stappen. Als ik klaar ben met trainen schuif ik hem uit naar voorwaarts neerwaarts, en controleer zijn lossigheid en het volgen van mijn hand nog eens extra. Maar ik moet eerlijk toegeven dat ik hem dan losgooi terwijl ik hem op mijn zit naar de stap terugrij. Niet zo netjes dus Bloos

Navragen is beter dan afvragen.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 51 bezoekers