Bang zonder paarden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Bang zonder paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-12-01 21:44

Het valt me op dat als ik in mijn eentje of met 1 andere pony rijd, Riona voor geen meter loopt. Ze is overal bang voor en is super snel en vervelend. Loopt te kloten met haar hoofd, kont naar binnen en springt alsmaar weg. Vooral als we alleen zijn valt er niks te beginnen met haar.
Zo is het ook bij een buitenrit. Alleen gaat ze maar 3 passen en dan gaat ze staken. Met andere paarden loopt ze door totdat ze ergens komt wat ze eng vind (lees: 3 haflinger veulentjes Frusty ) en wil dan niet meer verder.
Betekend dit nou dat zij bang is zonder een vertrouwend paard in de buurt? Zo nee, waar ligt het dan aan?


Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

bang om alleen te lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-01 22:38

Hoi Nathalie,

Het is een jonge merrie, toch? Dan zal ze inderdaad nog wel erg onzeker zijn als ze in d'r eentje moet lopen. Ik denk dat je het het beste geleidelijk kunt opbouwen; in het begin niet te lang en te vaak alleen gaan rijden dus. Geef haar de tijd om vertrouwen op te bouwen. Erg belangrijk is ook dat ze jou als leider ziet tijdens het rijden. Word niet kwaad, maar drijf haar wel heel beslist verder als ze dreigt te gaan staken. Hou het leuk voor haar door haar veel te belonen als ze goed doorloopt. Het zal vanzelf beter gaan, maar bij het ene paard kan dat wat langer duren dan bij het andere. Succes ermee!

http://www.stalskyjafar.nl
Centered Riding, IJslandse paarden & meer

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-12-01 14:13

Ze is al 11 en heeft dus altijd in de bak gelopen. Ze heeft voordat ze van mij was wel 3 jaar stil gestaan. Scheve mond\

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-01 14:34

schop die hele handel toch eens naar voren. NIet bang zijn maar gewoon goed voorwaarts rijden. Er mag een hele hoop maar hij moet altijd voorwaarts blijven gaan. Iets eng vinden mag ook maar hij mag niet gaan stil staan, altijd voorwaarts blijven rijden en denken.

Een paard moet gewoon blijven lopen al zijn er geen soortgenoten in de buurt.

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-01 16:35

Ik denk ongeveer een beetje als Steef: probeer haar voorwaarts te houden, al is het dribbelend, ze moet en zal ook met jou alleen leren ergens langs te gaan wat ze 'eng' vindt.
Leren op jou vertrouwen als er verder niemand is die haar voorgaat en dergelijke.
Ik weet het nog bij mijn verzorgpaard: als er iemand voor of naast ons fietste of paardreed, ging het geweldig. Dan was hij zo gehoorzaam...
Maar als ik alleen ging, moest ik hem af en toe met de teugels op z'n schouder meppen (had geen zweep of sporen bij me) om hem voorwaarts te krijgen.
Tja met deze kou willen ze liever weer naar de binnenbak, en nog liever weer op stal!
Verder: bij het alleen rijden in de bak, dan weet ze dat jij in je eentje bent, en dat jij dan gemakkelijker te overtuigen bent.
Dan is het voor de pony makkelijker om jou te laten denken dat ze bijv. bang is, of 'iets heeft als excuus waardoor ze niet zo erg hard hoeft te werken'.
Dus gewoon als ze weer zo is in de bak (terwijl er niets is om bang voor te zijn) dan gewoon vooruit drijven, streng zijn en belonen zodra ze weer normaal doet een tijdje.
Niet zeuren paardje, wij kunnen het ook zonder pottekijkers, zeg haar dat maar *LOL* .
Sterkte, ik leef met je mee, maar zeker weten dat het zal lukken!

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-12-01 17:42

Ik mep haar soms echt naar voren! maar dat helpt echt helemaal niks! het enigste wat er dan gebeurt is als ik een mep geef dat ze een bok geeft, dan krijgt ze weer een mep en ik een bok.. daar hebben we niks aan. in de bak loopt ze meestal wel door, maar loopt gewoon ontzettend te kloten. en buiten kan ik wel slaan, schuppen, weet ik veel wat, maar het enigste wat ze dan doet is óf omhoog komen, óf achteruit de sloot in lopen.. ik ben consequent tegen der maar het helpt niet. ik ben echt niet bang voor der maar heb geen zin om in de sloot te liggen..

