Hoe conditie op te bouwen na 9/10 weken rust?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
wickedjazz

Berichten: 1625
Geregistreerd: 07-04-03
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Hoe conditie op te bouwen na 9/10 weken rust?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-04 20:47

Hoi na een moeilijke periode loopt Jamey eindelijk goed. Ik wil weer gaan beginnen met haar. Gemiddeld lopen we nu 20 minuten op harde ondergrond, af en toe kleine stukjes draf. Ze heeft nu (bijna 10 weken later) waarschijnlijk geen conditie meer, toch? Ik loop nu ongeveer al een week 20 minuten per dag met haar. Dit gaat goed. Ik heb vandaag voor het eerst gelongeerd, even twee minutjes haar in draf gelaten en toen maar gestopt. Hebben jullie enig idee hoe ik haar conditie op kan bouwen?

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 21:20

Ik denk dat t nog wel meevalt na 10 weken.. Ik las hier laatst ergens dat conditie na 6 weken niks doen pas achteruit gaat. Dus t zal nu misschien iets minder zijn maar nog niet helemaal weg. Je paard geeft zelf ook wel aan wanneer ze moe wordt..

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 07:29

Heel voorzichtig, omdat je anders kans hebt dat ze weer niet goed loopt en/of spierbevangen wordt. Je zou een schema voor pezen aan kunnen houden: vooral op harde bodem en rechtuit. Begin met opbouwen tot 30 min stap. Dan 15 min stap - 3 min draf - 15 min stap. Dit 1 week volhouden dan naar 5 min draf en dan weer naar 7 min draf en 10 min draf. Als dat goed gaat een rondje galop beide handen meepakken (als je in de bak rijdt, vooral hoefslag en alleen van hand veranderen). Blijft ze goed dan 1 grote volte en dat uitbouwen tot 3 voltes links-rechts. Vooral in -uitstappen blijft belangrijk. Suc6!
Wat was haar probleem eigenlijk? Bijv. bij pezen moet je echt heel voorzichtig zijn, want het lijkt of ze het aan kunnen en als je dan wat teveel doet krijgen ze een terugslag.

EstherSi

Berichten: 942
Geregistreerd: 10-10-03
Woonplaats: Sint Pancras

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 08:22

ik zou ook voor het schema van Kyona gaan, gewoon rustig aan, niet alles te snel weer willen kunnen doen! dan komt het allemaal vanzelf weer goed en kan zij d'r spieren weer opbouwen!

wickedjazz

Berichten: 1625
Geregistreerd: 07-04-03
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-04 19:18

Hallo allemaal, het kwam niet uit haar pezen vandaan, maar uit haar schouder.

Ik heb haar gisteren voor het eerst gelongeerd (ze was zóó druk!) en heb dit drie minuten gedaan.

Vandaag had ze wat spierpijn, ze gaf wel beide benen maar volgens de manege eigenaar moest ik gewoon weer gaan longeren, dus heb dit ook gedaan. Weer drie/vier minuutjes gelongeerd en haar zelf het tempo laten bepalen. Vervolgens twintig minuten afgestapt en vervolgens ook nog eens afgespoten en bil ingesmeerd met spierbalsem (van de da gehad, voor de vocht in haar bil, zie andere topic). Tijdens het longeren liep ze wel kreupel, maar ik moest volgens hem even doorbijten. Dus ik heb haar vier minutjes gelongeerd en toen gestopt. Doe ik hier wel goed aan? Ze heb veel gedraaft en gegaloppeerd, maar dit wou ze allemaal zelf!

Wat is spier bevangen? Zou dat kunnen na drie/vier minuten longeren?

wickedjazz

Berichten: 1625
Geregistreerd: 07-04-03
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-04 19:48

Ik heb dus spier bevangen opgezocht.

Je moet dus een goede warming up en een cooling down doen. Voordat ik vandaag ging longeren heb ik vijf minuten met haar gestapt op het harde. In totaal zal ze misschien maar een minuut achtereen tijdens het longeren gedraaft hebben en misschien twintig seconde gegalopeerd. Misschien net twee a drie minuutjes gelongeerd. Verder tien minuten afgestapt, afgespoten en spierbalsem gebruikt.

Iemand meer tips voor de warming up, cooling down? Lemme know Knipoog

frunnik
Berichten: 1810
Geregistreerd: 05-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 21:11

Als je paardje de volgende dag kreupel loopt geeft dit dus al aan dat je de vorige dag teveel hebt gedaan. Je kunt er (als je paard niet al te fris is ) er misschien beter op gaan zitten, dan kun je namelijk wat meer rechtuit rijden. Verder zou ik ook erg voorzichtig doen, want je paardje hoort niet de volgende dag kreupel te lopen. Misschien is het verstandig om je veearts te bellen en te vragen wat die aanraad.

Sterkte

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 07:31

Op de volte belast je je paard meer. Komt dan ook meer gewicht op de schouder. Als ze er kreupel van wordt, vind ik dit toch een slecht teken en zou ik dus niet doorgaan met longeren. Probeer erop te stappen en toch echt 10-15 min instappen en dan wat lichte beweging en zo lang uitstappen. Dit werkt o.a. bij pezen zo maar pas ik wel degelijk toe bij andere kreupelheden. Begin op de hand waarbij haar 'slechte' schouder aan de buitenkant zit. Vooral hoefslag volgen dus.

Kenzo

Berichten: 1390
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 10:17

Mijn paard heeft 9 maanden stil gestaan omdat ze een peesblessure had. Ik dacht ook dat ze geen conditie meer had maar dat viel reuze mee. Ze was na 15 min. uitstappen weer op adem.
Ik stap nu 15 min. of langer in en daarna ga ik aan het werk. Ik begon met 5 min. en per week deed ik daar 5 min. bij. Nu mag ze 35 min. werken. Daarna stap ik haar nog 15 min. uit. Ik was heel erg voorzichtig om met haar te gaan werken maar je moet toch echt weer een keer beginnen.......en het gaat goed!!
Succes.

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 10:43

Mijn paard heeft 12 maanden de buitenlucht niet gezien toen ik hem kreeg. Scheve mond
Ik heb zijn conditie langzaam opgebouwd door in het begin veel te stappen...
vervolgens te beginnen met longeren, maar in het begin niet langer dan 10 minuten, dan steeds opbouwen met 5 minuten.
Het heeft ongeveer 8 maanden geduurd eer hij weer goed op conditie was... zijn spieren zijn zich nogsteeds aan het ontwikkelen, dat heeft wel wat langer de tijd nodig Knipoog