Jodium & als je geen brood eet.

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
Anoniem

Jodium & als je geen brood eet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-04 17:49

De laatste tijd eet ik minder brood, omdat ik bij de lunch tegenwoordig vaak warm eet. Brood is samen met keukenzout een belangrijke leverancier van jodium, wat weer nuttig is voor de schildklierfunctie (die bij nog maar net in orde is).
Nu dat ik minder brood eet, voel ik me wel veel beter, maar ik vraag me toch af hoe ik de jodium voorziening op ga lossen.
Heeft iemand daar een leuk idee over, behalve veel jodiumzout eten???


Sizzy

Berichten: 27232
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 10:46

Bestaan er geen supplementen die jodium bevatten?

Geen leuk idee, maar het is iets Knipoog

Het leven is een gebakje!

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 17:07

Naar mijn weten zit tegenwoordig lang niet in alle zoutmerken nog jodium. Vroeger was dat bijna standaard. Wanneer je wel normaal zout gebruikt en er op let dat het een jodiumhoudende soort is is dat vlg. mij wel voldoende. VEEL zout hoef je daarvoor niet te gebruiken, gewoon normaal.

Lennon

Berichten: 4342
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 18:01


Accept what is, let go of what was, have faith in what will be

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 11:53

Bedankt allemaal, ik vind de tip van Lageveld wel goed, ik ga er ook zeker op letten of ik wel jodiumzout gebruik.
Natalie, ik ben niet zo gek op vis en andere dingen die uit de zee komen, dat is wel lastig in dit geval, maar toch bedankt.

ellepel

Berichten: 47256
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 12:40

gewoon kelp tabletten halen, daar zit jodium in.

leentje
Berichten: 3822
Geregistreerd: 02-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 08:11

Kan ik je niet mee helpen, hier thuis doen we juist alle moeite van de wereld voor om zo jodium-vrij als mogelijk te eten. (Bestaat speciaal niet-gejodeerd zout voor, en wij bakken zelf ons brood.)
Dit in verband met mijn pa zijn schildklierproblemen, maar wij doen gewoon als gezin daarin mee en de dokters maken er geen problemen van.
Is het echt zo'n noodzakelijk iets?

Best friends are the ones that can see the hurt in your eyes, when everyone else is fooled by your smile.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 08:45

Jodium staat in direct verband met de functie van de schildklier, voor een goede functionering daarvan, heb je jodium nodig. Met jouw vader zit het misschien weer net even anders als zijn schildklierfunctie al niet goed is, dat weet ik ook niet precies.
Ik denk dat ik maar gewoon overal zout op ga doen, dus alles wat zouter dan ik gewend ben Lachen.

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 11:41

*Ziet Lov al rondlopen met een busje Jozo in de handtas* *LOL*

Denk niet eens dat je het hoeft te overdrijven, je geeft zelf al aan dat je jezelf veel beter voelt.

So tell me where you are / Tell me how you feel / Tell me what you need / Just tell me how you feel / And let it all just rain on me. ~ Kane

ellepel

Berichten: 47256
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 12:47

jodium zit ook in brood. 20 microgram per snee brood van 35 gram.
in een theelepel jozo-zout zit 100 microgram.

een volwassen mens heeft per dag 150 tot 300 gram nodig

jodium zit ook in vlees en in melk en in vis/schaaldieren.


leentje
Berichten: 3822
Geregistreerd: 02-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 12:59

ellepel schreef:
jodium zit ook in brood. 20 microgram per snee brood van 35 gram.
in een theelepel jozo-zout zit 100 microgram.

een volwassen mens heeft per dag 150 tot 300 gram nodig

jodium zit ook in vlees en in melk en in vis/schaaldieren.


moet die behoefte niet ook in µgram?? Verward

Best friends are the ones that can see the hurt in your eyes, when everyone else is fooled by your smile.

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 20:19

Dat moet idd 150-300 microgram zijn (waar zit de mu Verward ?), 150-300 gram lijkt me niet echt gezond Haha! .

