2e eitje vruchtbaarder?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
xtvax

Berichten: 674
Geregistreerd: 20-12-02
Woonplaats: vlakbij Utrecht

2e eitje vruchtbaarder?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-04-04 11:21

Mijn merrie is net weg bij de hengstenhouder.
Ze ging erheen met een groot ei, deze was na een paar dagen weg, maar aan de andere kant vormde zich een nieuw ei, ze is dus gebleven en weer geinsemineerd tot ook dit ei weg was.

Nu zeiden ze bij het hengstenstation, dat als zich een 2e ei vormt, vlak nadat de 1e weg is, de kans dat het 1e ei bevrucht is zeeeer klein is, maar bij het 2e ei de kans op bevruchting groot is. Tevens zeiden ze dat als er na het 1e, zich nog een 2e ei vormt het over het algemeen vruchtbare merries zijn!?

Wie weet of dit klopt?


Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 11:24

Zou het niet weten. Zou wel goed laten scannen op tweelingdracht...

Je suis Charlie.

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 11:25

Zoiets heb ik ook gehoord toen ik mijn toenmalige pony voor de zoveelste keer liet dekken.
Ze moest altijd twee keer geinsemineerd worden, en toen ik aan de hengstenhouder vroeg hoe dit kwam kreeg ik idd iets soortgelijks te horen. Ik weet niet of het echt waar is, maar de hengstenhouder heeft er veel meer verstand van dan ik en ik ben er toen ook maar vanuit gegaan!

Sammie Superheld ZZL+2!
Silence keur sport (Nevado x Balzflug), pensionada pur sang
Forever (For Ferrero x Nevado) blij in de wei!

xtvax

Berichten: 674
Geregistreerd: 20-12-02
Woonplaats: vlakbij Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-04-04 11:44

mijn reactie was ook Tweelingdracht?? maar die kans was net al anders, omdat het 1e ei niets schijnt te doen als er zich een ander ei vormt.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 11:45

Op het moment dat het eerste ei wordt afgestoten is het klaar om bevrucht te worden. Ei nummer twee heeft daar vanaf dat moment geen invloed meer op....(of de baarmoeder moet er bij Ei 1 niet klaar voor zijn, maar dat is een ander verhaal)

Je suis Charlie.

petraaken

Berichten: 44187
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (Belgiƫ) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 12:29

Ik zou in dit geval ook vrezen voor een tweelingdracht. Van dat ander kan ik geen zinnig woord zeggen gewoon omdat ik het nog niet heb meegemaakt.


Roos1

Berichten: 363
Geregistreerd: 17-06-02
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 13:03

ALs er twee ontwikkelen kan het zijn dat ze in totaal zeker 10 dagen vruchtbaar is omdat de een zich na de ander ontwikkeld, je zou haar daardoor een vruchtbare merrie kunnen noemen.

Mijn DA adviseert altijd in dit soort gevallen te wachten tot het eerst ei echt weg is en meestal is dan de tweede goed, en dan pas te dekken i.vm. tweelingdracht.

Mer1980

Berichten: 18735
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 13:23

Mijn merrie kreeg 3 dagen nadat het eerste ei kwam meteen een 2e. ze was ook meteen drachtig van een tweeling. ik zal zeker goed scannen over 18 dagen (geloof ik)

Letterlijk in het huwelijksbootje stappen? http://www.trouwschip.nl
Bedrijfsuitje, vergaderen of teambuilding?: http://www.zeilschipbounty.nl
Sinds 23-02-2013 mama van Kira!
Sinds 14-12-2016 mama van Kian!

xtvax

Berichten: 674
Geregistreerd: 20-12-02
Woonplaats: vlakbij Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-04-04 13:39

ze wordt inderaad op 18 dagen gescand, we zullen zien. vorig jaar heb ik haar niet drachtig gekregen, maar heb ik van dit verhaal ook nog nooit gehoord. Dus als het verhaal waar is en ze hebben het alleen op het 1e (grootste) ei geprobeerd, dan zit er logica in dat ze vorig jaar niet drachtig werd. Nou ja, ik zie wel!

jeanke

Berichten: 389
Geregistreerd: 14-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 15:19

zou haar eerder op 15e dag laten scannen : dan is het veel gemakkelijker om het 2e eitje (als er twee zouden opzitten) te crushen omdat het dan nog niet vast ligt.

xtvax

Berichten: 674
Geregistreerd: 20-12-02
Woonplaats: vlakbij Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-04-04 12:41

Nou ze is dus drachtig. Er is geen 2e vruchtje te zien! Lijkt dus allemaal goed, maar het kan natuurlijk nog altijd mis gaan. Ben in elk geval blij dat we nu zover zijn!

Yessy

Berichten: 23013
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 15:23

nu nog even op 35 dagen om te kijken of het er echt een is Knipoog

maar iig gefeliciteerd!!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _Tamara, Googlebot, OmgiliBot en 54 bezoekers