Rugpijn/ stijfheid door hoefschoenen?!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Amberto

Berichten: 1593
Geregistreerd: 28-01-04
Woonplaats: Haarlem!

Rugpijn/ stijfheid door hoefschoenen?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-04 09:42

Mijn Haflinger loopt nu sinds een maand of twee op hoefschoenen van Marquis. Op zich gaat het best goed, maar nu is hij twee dagen naar buiten geweest op de schoenen en hij is compleet stijf en trekt zn rug samen als je er ook maar een klein beetje druk op zet. Ik weet niet hoe het komt, maar ik heb wel een vermoeden dat de schoenen een rol spelen.
Ik vind t erg naar voor mn paardje, omdat hij normaal gesproken echt heel werkwillig is enzo... maar gisteren had zij zn oren in zn nek met het rijden en liep hij duidelijk te protesteren. (Ik ben er toen ook afgestapt hoor!)
Wat ik dus wil weten, is of mijn theorie kan kloppen en of misschien iemand hetzelfde heeft (gehad) door hoefschoenen en of iemand ook nog tips heeft?!

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 10:16

Loop zelf maar eens een hele dag op hoge hakken.... En je moet die krengen dan de volgende dag weer aan, dan ben je ook niet blij. Hoe is verder de conditie van je haf?

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 10:44

Het kan best zijn dat hij bepaalde spieren extra belast, omdat hij moet wennen aan de hoefschoenen. Ik denk dus dat je theorie best kan kloppen.

Janski

Berichten: 6498
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 11:22

Bij hoefschoenen is het grote probleem dat ze veel wrijvind geven op de weg. ja kan je misschien voorstellen dat rubber veel ruwer en stroef is dan ijzer of gewoon de hoef zelf. Bij het neerzetten van de hoef rolt deze atijd een beetje af en bij sommige paarden draait de voet ook iets bij het lopen dit kan door de hoefschoen worden beperkt, waardoor je paard geforceerd gaat lopen en last krijgt van zijn spieren. Ik denk dus ook dat het weldegelijk met je hoefschoenen te maken kan hebben.

Amberto

Berichten: 1593
Geregistreerd: 28-01-04
Woonplaats: Haarlem!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-04 11:48

De conditie van mn haf is op dit moment erg goed. We zijn nu sinds een half jaar echt goed aan het trainen en hoewel hij al eerder last heeft gehad van zn rug, gaat het nu heel goed. Hij loopt goed en is soepel... Daarom steekt het zo. Ik vind het echt krengen, vanaf de eerste minuut dat ik die schoenen heb, maar ja... de eigenaresse dr wil is wet.... Scheve mond

Janski

Berichten: 6498
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 13:21

In de Bit heeft een test erover gestaan en die was ook negatief misschien dat je dat op kan zoeken

IlsjePilsje

Berichten: 2043
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 14:54

Riant schreef:
In de Bit heeft een test erover gestaan en die was ook negatief misschien dat je dat op kan zoeken


en als het goed is komt daar een rectificatie op....

De Marquis hoefschoen is een van de weinigen die juist het glijden van de hoef nabootst.

Je vertelt dat hij nu 2 dagen er op naar buiten is geweest. Uit jouw verhaal maak ik op dat dit de eerste keer is dat je er 2 keer achter elkaar mee hebt gereden? Hoelang heb je er mee gereden en heb je misschien andere dingen gedaan dan normaal... misschien op zachte ondergrond gereden ipv op het verharde? Zeker in de begin-periode kan je beter op het verharde rijden.

Het kan natuurlijk ook door verkeerd liggen of een koutje op zijn rug komen (het is de laatste tijd erg raar weer... warm, zonnetje en dan weer regen en kou..).

Probeer hem lekker los te masseren en tijdens het rijden zijn rug lekker lang te houden. Na 10 minuutjes losrijden even afstappen en wat strekoefeningen doen kan ook helpen.