In 2 gram Jozo zit al 100 microgram.

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 08:06

Ik heb een schildklierprobleem en volgens de internist zitten in de meeste produkten jodium. Het is zelfs verplicht om jodium toe te voegen aan het voedsel. We eten zeker 2 x per week vis. Voordat ik last kreeg van mijn schildklier aten wij ook zeker 2 x per week vis. Ik gebruik altijd Jozo zout.
Vroeger kwam de "kropziekte" veel voor. Door toevoeging van jodium aan voedingsmiddelen, komt het veel minder vaak voor.

BIOLA II GOUD SECTIE 7 EN SUB KAMPIOEN VAN HET RAS 2011 IN BELGIE!
BRONS SECTIE 11 NEDERLAND 2014
3de MORFOLOGIE SECTIE 11, TOTAAL 5DE NEDERLAND

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 08:25

Het is niet verplicht om jodium aan alle voedingsmiddelen toe te voegen hoor, alleen aan brood volgens mij.

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 10:45

Kayla schreef:
Het is niet verplicht om jodium aan alle voedingsmiddelen toe te voegen hoor, alleen aan brood volgens mij.


In brood zit het zeker, maar bij de meeste produkten waar zout wordt toegevoegd zit ook jodium. Daarom zijn er veel minder mensen die last hebben van een slecht werkende schildklier. In bepaalde gebieden van de wereld waar men niet of nauwelijks vis eet, komt de kropziekte nog voor. Dit, volgens de internist waar ik onderbehandeling ben.

BIOLA II GOUD SECTIE 7 EN SUB KAMPIOEN VAN HET RAS 2011 IN BELGIE!
BRONS SECTIE 11 NEDERLAND 2014
3de MORFOLOGIE SECTIE 11, TOTAAL 5DE NEDERLAND

ellepel

Berichten: 47256
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 12:35

heb zelf een te snel werkende schildklier gehad, wel handig om af te vallen, maar andere bijwerkingen waren minder.
heb geinformeerd, maar mijn internist zei eigenlijk dat ik nu gewoon normaal alles eten mag.

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 21:56

ellepel schreef:
heb zelf een te snel werkende schildklier gehad, wel handig om af te vallen, maar andere bijwerkingen waren minder.
heb geinformeerd, maar mijn internist zei eigenlijk dat ik nu gewoon normaal alles eten mag.


Mijn schildklier werkt te langzaam Boos! ik ben dus dikker aan het worden. Ik moet dus goed uitkijken wat ik aan vet eet. Ik heb dus Struma.

BIOLA II GOUD SECTIE 7 EN SUB KAMPIOEN VAN HET RAS 2011 IN BELGIE!
BRONS SECTIE 11 NEDERLAND 2014
3de MORFOLOGIE SECTIE 11, TOTAAL 5DE NEDERLAND

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-04 03:43

Lovely schreef:

Ik denk dat ik maar gewoon overal zout op ga doen, dus alles wat zouter dan ik gewend ben Lachen.


Niezo slim, Lovely: zijn je nieren weer niet blij mee.

Kelptabletten werden al eerder genoemd.

Verder: zeewier (sushi bijv.);

lamsoren en zeekraal.

Lekker in salades en gestoofd als bijgerecht. Vingers aflikken

-:) Je kunt niet alles hebben. Trouwens, waar zou je het moeten laten. NN -:)

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-04 16:45

Ik zou me eerder afvragen hoeveel sneetjes brood je nu nog eet voordat je vanalles en nog wat gaat aanpassen. 4 sneetjes is al voldoende om aan je jodiumbehoefte te voldoen.

Daarnaast bevatten kelptabletten heel veel jodium en is de kans op over dosering groot.

Jodium mag alleen worden toegevoegd aan bakkerszout, keukenzout, tafelzout en zout met een laag natriumgehalte.
Zeezout zit overigens niet zoveel jodium in.