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-01 19:56

Dus als ik het goed begrijp bokt en steigert je pony net zolang totdat jij het opgeeft?
Niet opgeven!
Blijven zitten, ook al loopt-ie de sloot in, door blijven gaan met schoppen, bij steigeren eventueel met een hand bovenop zijn hoofd meppen als dat lukt.
Verder bij het achteruit de sloot inlopen: aan 1 teugel rondjes om zijn as laten lopen, na drie rondjes weer de goeie kant opdrijven, gaat hij weer achteruit dan opnieuw, etc.
Goeie oefening: samen met anderen een buitenrit maken, op de terugweg een paar minuten voordat je weer bij stal komt, het paard halt laten houden, omdraaien en weer van de stal WEG rijden, terwijl die anderen naar huis gaan. Kijk hoever je komt, eventueel als het niet lukt alleen maar halthouden terwijl de anderen al wel 'eerder naar huis mogen'.
Zo leer je je pony naar jou te luisteren.
Jij bepaalt hoe de buitenrit verloopt, niet hij, dat leert hij door dit soort dingen.
Dit kun je dan oefenen terwijl anderen erbij zijn, die rijden vast door terwijl jij nog een stukje stil staat of zelfs terug rijdt.
Stel je gaat halthouden terwijl die anderen vast doorgaan, en hij begint te dribbelen omdat hij achter hen aan wil: dan aan 1 teugel trekken en weer in piepkleine rondjes, en na een paar rondjes weer proberen halt te houden.
Steigeren doet hij dan niet gauw als hij graag naar voren wil, en bokken ook niet hoop ik.
Mijn verzorgpaard had ook van die kuren, en ja, gewoon veel oefenen, ook met je stem schreeuwen desnoods. Indruk maken op hem hihi.
Na een tijdje vaak doen gaat het al stukken beter! Gewoon blijven volhouden, geef hem niet je zin.
Sterkte }> !

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

niet alleen willen lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-01 20:31

Wat ook wel eens wil helpen bij paarden die niet alleen op pad willen gaan: laat iemand meefietsen, en laat het paard achter de fiets aanlopen. De fiets fungeert dan als 'leider'. Ik heb hier zelf goeie ervaringen mee. Ga ook eens een paar keer met je paard buiten wandelen, steeds een stuk verder weg van de stal. Laat haar daarbij goed op jou letten, dus een ruk aan het touw geven als ze totaal geen aandacht voor je heeft. Als beloning ergens halverwege even laten grazen, dan associeert ze het met iets leuks. En laat haar zoveel mogelijk (maar niet voortdurend) voorop lopen als je met een groepje gaat rijden. Mocht het allemaal niet helpen; ze blijft staken en jij komt er niet doorheen, vraag dan iemand die wel door durft te zetten om een keer met haar naar buiten te gaan. Want anders wordt het probleem steeds groter. Je zegt dat ze al 11 is; waarschijnlijk heeft ze dit gedrag bij haar vorige eigenaar(s) ook al vertoond.
Kortom: doorzetten, en indien nodig deskundige hulp inschakelen!

http://www.stalskyjafar.nl
Centered Riding, IJslandse paarden & meer

aglaranna

Berichten: 449
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België, vlaams-brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-01 21:02

Mmm, een vriendin had ook zo'n paard...
Ze is een paar keer aan de hand met haar gaan buitenwandelen en dan ging ze mooi braaf voorwaarts... ook later onder zadel was het geen enkel probleem meer...
Als je paard echt ergens niet voorbij durft moet je onmiddelijk afstappen en het paard leiden!
Wat zitten schoppen in hun buik of met de sporen of met een zweep toch niet??!! asjeblief zeg! Zo krijgt je paard alleen maar meer schrik.

Wel moet je ervoor zorgen dat je paard niet om de haverklap gaat stoppen omdat hij het veel gezelliger vindt als het baasje lekker voor/naast hem loopt... Lachen

Liefs en succes!