Succes... een paardje met een pijnlijke rug is niet leuk....

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 15:22

stuur een mailtje naar Marquis. De dames zijn altijd erg snel met beantwoorden van hun mails Knipoog

Gaitkeeper

Berichten: 517
Geregistreerd: 16-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 16:26

Lijkt mij in dit verhaal sterk dat de oorzaak hoefschoenen zijn waar dat paard al twee maanden op loopt.
Hij is nu voor het eerst twee dagen (intensief ?) buiten gereden ?
Dan zal je misschien daar de oorzaak in moeten zoeken en niet de schoenen. (ook al zou je dat zo te horen wel graag willen Haha! )
Zeker als hij al eerder last van zijn rug heeft gehad.

Enne...op hoge hakken lopen is volgens mij totaal geen vergelijking me hoefschoenen Haha! Clown

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 16:30

Riant schreef:
Bij hoefschoenen is het grote probleem dat ze veel wrijvind geven op de weg. ja kan je misschien voorstellen dat rubber veel ruwer en stroef is dan ijzer of gewoon de hoef zelf. Bij het neerzetten van de hoef rolt deze atijd een beetje af en bij sommige paarden draait de voet ook iets bij het lopen dit kan door de hoefschoen worden beperkt, waardoor je paard geforceerd gaat lopen en last krijgt van zijn spieren. Ik denk dus ook dat het weldegelijk met je hoefschoenen te maken kan hebben.


Ik sluit me hier volledig bij aan. Een aantal jaren geleden was dit het algemeen geldende verhaal en dat was ook de reden dat mijn paard mooi op ijzers bleef lopen. 't Kan zijn dat er inmiddels heel wat verbeterd is natuurlijk, maar ik ben er zo eentje van 'wat de boer niet kent dat vreet 'ie niet' (lees: wat 't paardenmiepje niet kent dat komt niet in de buurt van haar paard). Dus of het wáár is, geen idee, 't is alleen wel mijn idee/angst.

IlsjePilsje

Berichten: 2043
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 17:34

Laui!"]
[quote="Riant schreef:
Bij hoefschoenen is het grote probleem dat ze veel wrijvind geven op de weg. ja kan je misschien voorstellen dat rubber veel ruwer en stroef is dan ijzer of gewoon de hoef zelf. Bij het neerzetten van de hoef rolt deze atijd een beetje af en bij sommige paarden draait de voet ook iets bij het lopen dit kan door de hoefschoen worden beperkt, waardoor je paard geforceerd gaat lopen en last krijgt van zijn spieren. Ik denk dus ook dat het weldegelijk met je hoefschoenen te maken kan hebben.


Ik sluit me hier volledig bij aan. Een aantal jaren geleden was dit het algemeen geldende verhaal en dat was ook de reden dat mijn paard mooi op ijzers bleef lopen. 't Kan zijn dat er inmiddels heel wat verbeterd is natuurlijk, maar ik ben er zo eentje van 'wat de boer niet kent dat vreet 'ie niet' (lees: wat 't paardenmiepje niet kent dat komt niet in de buurt van haar paard). Dus of het wáár is, geen idee, 't is alleen wel mijn idee/angst.
[/quote]

Citaat:
Tijdens de ontwikkeling van de Marquis Supergrip is veel wetenschappelijk onderzoek gedaan naar het glij- en stopgedrag van het paardenbeen. Er is een vergelijking gemaakt tussen het paard op blote voeten op hoefschoenen en met hoefijzers. De zool van de schoen is zo ontwikkeld dat die bijna volledig overeen komt met het glij- en stopgedrag van de blote voet. Het is dus niet zo dat de schoen meer afstopt dan een natuurlijke blote voet en ook niet meer doorglijdt zoals met een hoefijzer.


Even van de site van Horsebalance afgeplukt.
Zoals ik al eerder aangaf, denk ik dat de stijfheid een andere oorzaak heeft.