Arno24

Berichten: 1516
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Duiven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-04 16:52

ellepel schreef:
gewoon kelp tabletten halen, daar zit jodium in.

Het gebruik van supplementen wordt juist afgeraden, tenzij dit uitdrukkelijk op medisch advies is. Kelptabletten kunnen tussen de 200 en 2000 microgram jodium bevatten. Dit betekent dat het risico groot is dat je ver boven de grens van 1000 microgram uitkomt.

JECKYLL

Berichten: 1411
Geregistreerd: 14-10-01
Woonplaats: VELP

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-04 17:12

Arno24"]
[quote="ellepel schreef:
gewoon kelp tabletten halen, daar zit jodium in.

Het gebruik van supplementen wordt juist afgeraden, tenzij dit uitdrukkelijk op medisch advies is. Kelptabletten kunnen tussen de 200 en 2000 microgram jodium bevatten. Dit betekent dat het risico groot is dat je ver boven de grens van 1000 microgram uitkomt.
[/quote]

Waarom kun je deze dan nog gewoon bij een drogist uit het schap pakken?

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-04 23:53

Omdat die niet verantwoordelijk is voor het gebruik ervan.

-:) Je kunt niet alles hebben. Trouwens, waar zou je het moeten laten. NN -:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-04 23:57

Botervlieg"]
[quote="Lovely schreef:

Ik denk dat ik maar gewoon overal zout op ga doen, dus alles wat zouter dan ik gewend ben Lachen.


Niezo slim, Lovely: zijn je nieren weer niet blij mee.

Kelptabletten werden al eerder genoemd.

Verder: zeewier (sushi bijv.);

lamsoren en zeekraal.

Lekker in salades en gestoofd als bijgerecht. Vingers aflikken
[/quote]
Ik eet geen vis en zeewier lijkt me niks.
Nog even voor de duidelijkheid: ik stel deze vraag NIET omdat ik iets aan mijn schildklier heb ofzo, maar alleen omdat ik me beduidend beter voel als ik geen brood eet.
Brood is een belangrijke leverancier van jodium en ik wil dus gewoon even weten waarmee ik dat eventueel zou kunnen balanceren. Aangezien ik geen vis eet en niet zo'n pillenslikker ben, neig ik toch naar iets meer zout. In de praktijk wordt dat niet veel-zout, omdat ik nu maar heel weinig zout gebruik, ik ga mezelf niet verzouten ofzo.

Bedankt voor de tips dus tot zover.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 21:50

in centrum pillen, compleet van A tot Zink zit 100% van de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid Jodium, en van nog veel meer dingen
ik slik ze omdat ik amper vlees en groente eet, en voel me sindsdien stukken beter
dus mocht je echt jodium te kort komen is t misschien ook wel wat voor jou

of gewoon wat extra zout(wel zout dat jodium bevat dus) over je gebakken eitje strooien Knipoog

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

Eilandje

Berichten: 2823
Geregistreerd: 05-01-02
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 08:57

Mmmm, dat wist ik helemaal niet, dat bakkers verplicht zijn om jodiumbevattend zout te gebruiken in hun broden. Is dat in België ook zo? Ik eet zelf eigenlijk bijna nooit brood, omdat ik het zo’n gedoe vind. Als ik van mijn werk kom is het brood bij de bakker al niet zo vers meer als ’s morgens, en ik krijg zo’n brood nooit helemaal op voor het hard begint te worden. Ik eet dus ’s morgens müsli oid, tijdens m’n lunchpauze eet ik dikwijls wel een belegd broodje van bij de broodjeszaak maar even dikwijls koffiekoeken ofzo, en ’s avonds gewoon warm. En als vegetariër krijg ik ook al geen vis enz binnen. Weer iets bijgeleerd dus en ik ga proberen toch maar ’s wat meer langs de bakker te gaan!

Ik gebruik bij het koken trouwens zeezout, zit daar jodium in?


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ElineGC, Googlebot, MightyMike en 9 bezoekers