Aglaranna

Die fjorden, die gaan nog al, hé!!! Knipoog yeahhaaaaaa


Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-01 21:17

Afstappen??? denk na??? als ze een keer een ruk geven of een beetje gestoord gaan doen dan zijn ze los en dan kun je terug lopen en kan je paard wat naar huis rent mensenlevens kosten en hij kan er zelf aan gaan! vind ik het stomste wat je doen kunt op een buitenrit, Erop heb je veel meer te vertellen.

En als je paard staakt mag je hem niet naar voren rijden? Vertel, hoe rijd jij je paard naar voren, dan ga je zeker aan de teugels trekken??

My Dominique

Berichten: 5299
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-01 11:31

dit is heel bekend bij mij
ik heb dus ook "zo'n "paard
buitenritten waren leuk maar nu om de 2 3 passen stopt ze staakt ze en gaan we NIET verder..
ze doet net of ze me niet hoort of voelt ik word boos ik stuur ze krijgt een aantal schoppen en ik rijd haar dus nu altijd met zweep..
maar het enigste wat ze doet is achter uitlopen
ik denk dus dat we het zelfde probleem hebben.
ik ga nooit alleen ( altijd met een fietser ) ik rijd met de teugels en een halstertouw als ze niet verder wil enik ben al heel boos geweest geef ik het halstertouw aan de gene op de fiets die kan haar dan de goede richting opzetten en evt vasthouden, want als ik alleen boos word ( dus zonder hulp)
gallopeerd ze naar stal terug, dat is dus heel lastig.
veel suc6 ermee.

mirkip

Berichten: 6394
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: (Oost) Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-01 12:18

hoi
dat probleem heeft mijn pony ook, in mijn eentje kan ik geen buitenrit gaan maken, want dan staat ze ook om de drie passen stil.
Alleen de weg naar de ponyclub loopt ze uit zichzelf omdat ze daar al 1000 keer gelopen heeft. Als ik een andere weg wil nemen, dan doet ze dat niet. Als ik dan naar buiten ga, ga ik altijd met een andere pony, anders kom ik niet ver. Mijn vader loopt ook wel eens mee. Schoppen of slaan helpt meestal niet want gaat ze daarna nog erger staken. Heeel af en toe wil ze wel eens verder lopen. Er frustrerend.
Suleika is gewoon heel erg bang van alles, ze durft er niet langs. Sommigen zeggen dat ik haar wil moet breken maar sommige zeggen juist, heeel erg veel belonen. Gisteren moest ze ook ergens langs, maar dat durfde ze eigenlijk niet, dus toen begon ik heel erg te belonen. Toen deed ze eerst een aarzelend pasje, daarna liep ze er gewoon doorheen. Toen was ik heeeel trots op mijn ponytje!!!!!!!

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-02 01:04

Ik lees wederom " Op zijn hoofd slaan"
Echt, ik word daar zo moedeloos van. Wat heeft dat met paardrijden te maken ? Ik heb al eens eerder verteld dat ik paardenhandelingen nadoe...
Bijt een paard, bijt ik terug in zijn lip, of neus vleugel.
wil een paard slaan, dan krijgt ie een trap onder zijn achterste.
Staakt ie tijdens het rijden en loopt ie alleen maar achteruit ? oke, zoals hij het wil... Ik draai hem dan om, en loop de weg achteruit. ongeveer 25 meter. draai hem om en probeer of ie nu wel voorwaarts wil... nee? oke, nog een keer 25 meter achteruit......
Zo heb ik het gedaan en gewonnen (Uiteraard)... Nooit opgeven !
Blijf zelf rustig.... rijd dan met de gedachte:" Oke dan doen we het toch lekker op jou manier ?" Word niet boos, ga niet onnodig schoppen of slaan, maar laat aan het paard merken, dat al doet ie nog zo gek... Hij jou niet gek kan krijgen...SUCCES !

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-02 01:06

ps: Is een paard bang, dan doe je natuurlijk niet op deze manier...
Ik weet dat dit etteren is van Riona, daarom zet ik er dus dit bericht neer.
Even voor de duidelijkheid....


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 bezoekers